Vi Bilägares forum

Laddboxar

Laddboxar

Jag fick ju en Garo laddbox monterad på fjällstugan. Tyvärr glömde installatören att - eller rättare sagt kunde inte - driftsätta lastbalanseringen (se annan tråd). Men Garo har per princip löst det enkelt och elegant. I stället för att dra en 5-ledare mellan elcentral och laddbox, så drar man en 7-ledare och använder de 2 extra tåtarna för att styra uteffekten på laddboxen via en extra effektmätare i elcentralen.

Till sommarstugan fick jag idag en Halo monterad - även den med lastbalansering. Där har man verkligen krånglat till det rejält. Således ska man dra en nätverkskabel tillsammans med elkabeln från laddboxen och in i huset. Nu ska nätverkskabeln inte in i modulen som sköter lastbalanseringen, nej den skall in i min router som sitter långt från elcentralen. Sen ska man även dra en nätverkskabel från modulen i elcentralen till samma router. Så i min installation ingår det nu 32 meter elkabel och 52 meter nätverkskabel.

Inte nog med det, man måste naturligtvis konfigurera hela systemet med en PC/Mac och det verkar inte helt smidigt det heller. Självklart hade säljaren inte upplyst mig om de här ovan beskrivna kraven.

Idag är jag glad att jag inte valde Halo till fjällstugan. Vi väntar sedan lång tid på att få fiber inkopplad där, och utan fiber inget internet och därmed ingen lastbalansering.

Slutligen uppkommer frågan vad som händer med lastbalanseringen i Halon när internetanslutningen "går ner". Avbryts laddningen eller brinner stugan ner?

Uppdaterat: 2021-05-04 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

junkers - hur ser man vilken version av elmätare man har - den "gamla" eller den nya ?

Uppdaterat: 2021-10-02 18:28

Pi här finns all info:’
https://hanporten.se/

Uppdaterat: 2021-10-02 20:06

Zappi V2 kör med den gamla hederliga klampar på de tre faserna så inget internet är nödvändigt men däremot kabel från klamparna till laddboxen. Det finns ett tillbehör som gör dem trådlösa dock och det kräver inte ens batteri men använder wifi mot laddboxen.

Uppdaterat: 2021-10-02 20:09

Hm, ni som har Easee, vilka installatörer har ni använt er av? Lokala?

Uppdaterat: 2021-10-03 15:33

Axa - du får väl vända dig till vår lokala, elbilsentusiastiske elektriker i Dingtuna...:)

Uppdaterat: 2021-10-03 17:33

Pi
Haha, vem kan det vara?

Edit: jo, nu vet jag vem du menar. Verkar inte som de har Easee och jag tycker de verkar lite dyra.

Uppdaterat: 2021-10-03 17:47

Dom är säkert inte nån lågprisleverantör - det har du säkert helt rätt i. Och dom måste ju finansiera sina Tesla-bilar och då kostar det...:)

Uppdaterat: 2021-10-03 18:49
Pi skrev:

junkers - hur ser man vilken version av elmätare man har - den "gamla" eller den nya ?

Det går ofta att avgöra på porten fysiska storlek, HAN är RJ45 och P1 är RJ12.
Alla stora elnätsbolagen har valt P1 enligt branschrekommendationen från Energiföretagen.

Uppdaterat: 2021-10-07 07:55
Power to the people

Grosser - "still confused"...:) Är det P1 som är "den nya" eftersom det tycks vara det som "alla" elnätsbolag valt ?

Uppdaterat: 2021-10-07 10:44

Pi
Pratade med Vattenfall idag och tydligen är de i process att byta anläggningar. Min elcentral ska tydligen bytas innan året är slut och då blir han-porten en RJ12.
Alltså kan jag utesluta Easee om jag vill ha dynamisk lastbalansering.

Uppdaterat: 2021-10-07 17:39

Båda är nya, bara det att länder har valt olika.
Tyvärr har Sverige valt RJ12 där text kastas ut på porten, i och för sig enkelt att läsa av men än så länge få laddboxar som kan använda.

Uppdaterat: 2021-10-07 17:59

Axa - jag har ju Mälarenergi och gjorde en hastig koll men såg ingen port - i vart fall inget jag uppfattade som en port. Det stod Kamstrup på mätaren om det säger t ex Robban nåt...

Uppdaterat: 2021-10-07 18:26

Pi
Kamstrup? Kollar du på mätaren inne eller den i elcentralen med inkommande kabel?

Uppdaterat: 2021-10-07 19:14

Axa - den vid inkommande kabel - i skåpet utomhus..

Uppdaterat: 2021-10-07 20:00
Pi skrev:

Grosser - "still confused"...:) Är det P1 som är "den nya" eftersom det tycks vara det som "alla" elnätsbolag valt ?

Tipsar om att läsa vidare direkt på Mälarenergis sida. :-)
https://www.malarenergi.se/el/elnat/matning-och-forbrukning/din-elmatare/

Det kom uppdaterade krav på elmätare för något år sedan, dessa ska vara implementerade till 2025. En del nätägare var snabba med att upphandla nya mätare och tog efter den norska standarden med RJ45-port. Senare kom dock branschorganisationen på att man ville använda en standard som finns i ett annat EU-land och då blev det den holländska standarden med RJ12-port som blev rekommenderad lösning istället.

Uppdaterat: 2021-10-07 21:05
Power to the people
Axa skrev:

Pi
Pratade med Vattenfall idag och tydligen är de i process att byta anläggningar. Min elcentral ska tydligen bytas innan året är slut och då blir han-porten en RJ12.
Alltså kan jag utesluta Easee om jag vill ha dynamisk lastbalansering.

Beroende på var du bor (där Vattenfall har elnätet) så kommer elmätaren att bytas ut någon gång fram till 2025.
https://www.vattenfalleldistribution.se/matarbyte/

Uppdaterat: 2021-10-07 20:59
Power to the people

Grosser
Jorå, enligt kundtjänst på Vattenfall så är planen att min mätare ska bytas innan årskiftet.
Har även uppmärksammat att om har Easee+Tibber så funkar det med RJ12.

Edit: ser på din länk att planen är nästa år för mitt år. Haha lite dubbla budskap.

Uppdaterat: 2021-10-07 22:15

Min byttes för nån månad sen, slarvern hade inte stängt fasadskåpet, så jag fick gå ut en blåsig natt o låsa det.
Vad det är för mätare/port har jag inte kollat.

Uppdaterat: 2021-10-07 23:23

Min mätare har RJ12 port.
Men ser inget behov av att ladda med så hög laddström att dynamisk lastbelastnig är motiverat.
Så det rycker i avtryckarfingret att beställa en Tesla Gen3 laddbox för 5200kr. Billigare än en ”Kinaboxar” och har en 7,5m lång landskabel.
Ser inget behov att ladda mer än 3x6A och klarar fint 3x10A med 20A huvudsäkring.
Så varför krångla till det om man nu inte har dynamisk effektavgift på distributionen eller är på gränsen för vad huvudsäkringen klarar med nuvarande effektuttag.
Blir lite samma diskussion som om behovet av enorm räckvidd på elbilen.

Uppdaterat: 2021-10-07 23:33

Guran
När det gäller Tibbers lösning med Easee och effektvakten Watty (utan behov av han-port) är att den utöver lastbalansering även har koll på hur mycket man laddar och kostnaden för detta. Har man lite kontrollbehov, jag, så är det fördel med sådan lösning.

Uppdaterat: 2021-10-08 09:48

Nu blev det ett snabbt beslut och en helomvändning
Bilen min kommer i december
Laddning beställd
Defa eRange IQ
Dynamisk lastbalansering och EU-godkänd energibärare. 19.000kr före avdrag, installerat och klart.

Uppdaterat: 2021-10-08 15:50

Någon som vet om det finns en bra laddbox med lastbalansering som använder tråd (HAN porten)? Jag litar inte så mycket på Wifi/radio mm.. har redan förberett med kabel som skulle kunna användas för endamålet.

Uppdaterat: 2022-07-01 15:48
hx30 skrev:

Någon som vet om det finns en bra laddbox med lastbalansering som använder tråd (HAN porten)? Jag litar inte så mycket på Wifi/radio mm.. har redan förberett med kabel som skulle kunna användas för endamålet.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-
iq-fast-kabel/

Uppdaterat: 2022-07-01 16:42

Dum fråga kanske, men är det löpande kostnader för de här så kallade "smarta laddboxarna"?

Att det är en enda röra och att säljarna förordar de dyraste lösningarna konstant är ju föga förvånande, men likväl störigt.

Uppdaterat: 2022-12-04 22:20