Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq 5, DS 4 och AutoIndex om attityd och status i trafiken

Hyundai Ioniq 5, DS 4 och AutoIndex om attityd och status i trafiken

Avsnitt 250: Calle berättar om hur en koreansk elbilsutmanare står sig mot tyska konkurrenter, Maria har provkört fransk laddhybrid med designfokus och Klas avslöjar vilka bilägare som gillar att köra fort – och vilka som föredrar att ta det lugnt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-15 14:00

Kommentarer

Helljusautomatiken är bara ett onödigt ont.
Tycker funktionen fungerar sämst hos Volvos S/V90 och S/V/XC60 serie är sämst på just detta. XC90 verkar klara det bättre (kanske beroende på höjden). Nu när det är mörkare ute, får man blinka med helljuset eller helt enkelt slå på sitt enga igen för att de skall blända av manuellt.

Inte bara Volvo givetvis, utan noterar även att flertalet Audi har samma problem, så även Mercedes. Däremot är Volvos vanligast i min högst ovetenskapliga erfarenhet. Men läser man på Volvo-forum verkar många slå av just funktionen med automatikst helljus på Volvo-bilar.
Tekniken blir väl iofs bättre och bättre med uppdateringar och nyare teknik. Men oftast bländar tekniken av för sent, framförallt om man ligger på långa rakor med tex 2+1 vagar... Föraren själv hade säkert bländat av tidigare än vad bilen själv gör.

Uppdaterat: 2021-10-15 15:09

Jag har aldrig haft automatiskt helljus, jag väljer bort det. Jag har dock en kompis som har det och han har haft en del konstigt beteende.
När han ligger bakom en äldre bil men kanske lite svagare bakljus så uppfattar inte bilen de ljusen och slår på helljuset. Då reflekterar reflexerna bak på bilen så då slår bilen av helljus. Vad händer då? Den slår på helljuset igen för att den inte uppfattar att det är en bil framför. Så håller det på...

Uppdaterat: 2021-10-15 15:16

Leaf har samma problem, tekniken bländar andra och funkar dåligt (2-1 vägar sämst). Det är fel fokus i bilbranschen, massor med teknik som funkar halvdant. Jag har stora SUV's hängande som plåster på bakluckan varje dag.. inte använder dessa adaptiv farthållare!? De slår av tekniska hjälpmedel och sedan kör de aggressivt. Detta kostar massor för oss som bara vill ha en enkel bil som bara funkar. Bilbranschen måste "go back to basic" och få ner förbrukningen och se till att vi gör hållbara bilar med gott rostskydd. Efter detta är det praktiskt design som gör att bilen blir effektiv. Nästa punkt är säkerheten..där är nog en viss teknik befogad för att vi skall kunna ha autobroms mm.

Uppdaterat: 2021-10-15 15:46

Volvo's elbilar är ett skämt, dyra och ineffektiva. Vem vill köpa en för dyr bil med kort räckvidd? Jag nästan gläds åt misslyckandet, jag menar en gång i tiden var Volvo's bilar en laståsna som funkade varje dag...kanske något hög förbrukning jämfört med andra märken. Sedan hoppar de på SUV tåget, och med sitt "säkerhetstänk" i ryggsäcken måste de hela tiden bygga allt tyngre bilar, det tar liksom stopp någonstans.. redan efter 1900 kg blir det för mycket. Kanske Volvo inser att de inte kan bygga 2,5 ton tunga SUV modeller längre? Elbilarna som finns idag är överlag för tunga med kort räckvidd som följd, och aerodynamiken har inte heller gått åt rätt håll nu när alla skall sitta så högt som möjligt i trafiken. Hur får man konsumenterna att vilja gå tillbaka till vanliga bilar igen? (jag har inga problem, hoppade aldrig på diesel, fyrhjulsdrift eller SUV tåget...utan står kvar på perrongen och inväntar min effektiva, snygga och praktiska elbil med låååång räckvidd).

Uppdaterat: 2021-10-15 15:53
hx30 skrev:

Volvo's elbilar är ett skämt, dyra och ineffektiva. Vem vill köpa en för dyr bil med kort räckvidd? Jag nästan gläds åt misslyckandet, jag menar en gång i tiden var Volvo's bilar en laståsna som funkade varje dag...kanske något hög förbrukning jämfört med andra märken. Sedan hoppar de på SUV tåget, och med sitt "säkerhetstänk" i ryggsäcken måste de hela tiden bygga allt tyngre bilar, det tar liksom stopp någonstans.. redan efter 1900 kg blir det för mycket. Kanske Volvo inser att de inte kan bygga 2,5 ton tunga SUV modeller längre? Elbilarna som finns idag är överlag för tunga med kort räckvidd som följd, och aerodynamiken har inte heller gått åt rätt håll nu när alla skall sitta så högt som möjligt i trafiken. Hur får man konsumenterna att vilja gå tillbaka till vanliga bilar igen? (jag har inga problem, hoppade aldrig på diesel, fyrhjulsdrift eller SUV tåget...utan står kvar på perrongen och inväntar min effektiva, snygga och praktiska elbil med låååång räckvidd).

Jaha! Så var du igång igen och gnölar. Köp den bil du vill ha och ge fan i vad andra köper. Problem löst. Förslag, Dacia som ligger sist i tekniktåget.

Uppdaterat: 2021-10-15 17:07
McTar skrev:

Jag har aldrig haft automatiskt helljus, jag väljer bort det. Jag har dock en kompis som har det och han har haft en del konstigt beteende.
När han ligger bakom en äldre bil men kanske lite svagare bakljus så uppfattar inte bilen de ljusen och slår på helljuset. Då reflekterar reflexerna bak på bilen så då slår bilen av helljus. Vad händer då? Den slår på helljuset igen för att den inte uppfattar att det är en bil framför. Så håller det på...

För att man har automatik på t.ex. hel och halvljus betyder inte att man skall sluta att tänka själv, utan man måste i vissa lägen ta över manuellt som t.ex. vid backkrön och bilar med svaga bakljus eller de som inte fattar att de inte ens har bakljusen på (asiatiska bilar) fast de är mörkt ute.

Uppdaterat: 2021-10-15 17:13
Christer skrev:

McTar skrev:
Jag har aldrig haft automatiskt helljus, jag väljer bort det. Jag har dock en kompis som har det och han har haft en del konstigt beteende.
När han ligger bakom en äldre bil men kanske lite svagare bakljus så uppfattar inte bilen de ljusen och slår på helljuset. Då reflekterar reflexerna bak på bilen så då slår bilen av helljus. Vad händer då? Den slår på helljuset igen för att den inte uppfattar att det är en bil framför. Så håller det på...

För att man har automatik på t.ex. hel och halvljus betyder inte att man skall sluta att tänka själv, utan man måste i vissa lägen ta över manuellt som t.ex. vid backkrön och bilar med svaga bakljus eller de som inte fattar att de inte ens har bakljusen på (asiatiska bilar) fast de är mörkt ute.

Exakt så är det Christer. Min MB har en lysande bra automatik. Men nån gång inemellan så behöver min hjärna reagera på att troligen mötande bil kan bli bländad då automatiken är skymd av ett mitträcke eller om vi närmar oss en bil med bara ett baklyse eller rejält skitiga.
Inget krångligt alls, då slår man av automatiken och slår på det på nytt då objektet som lurade automatiken är passerat.

Uppdaterat: 2021-10-15 20:12

Octavians ljusautomatik är bra, tycker jag, bortsett från att man måste upp i 60 km/h för att helljuset ska tändas. KIAn jag hade förut var sämre på att sköta avbländningen.

Uppdaterat: 2021-10-15 21:02

Jag kör mest på landsvägar i Sörmland - inte 2-1 vägar - och där fungerar min helljusautomatik bra. Lite kul var det när den bländade av för tåget kom och tåget åkte sidledes men det var tillräckligt starkt för att automatiken skulle blända av.
2-1 vägar är dock ett problem för mittenräcket och ribborna gör att mötande bilars ljus avskärmas och då upptäcker inte sensorn det ljuset i tid.
Och mopeder etc har ofta för svagt ljus för att det ska upptäckas i tid men i stort fungerar det bra.

Uppdaterat: 2021-10-16 06:55

Volvo har för många varumärken. Polestar borde heta Volvo. Jag ser flera Polestars.
Några Peugeot, Leaf, Hyundai, Kia e-Niro och VW ID.
Inte någon MG än faktiskt.

Uppdaterat: 2021-10-16 06:58

Raphael,
Du tycker att Volvo har för många varumärken, men brukar hylla Stellantis. Det går inte ihop. Det är väl få som har så stor spridning på samma grund-deg.

Uppdaterat: 2021-10-16 08:46

Håller med om problemet med automatiskt helljus, enda gången det fungerat bra (har kört Nissan Leaf, Ford Focus, diverse Volkswagen/Skoda modeller med funktionen) är när man kör riktig 2+2 motorväg med bra sikt och ingen/lite övrig trafik. I övrigt fungerar det värdelöst. Det bländar av sent, slår ibland inte på helljuset efter möte, bländar av för skyltar eller vägmarkeringar.. Möjligen kan det vara en nyttig funktion för de bilister som inte vet hur en helljusspak fungerar, men de torde förhoppningsvis vara ganska få.. Och som någon skrev tidigare; det finns massor med ny teknik som i grunden kanske är bra förarhjälpmedel; autobroms för att ta ett exempel. Tekniken är inte längre ny, och egentligen var tekniken inte ens ny när biltillverkarna fick upp ögonen för den. Men fortfarande har många bilmodeller problem med "spökbromsningar", dvs. att bilen varnar för, eller bromsar för hinder som inte finns i verkligheten.

Uppdaterat: 2021-10-16 13:58
-------
hx30 skrev:

Leaf har samma problem, tekniken bländar andra och funkar dåligt (2-1 vägar sämst). Det är fel fokus i bilbranschen, massor med teknik som funkar halvdant. Jag har stora SUV's hängande som plåster på bakluckan varje dag.. inte använder dessa adaptiv farthållare!? De slår av tekniska hjälpmedel och sedan kör de aggressivt. Detta kostar massor för oss som bara vill ha en enkel bil som bara funkar. Bilbranschen måste "go back to basic" och få ner förbrukningen och se till att vi gör hållbara bilar med gott rostskydd. Efter detta är det praktiskt design som gör att bilen blir effektiv. Nästa punkt är säkerheten..där är nog en viss teknik befogad för att vi skall kunna ha autobroms mm.

Håller med. På nya(re) bilar borde teknik som varnar för kort avstånd vara obligatoriskt, och inte heller gå att stänga av. Det är ett jävla otyg att inte hålla avstånd.

Uppdaterat: 2021-10-16 14:13
-------
Thord Johansson skrev:

Håller med om problemet med automatiskt helljus, enda gången det fungerat bra (har kört Nissan Leaf, Ford Focus, diverse Volkswagen/Skoda modeller med funktionen) är när man kör riktig 2+2 motorväg med bra sikt och ingen/lite övrig trafik. I övrigt fungerar det värdelöst. Det bländar av sent, slår ibland inte på helljuset efter möte, bländar av för skyltar eller vägmarkeringar.. Möjligen kan det vara en nyttig funktion för de bilister som inte vet hur en helljusspak fungerar, men de torde förhoppningsvis vara ganska få.. Och som någon skrev tidigare; det finns massor med ny teknik som i grunden kanske är bra förarhjälpmedel; autobroms för att ta ett exempel. Tekniken är inte längre ny, och egentligen var tekniken inte ens ny när biltillverkarna fick upp ögonen för den. Men fortfarande har många bilmodeller problem med "spökbromsningar", dvs. att bilen varnar för, eller bromsar för hinder som inte finns i verkligheten.

Du har en väldigt stöddig inställning till en funktion som du inte verkar förstå. För det första så får man vad man betalar för och det du provat kanske är lite budget. För det andra så bländar dom flesta av manuellt åt helvete för tidigt när de möter en bil på en raksträcka. De flesta helljus räcker bara typ 150-250 meter, men många bländar av redan på 500 meters avstånd och åker alltså 200-300 meter i mörker helt i onödan. Det gör inte automatiken. Tycker nog de flesta automatiska helljus fungerat väldigt bra även om de inte är 100%-iga vid typ backkrön och körning på 2+1 vägar och motorvägar. Det är då du som förare bestämmer, annars stäng av helljusautomatiken om du inte klarar av det.

Uppdaterat: 2021-10-16 17:29
Christer skrev:

Thord Johansson skrev:
Håller med om problemet med automatiskt helljus, enda gången det fungerat bra (har kört Nissan Leaf, Ford Focus, diverse Volkswagen/Skoda modeller med funktionen) är när man kör riktig 2+2 motorväg med bra sikt och ingen/lite övrig trafik. I övrigt fungerar det värdelöst. Det bländar av sent, slår ibland inte på helljuset efter möte, bländar av för skyltar eller vägmarkeringar.. Möjligen kan det vara en nyttig funktion för de bilister som inte vet hur en helljusspak fungerar, men de torde förhoppningsvis vara ganska få.. Och som någon skrev tidigare; det finns massor med ny teknik som i grunden kanske är bra förarhjälpmedel; autobroms för att ta ett exempel. Tekniken är inte längre ny, och egentligen var tekniken inte ens ny när biltillverkarna fick upp ögonen för den. Men fortfarande har många bilmodeller problem med "spökbromsningar", dvs. att bilen varnar för, eller bromsar för hinder som inte finns i verkligheten.

Du har en väldigt stöddig inställning till en funktion som du inte verkar förstå. För det första så får man vad man betalar för och det du provat kanske är lite budget. För det andra så bländar dom flesta av manuellt åt helvete för tidigt när de möter en bil på en raksträcka. De flesta helljus räcker bara typ 150-250 meter, men många bländar av redan på 500 meters avstånd och åker alltså 200-300 meter i mörker helt i onödan. Det gör inte automatiken. Tycker nog de flesta automatiska helljus fungerat väldigt bra även om de inte är 100%-iga vid typ backkrön och körning på 2+1 vägar och motorvägar. Det är då du som förare bestämmer, annars stäng av helljusautomatiken om du inte klarar av det.

Oj, det verkar som jag råkade trampa på en känslig tå.. Nej, det jag kört är inte "budget" (möjligtvis bortsett från Nissan Leaf.. och om du anser att gränsen för "budget" går nånstans strax söder om nybilspriser på 500k kr... )

Men ja, du har rätt i att ljuskäglan lyser upp vägbanan mellan 150-250 meter, men redan på det avståndet finns risk att man faktiskt bländar mötande bilister. Det beror på hur ljusbilden från ljuskällan ser ut i höjdled samt eventuella reflektioner från vägbanan.

Och skulle det faktum att automatiskt helljus bländar av för skyltar, vägmarkeringar och annat utmed vägkanten bero på att jag "inte förstår tekniken"?

Uppdaterat: 2021-10-16 18:10
-------

Thord Johansson wrote : "Men ja, du har rätt i att ljuskäglan lyser upp vägbanan mellan 150-250 meter, men redan på det avståndet finns risk att man faktiskt bländar mötande bilister. Det beror på hur ljusbilden från ljuskällan ser ut i höjdled samt eventuella reflektioner från vägbanan.
Och skulle det faktum att automatiskt helljus bländar av för skyltar, vägmarkeringar och annat utmed vägkanten bero på att jag "inte förstår tekniken"?"

Om helljuset lyser upp vägbanan mellan 150-250 meter så måste man vara överkänslig om du störs på 300-500 meter, för det är ju inte i höjd utan på vägbanan det lyser helljuset. Det automatiska helljus jag har och haft bländar inte av förskyltar, vägmarkeringar och annat utmed vägkanten, utan det maskerar det som det uppfattar som ett fordon. I övrigt lyser det med helljus. Det var det jag menade med budget och att du inte verkar förstå hur det fungerar.

Uppdaterat: 2021-10-16 19:24

Christer, du skall aldrig köra med helljus när du möter någon - inte ens om mötet är längre än 250m bort.
Nä, man är inte överkänslig - det är normalt att bli bländad då.

Uppdaterat: 2021-10-16 21:10
McTar skrev:

Christer, du skall aldrig köra med helljus när du möter någon - inte ens om mötet är längre än 250m bort.
Nä, man är inte överkänslig - det är normalt att bli bländad då.

Säger som Stenmark : "Det är ingen mening med o förklara för någon som inget begrip"
Googla på Matrix LED-ljus så kanske du förstår vad det innebär att köra på helljus hela tiden i mörker. Finns många förklarande Youtube filmer, McTar.
Och vad sa körskoleboken om när vi skall blända av, om du minns?

Uppdaterat: 2021-10-17 12:45

Nu rörde det sig om funktionen automatiskt helljus, det innebär inte med automatik Matrix, i väldigt många fal är automatiskt helljus rent skit, i dimma och snöfall som jag inte sett tas upp är de ständigt på (Merca som jag har mest erfarenhet av om du nu vill spela budgetkortet). Ofta fungerar det bra, men enligt mig ett störande moment i så tror grad att nyttan inte uppväger. Gatlyktor och skyltar påverkar, men inte alltid, men en del av sträckan jag kör, kan Mercan växla 7-10 grr utan ett enda möta, pga av ovan nämnda orsaker, det på ca 2 km. Den röda (flygvarning) lampan på telemaster slår ut helljuset, inte en bil i sikte men inget helljus på raksträcka i skogen ca 3 km. Tekniken kanske kommer, men den är inte hemma, detta innebär att det fan i mig är befogat att klaga och inte vara idiotsåld på denna "uppfinning"7hjälpmedel.

Uppdaterat: 2021-10-17 14:41
skarj skrev:

Nu rörde det sig om funktionen automatiskt helljus, det innebär inte med automatik Matrix, i väldigt många fal är automatiskt helljus rent skit, i dimma och snöfall som jag inte sett tas upp är de ständigt på (Merca som jag har mest erfarenhet av om du nu vill spela budgetkortet). Ofta fungerar det bra, men enligt mig ett störande moment i så tror grad att nyttan inte uppväger. Gatlyktor och skyltar påverkar, men inte alltid, men en del av sträckan jag kör, kan Mercan växla 7-10 grr utan ett enda möta, pga av ovan nämnda orsaker, det på ca 2 km. Den röda (flygvarning) lampan på telemaster slår ut helljuset, inte en bil i sikte men inget helljus på raksträcka i skogen ca 3 km. Tekniken kanske kommer, men den är inte hemma, detta innebär att det fan i mig är befogat att klaga och inte vara idiotsåld på denna "uppfinning"7hjälpmedel.

Ursäkta, men hur jobbar "automatiskt helljus" som inte skärmar av? Är det bara av och på? Det har jag ingen erfarenhet av. Trodde Mercedes var ett premiummärke, häpp! Min erfarenhet är Volvos Xenon som skärmade av det som datorn och kameran tror är ett fordon, vilket ofta blev rätt till 98%. Det nuvarande LED-matrix är ett strå vassare och släcker LED-punkter som belyser det som datorn uppfattar som ett fordon, som jag tycker är minst 99% korrekt och eftersom kameran sitter innanför framrutan så stör inte regn, snö och dimma. Och hör och häpna, så är det få som störs av helljuset och blinkar. Lastbilar däremot vid backkrön, eftersom de sitter så högt och då får man blända av till halvljus manuellt om man inte vill ha alla deras extra ledljus mitt i"planeten".

Uppdaterat: 2021-10-17 17:01

Har heller aldrig haft några problem med folk som blir bländade med min LED-matrix (V90). Systemet fungerar bra, i alla fall så länge man inte kör på motorväg.

Men en sak har jag märkt, vet inte om Christer har motsvarande erfarenheter och det är att man behöver ställa in att systemet skall blända av snabbt för att inte blända andra trafikanter.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-17 17:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

Ursäkta, men hur jobbar "automatiskt helljus" som inte skärmar av? Är det bara av och på? Det har jag ingen erfarenhet av. Trodde Mercedes var ett premiummärke, häpp! Min erfarenhet är Volvos Xenon som skärmade av det som datorn och kameran tror är ett fordon, vilket ofta blev rätt till 98%. Det nuvarande LED-matrix är ett strå vassare och släcker LED-punkter som belyser det som datorn uppfattar som ett fordon, som jag tycker är minst 99% korrekt och eftersom kameran sitter innanför framrutan så stör inte regn, snö och dimma. Och hör och häpna, så är det få som störs av helljuset och blinkar. Lastbilar däremot vid backkrön, eftersom de sitter så högt och då får man blända av till halvljus manuellt om man inte vill ha alla deras extra ledljus mitt i"planeten".

Christer, den automatiska avbländningen fungerar automatiskt av/på.
Adaptiv ljusbild är det du snackar om.
Jag har i dag automatisk avbländning på min Merca, det slår av och på, inget annat. Men det fungerar klanderfritt.
Det adaptiva xenonljusen jag hade på en BMW tidigare. Skärmade av sektorer, så som du beskriver. Mazdan hade sektorer i ledlamporna som lyste upp runt bilar och i skogen.
Kommande bil har automatisk av/på.
Så du har utgått från din bil och din tolkning av ”automatisk” baserat på dina bilar.

Uppdaterat: 2021-10-17 17:33

Det är tydligen du Christer som inte "begrip".
Det jag kommenterade var inte någon led matris eller så utan helljus. Men jag kan förstå din kommentar om du blandar ihop begreppen.

Uppdaterat: 2021-10-17 17:34
McTar skrev:

Det är tydligen du Christer som inte "begrip".
Det jag kommenterade var inte någon led matris eller så utan helljus. Men jag kan förstå din kommentar om du blandar ihop begreppen.

Varför skrev du då inte vad du kommenterade? Jag kommenterade automatiskt helljus med avbländning av sektorer där systemet tror att ett fordon befinner sig, systemet som bara sätter på halvljus och helljus har jag aldrig hört talas om. "Det jag skrev McTar var ju : "Det automatiska helljus jag har och haft bländar inte av förskyltar, vägmarkeringar och annat utmed vägkanten, utan det maskerar det som det uppfattar som ett fordon. I övrigt lyser det med helljus. "

Uppdaterat: 2021-10-17 20:59
A.L skrev:

Har heller aldrig haft några problem med folk som blir bländade med min LED-matrix (V90). Systemet fungerar bra, i alla fall så länge man inte kör på motorväg.
Men en sak har jag märkt, vet inte om Christer har motsvarande erfarenheter och det är att man behöver ställa in att systemet skall blända av snabbt för att inte blända andra trafikanter.
MVH AL

Jag valde givetvis att bocka i att blända av snabbt Al. Vill inte jävlas med mina medtrafikanter i onödan.

Uppdaterat: 2021-10-17 18:35

Ja fast ibland tycker jag faktiskt att snabbt är lite för känsligt.

Å andra sidan är det en förutsättning för att kunna köra på motorväg utan att reta upp alltför många långtradare.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-18 05:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
McTar skrev:

Christer, du skall aldrig köra med helljus när du möter någon - inte ens om mötet är längre än 250m bort.
Nä, man är inte överkänslig - det är normalt att bli bländad då.

Fel. Man ska blända av när ljuskäglorna möts. Men många anser att de blir bländade även om de är 1000 meter bort eller på vänstersidan av en kurva, och börjar att blinka frenetiskt. Automatiken gör precis som den ska, blända av där det ska bländas av iaf till 95% av fallen.

Uppdaterat: 2021-10-18 09:38
sackese skrev:

McTar skrev:
Christer, du skall aldrig köra med helljus när du möter någon - inte ens om mötet är längre än 250m bort.
Nä, man är inte överkänslig - det är normalt att bli bländad då.

Fel. Man ska blända av när ljuskäglorna möts. Men många anser att de blir bländade även om de är 1000 meter bort eller på vänstersidan av en kurva, och börjar att blinka frenetiskt. Automatiken gör precis som den ska, blända av där det ska bländas av iaf till 95% av fallen.

+100 Kunde inte skrivit det bättre själv.

Uppdaterat: 2021-10-18 16:10

Och du kan inte bedöma detta när du är flera hundra meter bort.
Enkelt. Blända av eller så kommer mötande forsättningsvis också att blinka till er.

Reglerna säger att du skall blända av när någon KAN bli bländad.

Uppdaterat: 2021-10-19 12:47

Borde ni inte plocka bort Christer, allmänt otrevlig och inte direkt insatt i saker. Sedan blir han sned varje gång någon klaga på Volvo... man trampar på en öm tå verkar det som?

Uppdaterat: 2021-10-19 13:01
McTar skrev:

Och du kan inte bedöma detta när du är flera hundra meter bort.
Enkelt. Blända av eller så kommer mötande forsättningsvis också att blinka till er.
Reglerna säger att du skall blända av när någon KAN bli bländad.

Det är lite krångligt det där med möte i mörker på helljus, inte så enkelt som vissa vill tro. Att man t.ex. inte skall blända av för tidigt på raksträcka för då åker du ju i mörker där det kan finnas gångare och vilda djur t.ex. Att man INTE skall titta på mötande fordons ljus. m.m m.m
Tycker du det är krångligt McTar så kolla denna länk : https://trafiko.se/faktabank/fragor/hur-ska-helljuset-anvandas-vid-mote-i-morker

Uppdaterat: 2021-10-19 13:59
hx30 skrev:

Borde ni inte plocka bort Christer, allmänt otrevlig och inte direkt insatt i saker. Sedan blir han sned varje gång någon klaga på Volvo... man trampar på en öm tå verkar det som?

Har inga problem med att du dissar Volvo, men däremot störs jag av ditt hat mot SUVar "Vargen" som du haft de senaste 10 åren. Vad blir ditt nästa nick?

Uppdaterat: 2021-10-19 13:58

I menyn på Forden finns "automatiskt helljus"
Jag har inte ens provat funktionen. Som aktiv bilförare har jag inga problem att blända av/på själv.
Hade jag LED matrix vore det en annan sak.

Uppdaterat: 2021-10-19 14:31
Christer skrev:

McTar skrev:
Och du kan inte bedöma detta när du är flera hundra meter bort.
Enkelt. Blända av eller så kommer mötande forsättningsvis också att blinka till er.
Reglerna säger att du skall blända av när någon KAN bli bländad.

Det är lite krångligt det där med möte i mörker på helljus, inte så enkelt som vissa vill tro. Att man t.ex. inte skall blända av för tidigt på raksträcka för då åker du ju i mörker där det kan finnas gångare och vilda djur t.ex. Att man INTE skall titta på mötande fordons ljus. m.m m.m
Tycker du det är krångligt McTar så kolla denna länk : https://trafiko.se/faktabank/fragor/hur-ska-helljuset-anvandas-vid-mote-i-morker

Exakt. Det står också så här:
Det är förbjudet att använda helljus när du riskerar att blända andra förare i fordon, tåg eller spårvagn. Det finns även risk för bländning vid möte eller när du kör nära bakom ett annat fordon.

När ett ljus når ett mötande fordon skall du blända av.
Ser en mötande dig så har ljuset mött mötande fordonet. I annat fall är det ett mörker eller hur?
Blända av.

Uppdaterat: 2021-10-19 18:37

Jag bländar av när jag ser vem det är som sitter bakom ratten i mötande bil…

Uppdaterat: 2021-10-19 19:22
McTar skrev:

Christer skrev:
McTar skrev:
Och du kan inte bedöma detta när du är flera hundra meter bort.
Enkelt. Blända av eller så kommer mötande forsättningsvis också att blinka till er.
Reglerna säger att du skall blända av när någon KAN bli bländad.
Det är lite krångligt det där med möte i mörker på helljus, inte så enkelt som vissa vill tro. Att man t.ex. inte skall blända av för tidigt på raksträcka för då åker du ju i mörker där det kan finnas gångare och vilda djur t.ex. Att man INTE skall titta på mötande fordons ljus. m.m m.m
Tycker du det är krångligt McTar så kolla denna länk : https://trafiko.se/faktabank/fragor/hur-ska-helljuset-anvandas-vid-mote-i-morker

Exakt. Det står också så här:
Det är förbjudet att använda helljus när du riskerar att blända andra förare i fordon, tåg eller spårvagn. Det finns även risk för bländning vid möte eller när du kör nära bakom ett annat fordon.
När ett ljus når ett mötande fordon skall du blända av.
Ser en mötande dig så har ljuset mött mötande fordonet. I annat fall är det ett mörker eller hur?
Blända av.

Suck! Med ditt tänk så måste ju alla i princip åka på halvljus hela tiden på vägar med trafik i mörker. Åker du någonsin i mörker på landsvägar? Det verkar som du mest snurrar runt i ytterkanter av en stad där det finns gatuljus.
Over and out! Jag ger upp.

Uppdaterat: 2021-10-19 19:54

Blev lite glad att få se i pränt samma problem som jag kan uppleva. Har en Astra med Led Matrix. Av och på-bländning fungerar oftast bra, MEN. Vid fel temperatur-/väderförhållanden (runt +7 till - 5 grader ungefär) fallerar funktionen, tillsammans med skylt avläsning och väglinjer. Sker gradvis och märks först med att få ilskna blinkningar vid möten. Har iofs hittat problemet som består i att det bildas kondens framför kameran framför backspegeln. Ska tilläggas att det ofta uppstår vi lite längre körning och bilen i övrigt är helt imfri. Påtalat för återförsäljare/märkesverkstäder senaste fyra åren utan åtgärd. Konstruktionsfel? det som ska vara ett försäljningsargument... (som saknar tillägget att det "kanske inte fungerar" så bra här i Norden).
Opel verkar inte själva känna till detta, något som däremot en bilglasfirma jag haft kontakt med, fick återkoppling om att detta var känt fenomen för Opel, Citroen/Peugeot, Alfa Romeo m.fl.
Har tydligen varit känt också för Toyota som, för i vart fall en modell, tagit fram ett värmeelement för eftermontage.
Trist att det inte fungerar för så många och ännu tråkigare att det inte tas tag i och åtgärdas!

Uppdaterat: 2021-10-21 23:35
KristerR skrev:

Blev lite glad att få se i pränt samma problem som jag kan uppleva. Har en Astra med Led Matrix. Av och på-bländning fungerar oftast bra, MEN. Vid fel temperatur-/väderförhållanden (runt +7 till - 5 grader ungefär) fallerar funktionen, tillsammans med skylt avläsning och väglinjer. Sker gradvis och märks först med att få ilskna blinkningar vid möten. Har iofs hittat problemet som består i att det bildas kondens framför kameran framför backspegeln. Ska tilläggas att det ofta uppstår vi lite längre körning och bilen i övrigt är helt imfri. Påtalat för återförsäljare/märkesverkstäder senaste fyra åren utan åtgärd. Konstruktionsfel? det som ska vara ett försäljningsargument... (som saknar tillägget att det "kanske inte fungerar" så bra här i Norden).
Opel verkar inte själva känna till detta, något som däremot en bilglasfirma jag haft kontakt med, fick återkoppling om att detta var känt fenomen för Opel, Citroen/Peugeot, Alfa Romeo m.fl.
Har tydligen varit känt också för Toyota som, för i vart fall en modell, tagit fram ett värmeelement för eftermontage.
Trist att det inte fungerar för så många och ännu tråkigare att det inte tas tag i och åtgärdas!

Var lika dant på en Mazda jag hade.
Beror på att klimataautomatiken styr upp för lite luft/värme till defrostern. Är ingen värmeslinga i den där plastkoppen som många andra bilar har.
Åtgärdas genom att man manuellt får öka fläkthastigheten eller styra upp mer luft mot framrutan.

Uppdaterat: 2021-10-22 07:32
KristerR skrev:

Blev lite glad att få se i pränt samma problem som jag kan uppleva. Har en Astra med Led Matrix. Av och på-bländning fungerar oftast bra, MEN. Vid fel temperatur-/väderförhållanden (runt +7 till - 5 grader ungefär) fallerar funktionen, tillsammans med skylt avläsning och väglinjer. Sker gradvis och märks först med att få ilskna blinkningar vid möten. Har iofs hittat problemet som består i att det bildas kondens framför kameran framför backspegeln. Ska tilläggas att det ofta uppstår vi lite längre körning och bilen i övrigt är helt imfri. Påtalat för återförsäljare/märkesverkstäder senaste fyra åren utan åtgärd. Konstruktionsfel? det som ska vara ett försäljningsargument... (som saknar tillägget att det "kanske inte fungerar" så bra här i Norden).
Opel verkar inte själva känna till detta, något som däremot en bilglasfirma jag haft kontakt med, fick återkoppling om att detta var känt fenomen för Opel, Citroen/Peugeot, Alfa Romeo m.fl.
Har tydligen varit känt också för Toyota som, för i vart fall en modell, tagit fram ett värmeelement för eftermontage.
Trist att det inte fungerar för så många och ännu tråkigare att det inte tas tag i och åtgärdas!

Var lika dant på en Mazda jag hade.
Beror på att klimataautomatiken styr upp för lite luft/värme till defrostern. Är ingen värmeslinga i den där plastkoppen som många andra bilar har.
Åtgärdas genom att man manuellt får öka fläkthastigheten eller styra upp mer luft mot framrutan.

Uppdaterat: 2021-10-22 07:32

ONTOPIC (till redaktionen) Angående Volvos försälj. siffror (som nämndes i podcast) är det inte så att deras el/hybrid xc40 förmedlas via deras prenumationstjänst till stor del? CareByVolvo. Snarare än ren försäljning via bilhall om det påverkar registrering av antal bilar per månad. Blocket listar f.ö just nu över 700st XC40 även om där ingår hybrider

Uppdaterat: 2021-10-25 11:25
BöseBlicke skrev:

ONTOPIC (till redaktionen) Angående Volvos försälj. siffror (som nämndes i podcast) är det inte så att deras el/hybrid xc40 förmedlas via deras prenumationstjänst till stor del? CareByVolvo. Snarare än ren försäljning via bilhall om det påverkar registrering av antal bilar per månad. Blocket listar f.ö just nu över 700st XC40 även om där ingår hybrider

Självklart måste väl även en bil Volvo hyr ut vara registrerad och ingår så klart i statistiken för den månad bilen registrerades

Uppdaterat: 2021-10-25 12:06