Vi Bilägares forum

Mercedes 180 var dyr men fantastiskt hållbar

Mercedes 180 var dyr men fantastiskt hållbar

Småknubbig, genomtänkt och en smula försynt. Mercedes 180 var dyr som ny – för att den höll längst.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-26 06:50

Kommentarer

Centralsmörjningen från 170 hade tagits bort av ekonomiska skäl och ersatts av 36 nipplar som skulle ha en portion fett var 100e mil eller minst 150 då också oljebyte i motorn skulle ske.
Hela behandlingen tog 40-45 minuter, men då ingick oftast en manuell snabbtvätt.
Idag skulle det bli ganska dyra mil med en sån här bil!

Uppdaterat: 2021-09-26 07:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var kanske inte ekonomiska problem som gjorde att den gamla motorn hamnade i den nya bilen. Ny motor i ny bil bäddar för dubbelt strul.

Uppdaterat: 2021-09-26 12:54
Gunnar L

Gunnar, det var främst ekonomiska, men även tiden som gjorde att man var tvungen att sätta i den gamla sidspisen, man hann inte få fram en ny motor.
Det är en fin bil, men när något gick sönder krävdes det mycket skruvande och det gjorde kanske inte så mycket när lönerna låg på 3:50 i timmen, men idag är vore det värre.

Uppdaterat: 2021-09-26 13:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Otroligt robust och hållbar konstruktion. Jag körde min fars svågers 61:a (han ville inte köra i stan) på en långresa inre Norrland till Göteborg, Stockholm mm på 60-talet. Trots 23000 mil på mätarn var växellådan (rattväxel) helt intakt. Gick som tåget på sämre vägar om man inte provocerade den. (Kunde vare lite lurig på vinterföre med spårviddsändringarna).

Uppdaterat: 2021-09-27 18:23

stellan, 1961 var den ju åtta år och hade blivit av med många egenheter från de första åren.
100000 mil var ingen omöjlighet, men det förutsatte god service och väldigt mycket omvårdnad, den rostade lika bra som de flesta på den tiden.
Utvecklingen gick fort och 1961 hade det kommit bilar med allt längre serviceintervaller som medförde allt lägre kostnader.

Uppdaterat: 2021-09-27 18:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo 61-62 var ju sista årgången och den nya fenmersan (W110) hade redan kommit. Men de sista årgångarna av en modell brukar ju vara de bästa. Och jo, den gamla 180;n krävde en del smörjning och vård, ungefär som en gammal PV.

Uppdaterat: 2021-09-27 20:37

PVn var en dröm i jämförelse, jag har för mig att det bara var 12 nipplar på den, men det varierade liksom på mersan med årsmodell.

Uppdaterat: 2021-09-27 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre