Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Vilken bensin?

Bilfrågan: Vilken bensin?

"Vilket bränsle ska jag använda till mina Volvobilar?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-20 07:00

Kommentarer

Nu kommer man kortare med E10, får tanka oftare. Och bensinpriset höjs hela tiden. Nu får Vi Bilägare räkna om hur bensinförbrukningen är på många bilar.

Uppdaterat: 2021-09-20 08:03
Lås inga trådar.

98 oktan kostar ca 1 kr eller ca 6% mer per liter jmf 95 oktan. 95 oktan ”ökar” förbrukningen med knappt 1,5% eller mindre än en våt vägbana ökar bensinförbrukningen.

I min värld borde 98 oktan fasas ut och tillsvidare borde den bli än dyrare och på så vis subventionera den nylanserade biobensinen.

Herr Larsson kan kompensera 95 oktanens något lägre energiinnehåll genom att bara köra sin bil då vägbanan är torr.

Uppdaterat: 2021-09-20 09:22

Fast 98 oktan/E5 behövs i bl a äldre utombordare så att ta bort det alternativet ser jag inte som nåt reellt alternativ. Däremot har soppan för dessa motorer i ett slag blivit 1 kr dyrare/l - lite tråkigt men så är det.

Uppdaterat: 2021-09-20 09:44

Det går oftast alldeles utmärkt att köra veteranmotorer på B95, man behöver oftast inte göra något mer än hålla koll på tätningar, men det är väldigt sällsynt att tätningar ger sig genom den extra 5% etanolen. Att gå över till 98 oktan är sällan nödvändigt och onödigt dyrbart.
Om man däremot går över till E85 kan det uppstå en del obehagliga problem, då kan vaxavlagringar från åratal med bensin lösas och ge både läckage och igensättningar, men mekaniska problem är inte så vanliga.
Däremot gäller det ju att kolla att motorn klarar blyfri bensin, men det har ju varit känt sedan länge.

Uppdaterat: 2021-09-20 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja saabnisse - när det gäller äldre 2t utombordare finns det många rapporter om problem med E10 så jag tar nog det säkra före det osäkra i det fallet. Ute på sjön måste det liksom fungera.

Uppdaterat: 2021-09-20 10:38

Pi, det finns många skrönor som skylls på en eller annan förändring, hur vet man att problemen berodde på just övergång till E10? Det ska absolut inte ha någon betydelse.
Det påminner mig om en jobbarkompis som blev övertalad att prova E85 för många år sedan och han konstaterade att det blev alldeles för kostsamt att köra på och orsakade alltför mycket skador. Efter 40 mil gick avgasröret av och sedan fick han stenskott i rutan, "Nix, aldrig mer E85" sa han.

Uppdaterat: 2021-09-20 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - när dessutom tillverkaren avråder ifrån att köra E10 på dessa äldre utombordare så lockas jag inte att ta chansen och kanske bli stående ute på sjön. Vi talar trots allt om motorer som är runt 25 år gamla.

Uppdaterat: 2021-09-20 11:05

Ok, vad skulle du själv sagt som tillverkare?
Vilket fel som än uppstår kan ju att skyllas på E10, även en tappad propeller.
Men oftast är det ju etanol även i 98 oktan även om det är max 5%.
Jag minns en man vid macken som tankade just när man börjat med etanoltillsats i bensinen. "Nu har jag gått över till 98, det går inte att köra med den där spritsmörjan som dom hällt i 95" sa han och hällde i två flaskor karburatorsprit innan bensinen.
"Varför häller du i det där?"- "Jo det måste jag, vintertid blir det ispluggar i förgasaren annars!" - Ok, så bra då."
Det är nog inte många som fått problem med isproppar sedan man börjat med etanoltillsats.
Däremot kan det verkligen bli problem vid skvättankningar, jag hade för länge sedan en gång en chef som tankade sin 99a ca 15-20 liter per gång, oklart varför. Han fick flera liter vatten i tanken som frös på vintern, det tror jag inte hänt med B95.

Uppdaterat: 2021-09-20 11:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tillverkarna har olika rekommendationer beroende på tillverkningsår och typ av motor så varför chansa ? Lite annorlunda på landbacken än när man är ute på sjön - inte lika kul där med motorstörningar om det dessutom blåser.

Uppdaterat: 2021-09-20 11:42

Pi, jo det är riktigt och jag vet hur det är på sjön, jag har tillbringar trettio år där till och från, mer eller mindre frivilligt!
Men där gällde det diesel och på de båtarna finns ju redundans.
När det gäller snurreåkning är det givetvis längre tid, men då enbart nöjesåka och där har det hänt att man behövt en extra motor någon gång..
Men det spelar ju ingen större roll på priset, om det skulle gå åt några hundra kronor extra per år är ju inte hela världen så länge det handlar om nöjesåkning, jag har bara svårt för att förstå vad som kan hända med motorn om man kör med E10.
De tätningar som man kan misstänka kan ta stryk är ju lätta att kolla och byta.

Uppdaterat: 2021-09-20 12:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På motorcyklar är det vanligt med plasttank och redan med E5 är det inte ovanligt att tanken deformeras och börjar läcka. Det är inte bra för miljön.

Uppdaterat: 2021-09-20 19:43