Vi Bilägares forum

Test: Audi A5 Sportback, BMW 3-serie och Mercedes C-klass (2021)

Test: Audi A5 Sportback, BMW 3-serie och Mercedes C-klass (2021)

Femte generationen Mercedes C-klass presenterar sig som det anstår bilvärldens aristokrater, i klassisk sedankaross. Med genom Stockholmsnatten är grannarna från Bayern, Audi A5 Sportback och BMW 3-serie. Vem står som vinnare?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-14 15:10

Kommentarer

Varför måste ViB ta emot testbilar med dessa eländiga sportchassin? Är det de enda lagermodellerna som kan levereras? Märkligt, inga biltestare verkar gilla dessa sportmodeller. Men de säljs tydligen...

Uppdaterat: 2021-09-15 15:24

Så fort ordet "Sport" i någon form är inpräntat finns det spekulanter som tror att det är något extra.
När det gäller bilar betyder det oftast bara att de blir obekväma!

Uppdaterat: 2021-09-15 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På något sätt är det väl rimligt att man testar de modeller som kunder köper.

Uppdaterat: 2021-09-15 21:25

Ordet "sport" tycks också i många fall stärka självförtroendet för föraren. Och det kanske många köpare/förare inte har nåt emot...:)

Uppdaterat: 2021-09-15 21:26

När det gäller VAG så betyder ”sport” ofta att det är ett annat utrustningspaket. Det kan ju vara så att man väljer ”sport” av en annan anledning än det sportiga.

Uppdaterat: 2021-09-15 22:59

Axa, ofta betyder det också att man hos VAG byter de vanliga träbänkarna mot valkiga i hårdare träslag.
Sedan kan det komma till lite glitter och bjäfs som man inte behöver medan sånt man vill ha kostar skjortan att komplettera med.
Har man en väldig tur har Åf en lagom och acceptabelt utrustad bil att erbjuda.

Uppdaterat: 2021-09-16 09:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag konstaterade ju nyligen när jag körde en ny 3 serie med M chassi, att de kunde bättre förr, då min gamla 3 serie med M chassi var betydligt bekvämare och tystare, utan att för den sakens skull ha dålig väghållning.

Uppdaterat: 2021-09-16 11:26

Den adaptiva fjädringen, som är ett relativt billigt tillval på BMW, gör under för komforten. Samma med Audi.

Uppdaterat: 2021-10-05 20:25

Intressant. Har en exakt likadan A5:a som i testet ovan. Jag får med 98 oktan en 0-100 tid om 5.2 sek. Med 95 oktan hamnar sprinten istället på 5.4 sek. Mätt flera gånger med Dragy.

Sen undrar jag, hade testbilen från Audi tillvalet laserljus? Jag har det på min bil och när jag jämför helljuset med och utan laser är det märbar skillnad. Framförallt i räckvidd men även ljuset rent generellt, är betydligt ”ljusare sken” med laser aktiverat.

Uppdaterat: 2021-11-10 13:39