Fart begränsare. Vad är det för skit.

61 inlägg 0 nya

Papillon wrote:
I min C3a, stålmusvarianten finns fartbegränsare men inte farthållare, inte som jag kunnat hitta vill säga. Men det fungerar utmärkt med enbart fartbegränsare också.

Jag tror du har båda delarna, ställs om med tumhjulet i spaken till farthållaren.
Har du inte en sån här spak?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Edwin Suneson wrote:
Mso, med "mode"-knappen på farthållarspaken kan du växla mellan adaptiv farthållare och fartbegränsare ;) (var tvungen att spana in instruktionsboken)

Jag måste vara dum men jag hittar inte funktionen.
Är det inte i kombination med vanlig farthållare utan adaptiv.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Sprang ut i bilen och visst fanns fartbegränsnings knappen väl dold under farthållar spaken.
Nästan otroligt att man kört snart 3000 mil utan att se den.
Måste testa i eftermiddag men antagligen en b funktion bara för att det skall finnas.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Du ser vad bra ratt Volvo har då, där sådant där inte är dolt bakom ratten ;-)

Xanthopteryx wrote:
Du ser vad bra ratt Volvo har då, där sådant där inte är dolt bakom ratten ;-)

Ja nästan komiskt när jag verkligen vänt ut o inn på det mästa i bilskrället som jag uppskattar.
Men på volvon, är det inte rörigt med alla knappar på ratten eller är det inte det.
Tycker octavian har det lätta och viktigaste i ratten utan knapp hysteri som på vissa andra.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Inte så fasligt många fler knappar. Kan du trycka på de däringa hjulgrejorna eller vad det är i mitten?
I så fall har ju Skoda 12, annars 10 om jag räknat rätt.
Vovlon har 14 men då ingår farthållare, och avstånd för adaptiva farthållaren/avståndsvarning. Alla knappar är logiskt kopplade till menyer. TIll vänster i instrumentklustret styrs meny från vänster sida i ratten. Till höger styrs det från höger knappar.
Båda har upp, ner, vänster, höger och bekräfta/aktivera.
På vänster sida finns dessutom öka avstånd och minska avstånd (skiljt från gruppen av fem knappar) och på höger sida likadant fast röststyrning och meny.
Och en spak på rattens vänstra sida och en spak på rattens högra sida.
Allt väl synligt och logiskt. Jag hittade fartbegränsaren direkt ;-) (sedan att jag inte förstod direkt exakt hur den fungerade var en annan sak - det finns två varianter av den nämligen, vilket ställs i huvudmenysystemet: Aktiverad knapp = automatisk anpassning efter skyltar. Avaktiverad knapp = manuell inställning av hastighet.)

Xanthopteryx wrote:
Du ser vad bra ratt Volvo har då, där sådant där inte är dolt bakom ratten ;-)

5+ på den X.
Men se spak skall det va, "för det är det jag är van vid".

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hade "farthållar-spak" på förra Golfen och den fungerade utmärkt med den konventionella farthållaren som den bilen hade. Har knappar på ratten på den nuvarande med adaptiv farthållare och det fungerar lika bra så det är nog helt enkelt en vanesak. Dock är fördelen med knapparna på ratten att man omgående ser symbolerna för funktionen vilket inte alltid gäller för spak-varianterna - t ex i Peugeot 308. Inte lätt att använda just den vid en provkörning t ex. Sen lär man sig givetvis när man kör bilen dagligen men jag föredrar alltid "knappar" där man enkelt kan se symbolen för dess funktion.

mso 1000 wrote:
Sprang ut i bilen och visst fanns fartbegränsnings knappen väl dold under farthållar spaken.
Nästan otroligt att man kört snart 3000 mil utan att se den.
Måste testa i eftermiddag men antagligen en b funktion bara för att det skall finnas.

Inte världens mest uppenbara knapp! Den lär ju dock inte användas speciellt mycket.

Jag växlar mellan spak och knapp till farthållaren beroende på vilken bil jag kör och knapparna är milsvitt bättre för mina händer. I Skodan verkar knapparna i ratten ha slumpmässig inkoppling eftersom menyerna hoppar hit och dit lite som de vill så det är väl bra att de inte är kopplade till nåt viktigt.

L. Mäkinen wrote:
Jag växlar mellan spak och knapp till farthållaren beroende på vilken bil jag kör och knapparna är milsvitt bättre för mina händer.

Jag har två olika varianter på mina bilar, dels spaken som ovan i C5, dels knappar på båda sidor av ratten på cabben.
Jag föredrar definitivt att ha allt i spaken till vänster, och använda vänstra fingertopparna istället för tummarna på båda händerna. Men, det är min syn på saken.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

L. Mäkinen wrote:
Jag växlar mellan spak och knapp till farthållaren beroende på vilken bil jag kör och knapparna är milsvitt bättre för mina händer. I Skodan verkar knapparna i ratten ha slumpmässig inkoppling eftersom menyerna hoppar hit och dit lite som de vill så det är väl bra att de inte är kopplade till nåt viktigt.

Du borde ta upp det som en garanti punkt med Skoda.
Min tumhjuls knapp och det är väl den det gäller för färdatornenyerna är destingt i lägen och missar aldrig en tryckning.
Jag har provat beg bil där det var viktigt att tumhjulet trycks ner utan minsta micro vridning annars bläddrar menyn.
Aldrig så på min.
Ta upp det med service verkstaden.

Knappar eller spak för farthållaren.
Jag släpper inte rattgreppet utan bara pekfinger ut för aktivering/dealtivering.
Knappar på ratten kan vara bra eller sämst beroende på placering.
Toyotas spak på höger sida känns vansinnigt bakvänt då högerhanden oftast inte håller i ratten utan är på växelspaken eller gummans lår eller hand.

Jag inser varför vissa bilägare inte använder farthållare och bluetooth etc pga vansinniga eller krångliga lösningar.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Släpper heller aldrig greppet när jag manövrerar farthållar-knapparna på vänster ratt-eker.

Kommer bara att bli vanligare ISA kommer på sikt att bli en viktig del av EuroNCAP.

Så som
Implementationen är på vår Skoda Octavia använder vi den inte. En bra ISA hade dock varit bra.

fredl wrote:
Kommer bara att bli vanligare ISA kommer på sikt att bli en viktig del av EuroNCAP.
Så som
Implementationen är på vår Skoda Octavia använder vi den inte. En bra ISA hade dock varit bra.

Jag provade min fartbegränsade som jag inte visste om men förstår inte vitsen när man har adaptiv farthållare som är 50ggr bättre.
Och att växla funktion! Ingen kan väl tycka octavians lösning är bra.
Vilket skräp.

ISA. Är det det som Volvo har som är kopplat mot satellit?
Men ändå att sitta och växla funktioner beroende på väg eller hastighet.
Tveksamt utan känns mer som en punkt till i brochyren.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Villaområden, åter igen.
Växla funktion i Volvo är bara vänsterpil till fartbegränsare och högerpil till adaptiv och högerpil till pilot assist.

..."känns mer som en punkt till i broschyren"... Så är det nog. Skulle vara intressant att veta hur stor andel av förarna som regelbundet använder fartbegränsaren... Har inte sett nåt behov ens i villaområden - är det så trångt att man inte ur säkerhets-synpunkt kan köra i 30 km/t med farthållaren så har jag inga problem ändå att hålla mig till max 30. Även om många tekniska hjälpmedel är bra och underlättar så behövs det ju inte hjälpmedel till allt här i livet. Och hemma i villaområdet klarar jag faktisk av att hålla en väldigt låg hastighet utan hastighetsbegränsare och dom som INTE klarar detta lär knappast ens ha en tanke på att använda en hastighetsbegränsare. Ett konstruerat "behov" för att få en punkt till i broschyren - så enkelt är det nog... Eller om det ger extra poäng i Euro Ncap...

Hade ovetandes lyckats knäppa på fartbegränsaren i en Vito jag körde, blev väldigt spännande när jag kastade mig ut för att köra om och motorn inte lydde halvvägs om.

mso 1000 wrote:
Fart begränsare erbjuds på billigare utrustade bilar istället för möjlighet till adaptiv farthållare
Undrar om det är därrför man får tvärnita vid varje 50, 70 skyllt numera fast det är en km före korsningen eller vägarbetet eller så.

Du har förstås helt rätt: Det är ren skit och ännu en form av elektroniskt bling-bling som slutligen kan gå sönder, påverka annan elektronik och orsaka dig stora kostnader. Avstå från sådant - och allt annat liknande- elände.

.

Har du bil?
Har du servobromsar?
Har du servostyrning?
Har du elektronisk insprutning?
Har du can bus?
Har du elektriska vindrutetorkare?
...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.