I den amerikanska körcykeln får elbilen Lucid Air en räckvidd som är nästan 19 mil längre än Tesla Model S.
Bekräftat: Lucid Air får räckvidd på upp till 83,6 mil
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-16 15:15
Kommentarer
Helt rätt väg att gå, satsa på aerodynamiska karosser i kombination med mindre hjul och inte överdrivet stora batterier. Biltillverkarna fokuserar för mycket på batteristorleken istället för att få till energiförbrukningen. Polestar/Volvo får ju ständigt problem med räckvidden då deras bilar är för tunga och inte speciellt energieffektiva. Jag vill helst ha 16 tums fälgar på min kommande elbil. Tycker trenderna med allt större hjul är direkt tramsig, varför måste bilarna se "bra" ut.. är det inte vikigare att de är praktiska och snåla? Sedan finns det utöver förbrukningen, positiva komfort egenskaper med mindre hjul och även billigare för ägarna att byta däcken.
Jag håller med dig, men det finns starka ekonomiska intressen hos företag av att sälja på kunder dyrare och större produkter som egentligen inte behövs.
Det var väl exakt så som dom första elbilarna på marknaden såg ut. Små stadsbilar med små hjul och litet batteri.
Tydligen vill kunderna ha annat än det, lite rymligare bilar med längre räckvidd.
Skulle tro att det ligger ganska mycket benchmarking bakom tillverkarnas nya modeller.
Jag tror i alla fall inte så många utvecklar en bilmodell som dom inte tror att köparna kommer köpa.
Volvo har väl inte ens en från grunden utvecklad ren elbil.
Och stora hjul blir följden av att kunna frakta runt energilagringen med bibehållna köregenskaper
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.