Vi Bilägares forum

BMW: Elbilar behöver inte mer än 60 mils räckvidd

BMW: Elbilar behöver inte mer än 60 mils räckvidd

Tyska biltillverkaren ställer sig utanför tävlingen att komma längst mellan laddningarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-23 14:33

Kommentarer

Om den verkligen klarar 60 mil, även under vintern så räcker det bra ja.

Uppdaterat: 2021-09-23 15:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eller så klarar den 50 mil på vintern, ladda efter 35-40 mil, fungerar för mig

Uppdaterat: 2021-09-23 15:22
*Robban

Ja, "alla" vill ha så lång räckvidd som möjligt men ytterst få använder denna räckvidd till vardags. Så jag håller absolut med Robban - och skulle nog kunna sänka hans angivna gräns dessutom. Räckvidd kostar pengar och jag skulle föredra lite billigare alternativ istället för väldigt lång räckvidd.

Uppdaterat: 2021-09-23 16:08

Klokt! Räckvidd kostar pengar och också resurser och vikt och nyttolast och nyttoutrymme. Äntligen lite sans, VW pratar komfort istället för 0-100 på 1,9 sekunder och nu BMW :)

Uppdaterat: 2021-09-23 16:28

31 minuter för 80% laddning.
Hur lång tid tar det att ladda fullt? När ska de sluta dölja teknikens tillkortakommande?

Uppdaterat: 2021-09-23 16:54

Runt 20--80% är väl nån form av standard och däremellan har man relativt hög laddeffekt. Och de flesta laddar nog bara till 80 % till vardags - långkörningar är en annan sak. Men det är knappast nåt gemene man gör dagligen - då skulle de genomsnittliga körsträckorna per bil i Sverige vara på en helt annan nivå än idag.

Uppdaterat: 2021-09-23 17:03
EnannanRobban skrev:

Eller så klarar den 50 mil på vintern, ladda efter 35-40 mil, fungerar för mig

Funkar för mig med. Så 100% av tillfrågade elbilister håller med. :-)

Uppdaterat: 2021-09-23 17:30
Power to the people

Håller helt med om ovan, och som jag skrivit länge i dessa spalter, så tror jag att räckvidden för "normalbilar" kommer att stanna upp på 40-50 mil WLTP.

Det som behöver bli bättre är snabbladdningen, inte räckvidden i elbilarna.
Mina nya har 50,7 mils WLTP, räcker gott och väl, min förra hade 49,5 tror jag, och har inte en gång direkt känt att behovet av 10-20 mils mer räckvidd varit direkt påfallande.

Uppdaterat: 2021-09-23 18:41

Kan inte annat än att hålla med dig Henrik.
När jag rannsakade mig själv så insåg jag att 30 mil vintertid räcker mer än nog för mina normala behov.
Att basera ett bilköp på extraordinära behov är endast en undanflykt.
Börjar bli nån ”standard” på ”bruksbilar” med omkring 75kWh batteri kapacitet. Blir inte ohemult tungt och ger runt 50 mil wltp.
Skall vara enormt extraordinära behov för att inte klara sig med det.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:25

Instämmer med övriga och för egen del börjar jag fundera om jag ens behöver 50 mils räckvidd i elbilen.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:35

Hade jag inte kört som jag gör jobbmässigt hade jag såklart klarat mig med betydligt mindre batteri, men hade nog även privat velat haft 40 mil WLTP iaf. Vill komma minst 30 mil även i absolut värsta skitväder.

Ja vi får väl se när din bil väl kommer Guran hur du tycker om att åka helt på el. Min ena kollega gick från V90 diesel till Model Y den 6:e september och han är redan lyrisk och vill verkligen inte gå tillbaks till fossilt.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:57

Kul att de pratar om 60 mil, har de ens någon bil som klarar 30 mil idag? (normal körning)

Uppdaterat: 2021-09-23 20:57

Lyrisk, hahah.. en V90 diesel är inte något man vill sitta i ens. Diesel = traktor

Uppdaterat: 2021-09-23 21:01
hx30 skrev:

Lyrisk, hahah.. en V90 diesel är inte något man vill sitta i ens. Diesel = traktor

Personligen sitter jag mycket bra i min traktor. Men så har jag ju också komfortstolarna.

Dessutom är det skönt att veta att man är skyddad väl mot trafikens faror (bättre än i någon annan bil).

Men jag tänker också byta till en elbil nästa gång, trots att jag precis som Henrik kör mycket och långa sträckor.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-23 22:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

Kul att de pratar om 60 mil, har de ens någon bil som klarar 30 mil idag? (normal körning)

Visst har de det, nog mer du som inte har så bra koll på dagens elbilar. Märks i ditt raljerande i varenda jädra tråd hur otroligt dåligt insatt du är och fortfarande fortsätter kasta ur dig falska siffror om sånt du är negativ mot....

Uppdaterat: 2021-09-23 22:36
hx30 skrev:

Lyrisk, hahah.. en V90 diesel är inte något man vill sitta i ens. Diesel = traktor

Om du hade förstått det du läste hade du sett att det inte var V90:n han var lyrisk över....
Men som A.L med skriver, V90:n är verkligen inte dum den heller, en av de bättre milslukarna på marknaden. Jag vet, har 12 000 mil bakom mig i en.....

Uppdaterat: 2021-09-23 22:38

Hmm, kör en Leaf.. den imponerar inte. Henrik, du tror hela tiden du vet bäst.. och vet allt, haha.. jag tar dig inte på för stort allvar. V90 imponerar inte på mig i alla fall, dessutom ser den ut som gud plattat till den lite väl mycket.
Jag är inte intresserad av beteckningar som WLTP och NEDC och gud allt de hittar på, jag är intresserad av hur långt man kommer i verkligheten precis så som många använder en bil i vardagen. Skall jag köra från Skåne till Stockholm och de säger att man skall komma 60 mil, och sedan inte ens kommer hälften. ser jag som ett stort misslyckande. Skall jag riktigt sticka ut näsan, borde räckvidden för elbilar definieras utifrån 10-20 grader utetemperatur, och man kör konstant i 100 km/h till batteriet är slut...där har du en räckvidd som i alla fall håller för över 95% av ägarna efterfrågar, nämligen verklighetsbaserad räckvidd.

Uppdaterat: 2021-09-23 22:53

AL
Säkerhet är bra men inte allt. Jag förstår ditt nuvarande val men jag misstänker att du väljer annat än Volvo/Polestar om du ska ha elbil.

Uppdaterat: 2021-09-23 22:50

Självklart imponerar inte en Leaf, omodern för att vara en elbil, ganska dålig komfort och ett infotainment man kan slita sitt hår för.
Vart skrev jag om att V90 skulle vara perfekt i sina proportioner?

Uppdaterat: 2021-09-23 22:51

Bortse ifrån V90 diskussionen, den är för övrigt inte ens värd att diskutera. Se vad jag skriver om elbilar. Jag efterfrågar ärliga uppgifter och inte någon form av självbedrägeri som sker inom alla områden idag. Alla lurar alla!

Uppdaterat: 2021-09-23 22:54

Henrik, körde du inte en M3 long range? De tester jag sett vid motorvägsfart kommer en sådan ca 33 mil på 75 kwh (sommar) . . dvs en förbrukning runt 2,25 kwh/mil. Detta på en modell som är väldigt aerodynamisk. Jag vet inte hur man får ihop ekvationerna med SUV modeller mm. Med dagens teknologi, behöver du i alla fall batterier på minst 120+ kwh för att lova de där 60 milen om man avser att man inte skall ligga och krypköra på småvägar.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:10

Återigen är du ute och cyklar där, vet du hur man behöver köra en Model 3 LR för att nå den snittförbrukningen?! Jag har en Model S 100D, mycket större bil med mer effekt och jag har ett snitt på 208 Wh/km på 13 850 mil. Och då har jag ganska tung gasfot, som alla som kör loggad förmånsbil tydligen har enligt forumet här....
Nyaste Model 3 LR har en WLTP på 614 km, och den är absolut inte omöjlig att nå om man kör lagligt och på ett energieffektivt sätt. Min Model S ligger mellan 150 Wh/km vid lugn smålandsvägskörning genom sommarlandskapet till runt 250 Wh/km om jag ligger motorväg i taskigt väder.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:27

Håller med hx30 lite här. Förbrukning borde anges i bästa möjliga förhållande, OCH sämsta tänkbara. IRL helt enkelt.
Förra vinterns tester visade ju att uppgivna siffror inte bara är lite lögn, utan rent kvacksalveri i Svensk vinter.
Att Tesla funkar bättre än de flesta andra vet vi redan.
Har ni lyssnat på förra podden, när Calle Carlkvist vände och åkte hem ??

Uppdaterat: 2021-09-24 00:14

Och varför ska man helt plötsligt göra det för elbilar när det inte sker på fossilbilar? WLTP är ju otroligt mycket närmre sanningen än den förra standarden som fanns. Sen är det en europastandard, ska den då vara anpassad till de länder som har sämst förutsättningar eller bör den kanske ligga nånstans på medianen?
Jag har kört många olika elbilar nu, demobilar av nyfikenhet och vänner och bekantas bilar m.m. Och kan ärligt säga att kör man som man ska, dvs. håller hastighetsgränserna och kör normalmjukt och använder bilens regenering, så fixar man lätt WLTP med alla de jag testat mer eller mindre. Så jag anser det helt klart vara en vettig verklighetsförankrad jämförelsestandard i förhållande till hur europa ser ut i snitt.
Sen självklart, kör man snabbare än man får, därmed kör om fler, kanske kör med "gamla tänket" bromsmässigt, ja då drar bilarna mer än standarden säger, inget konstigt med det. Inte fasiken kan myndigheter ta fram en standard som är baserad på att man kör för fort? De som inte fattar att WLTP är en standard för jämförelse och baserad på normala förhållanden enligt lagar och regler och ett snitt för europas väder/vägar m.m, de tror jag helt enkelt faller under "inte lönt att förklara för".
Det går utmärkt att använda elbil på vintern med, skulle säga till och med bättre än fossilbil, snabbare värme och mycket vassare AWD på de bilar som har det. Har inte lyssnat på förra podden då jag anser att ViB:s podd bara blir sämre och sämre kvalitetsmässigt, tyvärr, för jag tyckte den var helt ok ett bra tag. Så nej jag vet inte varför Calle vände och åkte hem......har väldigt svårt att se varför man skulle behöva göra det med rätt bil för ens behov. Och som vi vart inne på tidigare, väljer man fel bil för sina behov, oavsett drivmedel, då är det inte bilens fel utan den som valt bilen......

Uppdaterat: 2021-09-24 00:43

Ju längre den här tråden blir ju mindre räckvidd behövs tydligen.

Uppdaterat: 2021-09-24 07:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Axa skrev:

AL
Säkerhet är bra men inte allt. Jag förstår ditt nuvarande val men jag misstänker att du väljer annat än Volvo/Polestar om du ska ha elbil.

Ja, en Tesla modell X står överst på min lista, även om jag är allt annat än bekväm med dess skyddsförmåga mot en älg (som var saken till att min föregående Touareg fick skrotas - lyckligtvis klarade sig föraren helt utan skador). Tyvärr leverans först i mitten av 2022 om man beställer idag;.

Tog 2-årsavtal på V90 som jag överväger att förlänga på tre år i väntan på att komponentsituationen förbättras.

För egen del handlar det inte så mycket om hur mycket räckvidd som man får in, utan hur snabbt man kan ladda nya elektroner. Och där är Tesla helt oslagbara med sitt laddnätverk. Det är om jag förstått saken rätt också orsaken till att Henrik (vars preferenser tycks vara rätt lika mina) är så nöjd med sitt val.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-24 08:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja, med ett jobb som kräver många mil på väg så är Tesla det bästa valet. Nej, kan tänka mig att krock med älg i Tesla inte är optimalt med tanke på designen, låg eller sluttande front

Uppdaterat: 2021-09-24 10:14

Hur man ska ange räckvidd är ju mest intressant på rena batterifordon.
Bilar med riktiga motorer behöver ju inte stå stilla i en halv evighet när man fyller på bränsle utan det går på under fem minuter oftast. Då får man dessutom full tank och inte 80%, 47% eller något annat som man inte riktigt själv råder över.

Uppdaterat: 2021-09-24 11:31

Då en fosilbil inte alls påverkas i närheten av vad en elbil gör av väder och vind, borde de inte ha samma körcykel.
Vi har ju sett att det skiljer mellan elbilarna när de inte får jobba i optimala förhållanden, en del klarar det skapligt, andra knappt alls, och det är ju det som är intressant för nordiska förhållanden.
Tänk om några år när det blir batterier i min firmabil. Uppgiften om förbrukning kommer ju garanterat gälla bil utan last. Hur få jag innan veta vad den kommer dra med 1 ton ombord.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:27
Rikard skrev:

Då en fosilbil inte alls påverkas i närheten av vad en elbil gör av väder och vind, borde de inte ha samma körcykel.
Vi har ju sett att det skiljer mellan elbilarna när de inte får jobba i optimala förhållanden, en del klarar det skapligt, andra knappt alls, och det är ju det som är intressant för nordiska förhållanden.
Tänk om några år när det blir batterier i min firmabil. Uppgiften om förbrukning kommer ju garanterat gälla bil utan last. Hur få jag innan veta vad den kommer dra med 1 ton ombord.

Problemet, eller snarare ett resultat av deras höga verkningsgrad, är att det blir så tydligt hur väder, vind och hastighet påverkar energiförbrukningen.
Är det kallt så kan man använda förlusterna till att värma kupén på en fossilbil. Allt blir så klart utslätat då verkningsgraden är lägre.
Men vikten i din firmabil påverkar endast då du skall sätta fart på ekipaget, det som påverkar då du har farten uppe är cW värdet och frontarea och så tar du hastigheten i kvadrat på det. Ett ton mer eller mindre inne i bilen spelar alltså inte alls så stor roll som hur fort du kör.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:38
Guran skrev:

Rikard skrev:
Då en fosilbil inte alls påverkas i närheten av vad en elbil gör av väder och vind, borde de inte ha samma körcykel.
Vi har ju sett att det skiljer mellan elbilarna när de inte får jobba i optimala förhållanden, en del klarar det skapligt, andra knappt alls, och det är ju det som är intressant för nordiska förhållanden.
Tänk om några år när det blir batterier i min firmabil. Uppgiften om förbrukning kommer ju garanterat gälla bil utan last. Hur få jag innan veta vad den kommer dra med 1 ton ombord.

Problemet, eller snarare ett resultat av deras höga verkningsgrad, är att det blir så tydligt hur väder, vind och hastighet påverkar energiförbrukningen.
Är det kallt så kan man använda förlusterna till att värma kupén på en fossilbil. Allt blir så klart utslätat då verkningsgraden är lägre.
Men vikten i din firmabil påverkar endast då du skall sätta fart på ekipaget, det som påverkar då du har farten uppe är cW värdet och frontarea och så tar du hastigheten i kvadrat på det. Ett ton mer eller mindre inne i bilen spelar alltså inte alls så stor roll som hur fort du kör.

Nog fan påverkas en fossilbil av vädret. Det räcker med att det är våt vägbana så stiger förbrukningen och är det blötsnö så stiger förbrukningen rejält. Den som inte observerat det är inte intresserad av sin bils förbrukning alls.
För att inte tala om motvind.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:51

När ni talar om hur långt en elbil måste gå, så är det inte det för mig som sätter skräcken i mig för elbilar.
Jag bryr mig inte så mycket om min kommande elbil kan ta sig 25 verkliga mil eller 50 verkliga mil. klart jag skulle fördra 50, me prislappen bestämmer, men skulle jag bara ta mig 25 mil med bensinbilen om jag gasar på en del så är det inte hela världen då jag troligen stannar ungefär då i alla fall.

Det som är skrämmande i Sverige är dock att det är svårt att hitta snabbladdning och då räknar jag 100 kW eller snabbare.

Om jag kör från Kalmar där jag bor och norröver så kan det bli tight att komma fram till första Ionity laddaren som är över 100 kW. Det tar typ 25 mil innan jag når dit. På vägen dit finns nog en hel drös med bensinstationer dock och en hel del 11 eller 22 kW laddare, men vem vill ladda på dessa förrutom i absolut västa nödfall?

Det måste till mycket MYCKET fler snabbladdare i Sverige. Det ska inte behöva ta 25 mil att nå nästa 100+ kW laddare. Var 10:e mil är mer rimligt.

Uppdaterat: 2021-09-24 19:59
- Peugeot e-208 GT 2022
Christer skrev:

Guran skrev:
Rikard skrev:
Då en fosilbil inte alls påverkas i närheten av vad en elbil gör av väder och vind, borde de inte ha samma körcykel.
Vi har ju sett att det skiljer mellan elbilarna när de inte får jobba i optimala förhållanden, en del klarar det skapligt, andra knappt alls, och det är ju det som är intressant för nordiska förhållanden.
Tänk om några år när det blir batterier i min firmabil. Uppgiften om förbrukning kommer ju garanterat gälla bil utan last. Hur få jag innan veta vad den kommer dra med 1 ton ombord.
Problemet, eller snarare ett resultat av deras höga verkningsgrad, är att det blir så tydligt hur väder, vind och hastighet påverkar energiförbrukningen.
Är det kallt så kan man använda förlusterna till att värma kupén på en fossilbil. Allt blir så klart utslätat då verkningsgraden är lägre.
Men vikten i din firmabil påverkar endast då du skall sätta fart på ekipaget, det som påverkar då du har farten uppe är cW värdet och frontarea och så tar du hastigheten i kvadrat på det. Ett ton mer eller mindre inne i bilen spelar alltså inte alls så stor roll som hur fort du kör.

Nog fan påverkas en fossilbil av vädret. Det räcker med att det är våt vägbana så stiger förbrukningen och är det blötsnö så stiger förbrukningen rejält. Den som inte observerat det är inte intresserad av sin bils förbrukning alls.
För att inte tala om motvind.

Du bommade att jag skrev, i närheten av. Det jag ville påvisa är att när verkningsgraden är så hög på en elbil så blir det betydligt mer påtagligt att förbrukningen ökar 30% på en elbil om man kör fortare eller det är kallt eller regnigt eller allt på en gång.
På en ”fossilbil” där verkningsgraden är lägre och överskottsvärmen kan användas för att värma kupén så blir resultatet en lägre ökning.
Motvind och regnväder ökar förbrukningen ca 20% på min GLC. Så det har jag god koll på. Men inget mer för att det råkar vara kallt då oljebrännaren producerar värme som räcker att värma kupén. På en elbil behövs även energi för det. Och därför ökar energiförbrukning än mer.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:06

Ja snö har verkligen en rejäl påverkan på Volvo - särskilt i AWD-version. Haldexen låser ju betydligt mer, vilket förstås påverkar förbrukningen negativ. Rullmotstånd etc påverkar så klart också.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-24 20:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

bejje - du får nog vänja dig med att vara lite försiktigare med högerfoten när du så småningom börjar köra elbil - i alla fall på långturerna. Och det är nog bara positivt för alla parter...:)

Uppdaterat: 2021-09-24 20:37
Pi skrev:

bejje - du får nog vänja dig med att vara lite försiktigare med högerfoten när du så småningom börjar köra elbil - i alla fall på långturerna. Och det är nog bara positivt för alla parter...:)

Ja jag är mycket försiktigare redan idag, men det som stör mig är hastigheten. Visst, jag behöver inte accelerera som en tok, mer än när jag gör en omkörning, men hastigheter på 120-130 km/h motorväg straffar räckvidden rejält på elbilar. Tesla är ganska förlåtande i dessa hastigheter, men andra bilar förlorar mycket räckvidd på det.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:48
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Pi skrev:
bejje - du får nog vänja dig med att vara lite försiktigare med högerfoten när du så småningom börjar köra elbil - i alla fall på långturerna. Och det är nog bara positivt för alla parter...:)

Ja jag är mycket försiktigare redan idag, men det som stör mig är hastigheten. Visst, jag behöver inte accelerera som en tok, mer än när jag gör en omkörning, men hastigheter på 120-130 km/h motorväg straffar räckvidden rejält på elbilar. Tesla är ganska förlåtande i dessa hastigheter, men andra bilar förlorar mycket räckvidd på det.

Beror helt och hållet på bilens cW värde och frontarea. Köp en gammal Ioniq, den snålaste elbil du kan få tag på. Tråkig och ful, men snål på strömmen även om du ökar farten.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:53

Ett bredare genomslag för elbilar är nog den enskilt bästa åtgärden för att sänka genomsnittsfarterna på våra vägar - gissar jag i alla fall.

Uppdaterat: 2021-09-24 20:58
Pi skrev:

Ett bredare genomslag för elbilar är nog den enskilt bästa åtgärden för att sänka genomsnittsfarterna på våra vägar - gissar jag i alla fall.

+100

Edit: med ett tydligare fokus på komfort och tysta sköna elmotorer lär körningen också bli lugnare. Det tycker jag mig också kunna se när jag kör på motorvägarna. Det är få elbilar som överskrider hastighetsgränserna. Därför tror jag mycket på den tesen.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-25 00:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L. Det stämmer kanske, men absolut inte Tesla, de går fortare!

Uppdaterat: 2021-09-25 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller inte ned dig saabnisse - har tvärtemot reagerat på att så få Teslor legat i omkörningsfilen. Tror jag bara sett ett par faktiskt. Och det beror inte på att jag själv kör fort för ja håller mestadels, om förhållandena tillåter, skyltad hastighet.

Uppdaterat: 2021-09-25 10:36

Ja det är min erfarenhet också, just Teslor verkar ofta ligga och spara på elektronerna - i alla fall på motorväg.

I stora städer däremot har jag många gånger sett förare av Teslor med ett ganska så stort självhävdelsebehov, d.v.s de sätter gärna andra bilar "på plats" med sin acceleration vid rödljusen. Senast var det exempelvis en RS6 och en modell S som körde som tokar genom centrala Göteborg. Och det var inte 50 km/h utan nog snarare det tredubbla!

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-25 10:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Med tanke på det usla laddnätverket vi har i detta land kommer vi behöva 100 mil för att slippa stå i köer framöver. Det kommer gå fort nu tills köerna bli långa.

Uppdaterat: 2021-09-25 11:15

Så kan det säkert vara, A.L. Tråkigt att det finns trafikanter med sånt självhävdelsebehov men förhoppningsvis är det inte så många. Om tillverkarna dessutom ser till att kommande mera familjevänliga bilar inte har lika extrema prestanda som många av dagens elbilar har så självdör förhoppningsvis det intresset. Där tycker jag att f d PSA har en vettig ansats med sina elbilar med relativt låg maxeffekt - men som ändå räcker för normal framfart.

Uppdaterat: 2021-09-25 11:30

Jag kan inte förstå varför så många blir arga eller har svårt att acceptera sanningen idag!? Elbilar drar mycket mer än branschen vill synliggöra. Folk blir arga och upprörda när man talar om hur dåligt det är med SUV karosseri mm. Varför?? Jag lever i verkligheten och kör en Leaf och jag tycker förbrukning är minst 30% högre än vad jag förväntade (ca 1.8 kwh/mil). Snittförbrukning säger ca 1.54... vilket jag inte alls får ihop om jag kommer ca 22 mil på 40 kwh. Sedan blir man förvånad över varför inget stämmer!???? Hallå? Varför kan man inte längre vara ärliga i sitt resonemang? Varför måste det ljugas och luras? Jag förväntar mig bättre elbilar, och vägen dit tror jag är bättre aerodynamiska karosser och lättare bilar. Att lösa ekvationer med större batteri och ha kvar SUV karosseri och stora energislukande hjul tror jag inte alls på.

Uppdaterat: 2021-09-25 13:03

Jag förordar räckvidden testas på motorväg vid jämn fart, det är vad de flesta förväntningar sig att bilen skall prestera och folk vill kunna lita på räckvidden. Sedan att bilen går dubbelt så långt inne städerna vid låg fart är bara en bonus.

Uppdaterat: 2021-09-25 13:06
hx30 skrev:

Jag kan inte förstå varför så många blir arga eller har svårt att acceptera sanningen idag!? Elbilar drar mycket mer än branschen vill synliggöra.

Och jag kan inte förstå varför folk tror att ett namnbyte på ett forum ska lura nån.....

Fast du undvek ju helt hela mitt inlägg ovan om just detta som jag skrev som svar till dig....
Det är inga problem alls att köra dagens elbilar på WLTP, om man kör enligt lagar och regler. Ja, ökar du hastigheten och har ett snitt på 10-15% över hastighetsgränserna, som helt ärligt väldigt många har idag, så drar bilen runt 10-15% mer än WLTP med, inget konstigt och absolut inget alls att oja sig över.
Att du har valt en med elbilsmått sett omodern elbil som inte hängt med och inte direkt är byggd för långsträckkörning är ju inte elbilens fel eller WLTP eller någon alls förutom ditt eget fel som inte läste på innan köp.
Som sagt många gånger innan, läs på innan köp, prova ordentligt och skaffa bil efter ens behov, då slipper man oftast sitta tjurig, bitter och negativ efteråt.
Det är inga som helt fel på WLTP, det är en standard framtaget för hela EU, inte bara oss i norr. Använder man den som det jämförelsevärde det är och funderar över hur ens egna körsätt/mönster ser ut kontra ett EU-snitt vad gäller vägar/klimat och hastighet så fungerar det hur bra som helst.

Uppdaterat: 2021-09-25 13:18

Henrik, WLTP är nog inte så bra för elbilar? Eller vad säger du om en Mokka,
WLTP 338 km på 57 kW ger 1,68 kwh/mil.. skulle jag sedan kör motorväg, kommer jag nog inte längre än 25-27 mil i bästa fall. Nu kör säkert inte så många motorväg hela tiden, men detta är nog var många egentligen är mest intresserade av. Jag är det i alla fall, sedan om den går längre än så ute på landsbygden, fine.. bara en bonus.

Uppdaterat: 2021-09-25 19:00

Alltså vad är det du inte förstår av det jag skriver?!?! Förstår du ens vad WLTP är?
Ja, en bil drar mer vid kontinuerlig motorvägskörning än WLTP, det gör även en fossilbil, vad är konstigt med det?
Vill du ha en elbil som kommer långt på motorväg är väl troligtvis med andra ord en e-Mokka inte för dig....Det borde du väl själv kunna räkna ut dels beroende på batteristorleken och dels på bilformen. Knappast raketforskning att förstå att den bilen går bort om det är sån körning man prioriterar.
Jag kör mycket sådan körning och valt bil därefter. Inte svårare än så.

Uppdaterat: 2021-09-25 19:31

Henrik: Jag antar att du inser att det är Vargen som du pratar med? Och där är fortsatt dialog lönlös eftersom han inte tycker om diskussioner som bygger på fakta.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-26 16:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”