Vi Bilägares forum

Bekräftat: Bonustak för nya laddbilar – max 700 000 kr

Bekräftat: Bonustak för nya laddbilar – max 700 000 kr

Riktigt dyra elbilar och laddhybrider blir av med sin miljöbonus om regeringen får igenom det nya bonus/malus-systemet. Här är bilarna som blir av med sin bonus.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-08 15:43

Kommentarer

Ta bort subventionerna helt, låt säljarna sänka priset på bilarna istället.

Uppdaterat: 2021-09-08 15:59

Jag är nog av samma åsikt som hx30.

Uppdaterat: 2021-09-08 16:27

Jag håller med att man borde slopa subventionerna men frågan är om prissänkningar skulle följa. Finns det någon liknande manöver i tex grannländerna som man kan lära av?

För övrigt ser jag inga konstigheter med att ha övre gräns för att bli beviljad bidraget. Det förekommer inom andra områden, tex bostadstillägg, RUT, ROT, etc.

Uppdaterat: 2021-09-08 17:12

Skall det finnas subventioner så är det väl för att "Svensson" (= många köpare) skall byta ut sin gamla fossilare mot en eldriven. Sänk i så fall gränsen ännu mera - till typ 500.000 kr så kanske även priserna pressas trots subventioner. Annars kan man lika väl slopa dessa.

Uppdaterat: 2021-09-08 17:16

Varför tycker jag att lukten av den svenska avundsjukan känns, när man snackar subventioner av elbilar och laddhybrider.

Uppdaterat: 2021-09-08 18:29

Finns väl egentligen ingen anledning till subventioner, det räcker väl gott med den straffbeskattning av fossilbilar som beslutats.
Och när det gäller bränslet kan ju skatten höjas avsevärt, där går det ju att införa jobbskatteavdrag i behövliga fall.
Inget som jag önskar, jag gillar ju att se saker som rör sig och som hörs även när de står stilla, men även en gammal stofil måste böja sig för utvecklingen.
Och oavsett vad man tycker går utvecklingen åt det elektriska.

Uppdaterat: 2021-09-08 19:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enligt artikeln kan ändringarna träda i kraft 1 juni 2022. I pressmeddelandet (https://regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/skarpt-miljostyrning-i-bonus-malus-systemet/) så nämns två datum, 1 januari 2022 och 1 juni 2022 och jag läser (men hoppas jag har fel!) att 1 januari är vad som gäller för taket på kSEK700 medan 1 juni är det datum då förändrade malusregler föreslås gälla. Någon som kan bringa klarhet i vad som gäller? Om det är 1 januari för taket så tror jag att ganska många (de som beställt under augusti eller tidigare men inte får leverans förrän 2022) som får en negativ överraskning som direkt drabbar plånboken. Man kan tycka vad man vill om subventioner men ett minimikrav på ett regelverk är förutsebarhet. Man skall kunna förlita sig på att de regler under vilka man tagit ett beslut är de regler som gäller när effekterna av beslutet slår till (i detta fall, leverans).

Uppdaterat: 2021-09-10 10:47

Bekant undrade om man för rättvisans skull även borde ta bort Malus för bilar över 700"

Uppdaterat: 2021-09-20 10:10

Rikard, nä, det kanske skall vara ytterligare 70000kr i malus på dessa???

Uppdaterat: 2021-09-21 13:30
*Robban