Väldigt bra med suv med 4wd i dag

1111 inlägg 0 nya

Rent och fint på vägen idag - ingen skulle känna nån skillnad på en 2WD och en 4WD bil...:)

Idag hade det till och med gått fint med enhjulsdrivet :-)

// Krister

Lite krokigt är också rakt

[quote=Reinhard]Visst är 4wd bra om man kan köra som folk,men det kanske inte alltid är så.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170505/folksam-studie-fyrhjulsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor-pa-vintern/[/quote]

Ja jag är inte förvånad.
Eftersom jag har en modern 2wd och även emellanåt åker och kör 4wd så är jag helt säker på att dom som inte är så duktig, säker eller erfaren bilförare invaggas i en falsk säkerhet vid halka som emellanåt orsakar en olycka det är ju helt klart.
Men många inser ju detta faktum och fixar det och då är väl 4wd en trygghets höjande faktor och en bra grej om man absolut behöver 4wd.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Maskerar halka gör de mycket effektivt. Har testat lite nu i modd och slush också, då det är sådär väldigt snorigt halt. Tryck på gasen och wosh liksom. I en tvåhjulsdriven hade man märkt det direkt.

Fjompen - jag var väl lite udda när jag av samma orsaker som du valde en Golf SV istället för en "SUV"...:)

Jo Fjompen - min är en Sportsvan (SV). Kollade också lite "små-SUV:ar" när jag skulle byta - typ CX-3, Vitara m fl. Men det blev till slut en "gubb-Golf" eftersom den var väl så bekväm att ta sig in i och sitta i och tystast på vägen och rymligast av de jag provade. Sen hade jag krav på bl a autobroms och adaptiv farthållare (inte så vanligt i klassen när jag köpte min).

Ni är för goa när ni skriver..:-)
Jag provade att använda handskar när jag skulle ta i lite taggtråd en gång, det kändes inte alls bra, det maskerar ju det farliga så mycket att jag föredrar att ta i det utan handskar för då känner man ju att det är vasst.
Jag cyklade med cykelhjälm idag, snacka om att invaggas i falsk säkerhet, man tror att man kan cykla hur fort som hellst för man tror inte att man skadar sig om man ramlar.
Jag förstår ju att det finns vissa som tar i taggtråd med handskar och cyklar med hjälm, men för dom allra flesta är detta heeelt onödiga prylar som dom i affären bara försöker kränga på oss för att tjäna pengar. Dom flesta klarar sig alldeles utmärkt utan handskar och hjälm.

Som sagt. Det raljeras en hel del mot de som tycker att tvåhjulsdrift funkar alldeles utmärkt.

Nu är denna tråd skapad för oss som faktiskt tycker att det är bra med en dieseldriven 4wd suv. Då borde vi absolut få raljera över dumma 2wd förare och Octavia kombi ägare som inte förstår sitt eget bästa när dom kör omkring i slika fordon.

FXX wrote:
Ni är för goa när ni skriver..:-)
Jag provade att använda handskar när jag skulle ta i lite taggtråd en gång, det kändes inte alls bra, det maskerar ju det farliga så mycket att jag föredrar att ta i det utan handskar för då känner man ju att det är vasst.
Jag cyklade med cykelhjälm idag, snacka om att invaggas i falsk säkerhet, man tror att man kan cykla hur fort som hellst för man tror inte att man skadar sig om man ramlar.
Jag förstår ju att det finns vissa som tar i taggtråd med handskar och cyklar med hjälm, men för dom allra flesta är detta heeelt onödiga prylar som dom i affären bara försöker kränga på oss för att tjäna pengar. Dom flesta klarar sig alldeles utmärkt utan handskar och hjälm.

Det var väl en synnerligen korkad jämförelse. Ponera att du skall ta dig över ett hinder, men med handskar på så märker du inte att det är en taggtråd, du kommer inte riktigt över utan du grenslar och fastnar med "fröpåsen" i stället.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Det är just det att 4wd-ägare verkar tycka att de är förmer än de som inte kör 4wd. Det mesta som sker i trafiken handlar inte om vilken drivning man har egentligen utan det handlar om hur man uppför sig som förare.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush wrote:
Det är just det att 4wd-ägare verkar tycka att de är förmer än de som inte kör 4wd. Det mesta som sker i trafiken handlar inte om vilken drivning man har egentligen utan det handlar om hur man uppför sig som förare.

Jo det är väl så. Alla som kör 4wd är kompletta idioter, iaf. ur en 2wd-förares perspektiv. Jag kör både och så jag är väl den sämsta av två världar då.

Finns idioter till förare inom alla kategorier av drivning, vad jag menar är att man blir inte en bättre förare för att man kör med 4wd.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Man blir inte en bättre förare, nej. Det stämmer fullt ut. Det blir lättare att köra, ja.

SOm de flesta vet så har jag en 4wd V90 och en 2WD RIO. Båda kanonbilar i olika prisklasser.
Jag jobbar i Norge och brukar variera mellan bilarna när jag pendlar. Är det snö, modd eller allmänt spårigt så får man "kämpa" lite med RIO´n. Man behöver inte köra fort för att märka vilken enorm hjälp 4WD faktiskt är. När min V90 var inne på verkstad nyligen (igen) så fick jag en likvärdig V90 fast med 2WD och det märks direkt skillnad. Den blir mycket mer spårkänslig och inte alls lika "trygg och bekväm" som 4WD på en plogad E18 med lite nysnö på.

Jag kör sällan för fort. Det skvallrar min förbrukning om (som en del ifrågasätter) men som jag sa, man känner stor skillnad även i låga farter. Jag blir en "bättre" förare i dåligt väglag med 4WD. Inte för att jag kör snabbare utan fär att bilen blir stadigare och inte lika spårkänslig.

4wd-systemet i Passaten har kommit till nytta några gånger i år när det har varit snökaos i Stockholm. När bilen vart igensnöad i parkeringsfickan på gatan så var det bara full gas och så var man ute ur fickan. Rejäla snörvallar var det.

I dessa jämförelser måste man beakta att man jämför ofta stora Bereda tunga 4wd som man äger med den lilla andra bilen med 2wd.

Fruns yaris med smal spårvidd går verkligen som ett utnött stövelskaft på dåliga vintervägen jämfört med min bredare 2wd och det gäller även bra vinterväg.
Bara en parantes.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mso
Nu hade väl Deeds en redogörelse för sin erfarenhet med V90 i 2wd och 4wd utförande.
Stämmer ganska väl med mina erfarenheter av 2wd kontra 4wd i vinterväglag och på grusvägar
Och en Yaris går väl som en gammal stövel oavsett väglag.

Guran wrote:
Mso
Nu hade väl Deeds en redogörelse för sin erfarenhet med V90 i 2wd och 4wd utförande.
Stämmer ganska väl med mina erfarenheter av 2wd kontra 4wd i vinterväglag och på grusvägar
Och en Yaris går väl som en gammal stövel oavsett väglag.

Det var nog inte direkt Deeds jämförelse med sin Rio utan mer generellt när man ibland inte tänker på lillbilens mindre spårvidd, vikt etc och ofta några år äldre skruttigare småbil.
Den som har två bilar i familjen förstår vad jag menar oavsett 2wd/4wd.

Men jag säger det igen att jag har inte det minsta problem och har aldrig haft på 35000 mil med vinterväglag och grusvägar som jag kör ca 2000 mil om året med min 2wd.
Men jag har iofs ingen oskottad jätte brant backe upp till fjällstugan eller liknande men jag drar skotersläpet med tre skotrar till fjällen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tror nog du är undantaget från regeln då mso. 35000 mil vinterväglag och aldrig haft minsta problem tyder på att du borde köpa en trisslott. Du har tur du.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.