Vi Bilägares forum

Toyota bZ4X: Räckvidd, specifikationer och bilder släppta

Toyota bZ4X: Räckvidd, specifikationer och bilder släppta

Toyota har släppt de första uppgifterna om elbilsmodellen bZ4X som ska dyka upp i bilhallarna under nästa år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-29 08:03

Kommentarer

Alltså man undrar ju lite vad de där Toyota-fantasterna kommer ha för kommentarer nu om varför den kommer med så här i bästa fall medelmåttiga specar. De som sa att vänta bara tills Toyota väl kommer med sin elbil, då ska ni få se.....
Anar att den får ha ett riktigt lågt pris för att vara intressant.
Och tre-fasladdning som tillval? Och först om ett år? 45 mil WLTP med det batteriet och den effekten? Max 150 kW snabbladdning? Kommer den med OTA? Nja, det blev en tummetott....
Men visst, får den ett pris som motsvarar vad man får för pengarna så. Men som vanligt kommer troligtvis den att sälja jättebra bara för det står Toyota på den, anar det är ett av de märken med trognast kunder som inte ens tittar på andra bilars specar utan bara köper i tron om att det är bra, medans om de lyft lite på skärmen på gubbkepsen hade de sett att det de köper är gårdagens teknik ompackat i ny förpackning bara.

Uppdaterat: 2021-10-29 08:15

Ja det var då mer som kejsarens nya kläder.

Uppdaterat: 2021-10-29 08:19

Ja det var då en otäck sak. Men en sak är ju bra med Toyota, man kan vara säker på att de håller fast vid att ta fram fula bilar!
Men man blir ju ändå lite frågande till vad de svarta blafforna på skärmarna ska vara bra till?
Och varför är den försedd med snöplog?

Uppdaterat: 2021-10-29 08:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det måste finnas överkapacitet i batteriet. 45mil är ju måttlig en sträcka. Hänger nog ihop med att de lovar 24000mil med 90% kapacitet kvar.

Uppdaterat: 2021-10-29 08:56

McTar, nog är det så, Toyota har ju tagit tid på sig när det gäller utprovning och har säkert kollat hur batteriet ska utnyttjas för bästa hållbarhet.
Och Toyota har ju resurser att skaffa sig all den kompetens och kapacitet som krävs för att ta fram en bra elbil.
Synd bara att de inte lägger lite krut på att skaffa sig lite bättre kompetens på designen.

Uppdaterat: 2021-10-29 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Överkapacitet ? Uppgivna siffror innebär 1,59 kWh/mil och det har jag nog aldrig sett nån SUV i den klassen prestera vid några tester.

Uppdaterat: 2021-10-29 10:08

Vem vet, kanske har Toyota kommit på nått som spar på energin trots den klossiga formen ??
I näst senaste TV testas laddhybrider, bla RAW4 och XC60 T6.
Bilarna har nära nog samma prestanda, men Toyotan drar 3 dl mindre bränsle per mil (testförbrukning)
På den punkten verkar de lyckats med nått.

Uppdaterat: 2021-10-29 10:51

Fast att ha lägre bensinförbrukning än en Volvo i samma klass är ju inte så svårt. Men att klå t ex Tesla Model Y i den grenen med sin förta renodlade elbil är nog lite svårare. Sen är det trots allt en SUV med de nackdelar den karossformen har för elförbrukningen.

Uppdaterat: 2021-10-29 10:55

1.59?? Det klarar inte min Leaf vid hyfsat blandad körning. Denna kommer sluka minst 2 kWh/mil.. så i praktiken kanske 30-34 mil ungefär. Det är så synd att man kastar bort så mycket energi på SUV karosser och stora hjul, och en massa ful plast. Kan de inte bygga något mer likt en Camry eller Corolla, något som saknar plast.. har 16-17 tums hjul och max 1,55 meter hög. Jag märker att vindbruset i min Leaf är mycket högre än min Octavia, och då skiljer det bara ca 5 cm på höjden. (1,5 vs 1,55 meter).

Uppdaterat: 2021-10-29 11:09
hx30 skrev:

1.59?? Det klarar inte min Leaf vid hyfsat blandad körning. Denna kommer sluka minst 2 kWh/mil.. så i praktiken kanske 30-34 mil ungefär. Det är så synd att man kastar bort så mycket energi på SUV karosser och stora hjul, och en massa ful plast. Kan de inte bygga något mer likt en Camry eller Corolla, något som saknar plast.. har 16-17 tums hjul och max 1,55 meter hög. Jag märker att vindbruset i min Leaf är mycket högre än min Octavia, och då skiljer det bara ca 5 cm på höjden. (1,5 vs 1,55 meter).

Helt underbart hur du fortfarande fortsätter haspla ur dig siffror på löpande band som du inte har en aning om....
Får väl säga att din Leaf antingen är väldigt ineffektiv eller är du otroligt usel på att köra elbil om du har sån förbrukning. Kör jag min Model Y som är större och betydligt starkare än denna nya Toyota lungt och stilla enligt skyltad hastighet i stad och landsväg så är jag nere på 160 Wh/km utan större problem och det trots kallare väderlek nu i höst sen jag hämtade ut den. Du skriver den kommer dra minst 200 Wh/km......vad grundar du det på? Jag ligger nu efter 33 dagar och 629 mil med min Model Y på ett snitt på 182 Wh/km sen den togs ut, och då är det mycket motorvägsfart i det samt en vända upp till minusgrader norr om Östersund.
Sluta ljug nån gång......du framstår bara som raljerande, löjlig, okunnig och tjatig.

Uppdaterat: 2021-10-29 11:18
Pi skrev:

Fast att ha lägre bensinförbrukning än en Volvo i samma klass är ju inte så svårt. Men att klå t ex Tesla Model Y i den grenen med sin förta renodlade elbil är nog lite svårare. Sen är det trots allt en SUV med de nackdelar den karossformen har för elförbrukningen.

Jag tror nog de kan ligga nere runt samma siffror som Teslan iaf, sämre aerodynamik troligtvis men betydligt svagare motorer och kanske lättare? Inte sett nån viktsiffra än.....

Uppdaterat: 2021-10-29 11:19

Jag tror att hx30 kör korta sträckor och startar med urkyld bil. Annars borde inte siffrorna vara så höga.
Jag tror inte jag kommer köpa Toyotan. Man kunde tro att de begrep aerodynamik efter en mängd generationer Prius, men det säljer väl inte.

Uppdaterat: 2021-10-29 11:26

@Henrik M: Leafen är inte speciellt effektiv. Sluta att klanka ned på andra. Skapar dålig stämning.

Uppdaterat: 2021-10-29 12:21
gmogmo skrev:

@Henrik M: Leafen är inte speciellt effektiv. Sluta att klanka ned på andra. Skapar dålig stämning.

Ja fakta kan alltid skapa dålig stämning, i alla fall hos fanatiker som hx30, som kör sitt mantra om SUVar och tror att någon lyssnar.

Uppdaterat: 2021-10-29 12:46

@Christer:
Peka på faktan i dessa rader:
"Helt underbart hur du fortfarande fortsätter haspla ur dig siffror på löpande band som du inte har en aning om....
Får väl säga att din Leaf antingen är väldigt ineffektiv eller är du otroligt usel på att köra elbil om du har sån förbrukning."

Uppdaterat: 2021-10-29 13:48
gmogmo skrev:

@Christer:
Peka på faktan i dessa rader:
"Helt underbart hur du fortfarande fortsätter haspla ur dig siffror på löpande band som du inte har en aning om....
Får väl säga att din Leaf antingen är väldigt ineffektiv eller är du otroligt usel på att köra elbil om du har sån förbrukning."

Han är en van elbilsförare och vet vad han talar om, som jag har följt i åtskilliga trådar, vilket inte hx30 är i sitt SUV hat.

Uppdaterat: 2021-10-29 14:22
gmogmo skrev:

@Christer:
Peka på faktan i dessa rader:
"Helt underbart hur du fortfarande fortsätter haspla ur dig siffror på löpande band som du inte har en aning om....
Får väl säga att din Leaf antingen är väldigt ineffektiv eller är du otroligt usel på att köra elbil om du har sån förbrukning."

Jag tror att du får läsa vad jag bemötte med de raderna.....
hx30/Vargen kastade ur sig, sin vana trogen, en påhittad siffra han inte kan ha en aning om då bilen inte är släppt än. Och då jag idag kör en ännu större el-suv som går betydligt snålare än siffran ulven i fårakläder kastade ur sig utan att ha en aning så bemötta jag detta.
Och då denna förklädnadsmästare gjorde så för runt trillionte gången så skrev jag lite vassare än vad jag kanske hade gjort mot nån annan.
Vem vet, du kanske sympatiserar med honom då det inte är helt omöjligt du heller är ett nygammalt fenomen här.

Uppdaterat: 2021-10-29 14:29
Pi skrev:

Överkapacitet ? Uppgivna siffror innebär 1,59 kWh/mil och det har jag nog aldrig sett nån SUV i den klassen prestera vid några tester.

En enkel koll ger:
71/45= 1,59

Jämför med id.4

77/51,6= 1,49

Lite för stor skillnad kan jag tycka. Å andra sidan står det "mer än" 45mil...

Uppdaterat: 2021-10-29 14:32

Toyota har även tidigare sagt att dessa kommer att bli dyra. Lycka till med det!
Har de tappat en tredjedel av sin försäljning senaste månaderna lär det öka fort eftersom de ligget enormt efter på elbilssidan.

Uppdaterat: 2021-10-29 16:12

Ja helt klart en utmaning att slå Y.
I TVs senaste test överförbrukar Skoda (1,52/1,93) Hyundai (1,68/2,01) och Ford (1,78/2,24) ganska rejält.
Y uppger 1,69 och drar 1,75 i testförbrukning.

Uppdaterat: 2021-10-29 16:30

Henrik
Jag förstår din känga mot Toyota fanboisen och deras höga förväntningar.

Mitt enda påpekande är att enligt speccarna, som du anger som medelmåttiga, gör att Toyotan hamnar i samma kluster som ID4, Enyaq, Ioniq5 (förutom ladd hastighet), etc…

Uppdaterat: 2021-10-29 20:33
Axa skrev:

Henrik
Jag förstår din känga mot Toyota fanboisen och deras höga förväntningar.
Mitt enda påpekande är att enligt speccarna, som du anger som medelmåttiga, gör att Toyotan hamnar i samma kluster som ID4, Enyaq, Ioniq5 (förutom ladd hastighet), etc…

Det är väl snarare vad man kan förvänta sig av en boxig kaross. Mest spännande är att se hur bilarna du nämner tacklar vinterhalvåret. I övrigt inga konstigheter, allt handlar om bilens luftmotstånd. Tesla är onekligen ledande med sin hala kaross som inte drabbas så hårt när farten ökar utöver WLTP normen.

Uppdaterat: 2021-10-29 20:50
Axa skrev:

Henrik
Jag förstår din känga mot Toyota fanboisen och deras höga förväntningar.
Mitt enda påpekande är att enligt speccarna, som du anger som medelmåttiga, gör att Toyotan hamnar i samma kluster som ID4, Enyaq, Ioniq5 (förutom ladd hastighet), etc…

Nej, de har alla ombordladdare på 11kW som standard. Men ja, jag anser att Enyaq och ID-familjen har lite klen snabbladdning med. Nu är den iofs på gång upp om jag förstått det rätt med nån uppdatering till 170 kW.
Sen har MEB vart en stund nu, här pratar vi om att Toyota presenterar en bil som ska börja levereras först en bit in i nästa år och har sämre spec än det mesta i klassen. Jo, jag står för att det är en tummetott mot vad alla sagt skulle komma. :)

Uppdaterat: 2021-10-29 21:02
Henrik M skrev:

Axa skrev:
Henrik
Jag förstår din känga mot Toyota fanboisen och deras höga förväntningar.
Mitt enda påpekande är att enligt speccarna, som du anger som medelmåttiga, gör att Toyotan hamnar i samma kluster som ID4, Enyaq, Ioniq5 (förutom ladd hastighet), etc…

Nej, de har alla ombordladdare på 11kW som standard. Men ja, jag anser att Enyaq och ID-familjen har lite klen snabbladdning med. Nu är den iofs på gång upp om jag förstått det rätt med nån uppdatering till 170 kW.
Sen har MEB vart en stund nu, här pratar vi om att Toyota presenterar en bil som ska börja levereras först en bit in i nästa år och har sämre spec än det mesta i klassen. Jo, jag står för att det är en tummetott mot vad alla sagt skulle komma. :)

Enig med dig Henrik. Mycket snack om oanad prestanda och Solid State batterier. Men de verkar lysa med sin frånvaro. En helt vanlig elbil med med medioker prestanda.
Som alla andra Toyota, inget extra men kanske fungerar oklanderligt.

Uppdaterat: 2021-10-29 21:53

Jo, Teslas modeller är svårslagna i förbrukning i högre hastigheter.
Det är ju kanon om det kommer 170 kW till elbilarna från VAG. Som jag förstått är det bara en mjukvaruuppdatering.

Hehe, jo en del har ju pratat stort kring Toyota och att de minsann kommer ligga i framkant med rena elbilar när de väl kommer. Det verkar ju inte bli så.

Uppdaterat: 2021-10-29 23:29

Leaf ligger runt 1,6 .. modell Y på ca 1.85 och ID.4 på ca 2. Sedan har vi Ionic första versionen, ca 1.45 och Ionic 5 (SUV) som ligger på 2.15
Jag fattar inte.. har ni för svårt att se sambandet med höjden på bilen och förbrukningen?? Det är ganska uppenbart att förbrukningen (i snitt) är markant högre vid blandad körning. Skall vi sedan köra dessa bilarna i motorvägsfart så kommer det skilja ännu mer.

Givetvis kommer det skilja mycket på en elbil hur den körs, men nu har jag visar er ett genomsnitt på hur olika användare rapporterat sin förbrukning, och då är det allt ifrån stadskörning till motorvägsfart. Varför blundar ni för fakta och skönmålar verkligheten?

Uppdaterat: 2021-10-30 19:39

Maken till dryga kommentarer av vissa "besserwissrar" här. Jag kommer att byta till elbil nästa år när min leasing tar slut - BZ är en av dem som jag kommer att testköra.

Uppdaterat: 2021-10-30 19:37
Wer später bremst fährt länger schnell

Axa, du har helt rätt ... Tesla har en design på sina modeller där fronten är låg.. som sedan nästan sömlöst möter vindrutan och sedan sluttar det rätt bra nedåt efter mitten på bilen. En Tesla ser därför ut som en halv flygplansvinge. Denna designen (halv droppform) är väldigt aerodynamiskt. Därför har Tesla SUV modeller lägre förbrukning än andra märken. Men pakera en modell Y bredvid en ID.4 eller en XC60 eller liknande så ser man att Teslan ser ut mer som en vanlig bil med väldigt låg och aerodynamisk front. Detta är också ur säkerhetssynpunkt mycket bättre vid påkörning av gångtrafikanter. En hög front som på ID.4 eller XC60 har mycket högre sannolikhet att döda gångtrafikanter då man träffar mellangärdet på personen istället för benen.

Därför tror jag inte Toyota bZ4X blir en modell med lång räckvidd, för dåliga aerodynamiska egenskaper. För hög dessutom. Men visst, köp den och kör runt den i stan och försök att parkera "kolossen" ..alltid en utmaning.

Uppdaterat: 2021-10-30 19:48
hx30 skrev:

Leaf ligger runt 1,6 .. modell Y på ca 1.85 och ID.4 på ca 2. Sedan har vi Ionic första versionen, ca 1.45 och Ionic 5 (SUV) som ligger på 2.15
Jag fattar inte.. har ni för svårt att se sambandet med höjden på bilen och förbrukningen?? Det är ganska uppenbart att förbrukningen (i snitt) är markant högre vid blandad körning. Skall vi sedan köra dessa bilarna i motorvägsfart så kommer det skilja ännu mer.
Givetvis kommer det skilja mycket på en elbil hur den körs, men nu har jag visar er ett genomsnitt på hur olika användare rapporterat sin förbrukning, och då är det allt ifrån stadskörning till motorvägsfart. Varför blundar ni för fakta och skönmålar verkligheten?

Fast du missar ju den stora bilden i det hela, vad hade dessa bilar dragit i energi, och släppt ut om de drivits med fossilmotorer? Kan du inte, eller vill inte, se hur otroligt stort steg på vägen detta ändå är. Ja, en mindre bil med mindre säkerhet drar mindre, ingen säger emot dig om det. Men nu är det dessa biltyper folk vill ha, och det som säljer, då måste du ju ändå applådera varenda en som byter till eldriven crossover från fossildito och gör att dina barn eller barnbarn slipper andas in dess avgaser....
Inse att Rom inte byggdes på en dag, inga förändringar går att göra i för stora steg, då är återfallsrisken stor. Det tror jag du själv med inser egentligen.....
Ja vi behöver minska vår energianvändning, men ge dig på rätt saker då istället för att fortsätta jaga väderkvarnar. Varenda en som byter till en eldriven bil oavsett biltyp gör ett stort steg för detta, större än de som gör som du säger och går från stor fossilbil till mindre fossilbil.

Uppdaterat: 2021-10-30 19:47

Henrik, jag ser inte poängen med att varje bil skall förbruka 40-100% mer energi, det blir massor av energi som vi eldar "för kråkorna". Utvecklingen att folk skall sitta uppe i höga "lastbilar" är inte vad vi behöver nu. Vi har inte energi som det ser ut idag. Skall vi starta nya kolkraftverk och elda mer naturgas för att vi skall köra SUV som inte behövs? Det står inte mellan fossilbilar eller elbilar.. det står mellan att sänka vår energiförbrukning och då är inte SUV vägen dit. Så himla enkelt är det. Förbjud skiten säger jag och se till att skapa modeller som folk kan använda utan att bilen måste var 1,6 meter eller högre. Vet du att förr i tiden var många bilar inte ens 1,38 meter höga.. ingen klagade!! Väldigt märkligt!?

Uppdaterat: 2021-10-30 19:52
hx30 skrev:

Henrik, jag ser inte poängen med att varje bil skall förbruka 40-100% mer energi, det blir massor av energi som vi eldar "för kråkorna". Utvecklingen att folk skall sitta uppe i höga "lastbilar" är inte vad vi behöver nu. Vi har inte energi som det ser ut idag. Skall vi starta nya kolkraftverk och elda mer naturgas för att vi skall köra SUV som inte behövs? Det står inte mellan fossilbilar eller elbilar.. det står mellan att sänka vår energiförbrukning och då är inte SUV vägen dit. Så himla enkelt är det. Förbjud skiten säger jag och se till att skapa modeller som folk kan använda utan att bilen måste var 1,6 meter eller högre. Vet du att förr i tiden var många bilar inte ens 1,38 meter höga.. ingen klagade!! Väldigt märkligt!?

Alltså du är ju helt otrolig....så du tycker en lågbyggd fossilbil är bättre än en högbyggd elbil som drar betydligt mindre energi?
Sluta jaga formen och bry dig om energiåtgången då om det är den du tycker är så viktig.
Som du själv var inne på är Tesla Model Y väldigt effektiv, men du anser att en lägre byggd elbil som drar lika eller mer energi ändå är bättre för den är lägre?
Jag förstår mig verkligen inte på dig...ett dugg.

Uppdaterat: 2021-10-30 19:57

hx30;

”Vi har inte energi som det ser ut idag. Skall vi starta nya kolkraftverk och elda mer naturgas för att vi skall köra SUV som inte behövs? Det står inte mellan fossilbilar eller elbilar.. det står mellan att sänka vår energiförbrukning och då är inte SUV vägen dit. Så himla enkelt är det.”.

Vi har haft ett överskott av energi sedan många år. Vi kommer att ha ett överskott av energi framöver, med eller utan ny kärnkraft. Kolkraft kan inte konkurrera med det förnyelsebara längre så var inte orolig för det. Det är enbart fossilfritt som gäller för Europa framöver.

Du har sen missuppfattat det hela. Det står mellan fossila bilar med avgasrör och elbilar utan avgasrör. Om man vill köra en el-SUV så låt denne köra en el-SUV. Så länge den inte går på diesel eller bensin skadar den inte oss andra.

Om elbilen drar en watt hit eller dit det är oviktigt.

Uppdaterat: 2021-10-31 01:18

Leffe, titta utanför ankdammen, det är väldigt få länder i Europa som har överskott på el och den el som produceras sker ofta med kol eller gas. Elen är dessutom så dyr nu att många företag fått minska sin verksamhet.
Ännu värre är det i Kina där mer än 70% av all el kommer från kolkraftverk.
Det är kanske oviktigt om bilen tar någon watt hit eller dit i Sverige, men lika väl som man försöker få ner bränsleförbrukningen på fossileldade bilar så kommer det kravet även på EV.
Och det kommer att bli ett försäljningsargument i framtiden.

Uppdaterat: 2021-10-31 03:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är kanske oviktigt om bilen tar någon watt hit eller dit i Sverige, men lika väl som man försöker få ner bränsleförbrukningen på fossileldade bilar så kommer det kravet även på EV.
Och det kommer att bli ett försäljningsargument i framtiden.

+100 på den, saabnisse !

Uppdaterat: 2021-10-31 08:34