Vi Bilägares forum

Vinfast e35 och e36 – två nya elbilar på väg till Europa

Vinfast e35 och e36 – två nya elbilar på väg till Europa

Den vietnamesiska biltillverkaren Vinfast siktar på Europa med två nya elsuvar. Toppmodellen klarar över 60 mil på en laddning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-21 18:30

Kommentarer

Märkligt hur många nya märken som ploppar upp från ingenstans, och ingen verkar fatta hur branschen funkar och vad som krävs. Det är en sak att sälja en bil, men man behöver ju även en helt annan organisation bakom, som servar, reparerar och hanterar fel på bilen.

Detta är väl alla Tesla-ägare varit varse om (men där organisationen nu kommit ikapp till viss del (om man inte behöver hårdvara eller laga något i drivlinan), och även andra elbilskunder hos etablerade märken (där enbart vissa verkstäder och tekniker har behörighet att hantera elfordon).

Tror majoriteten av dessa nya elbilsmärken från öst och väst kommer försvinna lika fort som de kommer. De visar på för små volymer för att kunna hålla sig kvar på lång sikt. Däremot tror jag redan etablerade märken, såsom MG, Tesla, Polestar och fler andra, med större muskler bakom kan hålla sig kvar.

Vinfast lär väl bli värre än vad Ssang Yong är idag. Högrisk att köpa en sådan.

Uppdaterat: 2021-11-22 10:09

Du behöver nog inte bli rädd, den dagen den där SUV:en klarar 60 verkliga mil (och inte 30) så lär jag bli rädd. Men det är mycket snack nu, man visar upp fina bilder.. men inte mycket till verkstad.

Uppdaterat: 2021-11-22 10:36

Privatleasing är nog enda vägen att få ut dessa nya bilar. Tror att få vågar köpa ett helt okänt bilmärke.

Uppdaterat: 2021-11-22 10:38

Det finns gott om verkstäder som går att kontraktera för service, men det krävs lite mer i utbildning och teknik än vad man tidigare varit van vid och det medför ju att många små firmor faller bort.
Det primära kravet är elektrisk behörighet, utan den får man inte köra in kundbilen i verkstan!
Men jag tror att det största problemet blir att hitta personal, att utbilda sig till bilmekaniker har inte varit så populärt, men det kanske blir det om även elektrisk behörighet måste ingå.
Dessa bilmekar intar ju en särställning som borde driva upp löneläget.
Sedan kommer det nog att finnas plats för "slägga och spett"-mekarna även på elbilar så småningom när de blivit några år, allt är ju inte elektriskt!

Uppdaterat: 2021-11-22 11:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det finns gott om verkstäder som går att kontraktera för service, men det krävs lite mer i utbildning och teknik än vad man tidigare varit van vid och det medför ju att många små firmor faller bort.
Det primära kravet är elektrisk behörighet, utan den får man inte köra in kundbilen i verkstan!
Men jag tror att det största problemet blir att hitta personal, att utbilda sig till bilmekaniker har inte varit så populärt, men det kanske blir det om även elektrisk behörighet måste ingå.
Dessa bilmekar intar ju en särställning som borde driva upp löneläget.
Sedan kommer det nog att finnas plats för "slägga och spett"-mekarna även på elbilar så småningom när de blivit några år, allt är ju inte elektriskt!

-Precis; Bromsok måste fortfarande servas, spindelleder bytas och länkarmar smörjas.. så järn & spett mekarna (klockrent verkstadsnamn!!) behöver inte vara oroliga för sina jobb.

Uppdaterat: 2021-11-22 23:29
-------

Det är en intressant omstöpning av bilmarknaden som sker i samband med att elbilarna tar över.
Elbilarna innebär att förädlingsgraden inom bilindustrin minskar ännu mer. Man köper "färdiga paket" i form av batterier, elmotorer, styrsystem för elmotorer m m.
Detta innebär att det blir mycket lättare för nystartade elbilföretag att starta upp, samtidigt som "gamla" etablerade biltillverkare får det allt svårarare med "ryggsäckar" i form av personal och infrastruktur som tillhör förbränningsmotoreran och som behövs i allt mindre utsträckning.
Vi kommer att få se många nya elbilstillverkare dyka upp, samtidigt som ett antal "gamla" bilföretag försvinner eftersom de inte hinner/orkar anpassa sig.

Uppdaterat: 2021-12-13 23:14
hander1952

...liksom nystartade som också kommer att försvinna. Tråkigt för de som köpt ifrån just den tillverkaren.

Uppdaterat: 2021-12-14 10:24
Pi skrev:

...liksom nystartade som också kommer att försvinna. Tråkigt för de som köpt ifrån just den tillverkaren.

Det är just den aspekten som gör att jag tror att privatleasing kommer att bli allt vanligare, minst lika vanligt som företagsleasing har varit länge.
Ägda bilar tror jag mest kommer att bestå i inköp av mer eller mindre begagnade leasingbilar och då av märken som kanske lyckats stabilisera sig på marknaden.

Uppdaterat: 2021-12-14 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre