Vi Bilägares forum

”Dacia gör fel som struntar i laddhybrider”

”Dacia gör fel som struntar i laddhybrider”

Köparna av budgetbilen får betala med hög fordonsskatt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-16 19:20

Kommentarer

Man kan nog säga att vårt bonus/malus-system håller på att fullständigt ta död på små och billiga bilar, tyvärr.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:55

Nu måste man väl ändå inse att Dacia inte enbart koncentrerat sig på den svenska marknaden.
De säljer säkert tillräckligt där inte besynnerliga skatteregler styr marknaden.

Uppdaterat: 2021-09-16 19:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det givetvis saabnisse. Men gissningsvis så kommer det att bli snarlikt inom stora delar av EU och då får tillverkare som Dacia problem. Liksom vi som anser oss klara oss med lite mindre och hittills relativt billiga bilar - dom kommer knappast att existera om några få år.

Uppdaterat: 2021-09-16 20:01

Ja givetvis, men om de vill överleva kommer de att anpassa sig, det ser säkert huvudägaren till.

Uppdaterat: 2021-09-16 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Man kan nog säga att vårt bonus/malus-system håller på att fullständigt ta död på små och billiga bilar, tyvärr.

Hur kan den Svenska Binus/Malus ta död på små och billiga bilar.
Inte är den Svenska marknaden någon premissgivare för bilfabrikanterna.
Vår Malus är en fis i rymden jämfört med Danska och Norska avgifter.
Varför skulle Dacia lägga stora pengar på att ta fram en dyr laddhybrid anpassad för ett svenskt Bonus/Malus system.
Och en liten billigare bil med bensinmotor har väl ingen eländigt hög Malus?

Uppdaterat: 2021-09-16 21:06

Varför kan Dacia inte sätta en snål diesel i en enda av sina bilar? Obegripligt.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

Liksom vi som anser oss klara oss med lite mindre och hittills relativt billiga bilar - dom kommer knappast att existera om några få år.

Nej, vi lär få hålla tillgodo med äldre begagnat.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:19
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Varför kan Dacia inte sätta en snål diesel i en enda av sina bilar? Obegripligt.

För att bilen blir för dyr då reningen som krävs för att klara kraven är dyr på en dieselmotor.
Därav överger många tillverkare dieselmotorn. Bilen blir helt enkelt för dyr och osäljbar i Europa. Skulle dom kunna fortsätta använda en så gammal orenad motor du har i din Lupo så skulle det garanterat finnas även det valet. Finns troligen på andra marknader än den europeiska, kolla vad som finns t.ex i Indien.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:25
Guran skrev:

För att bilen blir för dyr då reningen som krävs för att klara kraven är dyr på en dieselmotor.
Därav överger många tillverkare dieselmotorn. Bilen blir helt enkelt för dyr och osäljbar i Europa.

Med tanke på Sverige och det som gäller här kanske det hade varit mer ekonomiskt med en "dyr" dieselmotor med rening. Överskriften är ju "Köparna av budgetbilen får betala med hög fordonsskatt". Dessutom får man som köpare också högre kostnader för drivmedel (bensin) och blir en större klimatbov än med en snål dieselmotor.

Uppdaterat: 2021-09-17 00:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Småbilar är inte storsäljare i Sverige. Men varför vet inte ViB om att Dacia redan har en elbil? Den heter Spring. Dock säljs den inte i Sverige än. Den säljs i Danmark och går att beställa i Norge. Jag räknar med att den börjar säljas i Sverige till våren.

Uppdaterat: 2021-09-17 07:38

Dieselmotorer är dyrare att tillverka än bensinmotorer och efterfrågan på diesel i småbilar har sjunkit som en sten. Dacias köpare är priskänsliga och det finns ingen efterfrågan på dieselmotorer i småbilar hos deras kunder. Att göra en Sandero med dieselmotor bara för Sverige kommer givetvis inte alls att hända eftersom det är så få som efterfrågar Sandero i Sverige. Duster är den mest sålda Dacian här.

Uppdaterat: 2021-09-17 07:42

Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Tittar man på alla dessa ladd-hybrider i form av SUV och 2+ ton vikt så har vi i princip inte kapat några utsläpp. Skulle tro en Focus/Astra släpper ut lika mycket per år som tex en XC60 med ladd-hybrid teknik. Sedan skall man tillverka allt större batterier till dessa ladd-hybrider. Ofta kristerades många modeller för att de hade för kort räckvidd, lösningen var att stoppa in större batterier (ca 15 kwh istället för 7-8). När man tänker efter, varför struntar man i bilars energiförbrukning som det vore nästan oviktigt och istället slänger man in allt större batterier. Fokus borde ligga på minska vikten och hur mycket bilar förbrukar.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:13

Om man bara kör några få mil varje dag t o r jobbet så räcker batteriet i laddhybrider. Det beror helt på hur man kör.
Batteriet är anpassat till att de flesta av vardagsresor i Europa är inte över 4-5 mil per dag. Och då blir de ju utsläppsfria.
I Sverige så ser det nog annorlunda ut.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:24

Guran - mitt inlägg syftade på den svenska marknaden och hur bonus/malus slår hårt mot mindre och ändå relativt snåla bilar som dessutom ofta inte går så långt årligen. Givetvis är Sverige en liten marknad men när hela EU så småningom går mot snarlika regler så lär marknaden för små och billiga bilar mer eller mindre dö - precis som det är på väg i Sverige redan nu.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:45
Pi skrev:

Guran - mitt inlägg syftade på den svenska marknaden och hur bonus/malus slår hårt mot mindre och ändå relativt snåla bilar som dessutom ofta inte går så långt årligen. Givetvis är Sverige en liten marknad men när hela EU så småningom går mot snarlika regler så lär marknaden för små och billiga bilar mer eller mindre dö - precis som det är på väg i Sverige redan nu.

Att det slår hårt håller jag då inte med om.
Sonen har precis köpt en ny I20 med ”största” motorn.
Det är en mindre billigare bil. Skatten på den ligger på drygt 3000kr de första tre åren. Det är då inget avskräckande som leder till att man avstår köp.
Norska engangsavgiften däremot är närmar femtio tusen på den bilen.
Så jag kontrar med att den inte slår så jäkla hårt mot en ny bensinsnål lätt mindre bil.

Uppdaterat: 2021-09-17 14:23
hx30 skrev:

Fokus borde ligga på minska vikten och hur mycket bilar förbrukar.

Ja definitivt och jag hoppas inom snar framtid att vi får se en variant av bonus/ malus även för elbilar.

Uppdaterat: 2021-09-17 17:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

hx30 skrev:
Fokus borde ligga på minska vikten och hur mycket bilar förbrukar.

Ja definitivt och jag hoppas inom snar framtid att vi får se en variant av bonus/ malus även för elbilar.

Kolla på Norska beräkningsmodellen för ”engangsavgift” så kommer du bli mäkta exalterad över hur även effekt och vikt är en del i beräkningen av avgiften (Malus)

Uppdaterat: 2021-09-17 19:03

Guran - jag syftade på malusen efter nästa höjning.

Uppdaterat: 2021-09-17 20:24
Pi skrev:

Guran - jag syftade på malusen efter nästa höjning.

Och hur mycket blir den?

Uppdaterat: 2021-09-17 21:33

Eftersom tråden handlar om Dacia så kan vi ta en automatväxlad Sandero Stepway som exempel. Enligt en kalkylmodell som ViB publicerat bör den idag kosta 5960 kr/år och fr o m april 2022 7.690 kr/år - allt beräknat enl Dacias egna uppgifter om utsläppsnivån enl WLTP. Bilen i sig har ett ca-pris på 163.400 kr. Skatten de 3 första åren blir alltså 23.070 kr - inte helt obetydligt för en billig bil och en biltyp som sällan går så många mil årligen. Säg att den går 800 mil/år (inte ovanligt i den bilstorleken) så blir skatten nästan 10 kr/mil för en billig småbil. Förutom skatten på bränslet. Det är vad jag tycker Guran men du tycker säkert tvärtom.

Uppdaterat: 2021-09-17 22:58

Pi
Eller så får Dacia/Renault bygga effektivare motorer.

Uppdaterat: 2021-09-17 23:20

Visst Axa, men så mycket finns nog ändå inte att vinna, tyvärr. Min point är att billiga, förbränningsmotordrivna bilar som ofta har relativt korta, årliga körsträckor blir väldigt hårt drabbade. Typ lika mycket i "vägskatte-kostnad" per mil som bränslekostnad. Att lägga malusen på bränslet skulle ju vara betydligt mycket mera rättvist för dessa fordon och deras ägare. Och drabba de/oss som kör mycket mera miljömässigt rättvist.

Uppdaterat: 2021-09-18 09:27
Pi skrev:

Eftersom tråden handlar om Dacia så kan vi ta en automatväxlad Sandero Stepway som exempel. Enligt en kalkylmodell som ViB publicerat bör den idag kosta 5960 kr/år och fr o m april 2022 7.690 kr/år - allt beräknat enl Dacias egna uppgifter om utsläppsnivån enl WLTP. Bilen i sig har ett ca-pris på 163.400 kr. Skatten de 3 första åren blir alltså 23.070 kr - inte helt obetydligt för en billig bil och en biltyp som sällan går så många mil årligen. Säg att den går 800 mil/år (inte ovanligt i den bilstorleken) så blir skatten nästan 10 kr/mil för en billig småbil. Förutom skatten på bränslet. Det är vad jag tycker Guran men du tycker säkert tvärtom.

Malusen är alltså ca 15.000kr i dag på en Dacia med ineffektiv automatlåda.
Det betyder att bilen kostar 180.000kr, fortfarande billigt för en ny bil.
Jag tror dock inte det kommer vara avgörande för att ta död på marknaden för nya mindre billiga bilar. Efter tre år så är skatten en tusenlapp.
Men du får väl glädja dig åt att du inte bor i Norge, då får du lägga på 75.000kr i ”Malus” på din kommande Dacia :)

Uppdaterat: 2021-09-18 10:18

Guran - varför fortsätta tala om dagens skatt når jag gång på gång påpekat att jag utgår ifrån den nya malusen och att det är den som jag tror mer eller mindre kommer att ta död på småbilsmarknaden.
Sen vet jag inte hur "ineffektiv" deras automat är - enl deras hemsida är det en CVT-låda och dessa brukar ju vanligtvis inte anses speciellt ineffektiva.
Att skatten är lägre efter 3 år tror jag personligen inte påverkar så många av nybilsköparna för dessa får trots allt 3 mycket dyra "skatte-år" på sin relativt billiga bil. Och utan nybilsköpare ingen begagnatmarknad.

Uppdaterat: 2021-09-18 14:43
Pi skrev:

Guran - varför fortsätta tala om dagens skatt når jag gång på gång påpekat att jag utgår ifrån den nya malusen och att det är den som jag tror mer eller mindre kommer att ta död på småbilsmarknaden.
Sen vet jag inte hur "ineffektiv" deras automat är - enl deras hemsida är det en CVT-låda och dessa brukar ju vanligtvis inte anses speciellt ineffektiva.
Att skatten är lägre efter 3 år tror jag personligen inte påverkar så många av nybilsköparna för dessa får trots allt 3 mycket dyra "skatte-år" på sin relativt billiga bil. Och utan nybilsköpare ingen begagnatmarknad.

Så du tror att ytterligare 1700kr/år i Malus kommer få så stor påverkan.
Det tror inte jag, det är oavsett en billig bil och alla bilar med förbränningsmotor drabbas ju, så vad skall man köpa i stället för den billiga bensinbilen? En moped?

Uppdaterat: 2021-09-18 16:02

Guran skrev, "vad skall man köpa i stället för den billiga bensinbilen? En moped?"
Ja vad? Om man av olik anledningar inte kan åka bil som drivs med el eller gas, vad väljer man då?

Apropå moped så var det på 1950-talet det billigaste fordon som fanns en Lohmann diesel, den förbrukade 0,18 l/mil av det då förnämliga bränslet motorfotogen som kunde köpas för 20 öre/liter, men så tillkom olja för ca 3 öre/liter!

Uppdaterat: 2021-09-18 16:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående frågan i mitt föregående inlägg om vad man ska köpa om man inte kan välja el eller gas så öppnar jag en ny tråd under "Köpråd".

Uppdaterat: 2021-09-18 16:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du vänder och vrider på allt för att få nån form av "rätt", Guran. Min åsikt har hela tiden varit att billiga bilar som dessutom körs relativt korta årliga körsträckor drabbas relativt sett extra hårt av både befintlig malus men ännu mera av den skärpning som kommer att ske. Om ett år kommer alltså "vägskatten" att kosta dessa eventuella nybilsköpare ungefär lika mycket per mil som drivmedlet. Så jag tror absolut att intresset att köpa dessa relativt billiga bilar kommer att dala när folk blir medvetna om detta. Om man får tycka så. Tråkigt för de som kan tänka sig mindre flärdfulla och tidigare klart billigare alternativ. Även om jag personligen inte är målgruppen för dessa fordon så kan man väl ändå få tycka att det blir lite orimlig effekt. Sen tror jag inte vi kommer längre i denna fråga - du har din åsikt och jag har min.

Uppdaterat: 2021-09-18 18:43

Pi, det är ju riktigt och har medfört att priser på relativt nya beg. bilar ökat avsevärt mer än om inte malus funnits.
Helt klart kommer nybilsförsäljningen att drabbas och det är ju inte svårt att räkna ut vart det syftar, man vill ha upp elbilsförsäljningen och ve den som har andra idéer och vill ha något annat.
Själv har jag lobbat för gas, men det anses tydligen inte tillräckligt bra.

Uppdaterat: 2021-09-18 18:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre