Väldigt bra med suv med 4wd i dag

1111 inlägg 0 nya

L. Mäkinen wrote:
När du vrider på ratten går det olika trögt beroende på friktionen. Det är tyvärr något som blir allt sämre med åren. Min KIA försöker hålla sig själv i filen och det gör att man kan få olika känsla för att bilen "hjälper till".

Jag fattar inte vad du menar. Du ligger i 80 på motorvägen och svänger bort och fram för att känna hur halt det är?

Ja det är första gången jag har hört att det skulle vara en bra metod för att kontrollera om det är halkigt väglag. Och om det nu inte går att göra med en fyrhjulsdriven bil, så är det givet att det är pga att den har bättre grepp, för att en drivaxel fram skulle vara olika på en tvåhjulsdriven och en fyrhjulsdriven bil och därför gå att svänga för att kolla om det är halkigt... Jojo, det är verkligen lustigt.

SAIK FOR LIFE!

Jag vrider på ratten för att byta riktning, antingen för att vägen inte är rak eller för att jag vill åka i en annan fil. Då känner man hur bra grepp däcken har. Går det lite lättare än på torr asfalt har man sämre grepp, går det mycket lättare är det svinhalt.

Snart säger ni väl att ni kör bil med handskar...

L. Mäkinen wrote:
Jag vrider på ratten för att byta riktning, antingen för att vägen inte är rak eller för att jag vill åka i en annan fil. Då känner man hur bra grepp däcken har. Går det lite lättare än på torr asfalt har man sämre grepp, går det mycket lättare är det svinhalt.
Snart säger ni väl att ni kör bil med handskar...

Den metoden har nog gått mig förbi. Dom rattutslagen jag gör på en motorväg i halt väglag i 70-80 brukar vara ganska moderata för att inte få sladd. Rent spontant så låter det inte som en direkt vedetagen metod.

L. Mäkinen wrote:
Jag vrider på ratten för att byta riktning, antingen för att vägen inte är rak eller för att jag vill åka i en annan fil. Då känner man hur bra grepp däcken har. Går det lite lättare än på torr asfalt har man sämre grepp, går det mycket lättare är det svinhalt.
Snart säger ni väl att ni kör bil med handskar...

Brukar kännas ganska väl i bilen när det är riktigt halt. Även på min fyrhjulsdrivna SUV. Man känner liksom att styrningen och hela bilen inte blir lika exakt. Provbromsar man då brukar det vara rejält halt. Märker dock ingen skillnad på detta beteendet om jag kör fyr-, fram- eller bakhjulsdrivet. Är ju oftast bara ett hjulpar och knappt det som driver vid normal framfart så förstår inte varför man inte skall känna detta i en bil med awd.

Nu du Mäkinen, har du, som man brukar säga, målat in dig i ett hörn...

SAIK FOR LIFE!

Jag påstår att det känns sämre när man har en tyngre mekanism som ska föra över känslan till fingrarna från däckens ytor. På Audi A4 känns styrningen död på de fyrhjulsdrivna och viss feedback finns på de tvåhjulsdrivna. Det är som natt och dag i känsla.

Måla på du. Är förnumstigt att läsa om dina teorier.

SAIK FOR LIFE!

Jag kan bara instämma:
Så mycket lättare att känna halkan i Mazdan jag hade mot Vovon nu.
Märktes direkt i ratten även vid små rattutslag samt även huruvida den följde linjen eller ej.
I Volvon så ser ju elektroniken till att stabilisera upp allt och omfördelar krafter fram och bak och höger och vänster så märks inte alls på samma sätt.

Med sommarslicks på bilen så känner ni halkan i ratten ännu bättre!

Xanthopteryx wrote:
Jag kan bara instämma:
Så mycket lättare att känna halkan i Mazdan jag hade mot Vovon nu.
Märktes direkt i ratten även vid små rattutslag samt även huruvida den följde linjen eller ej.
I Volvon så ser ju elektroniken till att stabilisera upp allt och omfördelar krafter fram och bak och höger och vänster så märks inte alls på samma sätt.

Ursäkta mig X men du verkar ju ha köpt grisen i säcken. I inlägg efter inlägg så kommenterar du på ett nästan nostalgiskt sätt hur mycket bättre din Mazda var på det mesta. Och fyrhjulsdrift verkar ju vara helt förkastligt för dig, totalt onyttigt och känslan är helt kass jämfört med Mazdan. Så varför köpte du inte en tvåhjulsdriven gammal 626'a? Resonemanget om dina båtupptagningar kunde du hyrt in en helikopter för pengarna du fått över.

Eh? Jag brukar provbromsa ibland för att se hur väglaget är. Men det går bara att göra på vägar där man är i princip själv och i låga hastigheter. Detta ger bara en ungefärlig bild av läget, så jag råder att man kör försiktigt. Folk blir som "kor som skall ut på grönbete på våren" när första riktiga snön faller i Skåne, då skall killen med sin XC60 och AWD accelerera så att det står härliga till för att testa sin onödiga fyrhjulsdrift. Sedan ser man nästan hur han far i diket för att han fick upp lite för mycket fart, hände senast idag vid ett rödljus... killen får iväg bilen snabbt, men sedan håller det på att gå åt helvete då bilen får rakt fram när vägen svänger svagt. Han var riktigt nära att köra av vägen. Fyrhjulsdrift är bra, om man använder det till rätt saker (framkomlighet). Jag är inte förvånad över att fler AWD/4WD råkar ut för olyckor, det bäddar lite för att tro att man är säkrare.

Swemba,
Jag tror faktiskt att det är svårare att känna nyanser med slicks på.

Det är tycke och smak som avgör vad man köper. Jag vill helst köra bakhjulsdrivet med frontmonterad motor, men eftersom jag inte betalar själv får jag välja inom givna ramar.
Jag tycker Xanthopteryx har redogjort väldigt bra för vilka parametrar som ledde till hans bil. Det gör ju inte att bilen är helt perfekt.

Hustrun har lämnat landet och jag klagar inte att få åka fyrhjulsdrivet nu när snön vräker ned på västkusten. Det blir inte sämre av att han som ska ploga i vårt område har lagt ned arbetet. I och med att det är plusgrader så blir det nån form av hård snö som går åt det lite slaskiga hållet, man sjunker liksom genom det som innan var 10cm packad snö.
Bilarna (dom tvåhjulsdrivna) har stora bekymmer att komma uppför backarna, men inte CR-V'n med Hakka 9. Det är helt makalöst vilken skillnad det är med fyrhjulsdrift! Postnord fick gå sista biten uppför våran backe. När jag var ute förut så var jag tvungen att testa, bara för att. Stannade mitt i våran backe där postkillen inte kom längre. Stängde av anstispinnen, full gas, fyra spinnande hjul och bilen sticker iväg, det är en mäktig känsla! Har man väl fått uppleva känslan att inte snö och is kan sätta stopp så vill man ogärna köra tvåhjulsdrivet igen.

Ja visst är det bra med 4wd FXX när det riktigt kniper.
Jag körde till Stockholm i dag och från Uppsala var det hundväder.
Konstigt men Uppsala -essingeleden Nynäshamn.
Bilarna kröp i 90 utan nämnvärd stress klockan 1545.
Har stockholmarna lärt sig av mass krockarna tidigare.
Nåväl framme hos dottern och på parkeringen så ser man det man sett förut.
Tre suvar med sommar däck och en fokus med sommar däck av 7 bilar på parkeringen.
Min känsla är att här nere lägger många inte en krona extra på riktiga vinterdäck.
Inland tror jag det och ovanan med snö är en orsak till trafik kaoset emellanåt som stockholmarna har.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jaha vintern håller i sig än även för oss låglandsapor söderut. Men inte tycks Sverige stanna för att majoriteten inte har 4hjulskrafs!?

Har två bilar och båda driver på framhjulen. Mitt största "bekymmer" är de sista metrarna upp på min egen infart på tomten som är rätt brant och knixig där det slirar lite om jag varit lat nog att inte skotta. Allvarligt 4wd är överskattat för gemene man. Bra däck är a och o däremot.

mso 1000 wrote:
Ja visst är det bra med 4wd FXX när det riktigt kniper.
Jag körde till Stockholm i dag och från Uppsala var det hundväder.
Konstigt men Uppsala -essingeleden Nynäshamn.
Bilarna kröp i 90 utan nämnvärd stress klockan 1545.
Har stockholmarna lärt sig av mass krockarna tidigare.
Nåväl framme hos dottern och på parkeringen så ser man det man sett förut.
Tre suvar med sommar däck och en fokus med sommar däck av 7 bilar på parkeringen.
Min känsla är att här nere lägger många inte en krona extra på riktiga vinterdäck.
Inland tror jag det och ovanan med snö är en orsak till trafik kaoset emellanåt som stockholmarna har.

Låter mycket märkligt. I garaget där jag parkerar finns det bara en bil med sommardäck, men det är en C63 AMG som bara körs sommartid.

Ingooo wrote:
Jaha vintern håller i sig än även för oss låglandsapor söderut. Men inte tycks Sverige stanna för att majoriteten inte har 4hjulskrafs!?
Har två bilar och båda driver på framhjulen. Mitt största "bekymmer" är de sista metrarna upp på min egen infart på tomten som är rätt brant och knixig där det slirar lite om jag varit lat nog att inte skotta. Allvarligt 4wd är överskattat för gemene man. Bra däck är a och o däremot.

Ja det är ju upp till var och en att bedöma. Vissa åker första klass på flyget, andra tycker det är överskattat för gemene man. Jag köpte en snöslunga för 5-6 år sedan, bara för att det är gött att ha liksom. Har varken direkt stor infart (150m2) eller mycket snö. Jag har nog använt den 4-5ggr sedan jag köpte den, 2 av dessa i år. Jag hade klarat mig utan den, det tar en halvtimme med snöskyffeln. Men det är gött att ha, alltid retar det någon granne.

mso 1000 wrote:

Nåväl framme hos dottern och på parkeringen så ser man det man sett förut.
Tre suvar med sommar däck och en fokus med sommar däck av 7 bilar på parkeringen.
Min känsla är att här nere lägger många inte en krona extra på riktiga vinterdäck.
Inland tror jag det och ovanan med snö är en orsak till trafik kaoset emellanåt som stockholmarna har.

Inte konstigt att det är kaos i trafiken i fjollträsk när det kommer 5cm snö om 60% av bilarna har sommardäck. Bra iaktagelse där MSO! På våran besöksparkering är det en Porsche och en Bmw som har sommardäck, men dom har stått still sedan oktober.

Känns som ett lite inkonsekvent resonemang att bra vinterdäck är betydelsefullt i snöyran, men fyrhjulsdrift är helt meningslöst.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.