Vi Bilägares forum

Elbil kontra "gammal" bil

Elbil kontra "gammal" bil

På "äldre" bilar så finns ju generator, som ser till att batteriets laddning bibehålls samt förser alla elektriska prylar i bilen med ström, t ex stereo, vindrutetorkare, värme etc

Frågan är varför inte elbilar är bestyckade med generator?

Själv har jag provkört diverse elbilar och bland annat sett räckvidden minska från 52 mil till 26 mil under 2 mils körning, just pga användning av värmepaket, radio etc.

(kanske har diskuterats här tidigare, men missat isf som ny)

Uppdaterat: 2021-10-05 16:21

Kommentarer

Om beräknad räckvidd minskar från 52 mil till 26 mil så måste det antingen vara fel på bilen/batteriet eller så körde du bilen mycket hårdare än vad tidigare förare gjort, typ hög hastighet och acceleration.

T.ex. anges ju oftast räckvidd på bilarna i WLTP range. Ta Peugeot som exempel, på deras sida står att när bilen körs i 130 km/h så halveras WLTP räckvidden. Så säg att bil X enligt pappret ska kunna gå 40 mil WLTP så är det alltså möjligt att du bara får ut hälften om du kör snabbt, det är kallt ute, motvind eller annat.

Bilarna har ju vad som brukar benämnas "guessometer". Den ska gissa sig fram hur långt du kan köra och det görs ju bland annat från hur bilen har körts innan. Så om bilen mest har körts långsamt i städer utan kraftig accelration så kanske den tycker att du bör komma 52 mil. Om man sedan under ett par mil kör snabbt eller hårt så kommer bilen omberäkna hur långt den tror du kan ta dig baserat på hur du kört nyligen.

Uppdaterat: 2021-10-05 16:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför skulle en generator vara bättre än dagens lösning ? Med en sån plockar vi in ytterligare en mekanisk konvertering av energi som rimligen är klart mera energikrävande än att ta det s a s från batteri till batteri (givetvis med spänningsomvandling).

Uppdaterat: 2021-10-05 19:04

Fattar inte att folk hakar upp sig på färddatorernas visning av återstående mil på en elbil.
Har man inget sunt förnuft eller är man bara dum.

I alla tider har vi blivit hel rövkn på detta i fosilbilarna och inte en jäkel har brytt sig.

Färddatorn kalkylerar ju kontinuerligt efter den aktuella körstilen och effektuttaget för tillfället.
Oavsett elbil eller fosil bil.

Uppdaterat: 2021-10-05 19:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Andersmx5 skrev:

På "äldre" bilar så finns ju generator, som ser till att batteriets laddning bibehålls samt förser alla elektriska prylar i bilen med ström, t ex stereo, vindrutetorkare, värme etc
Frågan är varför inte elbilar är bestyckade med generator?
Själv har jag provkört diverse elbilar och bland annat sett räckvidden minska från 52 mil till 26 mil under 2 mils körning, just pga användning av värmepaket, radio etc.
(kanske har diskuterats här tidigare, men missat isf som ny)

Och hur ska generatorn drivas? Av elmotorn? Evighetsmaskiner finns inte.

Elbilar och (ladd)hybrider har en form av generator som laddar batteriet när de bromsas.

Uppdaterat: 2021-10-05 19:46

Jag körde en total sträcka på 6 mil, dvs första 2 med värme/ventilation/fläkt igång för att få bort imman, samt gps för att visa vägen till dit jag skulle. Som sagt efter 2 mil från 52 till 26, använde värmefläkt av och till resterande 4 mil och när jag kom fram så var räckvidden 16 mil. Så jag skulle vilja att man hade ett separat batteri för drift av all elektroniks utrustning i elbilar för att räckvidden ska vara mer realistisk och inte teoretisk.
Tips var då att man hade typ generator som drev detta extrabatteri.

Uppdaterat: 2021-10-06 18:16

Du har fel tankesätt Andersmx5. Utrustningen drar inte mycket jämfört med att köra bilen.
Glöm GPS, skärmar, musik etc. Det drar så lite att det inte är värt att räkna på i sammanhanget.
Värme/kyla drar mer, men fortfarande så lite att du inte behöver tänka på det på det sättet.

Det som minskar räckvidden kraftigt är temperatur, 25c är optimalt, men är det säg 10c så får du genast mycket kortare räckvidd, kommer du ner på minusgrader så är det ännu värre. Utöver det är hastighet en annan stor faktor. Du halverar troligen räckvidden om du konstant kör 130 km/h jämfört med konstant 80.

Är det regn eller motvind så minskar räckvidden ännu mer... dålig väg som skapar högre friktion minskar också räckvidden.

Med allt det sagt så är saker som skärmar, AC, Musik och annan utrustning i bilen inget du behöver bry dig nämnvärt om.

Skulle kanske vara om du beräknat fel på räckvidden till nästa laddare och tror att det finns chans att missa, då brukar ju olika bilar ha olika eco-mode lägen där man dels begränsar kraftuttaget för framdrivandet av bilen, men också på högsta eco-läge så stängs ibland värme/kyla av eller kraftigt begränsas för att få ut den där lilla extra räckvidden, men för normal körning så behöver du tänka mer på vad jag skrev ovan.

Uppdaterat: 2021-10-06 18:30
- Peugeot e-208 GT 2022
Andersmx5 skrev:

Jag körde en total sträcka på 6 mil, dvs första 2 med värme/ventilation/fläkt igång för att få bort imman, samt gps för att visa vägen till dit jag skulle. Som sagt efter 2 mil från 52 till 26, använde värmefläkt av och till resterande 4 mil och när jag kom fram så var räckvidden 16 mil. Så jag skulle vilja att man hade ett separat batteri för drift av all elektroniks utrustning i elbilar för att räckvidden ska vara mer realistisk och inte teoretisk.
Tips var då att man hade typ generator som drev detta extrabatteri.

Alltså du har totalt noll koll va?! Det där var nog det största överdrivandet och mytuttänjande jag läst här....
Vilken elbil påstår du gick från 52-16 mil på 6 mil? Bullshit säger jag om du inte körde på racingbana.....
Man tar sig för pannan....

Uppdaterat: 2021-10-06 18:31
Andersmx5 skrev:

Jag körde en total sträcka på 6 mil, dvs första 2 med värme/ventilation/fläkt igång för att få bort imman, samt gps för att visa vägen till dit jag skulle. Som sagt efter 2 mil från 52 till 26, använde värmefläkt av och till resterande 4 mil och när jag kom fram så var räckvidden 16 mil. Så jag skulle vilja att man hade ett separat batteri för drift av all elektroniks utrustning i elbilar för att räckvidden ska vara mer realistisk och inte teoretisk.
Tips var då att man hade typ generator som drev detta extrabatteri.

På en vanlig fosil bil med en kallstart och full värme på så får du ungefär dubbel förbrukning första två milen.

Typ likadant på en elbil när det är en kall morgon och man inte har förvärmning den med sladden i.

Sedan är det som det är med färddatorer på elbilar och gäller även fosilbilar.

Man måste ge sig tid att lära sig att tolka siffrorna och lära sig köra och ladda efter erfarenheten av förbrukningen på sin elbil.

Ingen big deal att bli irriterad över. :)

Uppdaterat: 2021-10-06 18:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html