Dags för ny generation Auris

606 inlägg 0 nya

mso 1000 - den som accepterar nuvarande Auris kombi tror jag inte bedömer att Octavia är så speciellt mycket större och jag har svårt att tro att storleks-skillnaden i sig diskvalificerar Aurisen så jag anser nog att de är klara konkurrenter - och båda har sina för- och nackdelar men som jag redan sagt - det är den aktuella köparen som värderar dessa och inte du eller jag.

2017 så stod hybriderna för 40% av Toyotas totala försäljning i EU.
Antalet Fordon: 673,510 Antalet hybrider 269.404
Av dom utomeuropeiska biltillverkarna så säljer Toyota bäst. https://www.best-selling-cars.com/europe/2017-full-year-europe-best-selling-car-manufacturers-and-brands/

Det här är kloka ord och att jag citerar:
"To be fair, it might be better to have an automaker where 40 % of its sales are hybrid, than an automaker that sells BEVs, but they only represent 2 % of its sales – just as a green marketing brainwash tactic to comfortably keep selling high polluting cars"
https://pushevs.com/2017/07/08/hybrids-already-represent-40-percent-toyota-sales-europe/

Pi wrote:
mso 1000 - den som accepterar nuvarande Auris kombi tror jag inte bedömer att Octavia är så speciellt mycket större och jag har svårt att tro att storleks-skillnaden i sig diskvalificerar Aurisen så jag anser nog att de är klara konkurrenter - och båda har sina för- och nackdelar men som jag redan sagt - det är den aktuella köparen som värderar dessa och inte du eller jag.

Auris är 24 st och Octavia är 36 st läskbackar för kombi!

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Pi wrote:mso 1000 - den som accepterar nuvarande Auris kombi tror jag inte bedömer att Octavia är så speciellt mycket större och jag har svårt att tro att storleks-skillnaden i sig diskvalificerar Aurisen så jag anser nog att de är klara konkurrenter - och båda har sina för- och nackdelar men som jag redan sagt - det är den aktuella köparen som värderar dessa och inte du eller jag.
Auris är 24 st och Octavia är 36 st läskbackar för kombi!

Ny Demokrati = Bert Karlsson o Ian Wachtmeister dom tyckte om att åskådliggöra allt med läskbackar...
Fakta är följande:
Skoda Octavia Combi 1740 liter
Toyota Auris TS 1658
Dem två är störst i klassen och att nya Auris blir lite större.

Det är inga skillnader som märks direkt och avgör och som sagt övriga märkens kombin i samma klass äger mindre volym.

det er jo ligegyldigt.

GF - jag kör aldrig läskbackar så det är ointressant info. Däremot är lastutrymmet under "bagage-gardinen" intressant och där är inte skillnaden lika stor - oavsett om vi talar om Golf SC, Oktavia kombi eller Auris kombi. Skulle tro att rangordningen av det lastutrymmet bland dessa bilar är Oktavia störst, sen Golf och sist Auris. Men jag håller med Tvärnit om att skillnaderna är såpass små att dom i de allra flesta fall saknar praktisk betydelse. Då är t ex benutrymmet och sittkomforten i baksätet väsentligare för familjer som nyttjar även dessa sittplatser.

Pi wrote:
GF - jag kör aldrig läskbackar så det är ointressant info. Däremot är lastutrymmet under "bagage-gardinen" intressant och där är inte skillnaden lika stor - oavsett om vi talar om Golf SC, Oktavia kombi eller Auris kombi. Skulle tro att rangordningen av det lastutrymmet bland dessa bilar är Oktavia störst, sen Golf och sist Auris. Men jag håller med Tvärnit om att skillnaderna är såpass små att dom i de allra flesta fall saknar praktisk betydelse. Då är t ex benutrymmet och sittkomforten i baksätet väsentligare för familjer som nyttjar även dessa sittplatser.

Ja vi gillar inte hokuspokus filiokus trix och apropå det så hamnar Golf SC som trea med 1 620 liter men att Kia Ceed/Hyundai i30 är på 1650 liter, men att dem räknas inte! :)

Ja dem ligger rätt så lika hela bunten.

Pi wrote:
GF - jag kör aldrig läskbackar så det är ointressant info. Däremot är lastutrymmet under "bagage-gardinen" intressant och där är inte skillnaden lika stor - oavsett om vi talar om Golf SC, Oktavia kombi eller Auris kombi. Skulle tro att rangordningen av det lastutrymmet bland dessa bilar är Oktavia störst, sen Golf och sist Auris. Men jag håller med Tvärnit om att skillnaderna är såpass små att dom i de allra flesta fall saknar praktisk betydelse. Då är t ex benutrymmet och sittkomforten i baksätet väsentligare för familjer som nyttjar även dessa sittplatser.

Ja det är små skillnader men det är några cm både i baksäte. bredd och fram och det kan vara avgörande ibland om man är 185 cm..
Läsk backarna med fällt baksäte är ganska ointressant då man räknar med fyra personer i bilen men den som synar dessa bilar bredvid varann ser och inser skillnaden omg på dessa bilar även om man bortser volymen utan betänker vinterbil..
Ta bara tex rejäl skidlucka eller avsaknad som Auris och kontentan att tvingas ha takbox hela vintern för två par löparskidor ibland eller bränslevärmare eller och andra sidan måste installera defa för 7000:-
Synar man är listan lång på små grejor till Auris nackdel.
Om man skall vara lite stygg så är Fabian lika utrymmes effektiv 530 liter och i stort sett samma komfort som auris fast man inte kan tro det..
Men vi väntar på den nya Auris och den som lever får se hur mycket bättre den är än den tidigare som var en bra bil...

Men i andra hand så med baksätet uppfällt då hamnar Auris på tredje plats med sina 530 liter Golf SC som tvåa och Octavia som etta och att övriga märken i samma klass kommer först efter dessa tre.
Mja..nu börjar det kännas som tramsbyxa.
Nya Auris blir hur som helst större men att dem ligger aldrig långt ifrån varandra, tycke o smak avgör.

skidoo1238 wrote:
Pi wrote:GF - jag kör aldrig läskbackar så det är ointressant info. Däremot är lastutrymmet under "bagage-gardinen" intressant och där är inte skillnaden lika stor - oavsett om vi talar om Golf SC, Oktavia kombi eller Auris kombi. Skulle tro att rangordningen av det lastutrymmet bland dessa bilar är Oktavia störst, sen Golf och sist Auris. Men jag håller med Tvärnit om att skillnaderna är såpass små att dom i de allra flesta fall saknar praktisk betydelse. Då är t ex benutrymmet och sittkomforten i baksätet väsentligare för familjer som nyttjar även dessa sittplatser.
Ja det är små skillnader men det är några cm både i baksäte. bredd och fram och det kan vara avgörande ibland om man är 185 cm..
Läsk backarna med fällt baksäte är ganska ointressant då man räknar med fyra personer i bilen men den som synar dessa bilar bredvid varann ser och inser skillnaden omg på dessa bilar även om man bortser volymen utan betänker vinterbil..
Ta bara tex rejäl skidlucka eller avsaknad som Auris och kontentan att tvingas ha takbox hela vintern för två par löparskidor ibland eller bränslevärmare eller och andra sidan måste installera defa för 7000:-
Synar man är listan lång på små grejor till Auris nackdel.
Om man skall vara lite stygg så är Fabian lika utrymmes effektiv 530 liter och i stort sett samma komfort som auris fast man inte kan tro det..
Men vi väntar på den nya Auris och den som lever får se hur mycket bättre den är än den tidigare som var en bra bil...

Jo du för ofta fram detta med Fabia = Auris fast Fabia är väl den bättre. Ja så kan du ju tycka men att det är grovt förenklat att basera sig på enbart bagage volymen 530-530 och därifrån påstå att Fabian har den samma komfort som Auris. LoL

Som ett exempel så är bagagevolymen på Hyundai i30 på 520 liter.
Jag kan dra flera exempel och ja är dem då felklassade? Jag menar dem tillhör Golf klassen och att Fabia ligger under.

Skall vi bedöma bagageutrymmet under "gardinen" så toppar Oktavia med 610 l, Golf SC kommer sen med 605 l och sist är nuvarande Auris med 530 l men jag tror fortfarande inte att det i praktiken är nån avgörande skillnad för de flesta. Det som kanske är viktigare är maxlast och där hamnar som vanligt Toyota sist och rätt ordentligt slagen också - med typ 150 kg. Men vi får väl se hur det blir med den nya Aurisen - det är ju trots allt den som diskuteras i denna tråd.
...såg att flera hunnit med att svara när jag skrev...

The old cubic foot is dead. Sa Clarkson på 90 talet redan. Länge leve den nya kungen, Auris!

Saab 9-3 1.8t BioPower

Som sagt har Toyota för vana att inte kunna hantera last så det är väl möjligen chips man kan fylla utrymmet med.

L. Mäkinen wrote:
Som sagt har Toyota för vana att inte kunna hantera last så det är väl möjligen chips man kan fylla utrymmet med.

Statistik visar på att det finns otroligt många chipsälskare på denna jord. Med 1 224 990 exemplar blev Toyotas alltid så populära modell Corolla/Auris världens mest sålda bil under 2017

Jo, men det är väl främst småväxta asiater som köper halvkombi och inte praktiskt sinnade skandinaver med tunga laster och kombikrav.

Kan undra vad som gått galet i evolution när vi nordbor tydligen har ett så enormt stort behov av att fylla upp bilen med allehanda ting så man måste ha en kombibil.
Minns tidigt 70-tal då min farbror köpte 145. Vad skulle dom med bara tre barn ha denna herrgårdsvagn till, när man fint kunde lasta i kofferten på en vanlig 142-a om man behagade sig ut på semester.

L. Mäkinen wrote:
Jo, men det är väl främst småväxta asiater som köper halvkombi och inte praktiskt sinnade skandinaver med tunga laster och kombikrav.

Sverige och Finland tillhör undantagen och det kan nog Toyota leva med i andra hand så hyllar vi o köper här märken som säljer som max 200 000 ex per år i Eu 0,9% marknadsandel.
Det är vi som är att se som udda när det gäller bil.

L. Mäkinen wrote:
Jo, men det är väl främst småväxta asiater som köper halvkombi och inte praktiskt sinnade skandinaver med tunga laster och kombikrav.

Har du sett hur bilar framförs i Asien? En del europeiska märken skulle lämna in efter en vecka och finns inte mycket där nej.
Med undantag Japan så visst är dem små men dem packar in hela släkten, grannarna o folk efter vägen + diverse pinaler och allsköns fä.
Folk i utvecklingsländer höjer Toyota till skyarna, man kan kränga iväg en väl beg Toyota till Afrika i ett nafs, dem dammsuger Sverige på dem.

Fast relativt låg lastförmåga kombinerat med rätt mjuk bakfjädring är väl inte helt ovanligt hos en del Toyota-modeller, tyvärr.
Men vi kan väl hoppas att detta blir bättre successivt.

Tvärnit wrote:
2017 så stod hybriderna för 40% av Toyotas totala försäljning i EU.
Antalet Fordon: 673,510 Antalet hybrider 269.404
Av dom utomeuropeiska biltillverkarna så säljer Toyota bäst. https://www.best-selling-cars.com/europe/2017-full-year-europe-best-selling-car-manufacturers-and-brands/
Det här är kloka ord och att jag citerar:
"To be fair, it might be better to have an automaker where 40 % of its sales are hybrid, than an automaker that sells BEVs, but they only represent 2 % of its sales – just as a green marketing brainwash tactic to comfortably keep selling high polluting cars"
https://pushevs.com/2017/07/08/hybrids-already-represent-40-percent-toyota-sales-europe/

Ja och så kan man lägga till de där c:a 300 000 bilarna som man tappat till andra tillverkare när man beslutade sig för att sluta med diesel. Men det klart. Då står det ju inte Toyota i nosen på bilen;-(

MVH AL

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.