Vi Bilägares forum

Bilförarnas hårda dom när hastigheten sänks längs E14

Bilförarnas hårda dom när hastigheten sänks längs E14

Trafikverket vill sänka hastigheten på E14 genom Västernorrland. Beskedet möts av hård kritik från bilförarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-10 07:20

Kommentarer

Undrar om Maria Krafft på trafikverket, har kört på E14?

Uppdaterat: 2021-09-10 07:54
Lås inga trådar.

De ger sig inte förrän vi har en maxfart på 30km/h i hela sverige.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

.....eller Begslagsvägen. Den är förvisso bara en liten snutt väg, men man har sänkt den till 60 km/h. Vägen har 2 körfält, mittseparerad likt en motorväg, och det finns ingen gång/cykeltrafik utmed den.
Varför ??
För de 2 bilar jag har är 60 en sämre fart.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:12

Men man lider med de som bor utmed E14 eller andra vägar i mer glesbyggda delar av landet.
Vore bättre att satsa på E14 än en tågbana för att komma en timme fortare till Göteborg från Stockholm.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:29
Hackenbush skrev:

De ger sig inte förrän vi har en maxfart på 30km/h i hela sverige.

A-traktoranpassad!

Uppdaterat: 2021-09-10 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trafikverket och dess byråkrater är lika rigida som dåtidens DDR. Fullständigt okänsliga för verkligheten. Deras åsikt gäller och inget annat. Absurt!

Uppdaterat: 2021-09-10 09:27
Togga

Problemet är att man har sänkt själva bashastigheten. Övriga länder har 90 eller 100, Sverige har 70.
Man ändra detta för några år sedan, och har som mål att snitthastigheten ut med hela statliga vägnätet skall vara 70-ish. Nu är det 78, varpå man sänker hastigheterna för att nå målen med att folk kör i bashastigheten i snitt.

En fråga många verkar missa att ställa, är att just olycksstatstiken, är inte en parameter i sänkningen av hastigheterna. Man följer inte upp hur de var innan, och hur det blev efteråt. Flertalet av dessa vägar är även helt olycksbefriade, med i samband med sänkningen, så kommer omkörings- och upphinndandeolyckorna som ett brev med någon postudelare annan än postnord.

Grundregeln är att hastigheten skall speglas av vägområdet, när man sänker hastigheten så bygger man inte om vägområdet, och dess vägmarkeringar. Vägen talar för att hastigheten kanske är 90, medans skyltarna säger 70. Det är så här man får en dålig efterlevnad, och vips har man skapat sig ett problem med att folk inte följer hastighetsbegränsningen, och man börjar fundera på trafikkameror för ytterligare 2 miljarder på stäckor som från ena dagen till den andra fick problem med hastigheten.

Vi skall inte heller sticka under stolen att det har med underhållet att göra. Av underhållsbudeten så får tågtrafiken ca 85%, 5% får fartygstrafiken, och resterande går till vägunderhåll. Av transporterna, både gods och persontrafik, utgör vägtrafiken ca 75%, fartygstrafiken 15% och tågtrafiken 10%.
Vi ska inte tala om hur mycket tokeriet med höghastighetstågen kostar, vi pratar att låna på 4-5 generationer framåt, 1000-tals miljarder. Dead end om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:43

Om vi bilister skulle hålla angivna hastighetsgränser och följa övriga bestämmelser så är jag rätt säker på att myndigheternas åtgärder hade blivit mildare men i och men att var och varannan anser sig själv bättre lämpad att sätta sina trafikregler så blir det som det blir. Sen finns det ju numera farthållare på de flesta nyare bilar så använd den så blir det enklare att hålla även hastigheter som man själv tycker är lite för låga. Åkte rätt långt igår på en relativt stor och bred 80-väg och det gick hur bra som helst och de flesta höll gränsen - förutom några med det vanliga klientelet av bilmodeller...:)

Uppdaterat: 2021-09-10 09:43

Ni som liksom jag är emot dessa dumheter med sänkta hastigheter på riksvägar och motorvägar-hjälp till och mejlbomba trafikverket om detta vansinne. Det här minskar mitt förtroende för vissa hastighetsgränser och myndigheter. Vem tusan vill ligga och nöta på norrlandsvägar i 80 km/tim? Lägg i stället pengar och resurser på polisbevakning för att ta fast dem som kör för fort och bryter mot andra trafikregler. Jag hävdar att hastigheten orsakar skador och dödsfall, men det är andra faktorer som gör att olyckor händer i de hastigheterna dvs bilförare som kör bil olämpligt försvinner inte för att hastigheterna sänks.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:43

Sedan gnäller samma myndighet när det visar sig att folk inte följer hastighetsbegränsningarna. Det finns en anledning till varför efterlevnaden i många fall är dålig, och den anledningen stavas Trafikverket!

Uppdaterat: 2021-09-10 14:38
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det går alltid att diskutera vilken hastighet det ska vara på våra vägar men oavsett vilken hastighet trafikverket så kör dem flesta för fort ändå.

Uppdaterat: 2021-09-10 16:40
swejch skrev:

Det går alltid att diskutera vilken hastighet det ska vara på våra vägar men oavsett vilken hastighet trafikverket så kör dem flesta för fort ändå.

Så är det - men man gör det enkelt för sig genom att skylla på myndigheterna istället för att begrunda sitt eget beteende.

Uppdaterat: 2021-09-10 18:45
lsoderlund skrev:

En fråga många verkar missa att ställa, är att just olycksstatstiken, är inte en parameter i sänkningen av hastigheterna. Man följer inte upp hur de var innan, och hur det blev efteråt. Flertalet av dessa vägar är även helt olycksbefriade, med i samband med sänkningen, så kommer omkörings- och upphinndandeolyckorna som ett brev med någon postudelare annan än postnord.

Bra kommentar! Finns statistik över omkörningsolyckor längs den vägen?

Uppdaterat: 2021-09-10 19:13
Kenny
Kenny skrev:

lsoderlund skrev:
En fråga många verkar missa att ställa, är att just olycksstatstiken, är inte en parameter i sänkningen av hastigheterna. Man följer inte upp hur de var innan, och hur det blev efteråt. Flertalet av dessa vägar är även helt olycksbefriade, med i samband med sänkningen, så kommer omkörings- och upphinndandeolyckorna som ett brev med någon postudelare annan än postnord.

Bra kommentar! Finns statistik över omkörningsolyckor längs den vägen?

Så klart det finns, det finns statistik över alla rapporterade olyckor. Det är dom som ligger bakom eventuell justering av skyltad hastighet. Inget som bara dras på måfå ur en tombola, om du nu trodde det.

Uppdaterat: 2021-09-10 19:57

Vi måste väl kunna vara överens om att ju lägre hastigheterna blir utan att folk ser logiken (och logiken saknas allt som oftast hos Vägverket!), desto oftare/mer kommer hastighetsgränserna att överträdas? Om alla hastigheter i stället skulle höjas med 20 km/h, skulle det inte vara så intressant att köra fortare än skyltad hastighet - och på köpet skulle vi undvika alla dessa idiotomkörningar som blir fallet med ologiska hastighetssänkningar. Om man sätter hastigheterna på en nivå som folk förstår och accepterar, desto mindre blir lusten att överträda dem. Men när folk ser att till exempel 90 har blivit 70 utan att vägen i sig själv har förändrats - och trots modernare bilar med avsevärt kortare bromssträckor än tidigare samt med hjälpande elektroniksystem och så vidare - får man räkna med att folk "opponerar" sig. Trafikverket och psykologi i kombination fungerar helt enkelt inte.

Uppdaterat: 2021-09-10 20:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro. Du har inte reflekterat över att Vägverket inte funnits sedan 2010?
Problemet när man sänker hastigheten på ”gamla vägar” som är utformade, kurvradier både horisontalt och vertikalt, för högre hastigheter så känns det fel att köra så sakta. Jag själv färdas varje vecka på E18 som projekterades och byggdes på 70-talet och hade 110 km/tim som skyltad hastighet och därför är utformad för den hastighet. Helst vill jag köra minst 110, men nu är det 90 och ”hot” om att sänka än mer.
Så skall man få en ”naturlig” efterleves för skyltad hastighet så bör även vägens kurvatur vara anpassad därefter. En gammal motortrafikled eller 110-väg som sänks till 80 km/tim då den inte är mittseparerad blir bara så fel. Vägen och skyltad hastighet stämmer inte.

Uppdaterat: 2021-09-10 20:31
Guran skrev:

Kenny skrev:
lsoderlund skrev:
En fråga många verkar missa att ställa, är att just olycksstatstiken, är inte en parameter i sänkningen av hastigheterna. Man följer inte upp hur de var innan, och hur det blev efteråt. Flertalet av dessa vägar är även helt olycksbefriade, med i samband med sänkningen, så kommer omkörings- och upphinndandeolyckorna som ett brev med någon postudelare annan än postnord.
Bra kommentar! Finns statistik över omkörningsolyckor längs den vägen?

Så klart det finns, det finns statistik över alla rapporterade olyckor. Det är dom som ligger bakom eventuell justering av skyltad hastighet. Inget som bara dras på måfå ur en tombola, om du nu trodde det.

Exakt! Jag tror han menade att sådana olyckor är så ovanliga att det inte motiverar en sänkning. Jag har inte kollat om de skickade med statistiken i beslutsunderlaget, men det hoppas jag att vi får läsa om i nästa artikel i ämnet.

Uppdaterat: 2021-09-10 20:34
Kenny
Kenny skrev:

Guran skrev:
Kenny skrev:
lsoderlund skrev:
En fråga många verkar missa att ställa, är att just olycksstatstiken, är inte en parameter i sänkningen av hastigheterna. Man följer inte upp hur de var innan, och hur det blev efteråt. Flertalet av dessa vägar är även helt olycksbefriade, med i samband med sänkningen, så kommer omkörings- och upphinndandeolyckorna som ett brev med någon postudelare annan än postnord.
Bra kommentar! Finns statistik över omkörningsolyckor längs den vägen?
Så klart det finns, det finns statistik över alla rapporterade olyckor. Det är dom som ligger bakom eventuell justering av skyltad hastighet. Inget som bara dras på måfå ur en tombola, om du nu trodde det.

Exakt! Jag tror han menade att sådana olyckor är så ovanliga att det inte motiverar en sänkning. Jag har inte kollat om de skickade med statistiken i beslutsunderlaget, men det hoppas jag att vi får läsa om i nästa artikel i ämnet.

Är man nyfiken och undrar så kan man alltid via Transportstyrelsen beställa data från olycksdatabasen STRADA.
Bättre än vilda gissningar och en tro om att Trafikverket bara vill trafikanterna illa.

Uppdaterat: 2021-09-10 20:39
Guran skrev:

SnookerPro. Du har inte reflekterat över att Vägverket inte funnits sedan 2010?
Problemet när man sänker hastigheten på ”gamla vägar” som är utformade, kurvradier både horisontalt och vertikalt, för högre hastigheter så känns det fel att köra så sakta. Jag själv färdas varje vecka på E18 som projekterades och byggdes på 70-talet och hade 110 km/tim som skyltad hastighet och därför är utformad för den hastighet. Helst vill jag köra minst 110, men nu är det 90 och ”hot” om att sänka än mer.
Så skall man få en ”naturlig” efterleves för skyltad hastighet så bör även vägens kurvatur vara anpassad därefter. En gammal motortrafikled eller 110-väg som sänks till 80 km/tim då den inte är mittseparerad blir bara så fel. Vägen och skyltad hastighet stämmer inte.

Jag bjuder på den, men jag skrev Trafikverket på slutet!

Uppdaterat: 2021-09-10 22:05
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Pi skrev:

Om vi bilister skulle hålla angivna hastighetsgränser och följa övriga bestämmelser så är jag rätt säker på att myndigheternas åtgärder hade blivit mildare men i och men att var och varannan anser sig själv bättre lämpad att sätta sina trafikregler så blir det som det blir.

Ja, så är det, men som så ofta lär många bilister fortsätta köra fortare än det var skyltat även innan sänkningen. Med andra ord kommer hastigheter på över 100 km/ tim. fortfarande vara vanligt på E14 även i framtiden (trots skyltat 80).

Uppdaterat: 2021-09-10 22:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det kommer att bli hastighetssänkningar varje år framöver lite överallt tror jag.

Uppdaterat: 2021-09-11 16:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men alla ni som så lydigt och med mössan i hand bugar, niger och bockar för Trafikverkets tvångstankar om hastighetssänkningar (för det är ju så det är - de bara SKA sänkas oavsett vad), hur låga hastigheter kommer ni att acceptera? Från 90 till 80? Från 90 till 70? Från 90 till 60? Från 90 till 50? Från 90 till 40? Från 90 till 30? Var går gränsen innan ni vaknar/reagerar? Kan man vänligen få fråga om ett svar?

Uppdaterat: 2021-09-11 19:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

När får vi läsa en genomgripande, inte politiskt anpassad journalistisk analys av orsakerna till dödsolyckor?
Hur många olyckor sker när bilisterna kör 5-10 km/tim för fort? Hur många sker när bilisterna har hållit hastighetsgränserna? VTI verkar ha bra underlag som man sedan använder politiskt.
Vi har ju under åren läst om ganska många hemska olyckor där t ex ungdomar och/eller rattfyllerister vansinneskört för att sedan krocka med mötande, köra in i träd, brofundament etc. Hur påverkas sådana av sänkt hastighetsgräns?
Hur många olyckor orsakas av felaktiga beteenden och inte av farten?
Enligt mitt förmenande är det alldeles för enkelt att bara säga att sänkt hastighet med några km/tim ger stora effekter. Det är så mycket annat som inverkar också.
Ett tips i all välmening till Vi Bilägare. Ca 200 dödsolyckor per år är en gripbar mängd för analyser.

Uppdaterat: 2021-09-11 19:11
Uffeeh skrev:

Hur många olyckor orsakas av felaktiga beteenden och inte av farten?
Enligt mitt förmenande är det alldeles för enkelt att bara säga att sänkt hastighet med några km/tim ger stora effekter. Det är så mycket annat som inverkar också.

Faktum är att hastigheten har den största betydelsen för hur allvarliga följder en trafikolycka får. För övrigt är skyltad hastighet den högsta hastighet som får hållas, men det är inte samma sak som att det alltid är lämpligt och/ eller ens möjligt.

Uppdaterat: 2021-09-11 21:02
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Artikeln handlar om Västernorrland. 2020 var det totalt 12 som dog och 33 som blev svårt skadade i länet. Och det här är oavsett färdsätt. I bil dog 6 och 15 svårt skadade.
Har inte fått fram siffror kring hur hårt trafikerat E14. Hur som helst verkar Trafikverket enögt fokusera kring hastighet som enda orsak.

Uppdaterat: 2021-09-11 22:11

Hårda ord kanske.
"Lite svinn får man alltid räkna med"
Och svinnet kommer aldrig minska till noll hur mycket man än sänker gränserna.
Hörde en vettig röst på radio. Det som gjordes i början av nollvisionen gav stor effekt, det som görs nu ger nära nog ingenting till en mycket hög kostnad.
Gränsen för vad vanligt folk accepterar är nådd, efterlevnaden blir väldigt låg.

Uppdaterat: 2021-09-12 09:45

Fast efterlevnaden är tyvärr låg oavsett vilken fartgräns som gäller - i motsats till vad många påstår, tyvärr. Så höjer man gränsen med 10 eller 20 km/t kommer den ändå att vara alltför låg i alldeles för mångas ögon.

Uppdaterat: 2021-09-12 10:22

Rikard
Det är även lite bedrägligt beteende från politiker och tjänstemän som, så snart de yttrar hur många döda det är per år i trafiken, gör sken av att det handlar enbart om personer i bil på motorväg eller större landsväg. Man kan misstänka att det är för att förebygga kritiken när Trafikverket gör generella sänkningar av hastighet över hela landet.
Något som blir fruktansvärt motsägelsefullt är att det är helt ok med lättrimmade epatraktorer, mopedbilar och senaste trenden med elsparkcyklar. Men som vanligt kommer statistiken för olyckor i nämnda färdsätt att främst påverka större vägar där skyltad hastighet idag är 80 eller mer.

Uppdaterat: 2021-09-12 10:37

Nja, vet inte det Pi.
På 120 vägarna går det väldigt lugnt till. Bra fart på en bra väg som de flesta tycker är lagom.
Den större skillnaden mellan lastbilarnas fart och personbilstrafiken orsakar mindre stök.

Uppdaterat: 2021-09-12 11:49

Delvis håller jag med Pi, det finns alltid ett gäng som lägger moms på gränsen och då spelar det inte så stor roll vad det står på skylten.
Tyvärr finns det också de som verkar göra avdrag, jag åker ofta på 80-vägar och hamnar inte sällan bakom någon som håller 65-70 och ännu värre de som inte har eller använder farthållaren där det kan pendla mellan 60-90!
Ett annat roligt exempel är en granne som just bytt bort sin för starka och snabba bil till en Polo med 75hk för att kunna köra bensinsnålare, men främst för att slippa fler fortkörningsböter :-)
Men jag tror inte motoreffekten styr beteendet, han kommer nog att köra ungefär likadant, det är svårt för många att ta det lugnt.

Uppdaterat: 2021-09-12 12:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

På 120 vägarna går det väldigt lugnt till. Bra fart på en bra väg som de flesta tycker är lagom.

Min erfarenhet är att på motorväg och oavsett skyltningen där, är det väldigt vanligt med farter på 130-150 km/ tim.

Uppdaterat: 2021-09-12 22:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.