Vi Bilägares forum

Miljöpartiet vill förbjuda nya fossilbilar år 2025

Miljöpartiet vill förbjuda nya fossilbilar år 2025

”Nu är det klimatnödläge på riktigt”, säger språkröret Märta Stenevi till Aftonbladet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-08 16:12

Kommentarer

Ursprungsfrågan:
Vi Bilägare :: Ny kommentar på Miljöpartiet vill förbjuda nya fossilbilar år 2025
Låt oss återgå till den!
Ska Miljötalibanerna styra Sverige ??

Uppdaterat: 2021-09-09 18:59
RR

Vi kanske istället ska fråga oss om det finns behov av pajasnivå i den här tråden?

Uppdaterat: 2021-09-09 19:06

Haha, nu var det tydligen jag som stod för pajasnivån? Självinsikt är svårt…

Uppdaterat: 2021-09-09 19:12

Känns som att vi saknar moderatorer på detta forum.

Uppdaterat: 2021-09-09 19:50
Pi skrev:

Känns som att vi saknar moderatorer på detta forum.

+100 Jägarn kanske skulle förpassas ut.

Uppdaterat: 2021-09-09 19:57

ojojoj, vilka reaktionära antimiljötalibaner som fått frottera sig i sin inskränkta världsbild. Öppna ögon och följ vad som händer runt om kring oss, till och med runt husknuten i form av extrema väderhändelser. Människan kan ju knappast andas och äta pengar, vilket det egentligen handlar om. Den klimatförändring vi är mitt uppe i kommer generera höjda försäkringspremier, ( kanske inte går att försäkra bostäder i vissa lägen), folkströmmar som kommer göra flyktingkrisen 2015 till en sommarbris i jämförelse och då kommer det att kosta inihelvete mycket pengar/lidande. Vad ska politiken göra enligt "experterna" på forumet ?

Uppdaterat: 2021-09-09 20:16
J.L skrev:

ojojoj, vilka reaktionära antimiljötalibaner som fått frottera sig i sin inskränkta världsbild. Öppna ögon och följ vad som händer runt om kring oss, till och med runt husknuten i form av extrema väderhändelser. Människan kan ju knappast andas och äta pengar, vilket det egentligen handlar om. Den klimatförändring vi är mitt uppe i kommer generera höjda försäkringspremier, ( kanske inte går att försäkra bostäder i vissa lägen), folkströmmar som kommer göra flyktingkrisen 2015 till en sommarbris i jämförelse och då kommer det att kosta inihelvete mycket pengar/lidande. Vad ska politiken göra enligt "experterna" på forumet ?

Och vad ser du i din spåkula J.L. Som vi andra inte ser. Är du bara av en av alla pessimister som alltid spått världens undergång? Eller har du någon fakta att ge till oss andra okunniga?

Uppdaterat: 2021-09-09 20:21

Risken är väldigt stor att MP kommer att sänka moder Svea.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:21

Det är val 2022 i september! Och då, om inte förr, får vi se! Rösta, men rösta rätt!

Uppdaterat: 2021-09-09 20:24
RR

Detta var ta mig tusan den tramsigaste tråd på lång tid.
Fattas bara att Toyota har lösningen på alla världens problem då dom ligger först i allt.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:26

Spelar ingen roll om MP finns kvar eller inte efter nästa val. Förbudet mot fossilbilar kommer komma, om inte annat från EU-nivå.

Och även ifall MP skulle försvinna så skulle något annat av de etablerade partierna än mer lyfta miljöpolitiska frågor då en växande del av befolkningen tycker miljöfrågor är viktiga.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:44

Spåkula behövs nog knappast. Avsmältande glaciärer, polaris, översvämningar i Tyskland, Gävle2021, Kristinehamn2014, Malmö2014, Uppsala2018 etc. Extremhetta i södra Europa med gigantiska skogsbränder. Detta är effekter av det som FN:s klimatpanel redovisat som påverkan av mänsklig aktivitet. Tyvärr har klimatförändringarna passerat "the tipping point" men den rika världen borde göra allt i sin makt att göra sitt bästa för att minska konsekvenserna. Tyvärr alla förbränningsmotorkramare är det bara att släppa dessa tankar och satsa på bra begagnade batteribilar som kommer ut på marknaden när tjänstebilsförarna byter bil.

Uppdaterat: 2021-09-09 20:56

+100 på Gurans senaste inlägg !

Uppdaterat: 2021-09-09 20:56

Hundter är det SD som är rätt enligt din uppfattning?

Uppdaterat: 2021-09-09 20:57

Det är rätt otroligt att MP tillskrivs så mycket makt och hat trots att de faktiskt är ett marginalparti i Sverige jämfört med sitt systerparti i Tyskland som är en reell maktfaktor

Uppdaterat: 2021-09-09 21:00
Guran skrev:

Detta var ta mig tusan den tramsigaste tråd på lång tid.
Fattas bara att Toyota har lösningen på alla världens problem då dom ligger först i allt.

Toyota har väl haft en liten del i lösningen, i många år, tillverka bilar som inte går sönder, det spar ju på jordens resurser och folks plånböcker.
(OBS, det var lite ironi i detta, även om det är sant)

Uppdaterat: 2021-09-09 21:00

j.L vad tycket du?

Uppdaterat: 2021-09-09 21:06
RR

I morgon är det fredag! Undrar just hur uppfattningarna ser ut då? :-))

Uppdaterat: 2021-09-09 21:15
RR

Hundter, men det var ju du som skrev :
"Det är val 2022 i september! Och då, om inte förr, får vi se! Rösta, men rösta rätt!"
Uppenbarligen är det att rösta fel om man röstar på Mp?
Min uppfattning om rätt eller fel röst är inte relevant utan det är upp till den som röstar vad, som känns rätt för den personen.

Uppdaterat: 2021-09-09 21:17

2022!!!!!!

Uppdaterat: 2021-09-09 21:36
RR

2022!!!!!!

Uppdaterat: 2021-09-09 21:36
RR

Hundter, tryck bara en gång på "Spara" och vänta!

Uppdaterat: 2021-09-09 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är val nästa år. För guds skull, folk: Skicka ut åtminstone MP!

Uppdaterat: 2021-09-09 21:42
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Hundter
Kan du inte bespara oss dina utsvävningar?

Jag instämmer med JL att rösta rätt är upp till var och en att bedöma vad som är ”rätt”. Som jag skriver ovanför så kommer inte miljöpolitiska frågor försvinna ifall MP faller ur. Tvärtom. Miljödebatten kommer amplifieras framöver och om inte MP står för svensk miljöpolitik så kommer garanterat något annat parti göra det.

Uppdaterat: 2021-09-09 21:48

Nämn ett enda!! Med konsekvenabalysp

Uppdaterat: 2021-09-09 21:54
RR

Torgnyastrom
Det är väl inte rättskrivning som gäller här?
Då har du hamnat på fel ställe!

Uppdaterat: 2021-09-09 21:56

Bra att komma ihåg i sammanhanget:

"Växthusgasutsläpp från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med år 2010."

"Utsläppen från inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp."

Citaten är från https://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-fran-inrikes-transporter/ och där man kan läsa mer.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
SnookerPro skrev:

Det är val nästa år. För guds skull, folk: Skicka ut åtminstone MP!

Hur valresultatet än blir, lär det knappast inte bli någon större skillnad med svensk klimatpolitik och dess mål, även om du hade hoppats på det.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jodå kära ALDRIG mer AUDI. Felstavare kan inte tas på allvar Det är ett, av flera, tecken på allmänt bristande utbildning och bildning.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:18
Togga

Det är fantastiskt hur detta kan skapa sådana känslor!
Norge vill göra det, Storbritanien vill också göra det, förbjuda försäljning/nyregistrering av bensin- och dieselbilar runt år 2025-2027, EU är inne på det till 2030-2035 och det komplicerar för de länder inom EU som vill gå före, men det skall tydligen gå att lösa, även om det inte är helt enkelt.
Om jag förstår förslaget rätt så är det bilar som bara kan drivas på bensin eller diesel, så laddhybrider och eventuellt gasbilar kan ingå, men har inte läst om det finns några detaljer i utspelet mer än det som stått i diverse tidningsnotiser.

Sedan är det ju så att en bil har en genomsnittlig livslängd på 15-18 år vilket gör att den bil som ställs på 2024 kommer att fortsätta släppa ut fram till typ 2040.

Frågan är inte enkel, men någon gång behöver vi på allvar börja ställa om, inte bara trafiken såklart utan allt som släpper ut behöver minska, ju längre vi väntar detso tuffare och mer kraftfulla åtgärder kommer att behövas.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:33
*Robban

Som fler vart inne på, man kan tycka vad man vill om MP, men skulle de falla ur riksdagen så kommer klimatarbetet att fortgå mer eller mindre precis likadant som med dem i regeringen. Det som möjligtvis blir skillnaden kan vara styrmedlen för att omställa men att omställningen är här och kommer fortlöpa, det är inget som kommer påverkas ett endaste dugg beroende på regering.

Uppdaterat: 2021-09-10 08:46

Vem kan svara på detta och föreslå en lösning?
Har skrivit detta tidigare och tål en upprepning!
För att tillverka batterier, generatorer och andra viktiga delar, så behövs det stora mängder av sällsynta mineraler och metaller.
En expertgrupp har nu slagit larm till den brittiska regeringen om den här resursbristen.
Man har tagit fram siffror för de material som behövs för en total brittisk elektrifiering: 207 000 ton kobolt, 264 000 ton litiumkarbonat, 7 200 ton neodym/dysprosiium och 2,3 miljoner ton koppar.
Problemet är att det här motsvarar hela världens produktion av neodym, tvådubbla produktionen av kobolt, tre fjärdedelar av världens litium och hälften av kopparproduktionen.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:25
RR

Eftersom man jobbar med att minska eller till och med ta bort kobolt ur fordonsbatterier så kommer det problemet att minska.
Att det är brist på Litium, det är det inte och det är något som är lätt att bryta eftersom det till stor del är ett ytmaterial, men även där forskas det på andra material som salt ex.
Att det alltid är utmanande att ställa om, oavsett vad det handlar om så går det oftast, men det vi kan konstatera är att status que är inte lösningen

Uppdaterat: 2021-09-10 09:51
*Robban

Hundter, man måste ju komma ihåg att det går åt väldiga mängder metaller även vid tillverkning av våra konventionella fossilbilar och detta medför ju att behovet inte behöver vara lika stort.
Sedan befinner vi oss ju bara i början av elbils och batteriutvecklingen, den har ju faktiskt bara pågått i ca 125 år så mycket kan ju hända när det gäller material och teknik.
Men personligen tror jag på något helt nytt transportmedel, det kan inte vara vettigt att transportera en enda person i en tvåtons metallklump som förekommer för det mesta numera.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Hundter, man måste ju komma ihåg att det går åt väldiga mängder metaller även vid tillverkning av våra konventionella fossilbilar och detta medför ju att behovet inte behöver vara lika stort.
Sedan befinner vi oss ju bara i början av elbils och batteriutvecklingen, den har ju faktiskt bara pågått i ca 125 år så mycket kan ju hända när det gäller material och teknik.
Men personligen tror jag på något helt nytt transportmedel, det kan inte vara vettigt att transportera en enda person i en tvåtons metallklump som förekommer för det mesta numera.

+100

Uppdaterat: 2021-09-10 09:59
*Robban
Torgnyastrom skrev:

Inget fossilbränsle efter 2030. Hur tänker MP att de gigantiska satsningarna på järnvägar mm ska komma tillstånd utan entreprenadmaskiner, lastbilar mm som ska vara med och bygga dessa? De drivs som bekant med diesel. MP verkar inte ha tänkt särskilt långt (den här gången heller)… Verklighetsfrämmande som vanligt.

Du missar att större delen av järnvägsnätet idag inte är eldrivet, utan drivs av Diesellok. Ska du till Kalmar tex, så är det Diesellok du åker. De är jättenya, typ från 50-70-talet beroende på modell.

Uppdaterat: 2021-09-10 10:04
J.L skrev:

Spåkula behövs nog knappast. Avsmältande glaciärer, polaris, översvämningar i Tyskland, Gävle2021, Kristinehamn2014, Malmö2014, Uppsala2018 etc. Extremhetta i södra Europa med gigantiska skogsbränder. Detta är effekter av det som FN:s klimatpanel redovisat som påverkan av mänsklig aktivitet. Tyvärr har klimatförändringarna passerat "the tipping point" men den rika världen borde göra allt i sin makt att göra sitt bästa för att minska konsekvenserna. Tyvärr alla förbränningsmotorkramare är det bara att släppa dessa tankar och satsa på bra begagnade batteribilar som kommer ut på marknaden när tjänstebilsförarna byter bil.

Lite konstigt att skriva om översvämningar här och där, olika år, det var tex översvämning i Gävle den 18 augusti 1945, 1904 var det extemt hög vattenstånd i mälaren, och 1860 var 1800-talets värsta översvämning i Dalälven, då Siljan stod 3 meter över sin vanliga vattenivå.
Det går inte att titta på det så, du måste se det på ett längre perspektiv än 10 år, och även längre än vad IPCC och all forskning gör, dvs längre än 1940.

Det är inte värre väder nu, än för 300 år sedan. Snarare är vädre mildare, problemet är att allt rapporteras med kimatikrisen, ivrigt påhejat av politiker. Översvämingen i Gävle i år, är ju ett problemområde om något. Är ju inte första gången som de haft problem med översvämning, utan sedan området etablerades. Forska lite själv, SMHI har mycket matnyttigt från de senaste 30 åren, inget tyder på att översvämningar är kopplade till koldioxidutsläppen. Jag skulle i så fall vilja se den forskningen.

Uppdaterat: 2021-09-10 10:15

Var ska vi börja skära ner?
Hur går det få med den sk. handelsbalansen?
Vi importerar, för att ge några exempel:
Bananer från Honduras och Columbia
Öl från Hawaii
Kött från Brasilien och Paraguay
Tomater från Spanien
Sallad från Italien
Fisk från Kina
Köttfärs från Danmark
Kräftor från Egypten
Korv från Ungern
Vin från USA
Öl från Tjeckien
Ost från Schweiz
Lammkött från Australien
Vin från Portugal
Kött från Argentina
Apelsiner från Israel
Sprit från Finland
Kläder och skor från Kina
Möbler från Polen
Bilar från alla håll och kanter
Olja från mellan Östern
Allt transporteras med båt,flyg och långtradare
Hur....... klimatsmart är det?

Uppdaterat: 2021-09-10 10:25
RR
Hundter skrev:

Var ska vi börja skära ner?
Hur går det få med den sk. handelsbalansen?
Vi importerar, för att ge några exempel:
Bananer från Honduras och Columbia
Öl från Hawaii
Kött från Brasilien och Paraguay
Tomater från Spanien
Sallad från Italien
Fisk från Kina
Köttfärs från Danmark
Kräftor från Egypten
Korv från Ungern
Vin från USA
Öl från Tjeckien
Ost från Schweiz
Lammkött från Australien
Vin från Portugal
Kött från Argentina
Apelsiner från Israel
Sprit från Finland
Kläder och skor från Kina
Möbler från Polen
Bilar från alla håll och kanter
Olja från mellan Östern
Allt transporteras med båt,flyg och långtradare
Hur....... klimatsmart är det?

Eftersom "vi alla" vill ha valfriheten att välja allt som finns att tillgå på jorden och inte behöva ta någon som helst ansvar för det så blir det enligt din lista.
Men visst kan jag skippa Öl från Hawaii eller Tjeckien, även om jag gillar Staropramen
Bananer... gott och bra i ryggfickan nr jag cyklar, men visst kan jag skippa även den och ta med ett äpple, som tyvärr också allt för lite kommer från Sverige...
Kött från sydamerika, behövs verkligen det när vi har bra kött i Sverige redan?
Grönsaker generellt är ju svårt i vårt klimat delar av året, men det skulle säkert gå att utöka med hjälp av växthus och dessa skulle kunna byggas ihop med datacenter och andra platser med högtempererad spillvärme.
Fisk från Kina, tror inte att det är så vanligt, men däremot fisk från Norge som varit på längre resa innan den når affären, än jag varit de senaste tio åren är helt galet.
Dansk köttfärs eller för all del fläskkött, varför då, vi har ju svensk produktion...

Precis som du skriver så är detta ett stort problem om vi inte tänker på det, du har koll på det, vilket jag uppskattar, hoppas även att du tänker på det när du köper dina varor, jag kan bara prata för mig själv och jag funderar på mina inköp och försöker göra så bra val som möjligt, även om det kostar några kronor extra, men jag som har råd har också ett ansvar för att göra något bra.

Uppdaterat: 2021-09-10 10:45
*Robban
J.L skrev:

Spåkula behövs nog knappast. Avsmältande glaciärer, polaris, översvämningar i Tyskland, Gävle2021, Kristinehamn2014, Malmö2014, Uppsala2018 etc. Extremhetta i södra Europa med gigantiska skogsbränder. Detta är effekter av det som FN:s klimatpanel redovisat som påverkan av mänsklig aktivitet. Tyvärr har klimatförändringarna passerat "the tipping point" men den rika världen borde göra allt i sin makt att göra sitt bästa för att minska konsekvenserna. Tyvärr alla förbränningsmotorkramare är det bara att släppa dessa tankar och satsa på bra begagnade batteribilar som kommer ut på marknaden när tjänstebilsförarna byter bil.

Men jag som inte vill ha en begagnad bil då?

Uppdaterat: 2021-09-10 10:49
Togga

Torgny, varför inte välja en elbil då?

Uppdaterat: 2021-09-10 10:54
*Robban

Det kommer att bli mycket dyrt i framtiden att äga en elbil!!
Så här ser det ut i dag på drivmedelsidan:
När vi tankar betalar vi tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter, som ofta kallas bensinskatt i dagligt tal, omkring 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt.!!
Hur ska Staten få in förlorade intäkter på drivmedelseifsn?
Jo, naturligtvis höja skatten på el! Det kommer även att drabba hushållssidan

Uppdaterat: 2021-09-10 12:18
RR

Betr. översvämningar!
Mycket beror på gamla avloppsnät som inte klarar stora regmängder!
Vi bygger på åkermark, vi bygger så nära vatten som möjligt och klarar inte en höjning av vattennivåer! Vi betong- och asfaltbelägger mer och mer utan konsekvensanalys! Så vem är förvånad?
Experter anser att mer borde byggas i trä! Dvs. Offra jordens lungor!
Hur skulle den skogen fällas? Med handspg? Drivmedel är ju utfasat! Hur ska transporter ske av virket?
Frågorna är oändliga!!

Uppdaterat: 2021-09-10 12:28
RR

Ibland förundras man verkligen över folk här och är glad att det fortfarande tillverkas vuxenskor med kardborre......

Uppdaterat: 2021-09-10 12:33

Betr. Sveriges järnvägsnät!
Sveriges järnvägsnät är drygt 15 600 spårkilometer. Av detta förvaltar Trafikverket infrastrukturen för cirka 14 200 spårkilometer. Den allra största delen, omkring 80 procent, är elektrifierad järnväg.

Uppdaterat: 2021-09-10 12:49
RR

Så, Hundter, vad är din lösning?

Uppdaterat: 2021-09-10 12:51
*Robban

Skaffa skor med kardborre ! :-)

Uppdaterat: 2021-09-10 13:00
RR
lsoderlund skrev:

Torgnyastrom skrev:
Inget fossilbränsle efter 2030. Hur tänker MP att de gigantiska satsningarna på järnvägar mm ska komma tillstånd utan entreprenadmaskiner, lastbilar mm som ska vara med och bygga dessa? De drivs som bekant med diesel. MP verkar inte ha tänkt särskilt långt (den här gången heller)… Verklighetsfrämmande som vanligt.

Du missar att större delen av järnvägsnätet idag inte är eldrivet, utan drivs av Diesellok. Ska du till Kalmar tex, så är det Diesellok du åker. De är jättenya, typ från 50-70-talet beroende på modell.

Det förstärker ju bara det jag skrev. Inget bränsle till befintliga lok (som du påpekar) och inget bränsle till de maskiner som ska bygga de nya järnvägssträckorna eller rusta upp befintliga. Ridå!

Uppdaterat: 2021-09-10 14:04
Togga
EnannanRobban skrev:

Torgny, varför inte välja en elbil då?

Därför att de är alldeles begränsade än så länge. Dyr. Usel dragvikt (om den överhuvudtaget finns) hur dra en husvagn/släpvagn t ex? Lång laddtid och kort räckvidd är andra. Elbilen är nog bra som stadsbil men inte mer. Och laddhybriden är nästan patetisk. Ett par mil på el, sen bensin resterande sträcka…

Uppdaterat: 2021-09-10 14:17
Togga

Vi får väl göra som Karin Svensson Smith (MP)( Hon som ” byggde ” spårväg i den gamla kulturstaden Lund för över en miljard)
föreslog: Folk får väl cykla då!!
Det verkar snart vara det enda som inte är beskattat(förutom 25 % moms på cykeln!
Miljömupparna,de kan dom!

Uppdaterat: 2021-09-10 14:52
RR