Vi Bilägares forum

Europeisk bilförsäljning rasar – men biltillverkarna gör rekordvinster

Europeisk bilförsäljning rasar – men biltillverkarna gör rekordvinster

"Ju färre bilar tillverkarna säljer, desto mer pengar tjänar de”

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-16 15:42

Kommentarer

Rika människor får sluta köpa bilar helt enkelt, så att vi andra kan få våra "bruksbilar" som mer än 98% behöver. Jag tycker det är märkligt att inte någon tillverkare vågat göra en "Focus/Astra" modell helt eldriven, med rätt pris skulle en sådan modell sälja som smör.

Uppdaterat: 2021-09-16 16:29

Ja, prisökningarna på s k ICE-fordon de senaste åren återspeglar sig uppenbart i vinsten.

Uppdaterat: 2021-09-16 16:30

.

Uppdaterat: 2021-09-16 16:30

Sjukt om statligt stöd lyfter vinsten till rekordnivå.

Uppdaterat: 2021-09-16 17:24
Gunnar L

Inte konstigt med stora vinster.
Folk köper ju gladeligen tex en liten bullrig el kona för över 400000:- när samma bil säljs med en dyr bensinmotor med växellåda för 175000:-
Klart det blir stora vinster åt aktieägarna.

Uppdaterat: 2021-09-16 17:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Med tanke på de oftast löjligt höga nybilspriserna (i förhållande till vad man får), och speciellt vad gäller elbilar, är jag inte alls förvånad över denna artikel.

Uppdaterat: 2021-09-16 18:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Jag tycker det är märkligt att inte någon tillverkare vågat göra en "Focus/Astra" modell helt eldriven, med rätt pris skulle en sådan modell sälja som smör.

Så tycker jag också, men frågar man biltillverkarna klagar de över att de inte tjänar tillräckligt med pengar på dessa mindre och billigare bilar.

Uppdaterat: 2021-09-16 18:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

john, det är väl naturligt, men om ingen köpte de stora dyra bilarna måste de ju tillverka mindre om det nu vore det kunderna ville ha.
Men nu är det ju tydligen de stora dyra bilarna som går bäst.
Det finns väldigt mycket pengar som är i rullning!

Uppdaterat: 2021-09-16 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Inte konstigt med stora vinster.
Folk köper ju gladeligen tex en liten bullrig el kona för över 400000:- när samma bil säljs med en dyr bensinmotor med växellåda för 175000:-
Klart det blir stora vinster åt aktieägarna.

En lite bullrig välutrustad Kona Electric kostar en halv million.
Men så bullrig är inte nya modellen, den verkar du inte ha provkört.

Uppdaterat: 2021-09-22 10:50
saabnisse skrev:

Men nu är det ju tydligen de stora dyra bilarna som går bäst.
Det finns väldigt mycket pengar som är i rullning!

Ja, och de bilarna ägs till allra största del av olika banker och finansinstitut i mycket större utsträckning än förr. Kreditmarknaden är ju extremt dopad och svenskarna har nästan världsrekord i privat skuldsättning. Intressant att se folks miner när den här bubblan spricker, för det gör den förr eller senare.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:15
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Då får nog flera nöja sig med lite mindre prestigeladdade bilmodeller, John2008. Och det fungerar för transportbehovet även det.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:00
Pi skrev:

Då får nog flera nöja sig med lite mindre prestigeladdade bilmodeller, John2008. Och det fungerar för transportbehovet även det.

Ja, som i stort sett i övriga världen.

Uppdaterat: 2021-09-17 17:55
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Vad är det för fel att köpa en bil för en halv million eller för den skull en och en halv.
Sticker det så jäkla ont i jantetarmen?
Var glad att någon i alla fall vill spendera lite av sina surt förtjänade pengar.
Och jag skulle då inte nöja mig med en Lupo 3L, kan för tusan inte vika in mig i bilen och än mindre tänka på konsekvensen att råka stöta emot något större än en näbbmus.

Uppdaterat: 2021-09-17 19:01
Guran skrev:

Vad är det för fel att köpa en bil för en halv million eller för den skull en och en halv.
Sticker det så jäkla ont i jantetarmen?
Var glad att någon i alla fall vill spendera lite av sina surt förtjänade pengar.

Nej, "surt förtjänade pengar" handlar det inte speciellt mycket om idag, utan snarare det faktum att man fått ett förmånligt lån med låg ränta. Att väldigt många lever långt över sina tillgångar speciellt i Sverige, har Guran tydligen missat. Vanföreställningarna om vad VW Lupo 3L är för bil, ser vi fortsätter även i ovanstående inlägg.

Tror för övrigt Guran att bilköpare i hela världen kan och vill, spendera stora belopp på överprisade bilar?

https://www.vibilagare.se/opinion/kronika/elsuvarna-kan-snart-bli-doda-overprisade-lyxprodukter

Märk väl att Guran för 1,5 år sedan skrev följande kommentar (#8) till artikeln i länken ovan: "Merparten av det som presenterats på marknaden är för penningstinna lyxkonsumenter som vill visa upp en fasad".

Apropå att radikalt ändra sin inställning till en företeelse... = )

Uppdaterat: 2021-09-23 23:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Vad för vanföreställning är det Guran verkar ha i sitt inlägg? Vad jag kan se antyder han bara att det är en liten osäker bil som är rent livsfarlig vid en olycka......vilket är ren sanning och fakta, inget annat! Den som lever i villfarelsen att det skulle vara en säker, trevlig och rymlig bil som är bra för miljön, den personen är det som har vanföreställningar de luxe!

Uppdaterat: 2021-09-18 23:47
Henrik M skrev:

Vad för vanföreställning är det Guran verkar ha i sitt inlägg? Vad jag kan se antyder han bara att det är en liten osäker bil som är rent livsfarlig vid en olycka......vilket är ren sanning och fakta, inget annat! Den som lever i villfarelsen att det skulle vara en säker, trevlig och rymlig bil som är bra för miljön, den personen är det som har vanföreställningar de luxe!

Ja, det här var ytterligare några rader med vanföreställningar. Kolla upp fakta och prova själva den aktuella bilen innan ni kommer med olika påhitt! Att du själv inte vet vad du pratar om, förstår jag. Skärpning, tack!

VW Lupo fick 4 stjärnor av Euro NCAP år 2000 och beskrivs av dem på följande sätt: "This is a strong car, giving its occupants all-round protection".

Uppdaterat: 2021-09-19 00:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

"Europeisk bilförsäljning rasar – men biltillverkarna gör rekordvinster."

Frågan är hur länge det här kan fortgå på samma sätt.

Uppdaterat: 2021-09-19 00:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Angående äldre Lupo:s säkerhet rankar Folksam den som 86 procent sämre än medelbilen (årsmodellerna 99-05). Den får faktiskt det lägsta betyget som är möjligt och hade redan år 2017 betydligt högre skadeföljd än andra säkra bilar. Den klarar tvåbilskollisioner betydligt sämre än andra och modernare bilar. Och apropå att läsa på och för att citera John I sin uppmaning att "kolla upp saker" -"skärpning tack"!.

Anledningen till detta dåliga utfall för Lupo hittar vi i fysikböckerna. Det må vara obekvämt att hänvisa till fysiken för en del, särskilt sådan vetenskap som ogiltigförklarar politisk extremism och som därför också kan vara svår att förstå eller ta till sig för google-ideologerna. Men korta deformationszoner slår snabbt igenom i olycksdata. Det gäller alldeles extra tydligt om bilarna gjorts hårda för att klara inträngande våld - som är den faktor som NCAP-provet främst handlar om. Med korta stopp får vi då högre påkänningar på folks inre organ, inklusive nacke och rygg (en skadetyp som slår snabbt igenom i Folksams underlag och som även har ökat på senare år, tillväxten är högst bland småbilarna).

Och även undertecknad har haft en Lupo 3L, trots att den redan då också var livsfarlig, både i singelolyckor, tvåbilskrockar som mot vilt och oskyddade trafikanter. Och nej, den är allt annat än modern i jämförelse med dagens bilar, oavsett jämförelsepunkt.

Så vill man ha fler döda och skadade i trafiken kör man omkring i äldre småbilar. Vill man däremot komma till rätta med trafikdödligheten argumenterar man för nya större fordon, ju nyare och större - desto säkrare. Fysik är tvärtemot religion och fundamentalism en väldigt konkret och lagbunden vetenskap, vilket uttrycks väldigt väl ifrågor som trafiksäkerhet, energi och fordonskonstruktion.

Här är en riktig klimatforskares uppmaning till ideologerna som jag tycker passar väl in även på detta forum.

https://kvartal.se/artiklar/undergangen-ar-inte-nara/

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-19 04:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

Guran skrev:
Vad är det för fel att köpa en bil för en halv million eller för den skull en och en halv.
Sticker det så jäkla ont i jantetarmen?
Var glad att någon i alla fall vill spendera lite av sina surt förtjänade pengar.

Haha, jag trampade just på en öm tå. Och nej, "surt förtjänade pengar" handlar det inte speciellt mycket om idag, utan snarare det faktum att man fått ett förmånligt lån med låg ränta. Att väldigt många lever långt över sina tillgångar speciellt i Sverige, har Guran tydligen missat. Vanföreställningarna om vad VW Lupo 3L är för bil, ser vi fortsätter även i ovanstående inlägg.
Tror för övrigt Guran att bilköpare i hela världen kan och vill, spendera stora belopp på överprisade bilar?
https://www.vibilagare.se/opinion/kronika/elsuvarna-kan-snart-bli-doda-overprisade-lyxprodukter
Märk väl att Guran för 1,5 år sedan skrev följande kommentar (#8) till artikeln i länken ovan: "Merparten av det som presenterats på marknaden är för penningstinna lyxkonsumenter som vill visa upp en fasad".
Apropå att radikalt ändra sin inställning till en företeelse... = )

Exakt John, det citatet står jag för fortfarande. Då handlade artikeln om t.ex Audi e-tron och även MB EQC var en av bilmodellerna.
Som du kanske vet, eller troligen inte, så kostade då nämnda bilar drygt en million.
I dag är dessa bilar dinosaurier som har sänkts med ett par tre hundra tusen i nypris för att vara säljbara. Men fortsatt för dyra.
Men öm tå? Nej jag har inte ont i nån tå. Jag har beställt en Hyundai den får man inte ont i tårna av

Uppdaterat: 2021-09-19 08:25

Små bilar funkade att åka runt i för 25-30 år sedan, då vägde bilarna ungefär lika mycket (max 200-300 kg diff), idag kan någon köra en XC90 som väger runt 2,5 ton.. och sedan kommer någon i en Golf som väger 1300 kg. en XC90 väger dubbelt så mycket som mindre bilar idag. Så vem kan köra i en liten bil som är bättre för miljön och klimatet? Jag skulle vilja påstå att du måste nästan ha en bil som väger ca 1,8 ton idag för att vara hyfsat säker på att klara sig vid en kollision.

Uppdaterat: 2021-09-20 10:11

"Klarar sig" gör man nog ändå inte i de hastigheter som de flesta färdas i idag på större vägar där "moms-påslag" tycks vara mera regel än undantag, tyvärr. Se bara på den svåra olyckan i Värmland förra helgen där bl a en Mercedes E-klass av relativt sen årsmodell var en av bilarna och en ungefär lika gammal Passat den andra. Ingen överlevde, tyvärr.

Uppdaterat: 2021-09-20 10:44

Nej och tittar man på resterna är de visserligen uppskurna, men ändå var det nog inget helt efter smällen.
Otäck olycka förresten, raksträcka, vad hände?
Och det är verkligen inte enbart fordonets vikt och hastighet som avgör om det slutar väl. Jag minns en olycka på en verkstad för många år sedan då två motviktstruckar krockade. Farten var nog bara 15 km/t men de var tunga och saknade ju helt deformationszoner så där kunde man tala om tvärstopp. Nå det gick hyfsat bra, men killarna blev rejält blåslagna.

Uppdaterat: 2021-09-20 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nej och tittar man på resterna är de visserligen uppskurna, men ändå var det nog inget helt efter smällen.
Otäck olycka förresten, raksträcka, vad hände?
Och det är verkligen inte enbart fordonets vikt och hastighet som avgör om det slutar väl. Jag minns en olycka på en verkstad för många år sedan då två motviktstruckar krockade. Farten var nog bara 15 km/t men de var tunga och saknade ju helt deformationszoner så där kunde man tala om tvärstopp. Nå det gick hyfsat bra, men killarna blev rejält blåslagna.

Trolig vattenplaning på Mercan
Passaten satt fast, inkörd i sidan på Mercan, så man fick ta hjälp av en traktor för att dra isär skrothögarna.
Vägen är bra, gammal 110-väg från 70-talet då det byggdes långt och smalt, finns knappt kurvor på den och sikten är kilometerlång.
Det går fort, jäkligt fort, på den vägen. Betydligt snabbare än lagstadgade 90 km/tim.

Uppdaterat: 2021-09-20 11:46

Hur många gånger har man inte hört bl a i dessa spalter att moderna bilar är så säkra så det är helt lugnt att höja maxfarten på många vägar.... Tyvärr är det kanske inte riktigt så - i alla fall på vägar som inte är mötesfria. Och oavsett fartgräns finns det alltid de som skall tänja på gränserna ytterligare...

Uppdaterat: 2021-09-20 18:47
A.L skrev:

Angående äldre Lupo:s säkerhet rankar Folksam den som 86 procent sämre än medelbilen (årsmodellerna 99-05). Den får faktiskt det lägsta betyget som är möjligt och hade redan år 2017 betydligt högre skadeföljd än andra säkra bilar. Den klarar tvåbilskollisioner betydligt sämre än andra och modernare bilar.

A.L skrev:

Och även undertecknad har haft en Lupo 3L, trots att den redan då också var livsfarlig, både i singelolyckor, tvåbilskrockar som mot vilt och oskyddade trafikanter. Och nej, den är allt annat än modern i jämförelse med dagens bilar, oavsett jämförelsepunkt.

Att det är känsligt att indirekt ifrågasätta nyttan av dyra bilar och att hela världen faktiskt inte är intresserade av dem, är tydligen väldigt känsligt och att vissa personer väljer att kommentera detta på ett upprört sätt är ju ingen slump, med tanke på eget bilval. Och det finns givetvis mycket starka ekonomiska intressen i att den här trenden fortsätter (med färre tillverkade bilar och ändå rekordvinster).

Ordet "livsfarlig" är ju ett högst tramsigt uttryck i sammanhanget och säger mer om den som skrivit det än om själva bilen! Och AL, att VW Lupo inte är lika säker som en ny och stor bil är ju definitivt att försöka sparka in öppna dörrar! Tror du på fullaste allvar att ingen förstår det?

En krock in i fronten på en lastbil i 90 km/ tim., är livsfarligt med vilken bil som helst. Och ja, det är fullt möjligt med sådana olyckor på en mängd vägar runt om i Sverige även i nutid. Vi såg själva hur det nyligen gick i Värmland när två "säkra", stora bilar frontalkrockade på en vägen skyltad med 90. För de som vill se resultatet finns längre film (allmänt tillgänglig) som visar de två bilvraken.

När modellen VW Lupo var ny, ansågs den även av andra än Euro NCAP vara en av de mer säkra bilarna i sin klass och alltså vara ett säkerhetsmässigt bra köp och också vad gäller miljö- och klimat (utsedd till Miljöbästa bil i sin storleksklass av Gröna bilister). Sen förstår jag också att utvecklingen går framåt och att en 10-20 år gammal bil inte kan räknas som direkt säker, men man får ändå utgå från tiden då en bilmodell tillverkades och inte långt senare. Man får alltså försöka ta en bil för vad den är, för några uppdateringar i efterhand låter sig tyvärr inte göras.

Jag är av uppfattningen att jag kör hellre försöker köra lagligt och mer försiktigt i en äldre, mindre bil än tvärtom som många väljer och då att köra långt över skyltad hastighet, aggressivt och oförsiktigt i sina nya, stora suvar.

Snacka om trams och off topic! Jag kommer inte fortsätta kommentera här.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det var visst någon som blev trampad på en öm tå. Ja det blev han som sa " "Haha, jag trampade just på en öm tå" .

Uppdaterat: 2021-09-20 21:17

Ja öm tå var det tydligen frågan om - och uppenbarligen helt utan självinsikt där John i sedvanlig ordning inte kan korrigera sina felaktigheter med annat än anklagelser och uppmaningar att folk skall läsa på;-).

Gröna bilister är i sin tur ingen tillförlitlig källa. De genomför Ina krockprov eller sammanställer data från olyckor. NCAP däremot ägnar sig åt det, men mäter via ett prov främst krockburens hållfasthet. Att krockburen håller ihop på en Lupo kan vara positivt, men medför negativa konsekvenser på annat - såsom andelen nack- och ryggskador. Detta senare faktum är inte unikt för Lupo, utan är ett faktum hos alla nya hårda bilar med fem stjärnor i NCAP. Att det dock får ett större genomslag hos småbilarna än hos de större är kopplat till deformationszonernas längd. Den är som bekant mycket begränsad i en Lupo. John kan ju öppna motorhuven och mäta. Han klarar det faktiskt med en helt vanlig skollinjal (på 30 cm):-). Det är denna fascinerande deformationszon som skall stoppa fordonet och som enligt Johns tidigare påståenden gör Lupo till en säker bil.

Med hjälp av Folksams data bekräfta man det som fysikens lagar visar, och det är att en Lupo3L inte är säker år 2021. Det var den heller inte år 1998, 2001 eller 2005. Den är helt enkelt för liten för det.

Vad som sedan inträffade i Värmland var tragiskt. Utredningen får visa vad som verkligen inträffade. En sak vet vi dock, och det är att om ett av fordonet varit en Lupo 3L skulle dess förare (och passagerare) avlidit på plats. Kroppspulsådern hade helt enkelt gått av - trots (och delvis på grund av) alla fina stjärnor i NCAP.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-20 21:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

Små bilar funkade att åka runt i för 25-30 år sedan, då vägde bilarna ungefär lika mycket (max 200-300 kg diff), idag kan någon köra en XC90 som väger runt 2,5 ton.. och sedan kommer någon i en Golf som väger 1300 kg. en XC90 väger dubbelt så mycket som mindre bilar idag. Så vem kan köra i en liten bil som är bättre för miljön och klimatet? Jag skulle vilja påstå att du måste nästan ha en bil som väger ca 1,8 ton idag för att vara hyfsat säker på att klara sig vid en kollision.

På 90-talet var skadeföljden i småbilar i alla fall 40 procent högre än idag. Så nej, småbilarna var inte bra heller då, oavsett mängden SUV:är eller inte. Småbilen är -relativt sett -sämre på att skydda de åkande oavsett vi pratar kollision med annan bil, singelolycka eller kollision med vilt. Den är helt enkelt för liten.

I trafiksäkerhetstermer uttryckt har storleken således stor betydelse. Svårare än så är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-20 22:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”