Vi Bilägares forum

Mercedes: Kombibilar och laddhybrider är hotade

Mercedes: Kombibilar och laddhybrider är hotade

Framtiden för kombibilarna är osäker – och inga nya drivlinor till laddhybrider ska utvecklas. Det är Mercedes besked på bilmässan i München.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-09 08:00

Kommentarer

Tråkigt om kombibilarna försvinner till förmån för energislukande SUVar. Men att avveckla laddhybrider är ett vettigt steg eftersom dom bara är ett sätt att ge tillverkarna "miljöalibi" och fina intäkter, men är i praktiken inte speciellt miljövänliga och är bara en parantes tills billigare och bättre elbilar och bättre laddinfrastruktur finns på plats.

Uppdaterat: 2021-09-09 10:31

Jag håller med dig Sixten, inte går man och längtar efter en opraktisk SUV som drar mer energi och ofta lastar mindre. Dessutom gillar jag inte "buss känslan" när man kör bilen, jag vill ha något stabilt som inte kränger så att man tror bilen skall välta i kurvorna. MPV gillar jag dock mer, men å andra sidan det är bara en vanlig bil något högre med samma höjdskillnad till marken. MPV för mig är mer en kompromiss, för att kunna lasta mer än i en vanlig bil och eftergiften blir en högre förbrukning.

Uppdaterat: 2021-09-09 13:59

Sixten,
Det finns inga miljövänliga bilar.
Sen jag skaffade min MB har jag haft en snittförbrukning på 0,18 liter/mil så nån nytta göra laddbarheten. Hade den dragit 0,5 liter/mil hade jag använt 600 liter mer bränsle. Vid 1,0 liter/mil hade det varit nästan en kubikmeter till på ett år.

Uppdaterat: 2021-09-09 14:00
hx30 skrev:

Jag håller med dig Sixten, inte går man och längtar efter en opraktisk SUV som drar mer energi och ofta lastar mindre. Dessutom gillar jag inte "buss känslan" när man kör bilen, jag vill ha något stabilt som inte kränger så att man tror bilen skall välta i kurvorna. MPV gillar jag dock mer, men å andra sidan det är bara en vanlig bil något högre med samma höjdskillnad till marken. MPV för mig är mer en kompromiss, för att kunna lasta mer än i en vanlig bil och eftergiften blir en högre förbrukning.

Har du aldrig tänkt på att ditt sätt och tänka är inte det enda rätta? Att man kanske kan göra andra prioriteringar vid bilköp en vad du gör. Och du "att en SUV kränger och känns som den välter" som du påstår visar bara att du har noll koll på att köra en SUV. Skaffa dig erfarenhet istället för att slänga ur dig floskler som är verklighetsfrånvända.

Uppdaterat: 2021-09-09 14:51

Jag har provat en del modeller, ingen som jag gillade pga de sämre vägegenskaperna. Sedan tycker jag inte om de större hjulen vilket medför i många fall högre buller. En SUV modell var så "stram" så att det kändes nästan lite som EPA traktor när man körde över hinder... antagligen för att den inte skulle kränga i kurvorna. Sedan är bakåtsikten, och sikten intill fordonet sämre än vanliga bilar som jag kört. Nja, jag är svagt skeptiskt..

Uppdaterat: 2021-09-09 16:18

Christer du låter som nyfrälst SUV-riddare.
Det är inte så att SUV är ovanligt i det avseende att fåtal kör eller provkört sådana. Det finns bra och dåliga SUV. Jag har kört en del SUV som varit dåliga och som stämmer in på hx beskrivning. Bara för att du inte håller med betyder inte att det är fel.

Uppdaterat: 2021-09-09 17:42

Mäkinen, klart att det inte inte några miljövänliga bilar, men regeringen tycker tydligen att dom är tillräckligt miljövänliga för att ge dom miljöbonus vilket jag tycker är tveksamt. Din förbrukning på 0.18 måste innebära att du är den optimala kunden som kan ladda hemma och har max 4 mil tor jobbet. Själv kan jag varken ladda hemma eller på jobb och jag åker inte 1 mil för att "tanka" el för 4-5 mil.

Uppdaterat: 2021-09-09 17:58
Axa skrev:

Christer du låter som nyfrälst SUV-riddare.
Det är inte så att SUV är ovanligt i det avseende att fåtal kör eller provkört sådana. Det finns bra och dåliga SUV. Jag har kört en del SUV som varit dåliga och som stämmer in på hx beskrivning. Bara för att du inte håller med betyder inte att det är fel.

Och varför skall jag hålla med om hx30s generaliseringar, när dom är helfel. Finns väl 100-tals Suvar på marknaden , en del bra andra mindre bra. Men observera att köparna gillar dom.
Din mening : "Det är inte så att SUV är ovanligt i det avseende att fåtal kör eller provkört sådana" , förstår jag inte? Vad menar du egentligen?

Uppdaterat: 2021-09-09 20:13
hx30 skrev:

Jag har provat en del modeller, ingen som jag gillade pga de sämre vägegenskaperna. Sedan tycker jag inte om de större hjulen vilket medför i många fall högre buller. En SUV modell var så "stram" så att det kändes nästan lite som EPA traktor när man körde över hinder... antagligen för att den inte skulle kränga i kurvorna. Sedan är bakåtsikten, och sikten intill fordonet sämre än vanliga bilar som jag kört. Nja, jag är svagt skeptiskt..

Testa den här då:
” Föreställ er inte Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio som en SUV. Den är en superbil, bara väldigt praktisk och med plats för hela familjen. Man har god sikt åt alla håll och markfrigång nog att inte skrapa upp hela undersidan varje gång man ska ta sig ner i ett parkeringsgarage. Många biltillverkare tillverkar idag prestandaversioner av sina SUV:ar men hur briljanta de än är, är det inga som jag har kört som faktiskt ger känslan av att köra en sportbil. Tills nu. Stelvio Q är nämligen ensam med att kunna göra föraren halvt dement så att man helt glömmer bort vilken biltyp man befinner sig i.”

Uppdaterat: 2021-09-09 20:32

Christer
Du skriver ” Och du "att en SUV kränger och känns som den välter" som du påstår visar bara att du har noll koll på att köra en SUV. Skaffa dig erfarenhet istället för att slänga ur dig floskler som är verklighetsfrånvända.”

Du utgår från att negativt kritik mot SUVar inte är underbyggt med egna erfarenheter.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:35
Sixten skrev:

Mäkinen, klart att det inte inte några miljövänliga bilar, men regeringen tycker tydligen att dom är tillräckligt miljövänliga för att ge dom miljöbonus vilket jag tycker är tveksamt. Din förbrukning på 0.18 måste innebära att du är den optimala kunden som kan ladda hemma och har max 4 mil tor jobbet. Själv kan jag varken ladda hemma eller på jobb och jag åker inte 1 mil för att "tanka" el för 4-5 mil.

Jag har 50 km enkel resa till jobbet och kan fylla på ström där också. Så principen är rätt. Tyvärr har vi fem laddbara bilar på arbetsplatsen och tre platser att ladda på så det är först till kvarn som gäller. En är en ren elbil så han har inte samma behov av att ladda dagtid.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:45
Axa skrev:

Christer
Du skriver ” Och du "att en SUV kränger och känns som den välter" som du påstår visar bara att du har noll koll på att köra en SUV. Skaffa dig erfarenhet istället för att slänga ur dig floskler som är verklighetsfrånvända.”
Du utgår från att negativt kritik mot SUVar inte är underbyggt med egna erfarenheter.

Ja han bara svamlar. Det finns massor med SUVar som inte kränger och känns som dom välter. Det tror väl fan att det bara är svammel annars skulle väl SUV marknaden vara stendöd. Tänk!

Uppdaterat: 2021-09-09 20:53

Vad tillför en SUV rent praktiskt om den mest körs på "vanliga vägar", förutom ett högre insteg och att man känner sig nöjd för att man har samma biltyp som grannen och "alla andra"? Någon som kan förklara ur ett praktiskt perspektiv varför SUV är bättre än en kombi?

Uppdaterat: 2021-09-09 22:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Vad tillför en SUV rent praktiskt om den mest körs på "vanliga vägar", förutom ett högre insteg och att man känner sig nöjd för att man har samma biltyp som grannen och "alla andra"? Någon som kan förklara ur ett praktiskt perspektiv varför SUV är bättre än en kombi?

Ta risken och provkör en liten sk. SUV så märker du skillnaden.
Det finns så klart en helt annan anledning än att grannen har en T-Cross när man väljer en sådan framför en Polo.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:43

Guran
Hur tänkte du nu? Vad är det för skillnad du menar att man skulle märka?

Vi har en mellan-SUV och jag upplever inga särskilda fördelar jämfört med kombin jag kör. Tvärtom.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:19

Jag har aldrig kört en SUV som haft lika bra vägegenskaper som samma fabrikats vanliga bilar. Jag tror att det är nån form av självskadebeteende att köra SUV. Lightvariant av att rispa handlederna.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:26
Axa skrev:

Guran
Hur tänkte du nu? Vad är det för skillnad du menar att man skulle märka?
Vi har en mellan-SUV och jag upplever inga särskilda fördelar jämfört med kombin jag kör. Tvärtom.

Man sitter lite högre och har bättre överblick över annan trafik.
Det är väl stora skillnaden, sedan så bländas man inte så mycket av mötande bilars halvljus en mörk regnig höstkväll.
Bilen är kort och kompakt.
Men så klart inte alls samma vägegenskaper om man nu inte köper en Alfa Romeo
Bra eller dålig, men kunderna vill ha det och jag har trivts med det.
Jag hade en Volvo V60 som jag klev ses i några dagar då min GLC var på lite omvårdnad.
Kändes ovant att kliva ned i en bil och knappt se ut. Men efter nån timme så vande jag mig så klart.
Sen är det smak, behag och mode som avgör.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:43
Axa skrev:

Guran
Hur tänkte du nu? Vad är det för skillnad du menar att man skulle märka?
Vi har en mellan-SUV och jag upplever inga särskilda fördelar jämfört med kombin jag kör. Tvärtom.

Jag körde kombi mellan 1999-2017 Astra, Vectra och Insignia och bytte 2017 till en XC60 p.g.a ålder och taskig rygg. Om jag märkte skillnad Axa, skojar du? ja annars skulle jag vara totalt hjärndöd. Nu går jag in i bilen och slipper åla mig ned i bilen. Kom igen när du blir äldre och torr bakom öronen, då kanske du fattar skillnaden mellan en vanlig bil och en SUV.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:44
L. Mäkinen skrev:

Jag har aldrig kört en SUV som haft lika bra vägegenskaper som samma fabrikats vanliga bilar. Jag tror att det är nån form av självskadebeteende att köra SUV. Lightvariant av att rispa handlederna.

Nej det finns med största sannolikhet inte. Men för att transportera sig med hyfsad komfort så är det helt ok.
En klassisk sedan är väl fortfarande det mest komfortabla kombinerat med bra vägegenskaper.
Då skall man väl heller inte snegla mot en kombi med ett par kylskåp liggandes där bak.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:43
L. Mäkinen skrev:

Jag har aldrig kört en SUV som haft lika bra vägegenskaper som samma fabrikats vanliga bilar. Jag tror att det är nån form av självskadebeteende att köra SUV. Lightvariant av att rispa handlederna.

Jo jag har kört en SUV som är lika bra som min Insignia med adaptivt chassie och det är den nuvarande XC60 2019 med luftfjädring. Den slår helt klart Insignian som hade lägre tyngdpunkt, p.g.a luftfjädringen. Min testkurva som Insignian klarade i 120km/t utan släpp klarar XC60n utan problem. Så visst klarar en SUV kurvor utan att kränga och släppa taget.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:52
Christer skrev:

Jo jag har kört en SUV som är lika bra som min Insignia med adaptivt chassie och det är den nuvarande XC60 2019 med luftfjädring. Den slår helt klart Insignian som hade lägre tyngdpunkt, p.g.a luftfjädringen. Min testkurva som Insignian klarade i 120km/t utan släpp klarar XC60n utan problem. Så visst klarar en SUV kurvor utan att kränga och släppa taget.

Fast frågan är ju om inte en V60 med motsvarande utrustning är ännu bättre. Att XC60 är bra nog innebär inte att det inte kunnat vara bättre.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:11
L. Mäkinen skrev:

Christer skrev:
Jo jag har kört en SUV som är lika bra som min Insignia med adaptivt chassie och det är den nuvarande XC60 2019 med luftfjädring. Den slår helt klart Insignian som hade lägre tyngdpunkt, p.g.a luftfjädringen. Min testkurva som Insignian klarade i 120km/t utan släpp klarar XC60n utan problem. Så visst klarar en SUV kurvor utan att kränga och släppa taget.

Fast frågan är ju om inte en V60 med motsvarande utrustning är ännu bättre. Att XC60 är bra nog innebär inte att det inte kunnat vara bättre.

Men då missar jag ju SUVens fördelar framför en V60. För mig vore det ett nedbyte.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:41
Christer skrev:

Axa skrev:
Christer du låter som nyfrälst SUV-riddare.
Det är inte så att SUV är ovanligt i det avseende att fåtal kör eller provkört sådana. Det finns bra och dåliga SUV. Jag har kört en del SUV som varit dåliga och som stämmer in på hx beskrivning. Bara för att du inte håller med betyder inte att det är fel.

Och varför skall jag hålla med om hx30s generaliseringar, när dom är helfel. Finns väl 100-tals Suvar på marknaden , en del bra andra mindre bra. Men observera att köparna gillar dom.
Din mening : "Det är inte så att SUV är ovanligt i det avseende att fåtal kör eller provkört sådana" , förstår jag inte? Vad menar du egentligen?

Det är snarare dina generealiseringar som är felaktiga. Det är allmänt känt att suv-konstruktionen med högbygger ger sämre köregenskapar och rör sig med i sidled än vad en dito kombi eller sedan gör.
Personligen tycker jag alla SUV-ar kränger, så även dessa cross-country-modeller som många tillverkare har. Känns som att åka 740, och det är inte en trevlig uppevelse. Värsta bilen är förra generationen XC60, den svajar något ohyggligt, framförallt om man åker i baksätet (vet flera som blir åksjuka i dem). Nya Xc60 är marginellt bättre, men fortfarande gungar den i sidled lite hela tiden, vilket du inte får på tex en v90, detta oavsett luftfjädring och allt annat som skall stabilisera upp den. Volvo Genrellt har en historia om att vara mjuka och klena i chassit, kolla bara alla öppan stag och fjäderbensstag som Polestar har. Man målar den i någon accentuentfärg, och så ser det snyggt och sportigt ut, men visar snarare på svag konsturktion.

Men är man Volvofrälst som du Christer, så är man, även solen har sina fläckar.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:55

Isoderlund wrote:
Men är man Volvofrälst som du Christer, så är man, även solen har sina fläckar.

Vad kallar du detta påstående då? "Det är snarare dina generealiseringar som är felaktiga. Det är allmänt känt att suv-konstruktionen med högbygger ger sämre köregenskapar och rör sig med i sidled än vad en dito kombi eller sedan gör." Det kan man kalla en generalisering av värsta sort.

Det var som fan, är jag Volvofrälst nu? Jag som alltid hört att jag är en Opelnörd och slagit i huvudet när jag köpte en XC60.
Du får tycka vad fan du vill Isoderlund, men min erfarenhet är att dagens XC60 är nog så stabil med luftfjädring i de farter jag färdas i och vad skall man då kalla dig Isoderlund. Volvo hatare?
Vad är en bra bil enligt dig då? Du sitter väl och kör runt i en liten Toyota Auris och är avundsjuk på alla som kör SUV antagligen.

Uppdaterat: 2021-09-10 17:41

Enligt Christer har alla slagit i huvudet om man inte håller med honom.

Uppdaterat: 2021-09-10 19:13
Axa skrev:

Enligt Christer har alla slagit i huvudet om man inte håller med honom.

Vaaa? Har jag sagt det Axa? Är du full eller? Skärp dig!

Uppdaterat: 2021-09-10 21:14

Men det finns faktiskt bilar som är bekvämare att ta sig i och ur i framsätet än en SUV som XC60 och jag menar då förstås Swift och några till, där behöver man inte klättra upp.
Alla jämförelser i övrigt ska man förstås inte nämna.

Uppdaterat: 2021-09-11 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det finns faktiskt bilar som är bekvämare att ta sig i och ur i framsätet än en SUV som XC60 och jag menar då förstås Swift och några till, där behöver man inte klättra upp.
Alla jämförelser i övrigt ska man förstås inte nämna.

Ja XC60 är ju sååååå enormt stor så man behöver en rejäl stege för att klättra in i bilen.

Trams hävdar jag, man behöver inte klättra in i någon av de sk SUV:ar av XC60:s storlek. Om man inte råkar vara dvärg

Uppdaterat: 2021-09-11 13:05
Guran skrev:

saabnisse skrev:
Men det finns faktiskt bilar som är bekvämare att ta sig i och ur i framsätet än en SUV som XC60 och jag menar då förstås Swift och några till, där behöver man inte klättra upp.
Alla jämförelser i övrigt ska man förstås inte nämna.

Ja XC60 är ju sååååå enormt stor så man behöver en rejäl stege för att klättra in i bilen.
Trams hävdar jag, man behöver inte klättra in i någon av de sk SUV:ar av XC60:s storlek. Om man inte råkar vara dvärg

+100

Uppdaterat: 2021-09-11 13:28

Om ni någon gång besvärat er med att provsitta en Swift hade ni förstått vad jag menar.
Jag har en äldre granne som skulle in i en äldre A-klass, det gick inte, golvet är för högt, lika högt som på XC60!
I Swiften gick det utmärkt, men den går inte bra att färdas i terräng med, men det gör inget för det får man ändå inte.
På SUV är avståndet mellan mark och golv för högt för att det ska vara bekvämt att komma in.

Uppdaterat: 2021-09-11 14:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Går inte att generalisera som så många här gör! Nej, alla SUV är inte jobbiga att kliva in i, beror på så mycket mer än markfrigången hur en bil är att komma in och ut ur. Nej, alla högre bilar har inte dålig vägkänsla eller gungar. Finns låga bilar som beter sig uselt på vägen och finns högre som beter sig riktigt bra.
Sen är ju vi alla olika i längd, omfång och ålder samt rörlighet, så det som passar nån kanske inte alls passar nästa.
Låt var och en välja vad de vill. Sen är allt en vanesak med, jag går från ganska låg bil nu vilket jag haft utan problem till en högre bil och inte fasiken behöver jag varken pall eller sträcka på mig för det, lika lite som jag behövde ta i för att orka ta mig upp ur den lägre bilen.....

Uppdaterat: 2021-09-11 14:39

Henrik
Tror ingen menar att SUV är helt värdelöst. Fast jag tror de flesta menar att med SUV så betyder det att det ofta något som kompromissats bort i jämförelse med kombin eller sedanen från samma tillverkare. om vi jämför i samma storleksklass. Det kan vara ljudisolering, väghållning eller förbrukning.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:19
Axa skrev:

Henrik
Tror ingen menar att SUV är helt värdelöst. Fast jag tror de flesta menar att med SUV så betyder det att det ofta något som kompromissats bort i jämförelse med kombin eller sedanen från samma tillverkare. om vi jämför i samma storleksklass. Det kan vara ljudisolering, väghållning eller förbrukning.

Där var det lite mjukare tongångar Axa. +100 .
Vad gäller ljudisolering så är nuvarande XC60 den tystaste jag ägt sedan 1970. Väghållningen fortfarande den stabilaste jag ägt sedan 1970 och förbrukningen är faktiskt lägre än förra XC60n trots 45 hk mera. 0,68 l/mil efter nästan 2 års ägande, tycker jag är bra för ett hatobjekt som väger 2 ton.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:30

Provsatt en ny XC90 för några år sen. Det var för mig (om man får säga så) den obekvämaste bilen jag försökt ta mig i och inte minst ur. Så det är nog som Henrik skrev ovan - låt var och en välja den man själv tycker passar bäst. Det finns ingen "one size fits all" i dessa sammanhang.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:33
Pi skrev:

Provsatt en ny XC90 för några år sen. Det var för mig (om man får säga så) den obekvämaste bilen jag försökt ta mig i och inte minst ur. Så det är nog som Henrik skrev ovan - låt var och en välja den man själv tycker passar bäst. Det finns ingen "one size fits all" i dessa sammanhang.

Bra sammanfattning. Tror väl fan att ens längd avgör hur man trivs med en SUV eller inte.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:43

Christer
Fast det flera av oss försöker säga är att med en v60 så är nog ljudkomforten lite bättre, förbrukningen lite bättre och väghållningen också. Men det sagt så sågar ingen ditt val av XC60.

Vad gäller Mercedes val att dra ner på kombimodeller är ur ett svenskt perspektiv korkat.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:44
Axa skrev:

Henrik
Tror ingen menar att SUV är helt värdelöst. Fast jag tror de flesta menar att med SUV så betyder det att det ofta något som kompromissats bort i jämförelse med kombin eller sedanen från samma tillverkare. om vi jämför i samma storleksklass. Det kan vara ljudisolering, väghållning eller förbrukning.

Det var inte vad jag skrev heller, vad jag påpekade var att det finns olika grader av brahet inom alla kategorier av bilar. En suv med bra väghållning har såklart bättre väghållning än en lågbyggd bil med kass väghållning......etc.
Sen är ju alla bilar kompromisser, inte bara suven, en sedan har mindre flexibelt lastutrymme till förmån för lägre ljudnivå och i en del ögon utseendet. En kombi har bättre lastutrymme på bekostnad av detsamma. Kan fortsätta så hur länge som helst men anar att du förstår min poäng.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:46
Axa skrev:

Christer
Fast det flera av oss försöker säga är att med en v60 så är nog ljudkomforten lite bättre, förbrukningen lite bättre och väghållningen också. Men det sagt så sågar ingen ditt val av XC60.
Vad gäller Mercedes val att dra ner på kombimodeller är ur ett svenskt perspektiv korkat.

Finns säkert bilar som är bättre på enskilda detaljer. Det har jag aldrig förnekat. Det jag stört mig på är hatet mot SUVar och att de är så instabila och väger sååå mycket. Har alltid trivts med kombibilar och SUV blev inte aktuellt förrens jag gick i pension och "överlevt" ett diskbråck med ett halvårs invaliditet.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:52

Jag hade kunnat välja en lågbyggd Clio, men valde en SUV istället. Min SUV är klart rymligare, bagageutrymmet är mycket större framförallt när det dubbla lastgolvet är sänkt.
Man sitter högre och rakare i bilen, bekvämare insteg och att ta sig in och ut. Bättre sikt runtom, större rutor.
Välter inte i kurvorna.
Fjädringen är helt ok. Det är en avspänd bil.
Och praktisk för mina behov.

Uppdaterat: 2022-01-14 07:42

Läst igenom tråden, mycket diskussion om SUV o väghållning.
Klart en högbyggd bil får sämre vägegenskaper, det är ren fysik. Är väl inget att diskutera?
Sedan är personer olika känsliga för vingel och brist på kontroll. För andra är det superviktigt.
Jag gillar låga bilar med fast chassi.
Dock, varje gång jag åker/kör en SUV förstår jag varför de är populära. Men ingen för mig, pga tappad körkänsla och brist på chassikontroll. Visst går utvecklingen framåt och idag är väghållningen riktigt bra i de flesta SUV, men inte som en lågbyggd bil såklart.

Uppdaterat: 2022-01-14 11:46
Gillar kurvor och rondeller

Otroligt synd att de skrotar allt mpv liknande.
Mercedes b klass borde vara normbil för all tillverkning. Gott om utrymme för fyra-fem Pers, högt insteg,lågt luftmotstånd, mkt bra komfort. Den vanligaste taxibilen i Tyskland av flera vettiga anledningar....men uselt marknadsförda så modelltypen låter vi självdö rakt av. Allt är inte logiskt här i världen.

Uppdaterat: 2022-01-14 12:35

Ägt en B-klass. Mest prisvärda mercan på länge.
Kör E-klass kombi nu. Klart bättre men mer än dubbla slantarna. Men tyckte det var värt att lyxa till det. Åker otroligt skönt. Med AMG-chassi är dessa klippstabila i hög fart. Hade det även i B-klass men pga den högre tyngdpunkten inte lika säker väghållning.

Uppdaterat: 2022-01-14 15:40
Gillar kurvor och rondeller

Körde du du senaste b klass, dvs sen 2019 o framåt om jag minns rätt. E klass såklart grym men betydligt lägre. Gillar att man sitter +10 cm högre. Suvlikt men ändå en låg bil. Magisk kombo om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2022-01-14 16:38

Nej den var tillverkad 2016-02 så den äldre modellen. Hade den till julen 2018. Men provade den senaste då vi köpte E-klass.
Enda nackdelen på vår B-klass var att den inte så stabil som önskat då det gick undan rejält på EU's motorvägar då det var backigt och kurvigt. Märktes även i Swe men inte lika påtagligt. Därav lågbyggda bilar i fortsättningen.

Uppdaterat: 2022-01-14 20:34
Gillar kurvor och rondeller

Jag förstår. Ev bristerna åtgärdade på den nya. Hade förmånen att testa en vecka m 250e laddhybriden. Tyckte den låg som ett plåster på vägen, tyvärr fattades det tre cm för hundburen dom jag ej vill ha på fel ledd. Dock lastade den grymt på höjden. Som enn fullstor kombi. Fick ut ca 7 mil på batteri och ca 0.4 i hybrid läge...gick som raket dessutom. Men e klass såklart en annan 'klass'

Uppdaterat: 2022-01-15 10:06

Hade köpt den omgående då jag blev kär i bilen på riktigt och det har aldrig hänt förut. Är grymt petig. Kändes som en helhetslösning. Tyvärr fick den gamla hunden gå före tyvärr.

Uppdaterat: 2022-01-15 10:09

Vad köpte du för bil då?
Ja man ska välja noga, heder!

Uppdaterat: 2022-01-15 10:19
Gillar kurvor och rondeller

Alt två på listan. En Ford kuga laddhybrid. Faktiskt helt ok men framkallar inga känslor. Låg förbrukning också. Enda pumparna efter 1000 mil....stötig gång pga sportchassie som tyvärr ingick i paket samt uselt helljus. I övrigt väldigt praktisk o rymlig samt pigg vid omkörning.. ligger kring 0.4 i snitt förbrukning....utan batteri ca 0.5...med oförsiktig gasfot

Uppdaterat: 2022-01-15 22:33

Tråkigt om Mercedes och andra tillverkares kombi varianter skulle försvinna, alla kanske inte vill sitta högt när de kör.

Har en Corvette som sommarbil, den får de E-klass och S-klass jag haft att kännas höga. När man tar ut den första gången på våren och kör genom första rondellen är det som något som saknas, just ja den lutar ju inte i kurvorna!

Får väl köpa en GLE eller G-wagen när jag blir gammal.

Uppdaterat: 2022-01-15 22:38

Hehe, har en racetrimmad och sänkt Miata ND och E-klass känns som en atlantångare.
Perfekt kombo då MB’n är lika underbar på långtur som Miatan är i kurvorna

Uppdaterat: 2022-01-15 22:52
Gillar kurvor och rondeller