Vi Bilägares forum

43 lokalpolitiker: Sänk inte hastigheten på Europavägarna

43 lokalpolitiker: Sänk inte hastigheten på Europavägarna

Kommun- och regionalpolitiker i Dalarna och Norrland höjer rösten mot Trafikverkets hastighetssänkningar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-27 15:50

Kommentarer

Använd alla pengar som vi betalt in under alla år till att bygga motorvägar i hela landet.
Då kan vi tala om ökad säkerhet och lägre utsläpp.
Med dagens säkra bilar så kan alla hastigheter höjas !!

Uppdaterat: 2021-10-27 17:28

elof - du har t ex redan glömt kollisionen utanför Sunne på en 90-väg för en dryg månad sen. Alla 3 i relativt moderna och hyggligt stora bilar omkom. Tror att alltför många invaggas i nån form av odödlighet när man sitter i en modern bil...

Uppdaterat: 2021-10-27 17:38

Pi, har lite rätt där.. lätt att tro att en modern stor och tung bil skall rädda en. Men som många gånger förr, allt är relativt.. köper alla tyngre bilar så ökar energin.. samtidigt. Har för mig att man gjort tester i USA angående detta, och kommit fram till att det nästan kan bli sämre. Det är bara att tänka, vad som händer när två lastbilar kolliderar.. då dör båda parterna.

Uppdaterat: 2021-10-27 20:02

Problemet är att man gått mot strömmen mot övriga europa avseende bashastigheter.
I hela Europa är bashastigheten på landsvägar 90km/h (100 i Tyskland), i Sverige vill man ju sänkna snittfarten på fordonen, så bashastigheten är tämligen nyligen satt till 70km/h för landsvägar. Eftersom merparten av landsvägarna är 90-klassade, så skyltar man sätndigt ner. 100 blir 80, 90 blir 70 och 70 blir 60. Vägens utforming återspeglas däremot inte i sänkningen. Man tar inte heller hänsyn till olyckstatistik vid dessa sänkningar, och följer inte heller upp olycksstatisken på vägar man sänkt (för att se om olyckor ökat).

Allt är en skrivbordsprodukt, där man kalkylerar besparing av liv kontra hastigheten. I stora delar av dalarna och norrland, så har man har haft 90km/h på landsvägar som är 14 meter breda och spikraka. Nu sänker man hastigheten och får en efterlevnadsproblematik. Räkna med att ATK (fartkameror) kommer strösslas på landsvägar som fått hastigheten sänkt.

Det hela är in skrivbordsprodukt som när den ställs mot väggen ger verket svårt att argumentera, även internt. De börjar även prata om geofencing av hastigheten på nya bilar sålda efter 2030. Skrämmande framtid.

Uppdaterat: 2021-10-28 10:05

Sickna problem ni har med max tillåten hastighet. Ta det lite lugnare, aktivera er adaptiva farthållare och njut av omgivningarna istället...:)

Uppdaterat: 2021-10-28 10:39

Det där i Sunne tycks ha berott på (källa NWT) att ena bilen körde i "mycket hög hastighet" (här menas nog långt över 90). Vägen (som inte hade breda vägrenar - i motsats t. bl a E14) hade spår som p g a regnet gav vattenplaning i denna tydligen mkt höga fart. Däcken var dubbfria (mjuka) vinter. Föraren ska ha haft 0,48% prom. De flesta länder har ju 0,50. Men man kan ändå tycka, att det är illa planerat med 0,48 om man nu är på väg till jobbet en tidig söndagmorgon. Enskilt hade ingen av dessa faktorer knappast gett olyckan - men i komb! Att någon kör långt över tillåtna 90 i detta regn ger ingen anledning att sänka till 80. Läser man tidningen noga, ser man, att det inte var den 53-årige mannen som åsyftas. Jag säger detta för att medelålders män annars får ta emot så mkt skit i trafikdebatten. Naturligtvis håller jag med de 43 politiker (S, M, C, KD, L, även SD) som nu har lyckats rädda en i sammanhanget högst rimlig (har varit 110) 100-fart på E14.

Uppdaterat: 2021-11-04 11:25
Ulf Parde

Då jag just nött en massa mil på vägar i Norrlands inland förstår jag protesterna.
80 på dessa vägar i bra väglag är plågsamt.

Uppdaterat: 2021-11-04 11:47