Vi Bilägares forum

Saab V4 var en riktigt stryktålig mjukis

Saab V4 var en riktigt stryktålig mjukis

Stryktåliga Saab V4 blandar stark karaktär med gosiga mjukisegenskaper. Den kramar grusväg som ingen annan och frihjulet gör körningen till ett nöje.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-04 06:20

Kommentarer

Det märkliga var att Saabs egen växellåda som byggdes för tvåtaktaren passade bättre än Fords som var till den här motorn.
Att man inte behövde frikoppla vid växling var suveränt, kopplingspedalen satt ju där de flesta bilar har gaspedalen och rattväxeln var en ren njutning att hantera!
En annan sak var när Taunus 15 presenterades med samma motor, så kom ett uttalande från en motorjournalist "Ford har bevisat att det går att göra en framhjulsdriven bil med dåliga vägegenskaper".

Uppdaterat: 2021-12-04 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var inte bara kopplingspedalen som hade något udda placering. Rattens vinkel mot färdriktningen har jag inte sett motstycke till någonstans. För mig som gillar att känna vad bilen gör är frihjul fruktansvärt.

En kompis till mig har fortfarande tre 96 V4 som komplement till Audi 80 quattro och ett par Porschar. Bara bilar med karaktär.

Uppdaterat: 2021-12-04 10:04

Jäklar vad jag saknar min Stb rally V4 årsmodell 1970, många fina minnen.

Uppdaterat: 2021-12-04 15:45

Nu var knappast V4-motorn en halverad V8, det var en rakt igenom ny konstruktion som kom 1962. Från början var 12M avsedd för USA-marknaden men ansågs för liten.
V4-motor var lätt och och i många olika storlekar, 1,2/1,3/1,5/1,7 och som dessutom gick bra att bygga ut till V6 (utan balansaxel då) 1,8/2.0/2,3/2,6/2,8/2,9 med flera upp till 4 liter.
V6-motorn användes fram till 2010!

Frihjulet var främst för att skona 2-taktsmotorerna som annars kunde riskera för dålig smörjning vid långvarig motorbroms. Om jag minns rätt så kom iden från DKW, och fanns på första 99 också.

Jodå, man är uppvuxen med Saab 93/95/96/99 så det både åkts och körts mycket frihjul.

Uppdaterat: 2021-12-05 14:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Frihjulet fanns på flera amerikanska förkrigsbilar också, vanligast på Chryslers olika modeller.

Uppdaterat: 2021-12-05 17:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De eviga "kopplingarna till flyget" var obegripliga, faktiskt rent löjliga. Har jag någonsin ägt en Saab? Nej, tack och lov.

Uppdaterat: 2021-12-06 01:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

De eviga "kopplingarna till flyget" var obegripliga, faktiskt rent löjliga. Har jag någonsin ägt en Saab? Nej, tack och lov.

Det var inte så konstigt, då Saab ursprungligen var flygplanstillverkare, och började med bilar efter andra världskriget. Man tog med sig strömlinjeformen och till viss del material. Man hade t.ex. A-stolpar som var ovanligt starka för den tiden,

Uppdaterat: 2021-12-06 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har man som SnookerPro en avog inställning till Saab är det ju inte så underligt att man har den inställningen, man har ju aldrig tagit till sig någon historia så man vet ju inget.
Det var många flygtekniker med i konstruktionen
så det var ganska klart att det blev "koppling till flyget"!

Uppdaterat: 2021-12-06 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Konstigt att Saab med stor kompetens från flygindustrin inte kunde producera bättre och mer tekniskt avancerade bilar. Att från början satsa på redan då omoderna blårykande 2taktare och sedan Saab 96 var ju inget under av modern teknik. Nä de hade en lång startsträcka innan de på 1980 talet började komma i kapp modern bilindustri.

Uppdaterat: 2021-12-08 06:57

Stefan Eriksson, om man jämför med vad som fanns på marknaden i slutet på 1940 så var det betydligt mer tekniskt avancerade bilar än man tror, man måste titta på detaljlösningar och ställa dem i relation till vad som var möjligt ur teknisk/ekonomisk synvinkel.
Samma gäller för den "omoderna blårykande tvåtaktaren", det var en väldigt vanlig motortyp som användes av många biltillverkare, speciellt i öststaterna och i Japan, det fanns ingen ekonomi som tillät att utveckla en ny motor och därför tog man en befintlig konstruktion som modifierades något.
Man ska komma ihåg att även om Sverige klarat kriget relativt bra fanns inget överflöd av finanser och man hade ont om tid, det gällde att få fram en färdig produkt snabbt.

Uppdaterat: 2021-12-08 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men den omoderna 2 taktsmotorn hade Saab ända till 1967. V4 motorn som ersatte var ju inget tekniskt underverk.

Uppdaterat: 2021-12-08 09:46

Jag påminner än en gång att du tittar tillbaka.
DKW F102 hade kvar sin tvåtaktare till 1966, men 1965 kom Audi F103 som var i princip samma bil men med fyrtaktsmotor och jämfört med den motorn var Fords V4 ett tekniskt underverk!
En motor behöver ju inte var något underverk, huvudsaken är ju att den passar där den monteras och det märkliga var att motorn passade bättre i Saab än i Fords modeller.

Uppdaterat: 2021-12-08 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade inte Audin den s k mellantrycks-motorn när den lanserades ?
Hade f ö en Ford med den nämnda V4:an och den fungerade utmärkt men led av samma sak som de flesta modeller på den tiden nämligen rost-sjukan.

Uppdaterat: 2021-12-08 17:25

En Saab 96 med 1,7 V4 blir piggare än den Taunus 17m P7 som fått 1,5:an från Saaben.

Uppdaterat: 2021-12-08 19:10

Pi, det är helt riktigt, det var ett experiment, den första bensinmotorn som förenade diesel och bensinmotorns egenskaper, tyvärr bara de negativa!
Sedan var F102 en utmärkt välbalanserad bil med trepipen, F103 var ju samma bil men med den tunga fyrtaktsmotorn som också trimmades till nästan dubbla effekten och det gav den värsta understyrning jag varit med om!
Saab lyckades ju balansera och till och med förfina vägegenskaperna trots V4ans högre vikt.

Uppdaterat: 2021-12-08 19:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

V4:an är ju lätt och kort i förhållande till sin storlek, det var väl en av anledningarna till att Saab valde den.
Jag renoverade en 2,6 V6, och den var lättare än kompisens Opel 1,5-motor från 50-talet!
V6:an hade ju inte heller balansaxel till skillnad mot V4:an.
Om jag minns rätt så sålde Saab trimsatser till V4:an, en för 1,5 (80hk?) och en strokad till 1,7 (90hk?). Inkluderat annan kamaxel och förgaseri blev de pigga!

Uppdaterat: 2021-12-09 16:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

" och den var lättare än kompisens Opel 1,5-motor från 50-talet!"

Lustigt nog är det så att den motorn inte alls var från 1950-talet utan presenterad 1938... alltså bör den jämföras med andra motorer från 1930-talet, då för övrigt Saab som företag funnits mindre än ett år, denna motor finns kvar till 1962.
Apropå Saab vägde den omkring 100-200 kilo mer än nya Kadetten 1962, vilket är svårt att tro när man ser en 92-96, utan att ha något minne av en Kadett.
Redan Kadetten från 30-talet vägde några kilo mindre än Saab 92.

Uppdaterat: 2021-12-12 12:27

Det är ju helt riktigt, ”utan att ha något minne av Kadett”!
Nej de som haft det har nog förträngt det.
Och vem har väl sett en Kadett från 50-60-talet i modern tid?
Men visst är det riktigt att Kadett var lättare och allt lättare blev den vartefter komposteringen fortskred!

Uppdaterat: 2021-12-12 14:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej
Intressant och se lite kommentarer om V 4 motorn byggde in den i Sonetten ihop med Kjell Knutsson.
Täcknamnet Kajsa kommer från min sommargrannes fru.Sven Rune SVensson som var chef för FORD
Sverige
Roland (Sollebrunn)

Uppdaterat: 2021-12-26 19:21