AEB hade kunnat rädda liv, än en gång

143 inlägg 0 nya

Fick den klar tidigare än jag trodde.
Kan såklart alltid vara närmre men det blev en lät pulshöjning ändå. Vinterföre och nedförslut gör ju inte saken bättre.

Bilen framför mig i kön på E18 i morse hade ingen autobroms. Trots att kön gick i 15-20 km/h lyckades han klappa till bilen framför när hon bromsade till för att en bil kastade sig in framför henne. Hur svårt kan det vara att hålla lite avstånd i trafiken?

Obehagligt nära... Har själv haft ett par liknande klipp från min kamera sparade på datorn. Man får hoppas att det går lika lyckligt varenda gång.

Det är väl bättre lägga pengarna på autubroms istället för på värstingsmotorer eller 20 tums hjul som kostar skjortan.

hans.antnas

Nyligen fick vi se en film där en bil från Uber körde över en kvinna som korsade vägen. Denna film visade två intressant saker:

A) Det självklara: Fordonets autobroms fungerade inte - fordonet försökte vare sig bromsa eller värja sig på annat sätt

B) Det mindre självklara som vi egentligen aldrig får se eftersom det inte brukar finnas filmer som visar föraren: Föraren/övervakaren litade på systemet och satt och fibblade med annat.

Detta är vad autobroms gör - dels invaggar den föraren i falsk trygghet och efter x antal år i slask och rusk så slutar den fungera. Och för en gångs skull har vi bildmaterial som påvisar detta.

Det där bevisar bara att Uber inte har gjort ett tillräckligt bra system, och dessutom var det en sjlvkörande funktion och inte ett stödsystem.
När vi råkade ut för enl irare som bara körde rätt ut i en korsning så gjorde jag som alla nog skulle gjort i en bil utan AEB: Bromsade och väjde. Samtdigt bromsade även denna person och vi klarade oss undan med enkom synnerligen förhöjd puls och ökad handsvett.

Sen är det ju så att liksom allt annat så utvecklas även autobroms-systemen och många och framförallt de som levererades för några år sen var inte anpassade att bromsa för fotgängare utan bara för bilar. Det innebär ju inte att de är värdelösa utan de lär minska konsekvenserna av de synnerligen vanliga kökrockarna avsevärt.

Klarsynt wrote:
Nyligen fick vi se en film där en bil från Uber körde över en kvinna som korsade vägen. Denna film visade två intressant saker:
A) Det självklara: Fordonets autobroms fungerade inte - fordonet försökte vare sig bromsa eller värja sig på annat sätt
B) Det mindre självklara som vi egentligen aldrig får se eftersom det inte brukar finnas filmer som visar föraren: Föraren/övervakaren litade på systemet och satt och fibblade med annat.
Detta är vad autobroms gör - dels invaggar den föraren i falsk trygghet och efter x antal år i slask och rusk så slutar den fungera. Och för en gångs skull har vi bildmaterial som påvisar detta.

Jamen hallå. Jag läste att dom som lade in Ubers självkörande system hade kopplat bort Volvos AEB. Tror väl fan att bilen inte bromsade för kvinnan som bara gick ut framför bilen utan att se sig för. Det är vad jag läst om fallet, så att dra slutsatsen att AEB inte fungerar är falskt.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Klarsynt wrote:Nyligen fick vi se en film där en bil från Uber körde över en kvinna som korsade vägen. Denna film visade två intressant saker:
A) Det självklara: Fordonets autobroms fungerade inte - fordonet försökte vare sig bromsa eller värja sig på annat sätt
B) Det mindre självklara som vi egentligen aldrig får se eftersom det inte brukar finnas filmer som visar föraren: Föraren/övervakaren litade på systemet och satt och fibblade med annat.
Detta är vad autobroms gör - dels invaggar den föraren i falsk trygghet och efter x antal år i slask och rusk så slutar den fungera. Och för en gångs skull har vi bildmaterial som påvisar detta.
Jamen hallå. Jag läste att dom som lade in Ubers självkörande system hade kopplat bort Volvos AEB. Tror väl fan att bilen inte bromsade för kvinnan som bara gick ut framför bilen utan att se sig för. Det är vad jag läst om fallet, så att dra slutsatsen att AEB inte fungerar är falskt.

Visst. De hade sitt eget. Såsom alla har. Uber har sitt eget. Renault har sitt eget. VW har sitt eget. Och vare sig deras eget eller deras kontrollsystem fungerade. Och deras förare som var satt att övervaka satt och litade på systemet och fibblade med annat. Precis som alla som har autobroms med mera dylika system lockas att göra.

.

Klarsynt wrote:
christer_1 wrote:
Jamen hallå. Jag läste att dom som lade in Ubers självkörande system hade kopplat bort Volvos AEB. Tror väl fan att bilen inte bromsade för kvinnan som bara gick ut framför bilen utan att se sig för. Det är vad jag läst om fallet, så att dra slutsatsen att AEB inte fungerar är falskt.

Visst. De hade sitt eget. Såsom alla har. Uber har sitt eget. Renault har sitt eget. VW har sitt eget. Och vare sig deras eget eller deras kontrollsystem fungerade. Och deras förare som var satt att övervaka satt och litade på systemet och fibblade med annat. Precis som alla som har autobroms med mera dylika system lockas att göra.
.

Jamen tydligen fungerade inte deras system vilket Volvos system gör. Eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Åter - alla system detekterar inte fotgängare men det är ju ingen orsak till att snacka skit om dessa system. De utvecklas hela tiden och många autobroms-system i bilar av 2018 års modell klarar normalt fotgängare - men kanske inte system i t ex 2013 års bilmodeller.

Klarsynt wrote:
christer_1 wrote:Klarsynt wrote:Nyligen fick vi se en film där en bil från Uber körde över en kvinna som korsade vägen. Denna film visade två intressant saker:
A) Det självklara: Fordonets autobroms fungerade inte - fordonet försökte vare sig bromsa eller värja sig på annat sätt
B) Det mindre självklara som vi egentligen aldrig får se eftersom det inte brukar finnas filmer som visar föraren: Föraren/övervakaren litade på systemet och satt och fibblade med annat.
Detta är vad autobroms gör - dels invaggar den föraren i falsk trygghet och efter x antal år i slask och rusk så slutar den fungera. Och för en gångs skull har vi bildmaterial som påvisar detta.
Jamen hallå. Jag läste att dom som lade in Ubers självkörande system hade kopplat bort Volvos AEB. Tror väl fan att bilen inte bromsade för kvinnan som bara gick ut framför bilen utan att se sig för. Det är vad jag läst om fallet, så att dra slutsatsen att AEB inte fungerar är falskt.
Visst. De hade sitt eget. Såsom alla har. Uber har sitt eget. Renault har sitt eget. VW har sitt eget. Och vare sig deras eget eller deras kontrollsystem fungerade. Och deras förare som var satt att övervaka satt och litade på systemet och fibblade med annat. Precis som alla som har autobroms med mera dylika system lockas att göra.
.

Uber försöker göra självkörande bilar.
Volvo gör säkra bilar.

Vad Ubers system skall klara av vad gäller att bromsa själv vet vi inte. Klarar den personer? Klarar den personer i mörker i så fall? Vilka fler begränsningar har den? Och så vidare.

Jag har AEB. Jag litar inte på det, men jag är glad att jag har ett system som faktiskt kan hjälpa mig om det behövs.
Hittills har inget riktigt falsklarm skett. Däremot har den larmat i situationer som jag själv så att säga satt mig i tack vare min mänskliga förmåga som bilen inte klarar av (ännu).
Ett exempel:
Bilen framför bromsar in vid en rondell och det blir direkt klart för denne att åka och jag som ligger en bit bakom gasar på för att ha lite flyt ut när han kommer iväg och då tyckte bilen att "Nej! Bilen framför bromsade ju!" men eftersom framförvarande åkte på igen in i rindellen några tiondels sekunder efter så blev det för mig en varning med ett mycket kort bromsingripande och sedan släppte min bil allt då det ju var fritt. Jag har även, kan tilläggas, sagt att jag vill ha tidig varning.

Alltså har den gjort exakt vad den skall och vad den är programmerad till och till skillnad mot generationen innan, som min farsa har, så har denna då inte falsklarmat alls ännu i allafall. Är mycket imponerad över detta hittills!

Klarsynt wrote:
...Och deras förare som var satt att övervaka satt och litade på systemet och fibblade med annat. Precis som alla som har autobroms med mera dylika system lockas att göra..

Du har inte autobromssystem verkar det som?
Om du sitter och kladdar med annat än att köra bil får stå för dig, men kasta inte din skit på andra som du gör... ALLA är rätt många. Tagga ned skitsnacket tack!

*Robban

Den här tråden låter oerhört bekant på något vis... nåväl.

Autobromssystem är kort och gott en hjälpmedel, likt andra hjälpmedel är det inte ofelbart i alla situationer - men kan det väl reducera eller eventuellt eliminera skadeverkan på människor eller materiel är det inte av ondo.

Power to the people

Grosser: Ja, visst är det konstigt att ingen hackar sönder servostyrning, servobromsar, elektriska vindrutetorkare, döda vinkel-varnare, aktiv bromshjälp, bromskraftfördelning ,...?

Klarsynts inlägg är väl ett typexempel på :"Falsenews". DonaldTrump ler!!!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Klarsynt's inlägg påminner i sin retorik rätt mycket om en tidigare skribents.

christer_1 wrote:
Klarsynt wrote:christer_1 wrote:
Jamen hallå. Jag läste att dom som lade in Ubers självkörande system hade kopplat bort Volvos AEB. Tror väl fan att bilen inte bromsade för kvinnan som bara gick ut framför bilen utan att se sig för. Det är vad jag läst om fallet, så att dra slutsatsen att AEB inte fungerar är falskt.
Visst. De hade sitt eget. Såsom alla har. Uber har sitt eget. Renault har sitt eget. VW har sitt eget. Och vare sig deras eget eller deras kontrollsystem fungerade. Och deras förare som var satt att övervaka satt och litade på systemet och fibblade med annat. Precis som alla som har autobroms med mera dylika system lockas att göra.
.
Jamen tydligen fungerade inte deras system vilket Volvos system gör. Eller hur?

Det är ju det som är grejen: De här systemen går sönder. Även Volvos. Och föraren sitter och tror att de fungerar. Det som är unikt med Uber-filmen är att vi för en gångs skull har video som visar både ett system som falerar och en förare som är invaggad i falsk trygghet.

Klarsynt (välkommen tillbaka)

För kännedom så var systemet urkopplat på Ubers bil precis som att XC60 i i filmen (precis som jag förklarade för dig tidigare)helt saknar fotgängardetektion.

Är inte tekniken tillgänglig så fungerar den inte.

Studerar man sedan data utifrån verkligheten så sjunker både olycksrisken (någonstans mellan 20 och 35%)som skadeföljden (någonstans mellan 30 och 50%) hos fordon som har dessa system. Och anledningen till det är att de fungerar.

MVH AL

A.L wrote:
Klarsynt (välkommen tillbaka)
För kännedom så var systemet urkopplat på Ubers bil precis som att XC60 i i filmen (precis som jag förklarade för dig tidigare)helt saknar fotgängardetektion.
Är inte tekniken tillgänglig så fungerar den inte.
Studerar man sedan data utifrån verkligheten så sjunker både olycksrisken (någonstans mellan 20 och 35%)som skadeföljden (någonstans mellan 30 och 50%) hos fordon som har dessa system. Och anledningen till det är att de fungerar.
MVH AL

helt rätt. Det var Ubers teknik som användes. Oavsett vem som tillverkat tekniken så:

A) Den kan falera
B) Den invaggar föraren i falsk trygghet

A+B är katastrofalt. Detta har inget med Volvo per se att göra. Motormedia borde driva frågan om att dessa system åtminstonde borde testas en gång om året.

.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.