Bara i Sverige... hur ser det ut i Norden i övrigt? Bilstölder en tiondel så många i Norge (norrbaggarna är hälften så många men har i snitt finare bilar förmodligen) https://www.vibilagare.se/nyheter/experten-katalysatorstolderna-ar-riskfria-brott
dessa kriminella parasiter, hur utrotar vi dem? har en bekant som har det tufft både ekonomiskt och annat, bl a nyligen genomgått en svår skilsmässa. han drabbades i somras av katalysatorstöld på sin gamla Volvo S40 från slutet av 90 talet. rostig och ful, men fungerande och nyligen besiktad. Det var inte lönt för honom att få det åtgärdat, sålde bilen som reservdelsbil för 500 kr och fick låna lite pengar till en ny bil.
Hörde konstiga ljud från parkeringen här om dagen vid midnatt, gick dit och tittar ser grannens Prius uphissad och en svarthårig kille som kryper under bilen. Lyckas skrämma iväg honom. Det här var 6e gången i detta område och 2an gången på denna bilen. Polisen hade som vanligt ingen patrull i kommunen. Detta är norra Stockholm.. Även bostadsinbrott, stöld av cyklar, gräsklippare, 4 hjulingar, båtmotorer mm. Utländska skåpbilar som åker runt på nättetna är vanlig en vanlig syn. Det är som ett öppet smörgåsbord för ligorna, bara komma hit och ta vad dom vill helt riskfritt. Lägger vi till dagliga skjutingar och mord på öppen gata. Herregud vad har hänt med Sverige så här var det inte förr.
Jag tycker man faktiskt delvis kan anklaga biltillverkarna för de har helt enkelt gjort det för enkelt att komma åt och demontera dessa katalysatorer med värdefulla metaller. Helt enkelt är det en klantig design.
Gör man som tillverkare heller inget aktivt för att förhindra stölder på de aktuella bilarna, gör det ju inte saken bättre. Skämskudde nästa.
Uppdaterat: 2021-08-30 23:27
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
M a o skall tillverkaren göra det så svårt som möjligt att reparera bilarna - är det detta du menar, john2008 ? Personligen tycker jag att dom lyckats rätt bra ändå med detta utan att ytterligare försvåra bytet av katalysatorer ytterligare.
Nej - det var nog inte så enkelt att gissa att katalysatorer skulle bli populära stöldobjekt när aktuella bilmodeller konstruerades. Det är trots allt en senare tiders företeelse.
Pi, hur ofta byter man katalysator?
De håller ju ofta 30000 mil och det gör ju inte många bilar idag så nog skulle den kunnat placerats lite mer svårtillgänglig.
Men det hjälper ju inte nu, det är som det är och det enda som fungerar nu är väl en effektiv bevakning.
Uppdaterat: 2021-08-31 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Fast oftast klagar vi över att tillverkarna gör det svårt och dyrt att reparera våra bilar men nu klagar vi plötsligt över att det är för enkelt ? Och för att klåfingriga individer under senaste åren kommit på nåt nytt att stjäla ifrån våra bilar - en typ av stölder som knappast förekom när bilen konstruerades. Det är inte lätt att göra rätt - alltid hittar man nåt att klaga på.
Pi, det är ju riktigt och om man ändrar konstruktionen nu hjälper det ju inte.
De som klagar nu över att det är svårt att reparera beror väl på att de minns hur det var på den tiden man kunde klättra in bredvid motorn och skruva.
Så är det ju inte i dag, det spelar ju inte så stor roll eftersom det krävs speciell utbildning och verktyg för många reparationer, inte mycket man kan göra själv och säkert är det så att om bilen blir lättare och billigare i reparation så blir den dyrare i tillverkning.
Uppdaterat: 2021-08-31 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
Appropå konstruktionen
Det är väl nästan uteslutande gamla bilar som drabbas. Bilar där katalysatorn sitter på avgassystemet under bilen.
En modern bil har katalysatorn i stort sett inne i motorrummet direkt efter turbon. Detta för att den skall nå arbetstemperatur så snabbt som möjligt, men resultatet att dom skulle bli svårare att stjäla var tydligen en extra bonus.
Fast oftast klagar vi över att tillverkarna gör det svårt och dyrt att reparera våra bilar men nu klagar vi plötsligt över att det är för enkelt ?
Toyota Prius är en bland de mer hårdare drabbade modellerna och i videon nedan tog det två personer runt 2 min. för att stjäla en katalysator på en Prius mitt på ljusa dagen i ett tätbebyggt område. Arbetet under bil tog ca. 35 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=dVKFNhuEkN8
I Sverige har en Prius-ägare blivit av med bilens katalysator tre gånger. Så ja, nog har det blivit för enkelt att "reparera" bilar i vissa fall. = )
Uppdaterat: 2021-09-01 04:27
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Kommentarer
Bara i Sverige... hur ser det ut i Norden i övrigt? Bilstölder en tiondel så många i Norge (norrbaggarna är hälften så många men har i snitt finare bilar förmodligen) https://www.vibilagare.se/nyheter/experten-katalysatorstolderna-ar-riskfria-brott
dessa kriminella parasiter, hur utrotar vi dem? har en bekant som har det tufft både ekonomiskt och annat, bl a nyligen genomgått en svår skilsmässa. han drabbades i somras av katalysatorstöld på sin gamla Volvo S40 från slutet av 90 talet. rostig och ful, men fungerande och nyligen besiktad. Det var inte lönt för honom att få det åtgärdat, sålde bilen som reservdelsbil för 500 kr och fick låna lite pengar till en ny bil.
Hörde konstiga ljud från parkeringen här om dagen vid midnatt, gick dit och tittar ser grannens Prius uphissad och en svarthårig kille som kryper under bilen. Lyckas skrämma iväg honom. Det här var 6e gången i detta område och 2an gången på denna bilen. Polisen hade som vanligt ingen patrull i kommunen. Detta är norra Stockholm.. Även bostadsinbrott, stöld av cyklar, gräsklippare, 4 hjulingar, båtmotorer mm. Utländska skåpbilar som åker runt på nättetna är vanlig en vanlig syn. Det är som ett öppet smörgåsbord för ligorna, bara komma hit och ta vad dom vill helt riskfritt. Lägger vi till dagliga skjutingar och mord på öppen gata. Herregud vad har hänt med Sverige så här var det inte förr.
Dana
Visst finns det problem men generalisera inte och tro att det är likadant i hela Sverige.
Jag tycker man faktiskt delvis kan anklaga biltillverkarna för de har helt enkelt gjort det för enkelt att komma åt och demontera dessa katalysatorer med värdefulla metaller. Helt enkelt är det en klantig design.
Gör man som tillverkare heller inget aktivt för att förhindra stölder på de aktuella bilarna, gör det ju inte saken bättre. Skämskudde nästa.
M a o skall tillverkaren göra det så svårt som möjligt att reparera bilarna - är det detta du menar, john2008 ? Personligen tycker jag att dom lyckats rätt bra ändå med detta utan att ytterligare försvåra bytet av katalysatorer ytterligare.
Nej - det var nog inte så enkelt att gissa att katalysatorer skulle bli populära stöldobjekt när aktuella bilmodeller konstruerades. Det är trots allt en senare tiders företeelse.
Pi, hur ofta byter man katalysator?
De håller ju ofta 30000 mil och det gör ju inte många bilar idag så nog skulle den kunnat placerats lite mer svårtillgänglig.
Men det hjälper ju inte nu, det är som det är och det enda som fungerar nu är väl en effektiv bevakning.
Fast oftast klagar vi över att tillverkarna gör det svårt och dyrt att reparera våra bilar men nu klagar vi plötsligt över att det är för enkelt ? Och för att klåfingriga individer under senaste åren kommit på nåt nytt att stjäla ifrån våra bilar - en typ av stölder som knappast förekom när bilen konstruerades. Det är inte lätt att göra rätt - alltid hittar man nåt att klaga på.
Pi, det är ju riktigt och om man ändrar konstruktionen nu hjälper det ju inte.
De som klagar nu över att det är svårt att reparera beror väl på att de minns hur det var på den tiden man kunde klättra in bredvid motorn och skruva.
Så är det ju inte i dag, det spelar ju inte så stor roll eftersom det krävs speciell utbildning och verktyg för många reparationer, inte mycket man kan göra själv och säkert är det så att om bilen blir lättare och billigare i reparation så blir den dyrare i tillverkning.
Appropå konstruktionen
Det är väl nästan uteslutande gamla bilar som drabbas. Bilar där katalysatorn sitter på avgassystemet under bilen.
En modern bil har katalysatorn i stort sett inne i motorrummet direkt efter turbon. Detta för att den skall nå arbetstemperatur så snabbt som möjligt, men resultatet att dom skulle bli svårare att stjäla var tydligen en extra bonus.
Toyota Prius är en bland de mer hårdare drabbade modellerna och i videon nedan tog det två personer runt 2 min. för att stjäla en katalysator på en Prius mitt på ljusa dagen i ett tätbebyggt område. Arbetet under bil tog ca. 35 sek.
https://www.youtube.com/watch?v=dVKFNhuEkN8
I Sverige har en Prius-ägare blivit av med bilens katalysator tre gånger. Så ja, nog har det blivit för enkelt att "reparera" bilar i vissa fall. = )
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.