Vi Bilägares forum

Hård kritik mot farliga A-traktorer: ”Fullständigt orimligt”

Hård kritik mot farliga A-traktorer: ”Fullständigt orimligt”

A-traktorer som manipulerats för att köra för fort är ett allvarligt problem i trafiken, enligt M Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-25 06:50

Kommentarer

Ja de utgör en trafikfara om de inte använder vinterdäck och om de manipulerar spärren för max hastighet.

Uppdaterat: 2021-09-25 09:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De flesta fordon är farliga om de används utanför regelverk och vårdslöst.

Uppdaterat: 2021-09-25 09:20

Men än märkligare är att mopedbilarna med väsentligt lägre krocksäkerhet lagligt får köra i 45 km/h mot A-traktorns 30 km/h. Hur tänker man där?

Uppdaterat: 2021-09-25 10:28
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Moppebilar är ett EU-fenomen medan A-traktorer är ett svenskt fenomen. Och båda är olyckliga i mina ögon.

Uppdaterat: 2021-09-25 10:39

Moppebilarna kan gå an, men nu dyker det upp halvnya Audi, BMW, Mercedes, stora pickuper mm omgjorda till A-traktorer, som kör ca 30, och som är veritabla stoppklossar med ringlande köer bakom sig. Irriterande och fullständigt onödiga!

Uppdaterat: 2021-09-25 12:40
Togga

Man skulle behöva ställa ansvariga tjänstemän på transportstyrelsen till svars för denna totalt idiotiska regeländring.

Men då tjänstemannaansvaret sedan länge är avskaffat så blir ingen ansvarig utan allt mynnar ut i tjugotalet fleråriga utredningar som kostar oss skattebetalare x antal miljoner. Och om typ åtta år så kanske denna farsot på allmänna vägar som dessa j-vla fordon är åtgärdas.

Ibland så önskar jag att man levde i ett annat land...ett land där det sunda förnuftet får råda!

Uppdaterat: 2021-09-25 15:06

Borde förbjudas på alla vägar med nummer lägre än 100!

Uppdaterat: 2021-09-25 16:45
bgl skrev:

Borde förbjudas på alla vägar med nummer lägre än 100!

Ja här är det många som fötts som gamla och aldrig varit unga. Det är väl för fan inte A-traktorer som är problemet utan lagstiftningen.

Uppdaterat: 2021-09-25 18:11

Blivit lite för många på vägarna det senaste året för att det skall kännas bra för alla parter.

Uppdaterat: 2021-09-25 18:32
Togga skrev:

Moppebilarna kan gå an, men nu dyker det upp halvnya Audi, BMW, Mercedes, stora pickuper mm omgjorda till A-traktorer, som kör ca 30, och som är veritabla stoppklossar med ringlande köer bakom sig. Irriterande och fullständigt onödiga!

+100

Uppdaterat: 2021-09-26 00:28
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Blivit lite för många på vägarna det senaste året för att det skall kännas bra för alla parter.

Ja, nu har det definitivt blivit för många!

Uppdaterat: 2021-09-26 00:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Tycker också att det framförallt nu när antalet ökat med de nya reglerna är störande med dessa bromsklossar i trafiken, och på det även mopedbilar. Dessutom är utbildningskraven alldeles för låga, du skriver ett teoriprov efter 4 lektioner på en automatväxlad moppeskoter. Med tanke på flera allvarliga olyckor med unga förare i bil så kanske en idé vore att höja åldern till 16år för A-traktorer och mopedbilar. Inför bättre utbildning bl a uppkörning på riktigt med det fordon behörigheten gäller för och höj max hastigheten till 60km/tim. Då hänger fordonen med i trafikrytmen på 40 och 50 vägar och går inte fortare än att de lätt går att köra om på 70 vägar.
De skall inte få köra på motorvägar. Höj samtidigt körkortsåldern för bilkortet till 19 år, många ( pojkar ) är inte mogna att på ett säkert sätt framföra en bil i högre hastigheter. Inför mer utbildning om risker och konsekvens tänkande i körkortsutbildningen.

Uppdaterat: 2021-09-26 07:58

Med höjd hastighetsgräns till t ex 60 km/t så blir det ju i praktiken en helt vanlig personbil när vi talar om stadsmiljöer och då borde ju kraven på körkortet vara ungefär densamma som för ett vanligt B-körkort. Men tyvärr så är ändå inte många av förarna mogna att ta det ansvar detta innebär - det ser vi ju även på yngre (+18) bilförare som lite för ofta är inblandad i olyckor. Förstår fortfarande inte varför 15-åringar skall få framföra stora och tunga fordon i tät trafik vilket sker dagligen. Och Christer - även jag har varit 15 och kört moppe vilket fungerade utmärkt - både "på vischan", i det lilla samhället och i stan. Och i stan fungerade cykeln alldeles utmärkt när mina barn var i den åldern - dom hade moppe men det var smidigare med cykel så moppen stod oftast.

Uppdaterat: 2021-09-26 09:17
Pi skrev:

Med höjd hastighetsgräns till t ex 60 km/t så blir det ju i praktiken en helt vanlig personbil när vi talar om stadsmiljöer och då borde ju kraven på körkortet vara ungefär densamma som för ett vanligt B-körkort. Men tyvärr så är ändå inte många av förarna mogna att ta det ansvar detta innebär - det ser vi ju även på yngre (+18) bilförare som lite för ofta är inblandad i olyckor. Förstår fortfarande inte varför 15-åringar skall få framföra stora och tunga fordon i tät trafik vilket sker dagligen. Och Christer - även jag har varit 15 och kört moppe vilket fungerade utmärkt - både "på vischan", i det lilla samhället och i stan. Och i stan fungerade cykeln alldeles utmärkt när mina barn var i den åldern - dom hade moppe men det var smidigare med cykel så moppen stod oftast.

Nej just det. Det är ju lagstiftningen som inte hängt med och är problemet idag.

Uppdaterat: 2021-09-26 12:14

Väldigt begåvade tjänstemän på transportstyrelsen som har utarbetat dessa bestämmelser.

Uppdaterat: 2021-09-27 22:25