Vi Bilägares forum

Jaguar och Land Rover åker snålskjuts på Teslas nollutsläpp

Jaguar och Land Rover åker snålskjuts på Teslas nollutsläpp

För att slippa betala utsläppsböter ska den brittiska bilkoncernen vara med och dela på Teslas nollutsläppssiffra.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-31 07:20

Kommentarer

Konstlat sätt för vissa tillverkare att klara sig ifrån böter och alltså inte behöva anstränga sig lika mycket för att minska utsläppsnivån.

Uppdaterat: 2021-10-31 08:37

Fast det blir ju dyrt för dem. Det är därför Tesla tjänar miljarder på detta. De köper krediter av Tesla för lite mindre än vad böterna kostar. Bättre lägga de pengarna på utveckling o slippa böter.

Uppdaterat: 2021-10-31 09:17
Raywave

Vad tjänar klimatet/miljön på detta ??

Uppdaterat: 2021-10-31 09:34

Precis, Rikard ! Det är som vanligt att man kan köpa sig fri. Inte gratis förvisso men klart mindre än de böter man annars fått betala. Och kraven är ju inga nya påhitt så nog har man haft möjlighet att ägna sig åt utveckling även tidigare - om intresset funnits.

Uppdaterat: 2021-10-31 09:52

"Målet med utsläppshandelssystem är att sänka utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. EU:s utsläppshandelssystem, EU ETS, är ett avgörande styrmedel för att EU ska nå de egna klimatmålen och internationella åtaganden inom Parisavtalet."
https://www.naturvardsverket.se/utslappshandel

Det är ju egentligen något som borde ge en eftertanke, hur sjutton kan man minska föroreningarna genom att förvandla dem till en saluförd vara?
Har man en förorenande industri kan man välja mellan att få den renare eller att köpa sig fri med utsläppsrätter!
En sorts föroreningspornografi!

Uppdaterat: 2021-10-31 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En massa fusk och självbedrägerier och utsläppen fortsätter att öka överallt. Min slusats, det är kört.. tyvärr, mänskligheten prioriterar inte detta med utsläppen, man vill köra SUV och fortsätta leva som förr i tiden med ökade krav på resurser, mer lyx.. mer konsumtion.. större bilar osv, mer elförbrukning. Man vill använda mer av allt.... vad det än gäller. Den ekvationen kommer inte att gå ihop.

Uppdaterat: 2021-10-31 14:09

Utsläppshandeln minskar ju utsläppen inom EU på det mest kostnadseffektiva sättet. Utsläppsrätterna har stigit i pris. Tesla belönas för de släpper inte ut en massa skit i luften och därför kan sälja sina utsläppsrätter och tjäna ännu mer pengar. De som skitar ner får istället betala dyrt för det. Sen är det en del snyltare som smiter undan men det är en början.
Tycker det verkar funka bra.

Uppdaterat: 2021-10-31 18:31

Som Leffe81 skriver, det finns en bra tanke bakom detta och det är att de som vill fortsätta att göra skitbilar som släpper ut mycket, kommer få betala dyrt för det och de som släpper ut lite eller inget som Tesla, får massa pengar av dessa som släpper ut.

Det är så klart inte hållbart i längden utan är tänkt som en räddning under övergången till eldrift, men de som inte gör den övergången fort san fan, kommer dö ut och Tesla kommer bara bli rikare och rikare så länge andra får betala "böter" till Tesla. Vill dessa företag tjäna pengar så kommer de få sluta med de utsläppande bilarna mycket snart, annars kommer de gå i konkurs och gör dom det så löser sig problemet med utsläpp.

Går dom inte i konkurs så betyder det att de fattat hur dyrt det blir att inte ställa om nu direkt och faktiskt gör det. Kan dock ändå hända att de går in konkurs för att de varit för sena.

Uppdaterat: 2021-10-31 19:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Men det finns ju ett incitament att slippa betala dessa miljarder till nån annan och istället använda pengarna till att utveckla sina egna produkter. Jaguar m fl har bara inte lyckats med det i tid, dålig planering…

Uppdaterat: 2021-10-31 20:20
Raywave

Värt att veta 1 att Tesla fick i för sig Land Rover / Jaguar men tappade kontraktet med FCA. Ingen vidare affär för Tesla med andra ord. Värt att veta 2 är att hele intensionen med lagen är att biltillverkare skall kunna samarbeta för att nå en kostnadseffektiv lösning. Det är alltså inte som med NOx ett absolutvärde på max 95g CO2/ bil utan medelvärdet. Medel blir 95g i alla fall hur man än vänder och vrider på det.

Uppdaterat: 2021-11-01 15:04