Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Behöver jag byta kamrem?

Bilfrågan: Behöver jag byta kamrem?

"Har hört att man bör byta kamrem efter tio år oavsett hur långt bilen har åkt." Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-07 07:00

Kommentarer

Glöm inte bort att aggregatremmen bör bytas med samma intervall som kamremmen, den är lika viktig och går den av har det hänt att den tar med sig kamremmen och då blir det ofta skrot.
Aggregatremmen är högre belastad än kamremmen och till skillnad mot kamremmen, som har en relativt konstant belastning, utsätts aggregatremmen/remmarna för en väldigt varierad påkänning beroende på hur många laster den driver.

Uppdaterat: 2021-12-07 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är fascinerande att folk är så motvilliga att serva sina bilar.

Uppdaterat: 2021-12-07 09:57

Javisst ska remmarna bytas med 10 års intervall. Utöver detta bör / brukar iaf jag passa på att byta alla vätskor i motorn vid beg.köp såsom motor / servo / växellådsolja, broms samt kylväska. Att byta vätskorna är ett billigt sätt att förlänga fordonets fortlevnad. För mig spelar det ingen roll att säljaren säger att dessa nyligen är bytta eftersom vad säljaren säger vid försäljningstillfället och vad som faktiskt ”nyligen” är gjort är inte alltid samma sak.

Uppdaterat: 2021-12-07 10:49

Många är tyvärr inte så händiga att de ens vet hur man byter lampor. Brukar få hjälpa diverse familjemedlemmar och vänner med det, de är tydligen rädda att göra fel.

Kamremmen skall man byta på givet intervall. Däremot tar verkstäderna duktigt betalat för det tämligen enkla jobbet. Jobbet är inte värt mer än 3 timmars jobb, ändå skall vissa verkständer ha 7-14k för jobbet. Leta upp en gråverkstad eller mekaniker som tar jobbet vid sidanom, och köpa kamremssatsen med vattenpump och hela konkarongen så kommer du billigt unda.

Riktiga motorer har däremot inte gummirem, utan kedja. Långt dyrare konstruktion, och håller långt mycket längre om man sköter oljeservicen. Kamrem är lite av en budgetlösning, och visar på sämre motorbyggarkunskap än de som har kedja.

Uppdaterat: 2021-12-07 14:03

lsoderlund visar återigen att hen inte har riktig koll på det tekniska. En kedja kommer alltid att slitas och med tiden ge sämre kontroll på ventiltiderna än en rem som byts regelbundet. Den ger också oljud ifrån sig och stjäl effekt som kostar dyra bränsledroppar. Dessutom har kedjan samma oljebad som resten av motorn och ger därmed ifrån sig metallpartiklar man annars hade sluppit.

Huruvida rembytet är ett enkelt jobb eller inte varierar kraftigt.

Uppdaterat: 2021-12-07 15:15

Mäkinen, du talar om väldigt många mil. De flesta välbyggda motorer med kedja klarar 30-50000 mil utan byte om oljebyten med rätt olja görs med rätt intervall. Stjäl effekt gör den inte mer än en rem, du ska inte tro att det är gratis att kontinuerligt böja en rem runt alla rullar och är kedjan så sliten att det ger effekt på ventiltiderna hörs det mycket väl att det är dags för byte, remmen töjs minst lika mycket, men varnar aldrig!

Uppdaterat: 2021-12-07 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Du har masströghet som är mycket större i en kedja och byter man rem som tänkt är töjning inte mätbart. Sträckt kedja hör inte till ovanlighet, speciellt inte när folk tror att de är "för evigt".

Uppdaterat: 2021-12-07 19:20
L. Mäkinen skrev:

lsoderlund visar återigen att hen inte har riktig koll på det tekniska. En kedja kommer alltid att slitas och med tiden ge sämre kontroll på ventiltiderna än en rem som byts regelbundet. Den ger också oljud ifrån sig och stjäl effekt som kostar dyra bränsledroppar. Dessutom har kedjan samma oljebad som resten av motorn och ger därmed ifrån sig metallpartiklar man annars hade sluppit.
Huruvida rembytet är ett enkelt jobb eller inte varierar kraftigt.

Märks snarare hur lite du kan om motorkonstruktioner. Du får inte en slackare kedja bara så där, det krävs mer eller mindre misshandel och uteblivna oljebyten över flera år, samt totalt utslitna spännare och skenor, vilket, allt som oftast är långt senare än livslängden på bilen i sin helhet.

Att kedjan skulle stjäla effekt är minimalt i sammanhanget. Du har ju den effekt som motorn har, om nu kejdan stjäl så pass mycket som du vill påvisa, så skulle inte majoriteten av de som bygger prisbelönta motorer bygga med kedja.
Med en kamrem, så får du snarare mer effektförluster då den även driver vattenpumpen och massa löphjul. Alla bilar med kamkejda, i alla fall från 95- och uppåt, så är oljepluggen magnetisk, och sköter du service korrekt med korrekt olja, så har du aldrig några partiklar på den magnetiska oljepluggen. Många bilar med kamrem har även magnetiska oljepluggar. Däremot har många gått över till att ha kamremmen i oljebad, typ stora delar av PSA mfl, gummirester fångar du inte upp däremot.

Ett kamkedjebyte är även likvärdig kostnad som kamrem hos många tillverkare.

Försök att inte yttra dig med saker du inte begriper. Vad påhoppet på mig och vissa andra (konstant från dig och några andra här inne) beror på vet jag inte. Mindervärdeskomplex? Narcissism eller bara otrevlig natur låter jag vara osagt. Man kan ju faktiskt svara utan göra påhopp.

God Jul på dig, hoppas tomten kommer...

Uppdaterat: 2021-12-07 20:53