Kia och Hyundai rusar på den europeiska bilmarknaden. För Renault och Honda ser siffrorna värre ut.
Nya siffror: Biltillverkarna som klarar chipbristen bäst
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-16 09:49
Kia och Hyundai rusar på den europeiska bilmarknaden. För Renault och Honda ser siffrorna värre ut.
Kommentarer
Konstig slutsats, hur vet man att det beror på chipsbristen hur försäljningen går?
Handlar väl inte om sålda bilar utan hur många man klarat att leverera.
Där spelar helt klart komponentbristen tillverkarna ett rejält spratt.
Ok, Guran och hur vet man att leveranskapaciteten beror på komponentbristen?
Vet och vet, är i alla fall vad som skyller sina leveransproblem på.
Min beställda bil blir försenad bla. på grund av brist på elmotorer. Då prioriteras att bygga två bilar med en motor istället för det omvända. Det är i alla fall fakta.
Men du kanske har missat följden av pandemins konsekvenser. Även Ikea har tomt i många hyllor pga komponentbrist till sina varor.
Människor har varit sjuka i Corona, arbetsplatser nedslängda pga brist på arbetskraft.
Så ja, det beror på brist på komponenter då det mesta i modern industriell tillverkning är baserad på Just In Time produktion. Finns inga komponentlager längre då alla lager finns hos underleverantörer som förväntas leverera med korta ledtider
Guran ok, komponentbrist kan jag tro på, men det var inte vad rubriken handlade om.
Jag pratade med en kund igår och de hade problem att få tag på vissa kretsar. I normala fall kostar de $3.00, men TSMCs begränsade produktion gör att priset gått upp till $500. Då är det svårt att hålla priset till slutkunden.
Och i många av dom komponenter som det är brist på ingår datachip.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.