Vi Bilägares forum

Ford Mustang Mach-E GT, Audi e-tron GT och finalisterna till Årets Bil

Ford Mustang Mach-E GT, Audi e-tron GT och finalisterna till Årets Bil

Avsnitt 258: Hur väl lever elbilarna från Ford och Audi upp till GT-stämpeln? Vilka bilmodeller har chans att vinna Årets Bil 2022? Detta, plus Trafikverkets nya satsningar, elbilskaoset som uteblev och krockchocken för Renault Zoe och Dacia Spring.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-10 14:00

Kommentarer

En hel del av de nya bilarnas strålkastare bländar rejält, de sprider ljuset på ett för mötande obehagligt sätt.

Uppdaterat: 2021-12-10 14:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jepp, ny teknik kanske inte alltid är av godo? Väldigt vitt ljus på många bilar idag, de är skarpa. Priset var när jag bländades av en vit skylt utanför Åre en kväll av bilen jag själv satt i (en V60).. vårt eget helljus reflekterade så bra tillbaka ifrån den snövita skylten så att vi blev själva bländade, det tar väl ändå priset eller? Vi kunde inte skylla på någon annan i alla fall...

Uppdaterat: 2021-12-10 14:31

För det första fick man lära sig att aldrig titta på mötande bils strålkastare vilket kan vara svårare än man tror. För det andra om man tycker att man blir bländad så kan det ju också betyda att man behöver gå till en optiker och korrigera eller skaffa glasögon.
För det tredje så skall man inte blända av för tidigt utan först när helljuskäglorna möts ungefär. Har man själv dåligt hel och halvljus så upplever man en bil som har ett bra ljus som bländande.
Allt detta fick man lära sig när man tog körkort eller i livets hårda skola.

Uppdaterat: 2021-12-10 15:26
Christer skrev:

För det första fick man lära sig att aldrig titta på mötande bils strålkastare vilket kan vara svårare än man tror. För det andra om man tycker att man blir bländad så kan det ju också betyda att man behöver gå till en optiker och korrigera eller skaffa glasögon.
För det tredje så skall man inte blända av för tidigt utan först när helljuskäglorna möts ungefär. Har man själv dåligt hel och halvljus så upplever man en bil som har ett bra ljus som bländande.
Allt detta fick man lära sig när man tog körkort eller i livets hårda skola.

1. Jag tittar aldrig rakt in i mötande strålkastare, de bländar ändå.
2. Jag har frisk syn och nya glasögon
3. Det handlar främst om mötande halvljus som slår fel och rakt i ansiktet, oavsett hur bra eller dåligt halvljus man själv har.
Dessutom:
Vad hjälper det att att titta bort när man har ljuset rakt in bakifrån? Bilar kommer ju ifatt också, och man ser hur deras halvljus slår uppe i solskyddet.

Uppdaterat: 2021-12-10 16:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med stigande ålder så undviker man om möjligt att köra i mörker...

Uppdaterat: 2021-12-10 16:41

40-talisten har helt rätt. Sen kanske man måste ibland ändå och är det då tätt trafikerade vägar och mörkt och blött väglag (vanligt här i trakterna) så kan det vara svårt att inte bli bländad för man måste ju trots allt försöka hålla sig på vägen också även när det är lite trånga körbanor. Och nya bilar är helt klart mera bländande p g a de starka LED-ljuspunkterna. Ett typexempel här i trakten har varit Västerås--Eskilstuna där det pågått omfattande vägarbeten under lång tid med smala körbanor och mycket trafik - inte kul att köra när det är mörkt och blött. Men nu börjar det lyckligtvis bli klart allt längre sträckor på den vägen.

Uppdaterat: 2021-12-10 17:17
hx30 skrev:

Jepp, ny teknik kanske inte alltid är av godo? Väldigt vitt ljus på många bilar idag, de är skarpa. Priset var när jag bländades av en vit skylt utanför Åre en kväll av bilen jag själv satt i (en V60).. vårt eget helljus reflekterade så bra tillbaka ifrån den snövita skylten så att vi blev själva bländade, det tar väl ändå priset eller? Vi kunde inte skylla på någon annan i alla fall...

Ja, det är obehagligt när skyltarna slår tillbaka ljuset. Särskilt de helvita 2-1-skyltarna är jobbiga.
Jag samtalade av en tillfällighet med en person på Trafikverket som hade till uppgift att hålla koll på skyltarna. De ska tydligen stå något vinklade från vägen för att undvika för kraftiga reflexer.
Men, jag tycker de har för kraftiga reflexer, och det är ju inte precis autobahnhastigheter här..

Uppdaterat: 2021-12-10 18:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Pi skrev:

40-talisten har helt rätt. Sen kanske man måste ibland ändå och är det då tätt trafikerade vägar och mörkt och blött väglag (vanligt här i trakterna) så kan det vara svårt att inte bli bländad för man måste ju trots allt försöka hålla sig på vägen också även när det är lite trånga körbanor. Och nya bilar är helt klart mera bländande p g a de starka LED-ljuspunkterna. Ett typexempel här i trakten har varit Västerås--Eskilstuna där det pågått omfattande vägarbeten under lång tid med smala körbanor och mycket trafik - inte kul att köra när det är mörkt och blött. Men nu börjar det lyckligtvis bli klart allt längre sträckor på den vägen.

Ja, den sträckan är inte kul på något sätt. Ska bli bra för alla när det slutligen blir klart.

Uppdaterat: 2021-12-10 18:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
40-talisten skrev:

Med stigande ålder så undviker man om möjligt att köra i mörker...

Ja, min kompis på bilklubben som fyllde 103(!) september kör inte alls i mörker. Men, han klarar syn- och hörseltest, så han får köra. :-)

Och visst avtar mörkerseendet för alla, och dessutom blir ögonen mer känsliga för motljus.
De förr så vita H4-lamporna är rent gula numera...

Uppdaterat: 2021-12-10 18:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...