Vi Bilägares forum

Henrik M:s Tesla Model Y LR -21

Henrik M:s Tesla Model Y LR -21

Ja då var det dags för min andra elbil, och inte så förvånande kanske blev det till slut en Tesla igen, en Model Y denna gång. 

Uppdaterat: 2021-10-06 15:14

Kommentarer

Var rätt länge inne på att testa nåt annat märke, men landade i att laddnätverket gör allt annat mycket mer besvärligt med mitt körmönster. Bara att inse att kör man som jag och en hel del andra gör som använder bilen som arbetsplats med över större områden så är Tesla oslagbart än så länge. 

Trodde att Model Y skulle vara lite större än Model 3 men att de skulle kännas ganska lika ändå, men där fick man ju ändra uppfattning när man fick se den i verkligheten. Det är en betydligt större bil men med former som döljer storleken väldigt bra, står den för sig själv ser den ganska nätt ut, men parkerade innan idag framför en Audi A5 och den såg nästan liten ut. 

Hämtade bilen igår och har bara hunnit köra 49 mil än så länge så får vänta lite längre innan jag börjar recensera för mycket. Men den känns betydligt mycket mer SUV-ig än jag trodde den skulle göra vad gäller körställning och insteg/höjd. Detta märkte jag ju redan vid provkörning i Malmö för ett par veckor sen men nu när man hunnit köra lite mer och tagit nån omväg på kulväg med så får jag nog säga att jag inte vart med om nån högbyggd bil som ligger lika bra på vägen. Naturligtvis till viss del förklarat med tungdpunkten. Komfortmässigt betydligt bättre än Model 3 och vill nog påstå i stort sett jämt skägg med Model S. 

Den avskalade interiören med enbart mittskärm vänjer man sig vid på nolltid, och de som påstår/tror att man måste vrida bort huvudet för att titta på hastighet borde verkligen testa själva. Och sen Model 3 kom har de ju uppdaterat mycket så en del av sakerna de fick kritik för då är mer lättskött nu som torkare etc. 

Bilen är sjukt rymlig inuti, bagaget anger de ju inte i liter upp till ryggstöd med baksäte uppfällt som de flesta övriga, men anar att är det inte klassledande är det inte långt ifrån. Min egen gissning är runt 620-650 liter. 

Nu kan man ju inte få med bilder här, ännu.....helt makalöst...

Men det blev en pärlemovit med 20-tums mörka fälgar och tonade rutor vilket är standard på Model Y, jag tycker den ser riktigt bra ut, mycket snyggare i verkligheten än på bild. 

Sen kan man ju även konstatera att nu längre är det en ren myt att Teslorna som kommer är slarvigt sammansatt och med billig känsla i materialval etc. Har gått genom bilen som en hök och inte en karosslinjering är sämre än på vilken Volvo, VW eller Mercedes jag hämtat ut, materialvalen invändigt känns väldigt bra, ingen hårdplats nånstans som t.ex. ID.4 är översvämmad av. Även inuti känns allt väl sammansatt, bättre än min Model S från 2019. Och milsvid skillnad från de första Model 3 som kom som tyvärr många tror fortfarande är standarden på allt som Tesla gör.
Det är ju en smaksak såklart men jag föredrar veganskinnet framför äkta med vad gäller känslan att sitta på det, även hur det är i värme och kyla kontra vanligt skinn. Däremot är en riktig äkta skinnklädsel av hög kvalitet utan tvekan vackrare att titta på.

Bara ställ frågor om nån är nyfiken om något så ska jag försöka svara så gott jag kan. Som innan så kommer jag skriva både positivt och negativt som kan tänkas dyka upp under mitt brukande av bilen både som arbetsplats och familjebil. 

Uppdaterat: 2021-09-29 00:46

Att den är bättre sammansatt än din förra S kanske beror på att kineserna är mer noggranna i sitt arbete än amerikanarna?
Hur är det med bullret?

Uppdaterat: 2021-09-29 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den stora frågan är om TCO för din förra bil. Den skulle ju bli billigare än en V90. Blev det så?

Uppdaterat: 2021-09-29 09:33
Guran skrev:

Den stora frågan är om TCO för din förra bil. Den skulle ju bli billigare än en V90. Blev det så?

Den frågan om TCO kommer att komma i den andra tråden, hoppas kunna återkomma med det ikväll. Än så länge baserat på vad vi blivit erbjudna för bilen då den inte är faktiskt såld.
Sen vet jag inte om jag sa att just den skulle bli lägre än V90. Vet att jag jämförde den med och skrev att den kommer kosta företaget samma som VD:ns XC60 med halva prislappen i rutan.

Uppdaterat: 2021-09-29 10:24
saabnisse skrev:

Att den är bättre sammansatt än din förra S kanske beror på att kineserna är mer noggranna i sitt arbete än amerikanarna?
Hur är det med bullret?

Troligtvis ligger det en hel del i det, rapporter man hör och läser är att de Model Y och Model 3 som byggs i Kina är bättre sammansatta än de som byggs i USA. Återstår att se om de som kommer från Berlinfabriken sen är ännu bättre men blir nog på samma nivå som denna. Är som sagt väldigt positivt överraskad.
Bullermässigt är den betydligt tystare än Model 3 och nog samma ungefär som min Model S.
Det är ingen bil man tänker på som tyst, men inte bullrig heller utan den ligger som snittet skulle jag tro. Enyaq upplevde jag som tystare.

Uppdaterat: 2021-09-29 10:28

Hur är baksätet jämfört med M3, där är det ju inte så trevligt att åka långt.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Hur är baksätet jämfört med M3, där är det ju inte så trevligt att åka långt.

Mycket bättre av naturliga skäl, det finns mer rymd i höjdled vilken har möjliggjort en högre placering av sittdynan så benen får en bättre vinkel samt att du har otroligt med ben och foturymme in under framstolarna då de sitter högt monterade på ett sätt jag inte sett i andra bilar. Ryggstödet är justerbart i 3 steg vad gäller lutningen och väldigt luftigt och fint pga. det stora glastaket. Hur det är på långfärd kan jag dock inte svara på, bara åkt till lunch i kollegans Model Y han fick 3 veckor innan min kom.
Sen hur Model 3 är beror ju på storlek på person, vet många som kört väldigt långt med dem fast med barn i baksätet som inte klagat, kör man vuxna i baksätet frekvent är det troligtvis inte rätt bil att välja.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:16

Nej M3 i baksätet är inget vidare för en vuxen, kommer man från Superb är det klaustrofobiskt och obekvämt.

Uppdaterat: 2021-09-29 12:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nej M3 i baksätet är inget vidare för en vuxen, kommer man från Superb är det klaustrofobiskt och obekvämt.

Jo, fast det kan ju en femåring räkna ut med röven och en krita.....inte riktigt samma typ av bil. :)

Uppdaterat: 2021-09-29 13:14

Fast Superb finns även den som sedan men är väl ca: 13 cm längre än en Model 3. Nu brukar ju inte jämt yttermåtten avspegla innermåtten men tydligen i detta fall.

Uppdaterat: 2021-09-29 14:11
Pi skrev:

Fast Superb finns även den som sedan men är väl ca: 13 cm längre än en Model 3. Nu brukar ju inte jämt yttermåtten avspegla innermåtten men tydligen i detta fall.

Superb är en både bredare och längre samt troligtvis högre bil över baksätet. Sen är ju Superb-sedaner väldigt lätträknade i Sverige så jag anar att det var kombin som Nisse åkt i.
Nog med offtopic, gärna frågor och nyfikenhet på Model Y sen om det finnes.

Uppdaterat: 2021-09-29 14:21

Ursäkta OT, det var bara ett konstaterande efter en längre tur.
Och visst var det en kombi.

Uppdaterat: 2021-09-29 15:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker du att fjädringen är ok? Jag tyckte den Y jag provade var väldigt struttig och fick känslan av att stötdämparna knappt gjorde nån nytta.

Uppdaterat: 2021-09-29 19:02
L. Mäkinen skrev:

Tycker du att fjädringen är ok? Jag tyckte den Y jag provade var väldigt struttig och fick känslan av att stötdämparna knappt gjorde nån nytta.

Ja, jag tycker den är riktigt bra avvägd, enbart över korta ojämnheter den inte tar det så bra men det tycker jag de flesta lite högre bilar som inte är storklassen har problem med. Men landsväg och motorväg så tycker jag fjädringen är precis som jag vill ha den. Fast men inte hård.

Uppdaterat: 2021-09-29 19:51

Kul och grattis!!!
Hoppas att du fortsatt blir nöjd med kärran och att du håller oss informerade om dess upptåg

Uppdaterat: 2021-09-30 11:10
*Robban
Henrik M skrev:

Ja, jag tycker den är riktigt bra avvägd, enbart över korta ojämnheter den inte tar det så bra men det tycker jag de flesta lite högre bilar som inte är storklassen har problem med. Men landsväg och motorväg så tycker jag fjädringen är precis som jag vill ha den. Fast men inte hård.

Landsväg och motorväg är inte det svåra att få bra. Jämför man med andra höga bilar kanske det är bra, men jag jämför med andra bilar i alla kategorier. Det går ju att få en SUV att inte vara stötig utan att gunga. Cayenne funkar OK, tycker jag.

Uppdaterat: 2021-09-30 11:50

Grattis till nya bilen. Skall bli kul att följa ditt ägande av Tesla modell Y. Har följt ditt ägande av Tesla modell S och ditt balanserande tyckande , + och -, och tycker det varit väldigt intressant och fått ett habegär till Tesla. Lycka till med nya bilen.

Uppdaterat: 2021-09-30 12:56

Grattis till en bra bil. Jag har sett ett antal ute på vägarna runt Stockholm, de ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

Uppdaterat: 2021-09-30 13:28

Såg ett 40 tal Y här om dagen (4 fullastade biltransporter)
Mins när X kom och jag hamnade bredvid en biltransport i en kö. Karosspasningen på de bilarna skulle inte ens duga i Sovjet.
Y verkar blivit bättre, de 4 transporterna rullade på motorväg, så jag kunde inte studera bilarna närmare.

Uppdaterat: 2021-09-30 13:39

Henrik:
Grattis till din andra Tesla! Såvitt jag hört är Tesla den bästa elbil som finns att uppbringa. Snygg, faktiskt prisvärd och hög kvalitet annars hade väl inte Arlanda taxi köpt i mängder av dem. Har på skoj noterat slumpmässiga reg.nr på dessa Arlanda Teslor där många rullat från 30 000 till över 70 000 mil beroende på årsmodell dvs tid som i taxitrafik.

Uppdaterat: 2021-09-30 14:31
Swenssons skrev:

Henrik:
Grattis till din andra Tesla! Såvitt jag hört är Tesla den bästa elbil som finns att uppbringa. Snygg, faktiskt prisvärd och hög kvalitet annars hade väl inte Arlanda taxi köpt i mängder av dem. Har på skoj noterat slumpmässiga reg.nr på dessa Arlanda Teslor där många rullat från 30 000 till över 70 000 mil beroende på årsmodell dvs tid som i taxitrafik.

Tack så mycket! Men nja, så långt som att säga att det är den bästa elbilen skulle jag inte gå........men den som passar bäst för mig iaf om man ser till bilens egenskaper kombinerat med deras laddnätverk.
Ja det är kul att se att de håller så bra som de gör som taxibilar i den miljön de utsätts för. Då blir man lite lugnare vad gäller den långsiktiga kvaliteten även efter garantin gått ut. Det finns väl en anledningen att det är nästan löjliga begagnatpriser på även 6-7 år gamla Model S med riktigt mycket mil på mätaren.

Uppdaterat: 2021-09-30 15:16
Rikard skrev:

Såg ett 40 tal Y här om dagen (4 fullastade biltransporter)
Mins när X kom och jag hamnade bredvid en biltransport i en kö. Karosspasningen på de bilarna skulle inte ens duga i Sovjet.
Y verkar blivit bättre, de 4 transporterna rullade på motorväg, så jag kunde inte studera bilarna närmare.

Som jag skrev ovan, jag kan inte se nån skillnad i karosspassningarna mellan denna Model Y och de nya VW, Volvo och Mercedes jag plockat ut innan. Så ja, de har gjort ett riktigt uppryckningsarbete där. Nu var iofs min Model S med bättre än ryktet sa att de brukade vara men absolut inte så bra som denna är.

Uppdaterat: 2021-09-30 15:18
Optimus skrev:

Grattis till en bra bil. Jag har sett ett antal ute på vägarna runt Stockholm, de ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

Tack! Ja det håller jag verkligen med om, på bild i vissa vinklar kan den se väldigt konstig ut, men i verkligheten faller det på plats bättre. Däremot är det en design som verkligen maskerar storleken, först när den står bredvid annan bil som man inser att det är en ganska stor bil.

Uppdaterat: 2021-09-30 15:19

Spännande att få höra om dina erfarenheter.

Uppdaterat: 2021-09-30 17:00

Skall bli intressant att få följa dina eskapader rattandes en ny Tesla modell.
Den ser faktiskt riktigt bra ut, jag har väl vant mig vid M3 så steget till Y blev inte så stort för min egen del. Och så mycket mer praktik bil.

Uppdaterat: 2021-09-30 17:23

Ska bli verkligt intressant att följa dina erfarenheter Henrik.
Det är ju inte många som har möjlighet att göra såna långtester som du.

Tesla fick ju ta en hel del skit för dålig karosspassning, men egentligen var den ju inte sämre än amerikansk standard.
Amerikanska billiga bilar har ju inte varit så bra på just den biten, det är ju på de dyrare modellerna det blev bättre.
Nu hörde ju Tesla S till de dyrare, men de repade sig ju snabbt, men ryktet hängde kvar och har tydligen hängt med även till övriga modeller.
Men dålig passning är sällan eller aldrig ett konstruktionsfel, det beror på detaljtillverkning eller montering.
Med Y är det ju kineser som står för det och är kontrollen tillräcklig ska det inte uppstå dålig passning.

Uppdaterat: 2021-09-30 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite offtopic men man kan se dokumentären American Factory för att få lite insyn i skillnaden mellan mentaliteten hos amerikanska respektive kinesiska industriarbetare.

Uppdaterat: 2021-09-30 19:49

Grattis till Tesla #2. 😊

Uppdaterat: 2021-09-30 22:11
Power to the people

Tänkte starta en liknande tråd men såg Henrik förekommit mig. Hämtade också ut en Tesla Model Y i onsdags. Min är dock grå med 19 tums fälgar. Har inte heller något att klaga på när det gäller byggkvalitet. Fjädringen är fast, helt klart, men inte hårdare än min förra BMW X3. Dessutom är den helt befriad från vaggandet i sidled som många SUv:ar annars lider av. Liksom Henrik så har jag inte kört någon SUV som ligger så bra på vägen som denna. Det närmaste är väl Alfa Stelvio.

Uppdaterat: 2021-10-01 07:50
Skodaägare skrev:

Tänkte starta en liknande tråd men såg Henrik förekommit mig. Hämtade också ut en Tesla Model Y i onsdags. Min är dock grå med 19 tums fälgar. Har inte heller något att klaga på när det gäller byggkvalitet. Fjädringen är fast, helt klart, men inte hårdare än min förra BMW X3. Dessutom är den helt befriad från vaggandet i sidled som många SUv:ar annars lider av. Liksom Henrik så har jag inte kört någon SUV som ligger så bra på vägen som denna. Det närmaste är väl Alfa Stelvio.

Grattis! Vad kul. :) Hoppas verkligen du med blir nöjd. Hade med valt en grå om jag fått välja själv, vi har dock policy att alla bilar ska vara vita. Däremot tycker jag inte alls om 19-tummarna så gick upp till 20. Tycker färgen på de fäljarna gjorde sig bättre till bilen med.

Uppdaterat: 2021-10-01 13:00
Henrik M skrev:

Grattis! Vad kul. :) Hoppas verkligen du med blir nöjd. Hade med valt en grå om jag fått välja själv, vi har dock policy att alla bilar ska vara vita. Däremot tycker jag inte alls om 19-tummarna så gick upp till 20. Tycker färgen på de fäljarna gjorde sig bättre till bilen med.

Tackar! Jo jag är nöjd. Snålvargen i mig ville först också välja vit, men fick veto av frun :-).
Lustigt hur snabbt man vänjer sig vid att köra Tesla. Efter två dagar känns det redan helt naturligt att använda telefonen som bilnyckel, att aldrig använda bromspedalen och att titta på Netflix i bilen :-).
Skadar ju inte att leveranstiden är så kort också. Beställde 1:a september, så väntade 4 veckor. Tesla verkar inte ha drabbats av någon halvledarbrist.

Uppdaterat: 2021-10-01 16:42

Grattis, kul med ny logga också :-)
Trevligt också med två här med samma modell !

Uppdaterat: 2021-10-01 16:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tackar! Ja det kanske inte var så smart att döpa sin användare efter dåvarande bil, så man får visa bilvalet med loggan istället :-)

Uppdaterat: 2021-10-01 20:35

Grattis till nya bilen. Alltid kul att köra något nytt. Har man laddmöjligheter hemma så är elbil ett självklart val idag.

Uppdaterat: 2021-10-02 09:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Grattis till nya bilen. Alltid kul att köra något nytt. Har man laddmöjligheter hemma så är elbil ett självklart val idag.

Jag känner flera stycken som kör helelektriskt utan att ha laddmöjlighet hemma. Så jag tror att även en hyfsad del av de som inte kan ladda hemma skulle kunna åka på el med om de bara ville. Tror mer det är i viljan och prioriteringarna som det sitter för de många. Sen självklart, alla kan inte åka på el än......men många fler än som först tror det skulle kunna det om de börjar fundera lite.

Uppdaterat: 2021-10-05 13:50

Då har bilen rullat drygt en vecka i mitt brukande och en del reflektioner har det blivit. Börjar med det positiva: Den har riktigt bra lyse, minst lika bra som på V90:n jag hade tidigare, det förväntade jag mig inte efter Model S som var sådär men fungerade för min körning. Den går att köra sjukt snålt om man tar det lugnt, var mycket trafik i morse och jag hade ingen brådska så jag la mig och bara hängde med i raden av bilar mer eller mindre, 8,6 mil senare kom jag fram till kontoret med en förbrukning på 148 Wh/km. 10 plusgrader och fuktigt ute. Det märks att de jobbat på med tekniken sen min Model S med, ännu rappare i infotainment, stabilare semiautonom funktion, bilen "ser" mycket mera, den håller koll på alla trafikljus och när de slår om m.m. Den har koll på och visar på skärmen gångare, cyklister, soptunnor och allt möjligt nära bilen. Nej, autonom körning är inte här än, men visst fasiken tas det rätt hyfsade språng framåt.....
Sen nåt jag inte tänkt på som fördel med mittskärmen som endaskärm men när det var mörkt ute var det otroligt skönt att bara ha det svart mellan sig och rutan och inget som lös......blev väldigt vilsamt.
Negativt, jag saknar "bilnyckeln". Det fungerar klockrent än så länge med mobilen som "nyckel" men saknar den fysiska fjärrkontrollen som var till Model S. Mer en psykisk känsla och troligtvis vanesak men ändå.....
I övrigt har jag faktiskt inget mer negativt, än så länge.....

Uppdaterat: 2021-10-05 14:50

Det verkar ha levererats en del Y, har sett 4st den här veckan i Uppsala...
Ser stor ut, men det är ju meningen ;-)

Uppdaterat: 2021-10-06 13:41
*Robban

Ser ut lite som en blåsfisk.

Uppdaterat: 2021-10-06 14:27

Kom å tänka på en lite sak, du skulle döpt din tråd till nått mer personligt.
Tänkte på det nu när jag fort skannade av nya trådar, din rubrik skulle ju lika bra kunna vara ViB nyhetssida för Y.
Vi ju följer trådarna länge, och avvikande rubriker är ju enklare att hitta.
Gjort är gjort....men om 3 år.

Uppdaterat: 2021-10-06 14:34

Där kan jag absolut hålla med Rikard !

Uppdaterat: 2021-10-06 14:38
Rikard skrev:

Kom å tänka på en lite sak, du skulle döpt din tråd till nått mer personligt.
Tänkte på det nu när jag fort skannade av nya trådar, din rubrik skulle ju lika bra kunna vara ViB nyhetssida för Y.
Vi ju följer trådarna länge, och avvikande rubriker är ju enklare att hitta.
Gjort är gjort....men om 3 år.

Fixat! :) Bra kommentar dock, tänkte inte på det....

Uppdaterat: 2021-10-06 15:15

*gilla*

Uppdaterat: 2021-10-06 21:11

Då var första långkörningen avklarad i Model Y, det blev 226 mil på hyfsat exakt 48 timmar. Blev en sväng upp till Östersund för ett par möten samt rundkörning genom våra projekt i trakterna runt där.
En sån vända sätter onekligen både bilen samt hur man själv fungerar med bilen på prov.

Första och största tanken efter detta är hur otroligt bra man sitter, för min kropp så är stolen i Model Y riktigt väl anpassad, helt obemärkt i kroppen efter de riktigt långa passen upp och ner till Jämtland.
Kan även säga att i mitt tempo på långkörningarna med blöt vägbana samt bitvis regn landade jag in på en snittförbrukning som motsvarar lite mer än 40 mils räckvidd för bilen. Helt ok tycker jag i temperaturer från -3 till +10 ungefär samt då blöt vägbana och regn till stora delar.

Övriga tankar och upplevelser är att Tesla fortfarande tyvärr har en sämre helljusautomatik än många andra bilar. Däremot är de fortfarande helt överlägsna på sin semiautonomatik, jädrar vad den gör underverk för att göra långkörningen mycket mer bekväm och säker. Och kul se hur utvecklingen går framåt sen Model S:en jag hade med som hade en äldre hårdvara, hänt så mycket på 2,5 år bara.

Som jag vart inne på tidigare kan ju verkligen de som tror det är kasst med bara mittskärm skrota de förutfattade meningarna och testa själv. Mörkerkörningen är riktigt härlig när det inte finns nåt som lyser upp alls mellan dig och bilens strålkastare. Svårt förklara men det ger ett annat fokus på nåt sätt även när man inte ser ner mot mätarna. Och hastighetsmätaren är ju långt från mittenplacerad så den finns ändå inom synfältet då skärmen är så pass stor som den är.

Sen är ju Teslas navigation rätt makalös, den imponerade på mig när jag skulle hem. I min Model S körde jag bara navigation till nästa SuC hela tiden, och gjorde likadant på vägen upp nu, men när jag skulle hem la jag in hemadressen som mål, och då räknade den ut hela rutten såklart, och inte bara vilka laddare jag behöver stanna vid, utan även hur mycket jag behöver ladda vid varje. Den gav mig tre laddstopp med varierande grad av laddning för att vara inom effektivt spann, och en ankomstid hem vid kl. 1:43 på natten. Då var jag 94 mil hemifrån......kom hem kl. 1:38. Det är fasiken lite grymt.

I övrigt är den som tidigare nämnts lite hårt satt i dämpningen men samtidigt eller därmed väldigt stabil även i fart oavsett svängar eller gupp, inlandsvägen som jag tog hem är ju inte den slätaste.

Ljuset är med riktigt mycket bättre än på Model S, det är nog det bredaste helljuset nära bilen jag haft, hade som sagt automatiken fungerat bättre med så hade det vart riktigt bra betyg. Ryktet säger ju att det är på gång en mjukvaruuppdatering för att få igång matrixfunktionen, att lamporna som sitter där är byggda efter det. Se hur det blir iså fall, tänker att den funktionen kräver ännu bättre förmåga att läsa av på långt håll.

Men sammanfattat, helnöjd, väldigt komplett och kompetent familjebil och jag förstår att den säljer som den gör. Hoppas de släpper en lägre prissatt RWD med framöver även i Europa.

Uppdaterat: 2021-10-15 12:39

Grattis till nya bilen. Du har väl inte missat lastvikten på din nya bil. Vad jag förstår kan man inte åka 5 vuxna i bilen utan att få överlast. Vad får din lasta?

Uppdaterat: 2021-11-09 12:35

Förstår att navigationen är grym just när det gäller att åka elbil.
Men undrar hur det funkar med trafik och varningar som tex Wase har.
För mig som inte behöver hitta laddstationer har Wase grym funktion.
Går det förutom bilens egna navigation få upp nått från telefonen ??
Eller går de att kombinera ??
För min del var Wase inte lika bra på att gissa ankomsten. Den sa 0.48, jag var hemma 23.01 (98 mil)

Uppdaterat: 2021-11-09 18:22
Rikard skrev:

Förstår att navigationen är grym just när det gäller att åka elbil.
Men undrar hur det funkar med trafik och varningar som tex Wase har.
För mig som inte behöver hitta laddstationer har Wase grym funktion.
Går det förutom bilens egna navigation få upp nått från telefonen ??
Eller går de att kombinera ??
För min del var Wase inte lika bra på att gissa ankomsten. Den sa 0.48, jag var hemma 23.01 (98 mil)

Jag har aldrig använt Waze så har inte en aning om det är bättre eller sämre. Så någon annan får svara på den frågan. :) Och jag ser ingen mening använda nåt annat än bilens inbyggda system då det är det som såklart matchar bilen bäst.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:10

Några varningar som i Waze kommer inte upp, men navigationen i Model Y använder Google maps så den har trafikdata i realtid och vet var det är kö. Tycker som Henrik att den inbyggda navigationen fungerar mycket bra, även i stadstrafik. Så jag ser ingen anledning att använda Waze i telefonen.

Uppdaterat: 2021-11-11 11:54

Tack, var just det jag undrade över.

Uppdaterat: 2021-11-11 13:34

Är din bil drabbad ?
https://electrek.co/2021/12/02/tesla-recalls-21599-model-ys-made-in-china-citing-steering-knuckle-issues/

Uppdaterat: 2021-12-06 12:05

Då Saabnisse var nyfiken på hur det fungerar med Model Y efter lite flitigt användande så kommer här en liten rapport.
Bilen har gått 4850 mil ungefär i skrivande stund, detta på knappt 9 månader.
Ska vi börja med fel som uppstått så inga alls, och ingen service heller så 0 kr i utgifter förutom el och spolarvätska typ. :)
Då dragkrokarna var restade när jag plockade ut bilen så har jag i efterhand fått den monterad, detta skedde medans jag jobbade på kontoret då Teslas ranger kom ut och monterade den så väldigt smidigt och bra service kan jag väl tycka. Även hunnit dra en del släp också, självklart påverkar det förbrukningen en del men så otroligt smidigt dra släp med elbil med den mjuka och vridstarka drivlinan.
Är allt frid och fröjd då? Nej, jag retar mig fortfarande lite på den onödigt hårda chassisättningen. Och nu när solen värmer så saknar jag det öppningsbara panoramataket från min förra bil. Model Y har ju bara ett fast glastak. Förbrukningsmässigt går det köra den löjligt snålt, nu när värmen kommit kan man på ren landsväg utan problem åka på 135-140 Wh/km, även sett lägre än så under väldigt gynnsamma förhållande. Nu kör jag dock oftast inte ett dugg snålkörning utan åker på "som förr" för det mesta och snittat 184 Wh/km sen bilen var ny. Ändå helt ok för en mellansuv med sjukt rymlig interiör och den prestandan.
Det som är kul med är ju hur galet vanliga Teslorna blivit sen jag började åka elbil. När jag plockade ut en Model S våren 2019 var det ganska glest fortfarande och folk skulle prata, titta, fråga provåka m.m. Nu är det verkligen som att åka Volvo V60 typ att ha en Model 3 eller Y, det kryllar av dem och ingen höjer ett ögonbryn längre.
Däremot nu när Tesla öppnar upp en stor del av sina laddare för övriga märken med funderar jag på att testa annat märke nästa gång. Inte för att jag är missnöjd med Tesla utan för att jag har intressespann som en guldfisk med alzheimer.....jag blir snabbt less och rastlös utan omväxling i livet.

Uppdaterat: 2022-06-18 23:18