Vi Bilägares forum

Toyotachefen: ”Förbränningsmotorn är inte fienden”

Toyotachefen: ”Förbränningsmotorn är inte fienden”

Det är koldioxidutsläppen som vi ska kämpa mot – inte förbränningsmotorn, enligt chefen för Toyotakoncernen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-22 10:20

Kommentarer

Toyotachefen låter mer och mer som Facit och de mekaniska räknemaskinerna....

Uppdaterat: 2021-09-22 10:46

Jösses mössa...

Uppdaterat: 2021-09-22 11:04
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jösses mössa...

?????

Uppdaterat: 2021-09-22 12:49

Han har ju helt rätt och i Japan som har många koleldade kraftverk är inte elbilar någon perfekt lösning.
Förbränningsmotorer för vätgas som Toyota jobbar på är ju inget nytt, det har funnits länge och det mest omskrivna i modern tid är väl BMWs utveckling, men det finns fler som jobbat med det.

Uppdaterat: 2021-09-22 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota+mossa = sant! Att inte världens största? tillverkare inte fattar att elbilar är det snabbaste sättet att kapa Co2 utsläppen och skyller på att Japan förlorar 5 miljoner jobb är ju bara beklämmande. Med Toyotachefens inställning är Toyotas framtid nattsvart. Vad gör det? Klimatet först, japsens jobb offrar vi med glädje eftersom de har en så usel ledare. Bye bye Toyota!

Uppdaterat: 2021-09-22 15:08

Vätgas ger ännu högre utsläpp genom hela kedjan.

Uppdaterat: 2021-09-22 15:10

En förbränningsmotor som kan gå på vätgas låter ju spännande faktiskt. En sån bil borde kunna tillverkas extremt billigt också. Skulle kanske vara ett vettigt alternativ till ett stort batteri som laddas med kolkraftverk.

Uppdaterat: 2021-09-22 16:21
junkers skrev:

Vätgas ger ännu högre utsläpp genom hela kedjan.

Kanske inte, om man nu lyckas med det här förstås.
https://www.energinyheter.se/20190803/16826/ny-metod-effektivare-vatgasframstallning

Uppdaterat: 2021-09-22 16:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dana, det är mer än 150 år sedan man började med att försöka använda vätgas till förbränningsmotorer.

Uppdaterat: 2021-09-22 16:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, enligt Toyota är ju Trump allas vän och frälsare.
Så vad kan man förvänta sig av Toyota.......inte mycket.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:15

Toyota kommer med den där inställningen gå i konkurs inom 10 år.

Redan om 5 år så tror jag knappt någon i Sverige kommer vilja köpa fossilbil. Dels för att elbilen då antingen kommer ha samma inköpspris som den fossila eller billigare. Men inte bara det, skatterna bara ökar och ökar för Malusbilar så om 5 år kommer bara de som inte vet bättre köpa bensin och dieselbil, men de kommer i så fall göra det till en förlust jämfört med andra som köper elbil.

EU målet är väl 2035, men jag tror knappt det kommer finnas någon kvar då i EU förutom möjligen Toyota som säljer fossila bilar.

Jag tippar på att 2030 så säljs i princip bara elbilar i Sverige och något mindre men ändå till största del i EU som stort.

Om Toyota inte har ett flertal elbilar innan 2030 så tror jag nog det är godnatt för dom. Konkursen är ett faktum.

Edit: För att gå tillbaka till det jag skrev om 5 år i Sverige. Ska tilläggas att den som är en idiot och köper ny bensin eller dieselbil i Sverige om 5år, den bör också ha i åtanke att värdeminskningen kommer bli brutal, det är vad jag gissar. Vem vill köpa en begagnad bensinbil närmare år 2030 t.ex? Visst, de kommer säkert gå att sälja, men absolut inte till dagens andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:01
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, så du tror att Toyota går i konkurs för att de inte får sälja några bilar i Sverige?
Jaja, men de tillverkar ju fler bilar än det finns invånare i Sverige så de måste ha ett väldigt stort lager nu.
Nädu, det kommer att finnas behov av fossilbilar ännu om tio år och inte bara Toyota kommer att tillverka dem.
Att de inte satsat på elbilar i större skala kan ju ses som en marknadsstrategisk miss, men tro för sjutton inte att de inte har resurser.
De har ju tagit fram elbilar med bränsleceller för att de tror på dem och det är kanske riktigt om någon bara hittar en lönsam och miljövänlig metod till vätgasframställning.
Men upptäcker de att det är lönsamt att tillverka elbilar så kommer de att göra det.
Personligen finns det ingen Toyota som jag gillar, möjligen Lexus om den bara inte vore så horribelt ful och så LC naturligtvis, men vad jag tycker spelar ju ingen roll de säljer bra ändå!

Uppdaterat: 2021-09-24 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, självklart kommer det finnas delar av världen där de kan sälja fossilbilar, men jag tror inte Europa kommer vara värt att sälja i om 10 år. Ryssland och närbesläktade länder möjligen.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Men du tror fortfarande att de gör konkurs inom tio år?

Uppdaterat: 2021-09-24 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Antingen konkurs eller på randen till konkurs ja.

De kommer säkert vakna upp om 5 år och inse att de valt helt fel strategi, men då kan det vara försent.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Eftersom jag är rätt övertygad om att vi kommer att ha nån form av bensin och diesel (inkl syntetiska varianter alltså) även om +10 år och att behovet av transportmedel a'la dagens konventionella fordon kommer att finnas även då så tror jag tvärtemot bejje inte på nån katastrofal minskning av andrahandsvärdena. Och blir det mot förmodan problem i Sverige så finns en ofantlig exportmarknad. Kanske snarare tvärtom - alltså höjda andrahandsvärden på begagnade, konventionellt drivna bilar...
Det motsäger absolut inte en stor framgång för försäljningen av elbilar men det finns behov och ekonomiska realiteter hos många köpare som kan tala emot bejjes katastrof-scenario ang andrahandsvärdena.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:31

PI, om det kommer miljöbränslen som också innebär att bilägarna får sänkta skatter så kan jag tro dig.

Men som det varit senaste 20 åren, så har det varit så att har du en säg bensinbil som är konverterad till etanol och du bara kör etanol så har du likt förbannat fått skatta som om du körde på 100% bensin.

Samma gäller väl HVO, du kanske känner dig duktig om du kör på HVO100, men inte fan får du några skattelättnader på bilen, dessutom måste du betala mer för bränslet.

Så länge detta fortsätter så finns ingen chans för fossila bilar om 10 år. Tänk om Bonus/Malus 3.0 kommer ut med ännu mycket högre skatter. Hur länge tror du det tar innan folk slutar köpa fossila bilar? Detta i kombination med dyrare drivmedel.

Det kommer helt enkelt bli för dyrt att ha fossila bilar. Det kommer vara en "lyx" för de som älskar motorljudet och ångorna. För den stora massan som bara vill transportera sig billigt så kommer inte fossila bilar vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:44
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - HVO100 är redan skattebefriat så visst får de som kör på detta bränsle skattelättnader. Dock är det inte säkert att EU låter detta ske så länge till - där finns en stor ekonomisk osäkerhet. Och konventionellt drivna bilar har ju fortfarande rätt OK skatt efter de 3 första åren och vi talade ju om begbils-marknaden vill jag minnas...:)
Däremot så lär ju nybilsförsäljningen påverkas men detta talar ju ännu mera för att redan sålda bilar kan bli ännu mera attraktiva.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:55

bejje, om du har en bensinbil som du konverteras till E85 skattar du inte för den som bensibil utan som en miljöbil under förutsättning att du typar om den i samband med konverteringen.
Men om det blir personligt lönsamt vete sjutton, dels gäller samma funderingar för E85 som för HVO när det gäller EU och dels tar bilen 30% mer bränsle än med bensin och det innebär att E85 måste vara mer än 30%billigare och det är det inte.
Dessutom blir det tätare oljebyten, men ett renare miljösamvete.

Uppdaterat: 2021-09-24 21:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja precis saabnisse, det finns alltid gott om hinder för den som vill vara miljömedveten, inte minns ekonomiskt.

Uppdaterat: 2021-09-24 21:36
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag gillar honom skarpt! Underbart att någon levererar balans i den miljöhysteri som har rått i några år nu.

Uppdaterat: 2021-09-25 02:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Jag gillar honom skarpt! Underbart att någon levererar balans i den miljöhysteri som har rått i några år nu.

Och vem fan är honom?

Uppdaterat: 2021-09-25 18:16

"Vätgas ger ännu högre utsläpp genom hela kedjan.".. hur säker är du på detta påstående? Elen som elbilar idag måste ha kommer till väldigt stor del av fossila bränslen. Elbilen har också problemet med att klimatet påverkar prestandan väldigt mycket. Men om alla bilar plötsligt skulle släppa ut "dimma" (vatten) skulle de säkerligen också påverka oss negativt i längden (nya problem).

Uppdaterat: 2021-09-27 16:29

Och hur ska vätgasen framställas, lagras och distribueras?
Ännu finns ingen ekonomiskt hållbar teknik för detta.

Uppdaterat: 2021-09-27 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

"Vätgas ger ännu högre utsläpp genom hela kedjan.".. hur säker är du på detta påstående? Elen som elbilar idag måste ha kommer till väldigt stor del av fossila bränslen. Elbilen har också problemet med att klimatet påverkar prestandan väldigt mycket. Men om alla bilar plötsligt skulle släppa ut "dimma" (vatten) skulle de säkerligen också påverka oss negativt i längden (nya problem).

100% säker, vätgas är otroligt dumt och nu lämnar företag efter företag det spåret. Det är väl mest de gamla fossilerna som gillar vätgas, de kan producera med gas, får fortsätta transportera och ha dyra stationer. Kostnad per mil kommer att var minst det dubbla mot batteribil.

Uppdaterat: 2021-09-27 19:33

Jag förstår att Toyota är lite i knipa nu, de ligger efter och i deras land hade de kärnkraftsolycka .. klart de blir lite skeptiska till elbilar, de har inte ens energi för det på hemmaplan som är "ren". Vätgas får mig att tänka på Hindenburg, vet inte riktigt varför...

Uppdaterat: 2021-09-28 10:00

Problemet är att det går åt 2-3 ggr mer el för att driva en vätgasbil samma sträcka som en elbil om man räknar hela kedjan. Fossiltillverkad vätgas som är alternativet är ju bar heldumt.

Uppdaterat: 2021-09-28 15:24