Vi Bilägares forum

Ny effektavgift drabbar elbilsägare – hemmaladdning blir dyrare

Ny effektavgift drabbar elbilsägare – hemmaladdning blir dyrare

En ny betalmodell ska jämna ut effekttopparna. För elbilisterna kan det bli tusentals kronor dyrare att ladda bilen hemma.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-20 17:12

Kommentarer

Knappast den sista fördyringen vi kommer att se. Kommer alltid kreativa lösningar för att få in lite extra kronor, speciellt vad gäller skattekronor (antar att det blir lite extra moms i detta fall) och elbolag som har det knapert...

Den är det ingen dum idé med att sprida ut elförbrukningen över dygnet. Tvätt/disk torkmaskiner är tex inga problem att köra på natten. Värme känns ju som att man vill ha över hela dygnet, iaf jag. Fler saker som man kan styra över förbrukningen till natten, kom igen med tips!? Ladda elbilen känns lite som den är inkluderad i rubriken;)

Uppdaterat: 2021-09-20 17:45

Haha, en omskrivning av elbolaget för att tjäna mer pengar

Uppdaterat: 2021-09-20 17:54

Jaha då gäller det att spola elbilen och fortsätta med bensin för att starta med och sedan gå över till sånt man kan göra själv som etanol och gas!

Uppdaterat: 2021-09-20 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jaha då gäller det att spola elbilen och fortsätta med bensin för att starta med och sedan gå över till sånt man kan göra själv som etanol och gas!

Tänker vi vitabönor nu?:)

Uppdaterat: 2021-09-20 18:29

Bruna!

Uppdaterat: 2021-09-20 18:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men herregud vilken snedvriden text.

Effekttariff är inte en extra avgift eller skatt. Det är en ren omfördelning av nätavgiften, en lägre fast kostnad men å andra sidan en högre rörlig - dock påverkar - kostnad.
Det man kan ha synpunkter på är hur Göteborg Energi valt att införa den nya tariffstrukturen och att det är endast ett enda toppvärde som avgör hela den månadens högsta värde.
Plus ingen skillnad mellan dag/natt eller sommar/vinter. Det borde finns mycket tydligare incitament till att flytta laddningen.

Har man 16A huvudsäkringar är max belastning 11 kW, 20A max 14 kW och 25 A max 17 kW.
Dessutom laddar väl ingen med 22 kW hemma ändå då de flesta ombordladdare ändå tar max 11 kW?

Uppdaterat: 2021-09-20 18:41
Power to the people

Eller så väljer man elbolag som inte sysslar med sådan här, under förutsättning att det inte är nätleverantören som sysslar med sådana här dumheter.

Uppdaterat: 2021-09-20 18:42

Effekttariff för elnätet kommer att införas på bred front hos fler elnätsägare inom några år. Däremot kommer utformningen troligen se annorlunda ut en Göteborg Energis tillämpning.
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2020/januari/allt-fler-natbolag-infor-effekttariffer/

Uppdaterat: 2021-09-20 18:50
Power to the people

Det här är väl som sagt inget ny, däremot en ny journalistisk vinkling för att ha något att skriva om.
Hade det stått Teslaägare så kanske man fått ännu mer uppmärksamhet, men har ju elbilar blivit ganska populärt så såklart vinklar man det så.
Dom är uppfinningsrika dom där journalisterna

Uppdaterat: 2021-09-20 19:32

Min bil - made in THN - är konstruerad för att hålla i 17 år - är nu 24 år - med alla funktioner i behåll.
De elbilar som nu kommer ut på marknaden, kommer att vara omoderna/ icke konkurrenskraftiga om 5-10 år.
Dock - sannolikt - funktionsdugliga - några år till.
Största problemet är batterivikt/kapacitet, samt som konsekvens av vikten - laddning enligt ovan.
Dom bästa, kommer att om 10 år ha halverat fordonsvikten.
Om 10 år har tankstationer för väte - och bränslecellsbilar, blivit en faktor att räkna med.

Uppdaterat: 2021-09-20 20:00

Ett inlindat och bekvämt sätt att varna hushåll för att skaffa en andra elbil för samtidig hemmaladdning.
Stora delar av de elnät som på senare år grävts ner från transformator till kund är inte dimensionerade för mer än högst en elbil i den mån någon ö.h.t. har tänkt på frågan.
När vi fick jordkabel för drygt 10 år sen fanns inte kommande elbilar med vid dimensionering, vi fick fajtas hårt för grövre kabel. Att idag byta 500 meter jordkabel kostar 6-siffriga pengar!

Uppdaterat: 2021-09-20 20:17
bgl skrev:

Ett inlindat och bekvämt sätt att varna hushåll för att skaffa en andra elbil för samtidig hemmaladdning.
Stora delar av de elnät som på senare år grävts ner från transformator till kund är inte dimensionerade för mer än högst en elbil i den mån någon ö.h.t. har tänkt på frågan.
När vi fick jordkabel för drygt 10 år sen fanns inte kommande elbilar med vid dimensionering, vi fick fajtas hårt för grövre kabel. Att idag byta 500 meter jordkabel kostar 6-siffriga pengar!

Men hur ofta behöver man ladda två elbilar samtidigt. Är väl ytterst få hushåll som har två elbilar som dagligen rulla 20-30 mil var för sig.

Uppdaterat: 2021-09-20 20:32
Guran skrev:

bgl skrev:
Ett inlindat och bekvämt sätt att varna hushåll för att skaffa en andra elbil för samtidig hemmaladdning.
Stora delar av de elnät som på senare år grävts ner från transformator till kund är inte dimensionerade för mer än högst en elbil i den mån någon ö.h.t. har tänkt på frågan.
När vi fick jordkabel för drygt 10 år sen fanns inte kommande elbilar med vid dimensionering, vi fick fajtas hårt för grövre kabel. Att idag byta 500 meter jordkabel kostar 6-siffriga pengar!

Men hur ofta behöver man ladda två elbilar samtidigt. Är väl ytterst få hushåll som har två elbilar som dagligen rulla 20-30 mil var för sig.

Grejen är väl att man, nu när det börjar bli kallare, får rätt så reducerad räckvidd, och högre förbrukning. Min egen elbil, familjens andrabil, har förlorat ca 30% i räckvidd. Den står ute. Så man måste ha värmen på för att åka hyfsat bekvämt, varpå förbrukningen ökar. Drar elbilen sommartid 1.8kW per mil, så drar den nu 2.5-2.7kW per mil. Så nog kan man behöva ladda ofta. Man sätter som mer eller mindre vana i batterikabeln när man nått en viss procent, många varje dag när de kommer hem, oavsett battarinivå. Väldigt få som först laddar när batteriet ligger på under 5% nivå.

Se det ungefär som om du kör bensinbil, och kör kanske 20 mil i veckan, men tankar upp den 4 ggr... Du skulle inte heller acceptera en 30% högre förbrukning för att temperaturen ligger under 7 grader.

Tycker det är ett jäkla laddande på vår elbil, och det är inte ens billigare nu än att köra en fossilbil. Dagens elpriser, framförllt mellan 05:30-23:00 gör det ibland dyrare att köra när alla avgifter på elen är betalda. Storkombin vi har drar 0.51L diesel per mil vilket ger ca 8.7kr / milen i bärnsle. Elbilen drar nu nästan 2 kW per mil och med rörligt elpris i elområde 3, så är det ca 4-5kr /kW under dessa timmar senaste veckorna när alla avgifter och skatter är betalda. Det ger att elbilen inte längre är det billigaste att köra. Laddar man däremot på natten, som de flesta gör, så är det förmånligare. Men ändå inte så mycket billigare att det skulle rättfärdiga ett så pass mycket högre inköpspris kontra en diesel/benisndito. Man måste i så fall köra väldigt mycket (över 3000 mil årligen) för att räkna hem det.

Uppdaterat: 2021-09-21 10:33

Inte kan det väl bli samma ekonomiska effekt med fast elpris, Isoderlund ? I så fall får du väl överge ditt rörliga elpris och teckna fastpris-avtal.

Uppdaterat: 2021-09-21 11:41
Pi skrev:

Inte kan det väl bli samma ekonomiska effekt med fast elpris, Isoderlund ? I så fall får du väl överge ditt rörliga elpris och teckna fastpris-avtal.

+100

Uppdaterat: 2021-09-21 11:46
lsoderlund skrev:

Guran skrev:
bgl skrev:
Ett inlindat och bekvämt sätt att varna hushåll för att skaffa en andra elbil för samtidig hemmaladdning.
Stora delar av de elnät som på senare år grävts ner från transformator till kund är inte dimensionerade för mer än högst en elbil i den mån någon ö.h.t. har tänkt på frågan.
När vi fick jordkabel för drygt 10 år sen fanns inte kommande elbilar med vid dimensionering, vi fick fajtas hårt för grövre kabel. Att idag byta 500 meter jordkabel kostar 6-siffriga pengar!
Men hur ofta behöver man ladda två elbilar samtidigt. Är väl ytterst få hushåll som har två elbilar som dagligen rulla 20-30 mil var för sig.

Grejen är väl att man, nu när det börjar bli kallare, får rätt så reducerad räckvidd, och högre förbrukning. Min egen elbil, familjens andrabil, har förlorat ca 30% i räckvidd. Den står ute. Så man måste ha värmen på för att åka hyfsat bekvämt, varpå förbrukningen ökar. Drar elbilen sommartid 1.8kW per mil, så drar den nu 2.5-2.7kW per mil. Så nog kan man behöva ladda ofta. Man sätter som mer eller mindre vana i batterikabeln när man nått en viss procent, många varje dag när de kommer hem, oavsett battarinivå. Väldigt få som först laddar när batteriet ligger på under 5% nivå.
Se det ungefär som om du kör bensinbil, och kör kanske 20 mil i veckan, men tankar upp den 4 ggr... Du skulle inte heller acceptera en 30% högre förbrukning för att temperaturen ligger under 7 grader.
Tycker det är ett jäkla laddande på vår elbil, och det är inte ens billigare nu än att köra en fossilbil. Dagens elpriser, framförllt mellan 05:30-23:00 gör det ibland dyrare att köra när alla avgifter på elen är betalda. Storkombin vi har drar 0.51L diesel per mil vilket ger ca 8.7kr / milen i bärnsle. Elbilen drar nu nästan 2 kW per mil och med rörligt elpris i elområde 3, så är det ca 4-5kr /kW under dessa timmar senaste veckorna när alla avgifter och skatter är betalda. Det ger att elbilen inte längre är det billigaste att köra. Laddar man däremot på natten, som de flesta gör, så är det förmånligare. Men ändå inte så mycket billigare att det skulle rättfärdiga ett så pass mycket högre inköpspris kontra en diesel/benisndito. Man måste i så fall köra väldigt mycket (över 3000 mil årligen) för att räkna hem det.

Nu handlade det om distributionskostnaden som baseras på månadens maximala effektuttag.
Du kan väl ladda varje dag, men sänka uttagen effekt. Du lär ändå ha ström så det räcker trots högre förbrukning hos bilen.

Uppdaterat: 2021-09-21 11:49

Guran: samtidig laddning av fler än ett fordon vid bostaden är ett snabbt växande problem nu när mindre skåpbilar och snart pickupper börjar bli vanliga (även ett krav från beställare) för hantverkare. Fordonet används hela arbetsdagen på ett sätt som kräver laddning efter arbetets slut. På vintern förbrukas ev kvarvarande laddning till kupéuppvärmning i avsaknad av Webasto. Knappt att helnattsladdning räcker, utrymmet för fler laddningar vid bostaden finns bara inte hos alltför många.

Uppdaterat: 2021-09-21 18:50
bgl skrev:

Guran: samtidig laddning av fler än ett fordon vid bostaden är ett snabbt växande problem nu när mindre skåpbilar och snart pickupper börjar bli vanliga (även ett krav från beställare) för hantverkare. Fordonet används hela arbetsdagen på ett sätt som kräver laddning efter arbetets slut. På vintern förbrukas ev kvarvarande laddning till kupéuppvärmning i avsaknad av Webasto. Knappt att helnattsladdning räcker, utrymmet för fler laddningar vid bostaden finns bara inte hos alltför många.

Vad har du för fakta bakom att det är ett snabbt växande problem? Eller är det bara en gissning. På 12 timmar så får du ut 83 kWh från 3x10A
Det räcker till ca 40 mils körning vintertid. Två bilar 20mil/bil
Skulle det inte räcka så får man väl byta huvudsäkring och ladda med 11kW, 132kWh på 12 timmar.

Uppdaterat: 2021-09-21 21:03
Guran skrev:

Vad har du för fakta bakom att det är ett snabbt växande problem? Eller är det bara en gissning. På 12 timmar så får du ut 83 kWh från 3x10A
Det räcker till ca 40 mils körning vintertid. Två bilar 20mil/bil
Skulle det inte räcka så får man väl byta huvudsäkring och ladda med 11kW, 132kWh på 12 timmar.

Plus på den kommentaren!

Uppdaterat: 2021-09-22 17:23
Power to the people