Vi Bilägares forum

BMW: Vi är redo om förbränningsmotorerna förbjuds

BMW: Vi är redo om förbränningsmotorerna förbjuds

BMW-chefen Oliver Zipse påstår att märket är ”redo” för ett eventuellt förbud mot nya bilar med bensin- och dieselmotorer.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-15 06:20

Kommentarer

Det är inte bara ett förbud de ska vara förberedda på, det är även kraftigt minskad efterfrågan.
I Norge har det löst sig självt genom att ingen helt enkelt vill köpa fossila bilar. Mest för att det är billigare där att köpa en elbil än en fossilbil. Skulle det se likadant ut överallt så skulle omställningen gå samma väg överallt.

Men vi ser också i Sverige hur det nu tar fart. Var inte mer än några månader sedan där jag läste att elbilar stod för typ 11% av försäljningen i Sverige och totalt drygt 30% om man räknar in hybrider.

Nu ca ett kvartal senare är den senare siffran uppe i över 50%
Det är nu det börjar explodera i Sverige och nästa år kommer bli enormt. Dels på grund av de höga skatterna på fossila bilar, men också riktigt höga priser på bensin och diesel samt att det nu finns mycket större utbud av elbilar och framförallt en hel del till mer rimliga priser. Bonusen på 70 000 kr hjälper också till mycket.

Uppdaterat: 2021-10-15 08:23
- Peugeot e-208 GT 2022

"Höga skatter på fossila bilar och riktigt höga priser på bensin och diesel"... Och folk på landet som inte har råd med en svindyr elbil, då? De som redan knäcks av bränslepriserna?

Men men, nu rakar elpriserna i höjden, vilket ju knappast kan förvåna någon samhällsintresserad person, och de höga elpriserna gäller ju inte bara att ladda elbilen utan också hushållets totala elkonsumtion, vilket i sin tur ytterligare försvagar hushållsekonomin avsevärt. Kan ju vara något att tänka på.

Uppdaterat: 2021-10-17 02:04
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Har man fastprisavtal på elen med typ 3 års löptid så är det ingen "ko på isen" med elpriserna - inte ännu i alla fall och inte ens om man som undertecknad skrivit om avtalet senaste veckan. Så ibland skall man nog inte tro alltför mycket på alla "katastrof-artiklar" i kvällspressen.

Uppdaterat: 2021-10-17 08:40

Varför skulle folk ”på landet” knäckas av högre bränslepriser?

https://svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Uppdaterat: 2021-10-17 11:53
Axa skrev:

Varför skulle folk ”på landet” knäckas av högre bränslepriser?
https://svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Orkar du höra svaret på den frågan?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-17 12:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du tramsar…

Uppdaterat: 2021-10-17 15:31

Nix, det du har missat i den länken är att läsa vad där står.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-17 15:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men låt mig ge Axa en liten ledtråd så han slipper gå i sådana här lätta fällor i fortsättningen: Den stavas Regionalräkenskaperna som Axa kan läsa mer om hos SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper/regionalrakenskaper/

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-17 15:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bra AL. Du har alltid rätt. Bravo. Japp, alltid. Hela tiden. Jag böjer mig för din enorma vishet och att ha alla sanningar.

Seriöst, det blir på gränsen till patetiskt. Vad någon än presenterar så är det fel. I din värld är det bara dina sanningar som gäller. Det roliga är att ditt ord inte väger tyngre än någon annans. I princip blir det du säger helt obetydligt i debatter, dvs du är en helt och hållet obetydlig person. Men du vill gärna ge sken av att det du säger har betydelse.

Uppdaterat: 2021-10-17 16:05

Ja du Axa. det var alltså det du lyckades få fram som argument.

Imponerande på min ära!

Ett tips är att läsa de källor som man hänvisar till. På så vis slipper man hamna i diket som du precis gjorde. ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-17 17:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Bra AL. Du har alltid rätt. Bravo. Japp, alltid. Hela tiden. Jag böjer mig för din enorma vishet och att ha alla sanningar.
Seriöst, det blir på gränsen till patetiskt. Vad någon än presenterar så är det fel. I din värld är det bara dina sanningar som gäller. Det roliga är att ditt ord inte väger tyngre än någon annans. I princip blir det du säger helt obetydligt i debatter, dvs du är en helt och hållet obetydlig person. Men du vill gärna ge sken av att det du säger har betydelse.

+ 100

Uppdaterat: 2021-10-18 00:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Läs gärna länken nedan med överskriften "Trots rekordhöga priset – aldrig har vi lagt så lite pengar på bensin" och där även följande står:

"Men samtidigt har drivmedel aldrig utgjort en så liten andel av vår samlade konsumtion som under 2021. Inte sedan mätningarna startade, just år 1980. Det visar detaljerade siffror om KPI som SCB tagit fram för SVT:s räkning."

"Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Det kan vara bra att hålla koll på historien innan man börjar yra om "rekordhöga bensinpriser"... = )

Uppdaterat: 2021-10-18 00:45
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Men John: Priset på bensin och diesel ÄR rekordhögt - liksom priset på el. Det kan vara bra att ha koll på vad som är vad innan man börjar hänvisa till något som man inte förstår. Konsumentprisindex beskriver något helt annat.

Uppdaterat: 2021-10-18 01:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Men John: Priset på bensin och diesel ÄR rekordhögt - liksom priset på el. Det kan vara bra att ha koll på vad som är vad innan man börjar hänvisa till något som man inte förstår. Konsumentprisindex beskriver något helt annat.

Det spelar ju ingen större roll om priset för bensin och diesel "ÄR rekordhögt", när man i förhållande till vad man har i plånboken, lägger mindre än någonsin på det och samtidigt ändå får ungefär samma nytta som tidigare.

Uppdaterat: 2021-10-18 02:36
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Men John: Priset på bensin och diesel ÄR rekordhögt - liksom priset på el. Det kan vara bra att ha koll på vad som är vad innan man börjar hänvisa till något som man inte förstår. Konsumentprisindex beskriver något helt annat.

Det spelar ju ingen större roll om priset för bensin och diesel "ÄR rekordhögt", när man i förhållande till vad man har i plånboken, lägger mindre än någonsin på det och samtidigt ändå får ungefär samma nytta som tidigare.

Inte helt oväntat så har inte heller John läst på vad underlaget beskriver, eller så har han gjort det men inte förstått vad där står.

Axa förstod i alla fall när jag visar länken till SCB. John blundade som vanligt (den innehåller ju siffror och det har John tidigare sagt att han inte har något behov av att kunna förstå).

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 05:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Har inte läst vad ni kollar på, men vad jag läser ni skriver så visst kan det vara så att andelen av vår plånbok som läggs på bränsle inte har ökat, snarare minskat, men bilåkande minskade ju också riktigt mycket under pandemin, står det något om det?

Men hör också om hur bilåkande mer eller mindre är tillbaka på normal nivå igen, vilket borde innebära att delen av plånboken som går till bränsle ökar igen. Bara en tanke, har som sagt inte läst dessa artiklar ute är bara inne lite snabbt för se vad som skrivits.

Uppdaterat: 2021-10-18 09:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Över tid har det totala trafikarbetet ökat men genomsnittet per personbil har minskat.

Uppdaterat: 2021-10-18 09:57

Ja resandet med bil har ökat totalt sett (Vi är ju fler invånare) medan varje bil körs lite kortare sträckor.

Ifråga om tillväxt skall man fråga sig vilka regioner som varit drivande och vilka som inte haft en lika stark utveckling. Det är dessa senare som nu klagar på att det har blivit dyrare att tanka bilen, eller där inkomsterna inte räcker till.

Men som alltid är människan kreativ. Jag gissar att vi snart har tankbilar som kör över gränsen och fyller upp bränsle i Finland/Norge för att sedan sälja det på svensk mark. Extremism har normalt sett en tendens att göda svarta affärer, något vi inte minst sett i den svenska bostadssektorn.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 10:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Disponibla inkomster har ökat. Regionalt har det varit tillväxt i merparten av länen, även Norrbotten som kan anses landsbygd/glesbygd.
Så med andra ord är det väldigt mycket gnäll kring bränslepriser.
Att skatten på bränsle anses hög är en annan diskussion som AL gladeligen håller taktpinnen kring.

Uppdaterat: 2021-10-18 10:11

Axa: Har du verkligen läst på ordentligt nu?

Kolla siffrorna igen.

Tips: Du behöver bryta ner det på 10 respektive 90-percentiler för att förstå varför folk är upprörda.

Vad gäller skatterna på bränsle så är det inte jag som påstår att de ligger för högt, utan VTI. Axa får höra av sig till dem och förklara att de räknat fel. ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 10:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa, i byn där jag bor finns många bilåkande pensionärer. De är helt beroende av bil för att kunna förflytta sig några längre sträckor. Det finns ett par tre välbeställda med nya bilar men också 740 och liknande.
De gnäller inte över bränslepriser, de svär!
Nettot på pensionen har inte ökat i samma omfattning som bränsle och matpriserna!

Uppdaterat: 2021-10-18 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

AL
Om du har läsförståelse så kan du läsa dig till att jag lämnar diskussionen kring skatter därhän.
Jo jag vet vad en normalfördelningskurva är och visst drabbar höga bensinpriser en del i populationen. Jag tycker det gapas från alla håll och kanter, även bland de som inte har fog för det.

Uppdaterat: 2021-10-18 12:34

Saabnisse
Som sagt, en del har anledningen att gnälla över bränslepriser men inte de flesta. Det är inte så konstigt då att själva ”upproret” uteblir…

Uppdaterat: 2021-10-18 12:37

Axa: Det kan inte bli uppror i Sverige, eftersom det är förbjudet. :)

Uppdaterat: 2021-10-18 15:06

Nja, jag tänkte snarast på rörelsen Bränsleupproret…

Uppdaterat: 2021-10-18 16:44
Axa skrev:

AL
Om du har läsförståelse så kan du läsa dig till att jag lämnar diskussionen kring skatter därhän.
Jo jag vet vad en normalfördelningskurva är och visst drabbar höga bensinpriser en del i populationen. Jag tycker det gapas från alla håll och kanter, även bland de som inte har fog för det.

Du menar nog spridningsmått....

;-)

I vilket fall är inkomstökningarna knuten till storstäderna - och så även investeringarna. Det är inte i storstäderna man är bilberoende utan ute på landsbygden - där tillväxten inte är lika hög. Därför är länken inte relevant för en person som har tio mil till affären.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 17:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ehm, så det AL säger är att folk ute i landet har blivit ”fattigare” när det inte är sant.

I samtliga regioner har det skett en inkomstökning som följer riksgenomsnittet.

Uppdaterat: 2021-10-18 17:54

Axa, det är inte riktigt så, totalt sett har man kanske fått bättre ställt, men en stor grupp har fått det sämre, ett statistiskt genomsnitt säger inte allt.

Uppdaterat: 2021-10-18 18:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Nej, jag förstår det. AL försöker peka ut områden utanför storstäderna som drabbade men det stämmer inte riktigt.
Däremot är det vissa grupper som har drabbats, och det säger jag inte emot.
Min poäng att det är andra grupper, som egentligen inte har drabbats av bränslepriserna särskilt, som skäller högst.

Uppdaterat: 2021-10-18 19:24

Tja - brukar man inte säga "Tomma tunnor skramlar mest"...:)

Uppdaterat: 2021-10-18 19:39

Ja det är inte lätt det här med siffror. ;-) Låt mi därför förklara.

År 2000 kostade en liter diesel 6,66 kr (omräknat i dagens penningvärde 8,64 kr), att jämföra med idag , 19,37 kr/liter.

År 2000 hade de boende i Norrbottens län (som jag inbillar mig är bilberoende) en medianinkomst på 219 662 kr.
Man fick således 25 424 liter bränsle för en årslön.

Idag, i och för sig med avsikt på år 2019 som är det sista året som SCB har data från, är medianinkomsten i Norrbotten 296 654 kr. Med ett dieselpris om 19,37 kr/l får man 15 315 liter diesel för en årslön.
År 2000 fick man alltså 66% mer bränsle givet sin lön än vad man får idag.

Nu tittar vi närmare på Stockholms län.

Där hade man år 244 191 kr i medianinkomst år 2000. Det räckte till 28 262 liter dieselbränsle.
För år 2021 - med ett pris om 19,37 kr/liter och en inkomst om 330 082 kr får man 17 051 liter idag, också det en skillnad om 66%.

Nu kommer dock problemet här.
I Norrbotten har man ökat sin medianinkomst med 76 992 kr under perioden.
I Stockholm är motsvarande ökning 88 891 kr.

Då 88 891/(19,37-8,64) = 8284
och 76 992/(19,37-8,64)= 7175 blir höjningen av priserna mer kännbara i Norrbotten än i Stockholms län.

Inte så svårt att räkna på alls således.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 20:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja det är inte lätt det här med siffror. ;-) Låt mi därför förklara.
År 2000 kostade en liter diesel 6,66 kr (omräknat i dagens penningvärde 8,64 kr), att jämföra med idag , 19,37 kr/liter.
År 2000 hade de boende i Norrbottens län (som jag inbillar mig är bilberoende) en medianinkomst på 219 662 kr.
Man fick således 25 424 liter bränsle för en årslön.
Idag, i och för sig med avsikt på år 2019 som är det sista året som SCB har data från, är medianinkomsten i Norrbotten 296 654 kr. Med ett dieselpris om 19,37 kr/l får man 15 315 liter diesel för en årslön.
År 2000 fick man alltså 66% mer bränsle givet sin lön än vad man får idag.
Nu tittar vi närmare på Stockholms län.
Där hade man år 244 191 kr i medianinkomst år 2000. Det räckte till 28 262 liter dieselbränsle.
För år 2021 - med ett pris om 19,37 kr/liter och en inkomst om 330 082 kr får man 17 051 liter idag, också det en skillnad om 66%.
Nu kommer dock problemet här.
I Norrbotten har man ökat sin medianinkomst med 76 992 kr under perioden.
I Stockholm är motsvarande ökning 88 891 kr.
Då 88 891/(19,37-8,64) = 8284
och 76 992/(19,37-8,64)= 7175 blir höjningen av priserna mer kännbara i Norrbotten än i Stockholms län.
Inte så svårt att räkna på alls således.
MVH AL

Och så lägger vi till hur många fler mil man tvingas köra i Norrbotten jämfört med genomsnittet i riket! Då blir ju allt detta än mer kännbart. Och har man dessutom en trasslig ekonomi, så ... =)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lista-overtorneaborna-kor-mest-i-lanet-se-hur-det-ar-i-din-kommun

Annars är det ingen idé att du spiller tid på detta, AL. Man kommer inte längre med personer som inte vill förstå.

Uppdaterat: 2021-10-18 21:22
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

AL
Du räknar på medianinkomst.
Nu har jag i och för sig kollat hur det ligger till med disponibla inkomster och just Norrbotten ligger i lä jämfört med Stockholm.
Men visst, det går ju att jämföra Norrbotten och Stockholm, två ytterligheter för att plocka poäng.
Norrbotten får andra sidan glädjas åt lägre elpriser så jag antar att de kan ju välja elbil istället om nu bensin/diesel är så dyrt…

Fortfarande…det skramlar en hel från de tomma tunnorna, för att citera Pi

Uppdaterat: 2021-10-18 22:55

Ja Axa, helt riktigt. Jag använder sammanräknad förvärvsinkomst per kommun från SCB, fast redovisar per län. Ett mått man använder vid sneda fördelningar och för att just undvika att ytterligheterna stör ut jämförelsen. Det är det korrekta måttet i det här sammanhanget. Eller vad vill du använda, artimetiskt medelvärde? Det är om något inkorrekt.

Och det är inte frågan om poäng utan om enkla data som vem som helst kan räkna på. Var det något som var svårt att förstå?

Befolkningen i Sverige kan köpa allt mindre diesel för sina inkomster eftersom priserna ökat. Det slår i sin tur extra hårt i de regioner där bilberoendet är högt, såsom Norrbotten. Vi får ett motsvarande resultat också i Jämtland eller Västerbotten. På kommunal nivå blir det ännu tydligare men det undvek jag att nyttja för att slippa traggla igenom fördelningar eller grundläggande funktioner med dig och Pi (som dock redan tycks ha svårt att komma ihåg vad han har sagt tidigare så där låter jag det vara).

Angående disponibla inkomster så finns det att läsa på SCB (period 2011-,2019). Det ger dock inga större variationer.

Däremot är gruppen med låga inkomster något större i Norrbotten kontra Stockholms län, 13,8 mot 11,4 % närmare bestämt. En grupp som knappast får det lättare i en region där bilen är det mest realistiska sättet för att förflytta sig.

Och det är nog också därför som folk protesterar även om det är svårt för en del storstadsbor att förstå det.

Så visst skramlar det, om än mindre eftersom folk inte har råd att använda sina dieselbilar längre. ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-19 00:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nåja, det skramlar en hel del från stadsbor oxå. Särskilt om man tittar var folk kommer ifrån på Bränsleupproret.

Uppdaterat: 2021-10-19 09:14
Axa skrev:

AL
Nåja, det skramlar en hel del från stadsbor oxå. Särskilt om man tittar var folk kommer ifrån på Bränsleupproret.

Ja även stadsbor har fått högre kostnader. Så det är väl rätt naturligt att även dessa är upprörda?

Dock finns det ju fullgoda alternativ till bilen i de större städerna, även om det under det senaste året inte varit något direkt hälsokur att använda det.

På landsbygden saknas ofta sådana möjligheter.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-19 09:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”