Vi Bilägares forum

”Polestar ska kliva ur Volvos skugga – och slår Teslas design”

”Polestar ska kliva ur Volvos skugga – och slår Teslas design”

Elbilen är inte automatiskt någon drömlösning på klimatkrisen. ”Men de kan leda vägen mot en renare planet”, säger Thomas Ingenlath, som också tycker Polestar ligger före Tesla.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-08 07:10

Kommentarer

Bättre design än Tesla håller jag inte med om. Tesla har betydligt snyggare design tycker jag.

Uppdaterat: 2021-10-08 07:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Design är ju en smaksak så att påstå nån ligger före den andre på det området är rätt omöjligt är väl min åsikt. Bevisligen är ju Tesla före Polestar på att skapa en energieffektiv design iaf. Samt att Polestar 2 iaf har en riktigt dum design invändigt runt förarplatsen, den som godkände placeringen av mugghållarna i Polestar samt den otroligt inträngande mittkonsollen borde förbjudas från vidare beslut....
Sen skriver han att Polestar har ett bättre och mer lättanvänt infotainment? Då vet i fasiken om han testat båda....Polestar och Tesla har båda bra infotainment, men Teslas är utan tvekare vassare med både mer funktioner och bättre upplagt i sin visning.

Uppdaterat: 2021-10-08 08:06

Skojar han?!?
Nu har jag inte kört Polestar men av alla tester jag gått igenom när det gäller elbilar så finns det ingen som sätter Polestar högre än Tesla.
Tvärtom. Många tycker Polestar är sämre än klassen under och att det är för hög förbrukning och bullrig.
Som sagt, verkar vara hybris hos Volvo/Polestar.

Uppdaterat: 2021-10-08 09:52

PS2 klart snyggare är Tesla. Precis som han säger så har PS karaktär, medans speciellt TM3 ser väldigt slätstruken ut. För att inte tala om instrumentbrädan i Tesla......tråkiga så klockorna stannar.

Uppdaterat: 2021-10-08 10:59
StefanH STHLM skrev:

PS2 klart snyggare är Tesla. Precis som han säger så har PS karaktär, medans speciellt TM3 ser väldigt slätstruken ut. För att inte tala om instrumentbrädan i Tesla......tråkiga så klockorna stannar.

Fast att du tycker den är snyggare är ju ingen fakta, utan bara din smak. Och sålänge inget är ett fakta går det/bör man inte uttala sig som att det ÄR. Att en design har karaktär gör det ju inte per automatik till bättre design. AMC Pacer har massvis med karaktär men om det per automatik gör att den har en bra design vet jag inte hur många som håller med om.
Sen undrar jag hur mycket erfarenhet du har av att köra Teslas respektive Polestar, med tanke på hur du uttalar dig om deras interiörer. Man kan tycka vad man vill utseendemässigt men det är ju med en fråga om tycke och smak, själv tycker jag om det stilrena i Teslan och tycker det är en bra snygg nytänkt design. Men tillhör man dem med plottrig inredning hemma med så tycker man säkert bättre om Polestar. Det jag som kört båda kan säga är att Teslans fungerar bättre för mig som användare oaktat designsmaken.

Uppdaterat: 2021-10-08 11:26

Jag tycker P2 är mycket snyggare än allt Tesla har att erbjuda både utvändigt och invändigt. Någon skrev att Y ser ut som en blåsfisk, håller med.

Sen är varken P2 eller TM3 är tysta bilar, har inte kört Teslas större modeller så kan inte uttala mig om dom. Teslas infotainment är fantastiskt och som elbil är en TM3 överlägsen P2.

Uppdaterat: 2021-10-08 17:56

Enda snygga Teslan är Model S, de andra är apfula så även om Polestar inte är ett konstverk så är den avsevärt snyggare i mina ögon.

Uppdaterat: 2021-10-08 18:41

Det som de flesta kan vara överens om är att Teslan är nyskapande både designmässigt och elbilsfunktionaliteten. Dock är smaken om vad som är snyggt och fult en vattendelare. I Thomas Ingenlath fall måste man vara kritisk, han står inför en börsintroduktion av en extrem förlustmaskin med en volym på ca 20000 bilar per år, förra lyckades de plocka ihop 9000 st med mycket stora garantifel på. Thomas Ingenlath måste i sin roll tro på sin produkt samt tro att de är i frontlinjen utåt. Att dessutom lura folk att tro att det är en svensk bil dessutom, är ju bondfångeri.

Uppdaterat: 2021-10-08 22:00

Satsa på Xpeng och Nio istället om det ska vara från Kina.
Kineserna skapar dock enormt många arbeten just ni i Sverige så Polestar och Volvo får vi verkligen hoppas överlever och växer.

Uppdaterat: 2021-10-08 22:25
junkers skrev:

Enda snygga Teslan är Model S, de andra är apfula så även om Polestar inte är ett konstverk så är den avsevärt snyggare i mina ögon.

Nu när jag tänker efter så är nog Model S snyggare än P2. Det som stör mig är de tomma ytorna under luftutblåsen(bredvid den stora skärmen). Ser inte ut som att en bildesigner har ritat det, eller snarare som om en designer lagt 5 minuter på att skissa den biten.

Uppdaterat: 2021-10-09 00:30

Skönheten ligger i betraktarens öga, sägs det. Fult eller icke, det är lite märkligt att så mycket energi läggs ner på att framhäva sitt eget tyckande om bilars utseende. Jag kan bara säga: Intresseklubben antecknar...

Uppdaterat: 2021-10-09 10:02

Normalt borde jag tycka att utseendet är av underordnad betydelse, men det finns vissa modeller jag tycker påminner om det katten släpar in, men det är ju bara min åsikt så det spelar ingen roll.
Några få av de nya elbilarna ser skapliga ut och PS2 är snygg till en del, men jag gillar inte den tvära fronten.
M3 och Y ser lite oproportionerliga ut och där är fronten ännu värre.
Men det är ändå märken som är inkörda på marknaden och tillsammans med övriga nu relativt vanliga, men hur ska det gå med den mängd mer eller mindre kända kineser som är på väg och hur ska de lyckas etablera sig? Dumpat pris? Överlägsen teknik och kvalité?
Jag tror nog de flesta håller sig till kända märken och låter någon annan utvärdera nykomlingarna.

Uppdaterat: 2021-10-09 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Junkers, ska vi sälja oss och vår frihet till en fruktansvärd diktatur som brutit ingånget avtal om Hongkong och är på god väg att ta Taiwan ? Precis som med nya sidenvägen där kineserna köpt sig tystnad och lojalitet. I VolvoCars fallet vill ytterst staten i Kina ha 90 % av rösterna och gränsen för tvångsinlösen på en aktie i Sverige är när någon har mer än 90 % av rösterna. Detta är ytterligare ett skäl till att vara försiktig i detta "upplägg".

Uppdaterat: 2021-10-09 10:21

Kinesisk Volvo eller Kinesisk Tesla. En av dem skapar arbeten här.

Uppdaterat: 2021-10-09 13:11

Ja polestar står ju definitivt inte för mycket jobb i Sverige i och med att de tillverkas i Kina. Men är det ok enligt ditt resonemang, junkers, att utländsk kriminell verksamhet vars pengar skapar vita jobb i Sverige är bra?

Uppdaterat: 2021-10-09 14:41

Oavsett var Polestar tillverkas, är svenskt eller inte, så är den ju sämre än Tesla.

Uppdaterat: 2021-10-09 15:08

Intressant budskap, Polestar... erfarenhet av att bygga högkvalitativa bilar, riktiga mästerverk,
Varför inte visa det då, jag tänker på nybilsgarantin, typ Tesla fyra (4) års nybilsgaranti, ja samma som Polestar och även Volvo lämnar i USA.

Uppdaterat: 2021-10-09 16:10

Hyundai 5 år, Kia 7 år - ja, det finns flera märken med längre garanti än premium-märkenas vanliga på 2 år.

Uppdaterat: 2021-10-09 18:21
J.L skrev:

Ja polestar står ju definitivt inte för mycket jobb i Sverige i och med att de tillverkas i Kina. Men är det ok enligt ditt resonemang, junkers, att utländsk kriminell verksamhet vars pengar skapar vita jobb i Sverige är bra?

De har ohyggligt många anställda i Göteborg som arbetar med utveckling och design och hela tiden ökar det.

Motorfabriken i Skövde håller på att ställas om till elmotortillverkning osv…

Uppdaterat: 2021-10-09 18:35

Polestar ??? Utveckling och design kan betraktas som tekniköverföring, näst intill spioneri dock fortfarande på den legala sidan. Tro inte att Polestar kommer lägga någon som helst tillverkning i Sverige.

Uppdaterat: 2021-10-09 23:12