Mercedes satser på Dieselhybrider

34 inlägg 0 nya

Hur ofta?
Jag känner INGEN med dieselbil som har ojat sig över det.
Däremot massa andra fel (bensin eller diesel eller annat), som motorproblem, luftfjädring (klassiker känns det som), söndriga katalysatorer (riktigt gamla bilar) länkarmar och så vidare.

Xanthopteryx wrote:
Hur ofta?
Jag känner INGEN med dieselbil som har ojat sig över det.
Däremot massa andra fel (bensin eller diesel eller annat), som motorproblem, luftfjädring (klassiker känns det som), söndriga katalysatorer (riktigt gamla bilar) länkarmar och så vidare.

Googla......

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Visst kan jag det, och man skall vara medveten om att det är YTTERST få som skriver "Jag har inte behövt byta mitt partikelfilter på 20.000 mil. Det fungerar ypperligt" emedan det är en klart större tendens att skriva "Vilket jävla skit detta är. Partikelfiltret som skall hålla hela bilen har givit upp efter bara 15.000 mil!"
Google is your friend, brukar det ju heta, men tyvärr är Google inte så bra på källkritik.

Xanthopteryx wrote:
Vätgasförbränningsmotor får väl nästan anses som miljövänlig trots allt?
För övrigt vet jag inte varför ett partikelfilter till bensin skulle vara så mycket billigare och enklare än till diesel.
Och bensinare kräver katalysator och antagligen kommer det än större krav sedan.
Dessutom kräver bensinare speciella tanksystem med lyftning genom filter.
Och så vidare...

En förbränningsmotor för vätgas släpper också NOx!
Enda möjligheten att slippa orena avgaser med en sådan motor är att köra på ren vätgas och ren syrgas.
Nu tror jag dock att reningstekniken kommer att utvecklas och även förbränningsmotorerna oavsett drivmedel.
Men jag hoppas på en utveckling till drift med LBG som kan stöttas med LNG.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr bara samanfattning om man inte köper:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036031990200157X

En rätt byggd motor ger nära nollutsläpp på kväveoxider.
Sida 3-17:
https://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/tech_validation/pdfs/fcm03r0.pdf

Xanthopteryx wrote:

Plus funderingen över vad vi gör av all överbliven diesel när vi tillverkat bensinen.
Som jag skrivit och visat i en tidigare tråd, är detta ett icke-problem p g a att handeln är global.

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Tänk så mycket kraft och desinformation / avundsjuka Toyotafolket med rätta känner när bl.a. Mercedes och Honda kommer med nya fräscha dieselmotorer med ultralåga utsläpp. Jag kallar spridandet av desinformationen för att man medvetet trollar. Alla vi som är belästa och pålästa ser rakt igenom deras agenda.

- Dieseln är på väg tillbaka, starkare än någonsin tidigare. För klimatetsskull!

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

John2008 wrote:
Xanthopteryx wrote:
Plus funderingen över vad vi gör av all överbliven diesel när vi tillverkat bensinen. Som jag skrivit och visat i en tidigare tråd, är detta ett icke-problem p g a att handeln är global.

Så är även utsläppen, märk väl...
Alltså kommer det hit massa skräp från alla andra länder, även om hela sverige skulle vara utsläppsfritt.
Så även på antarktis och arktis hittar man utsläpp från människans aktivitet, och sot som får isarna att smälta snabbare.

Xanthopteryx wrote:
John2008 wrote:Xanthopteryx wrote:
Plus funderingen över vad vi gör av all överbliven diesel när vi tillverkat bensinen. Som jag skrivit och visat i en tidigare tråd, är detta ett icke-problem p g a att handeln är global.
Så är även utsläppen, märk väl...
Alltså kommer det hit massa skräp från alla andra länder, även om hela sverige skulle vara utsläppsfritt.
Så även på antarktis och arktis hittar man utsläpp från människans aktivitet, och sot som får isarna att smälta snabbare.

Och som jag redan har påvisat betyder detta att det bränsle som vi sparar in här i Sverige istället omsätts på annan plats i den globala ekonomin (givet förändringen i utbudet) och därmed blir förändringen av de globala utsläppet också noll. Det är därför som globala utsläpp inte kan bekämpas av några separatister uppe i norr, utan måste ske via breda politiska samtal. Och där är vi inte idag.

Men amerikanerna tackar säkert MP för att de kan tanka sina bilar billigare, eller köra en runda extra med sina hangarfartyg utan att det kostar dem mer. Det är nämligen konsekvensen av de förändrade priserna. Vi kör mindre (det är ju dyrare), och USA kör mer (de bränner upp vårt utbudsöverskott)

Det är av denna anledning som jag anser att koldioxidfaktorn bör plockas bort ur det svenska bränslepriserna. Den är nämligen verkningslös mot de globala utsläppen.

MVH AL

Att gå omvägen med att som idag använda vätgas för att framställa HVO diesel som i sin tur kräver motorer med dyrbara reningssystem för att bränna bort sotpartiklar och urea för NOx bekämpning verkar oklokt.
Nu tillverkas redan bussar, sopbilar ,traktorer, tåg, personbilar, elcyklar, truckar,långtradare som går på vätgas som kan produceras på många olika sätt av tex biogas, alger, bakterier, fotosyntes, sönderdela vatten med hjälp av el, förgasning av skogsråvara eller andra växtdelar.
Då behövs inte längre några mindre effektiva (fräscha) dieselmotorer som bullrar i vårt samhälle och som aldrig blir utsläppsfria.

Mercedes. Ut med bensin inn med diesel, ser ut som en av de virkelig store har mer tro på diesel en folk flest. De som sitter på teknikken vet nok best. https://www.dinside.no/motor/genve-mercedes-satser-pa-diesel-i-fornyet-c-klasse/69580289

A.L wrote:
Och som jag redan har påvisat betyder detta att det bränsle som vi sparar in här i Sverige istället omsätts på annan plats i den globala ekonomin (givet förändringen i utbudet) och därmed blir förändringen av de globala utsläppet också noll. Det är därför som globala utsläpp inte kan bekämpas av några separatister uppe i norr, utan måste ske via breda politiska samtal. Och där är vi inte idag.

Men amerikanerna tackar säkert MP för att de kan tanka sina bilar billigare, eller köra en runda extra med sina hangarfartyg utan att det kostar dem mer. Det är nämligen konsekvensen av de förändrade priserna. Vi kör mindre (det är ju dyrare), och USA kör mer (de bränner upp vårt utbudsöverskott)

Det är av denna anledning som jag anser att koldioxidfaktorn bör plockas bort ur det svenska bränslepriserna. Den är nämligen verkningslös mot de globala utsläppen.
MVH AL

Det ovan skrivna är populism och som så ofta med den, är resonemangen grovt förenklade och detta för att vem som helst ska kunna "förstå hur det fungerar".

Med råolja är den ekonomiska verkligheten betydligt mer komplicerad. Förutom tillgång och efterfrågan, bestäms priset på olja av marknadssentimentet och även av terminsmarknaderna på råvarubörserna där det handlas av hedgare och spekulanter. Vidare har olika länder olika skatter som i sig gör att slutpriset på fossila bränslen ut till kund kan variera högst påtagligt.

Läs mer på http://ravarumarknaden.se/vad-bestammer-oljepriset/ och
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/ravaror/striden-om-oljepriset-948381

Talet om att ”om vi här i Sverige använder mindre med fossilt bränsle spelar det ingen roll för någon annan i världen bränner ändå upp det och ett för dem lägre pris”, ter sig mycket långsökt när man lärt sig mer om hur oljehandeln fungerar.

Angående globala klimatet, verkar AL ha missat Parisavtalet från år 2015 som innebär följande nedan och som finns på http://www.regeringen.se/regeringens-politik/parisavtalet/:

"I december 2015 enades världens länder om ett nytt klimatavtal som binder alla länder och ska börja gälla senast år 2020. Den globala temperaturökningen ska hållas långt under 2 grader och vi ska jobba för att den ska stanna vid 1,5 grader. Avtalet trädde i kraft i november 2016 och nu fortsätter arbetet med att genomföra avtalet. På den här sidan samlar vi all information om regeringens arbete kring Parisavtalet."

"SMHI: Det är med råge den varmaste juli på 260 år."

Jarl Karlsson wrote:
Diesel är dött bara att inse. Snart är alla dieselbilar förbjudna.

Mr Positiv igång igen. Inte mycket glädje i ditt liv ?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.