Vi Bilägares forum

Hård kritik mot nya a-traktorerna: ”För enkelt”

Hård kritik mot nya a-traktorerna: ”För enkelt”

Polisen riktar hård kritik mot de nya reglerna för a-traktorer. Hastighetsspärren är för lätt att komma runt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-27 13:32

Kommentarer

Det var vanligt även förr med a-traktorer som gick att köras för fort, men nu är de ju betydligt fler av dem. Att problemet skulle öka borde inte kommit som en överraskning.

Uppdaterat: 2021-08-27 21:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John
Problemet är väl snarast att det är ännu lättare än förr att komma runt spärren.

Uppdaterat: 2021-08-27 21:42

När jag var i 16-årsåldern hade många A-traktorer dubbla växellådor där den bakre hade ettan ilagd och spaken bortmonterad. Då fick man byta lock på lådan och lägga i en högre växel för att få högre toppfart.
Ganska svårt att återställa när man blev stoppad. Nu har de en knapp för att slå av och på begränsaren.

Uppdaterat: 2021-08-28 09:55

Tomas Eneroth trafikminister, så något annat var väl inte att vänta?!

Uppdaterat: 2021-08-28 10:29
RR
L. Mäkinen skrev:

Nu har de en knapp för att slå av och på begränsaren.

Förr fanns det de som hade "en spak i handsfacket" för samma ändamål.

Uppdaterat: 2021-08-28 23:41
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Förbjud skiten…

Uppdaterat: 2021-08-29 08:43

Jag håller med dig till 100 %, Axa. Och det är som sagt ingen mänsklig rättighet att få köra bil i 15-årsåldern.

Uppdaterat: 2021-08-29 09:33

Jag tror inte att det löser några problem med att sätta en åldersgräns, ungdomar utvecklas väldigt olika.
Däremot vore det bättre med ett lämplighetsintyg kombinerat med ett speciellt körkort för A-traktor.
Detta körkort ska givetvis bestå av samma teoridel som gäller övriga körkortsklasser, det handlar ju om samma trafikmiljö.
Körprovet kan ju däremot vara enklare, men ska ändå omfatta det speciella med fyrhjuliga fordon.
När det gäller hastighetsbegränsningen bör den ju höjas till 45 km/t, det är ju fånigt att dessa A-traktorer som oftast består av relativt moderna krocktestade fordon bara får framföras i 30 km/t medan de svindyra fabrikstillverkade mopedbilarna får gå i 45 km/t med sina tunna plastskal till krockskydd.
När det gäller trimning av A-traktorerna för att kunna överskrida tillåten hastighet har man ju samma möjlighet som idag, indraget körkort som även påverkar lämplighetsintyget för nästa körkortsnivå.
Eventuellt kan beslagtagning av fordonet ske.
För övrig var det en hel del förslag även i den här tråden:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/de-nya-trakorerna

Uppdaterat: 2021-08-29 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - det känns som du knappast påverkas av dessa fordon dagligen vilket jag och många andra gör. Men den avgörande frågan tycker jag är varför kraven är mycket mindre på en 15-åring än på en 18-åring som vill ta normalt B-körkort - dom färdas ju i samma trafikmiljö och alltför många A-traktorer går ju, om man vill, i normala personbils-hastigheter. Dessutom är konsekvenstänkandet ännu lägre hos en 15-åring jämfört med en 18-åring.

Uppdaterat: 2021-08-29 11:14

Pi, men det var ju det jag skrev om i mitt förra inlägg!
Och naturligtvis påverkas jag nästan dagligen av A-traktorer, det gör vi ju alla, senast i fredags var det en glad yngling som faktiskt åkte med högerhjulen på heldragna linjen till cykelbanan. Han höll alltså åt sig så mycket han kunde utan att vara olaglig och överskrida linjen. Här var det inga större problem, det var låg trafik.
Jag retar mig faktiskt mer på de trikåputtar som med huvudet neråt och blicken fäst vid framhjulet, helt klädda i svart och med svart hjälm, trampande på i hastigheter upp mot 50 km/t, ibland i klungor och i bredd, på vägbanan trots att det finns en helt nylagt cykelbana tio meter vid sidan av vägen!
Varför åker man inte på cykelbanan?
Varför har man inte gula lysande varningsvästar?
Det här paketet är minst lika förargligt som ungdomar i A-traktorer och dessutom helt oskyddat.

Uppdaterat: 2021-08-29 16:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Frågan är relevant! Personkommentaren helt onödig!

Uppdaterat: 2021-08-29 13:11
RR

Invektivet alltså !’

Uppdaterat: 2021-08-29 13:14
RR

Häromdagen mötte jag en BMW X3 av nyare årsmodell reggad som A-traktor. Seriöst?

Uppdaterat: 2021-08-29 13:44

Lika seriöst som den Mercedes S320 som rullar i Lund!!

Uppdaterat: 2021-08-29 14:04
RR

Ett annat problem är fjädringen. Även om man kunde mixtra med en äldre EPA, så gick det inte att åka i 170.

Uppdaterat: 2021-08-29 14:47

Det var någon som fick en ny Audi A5 som A-traktor. Det borde vara en säker farkost för yngre individer.

Kan folk betala över 100 kkr för en mopedbil så varför inte.

Uppdaterat: 2021-08-29 15:21

Mäkinen
Säker nja, när ungdomen klickar bort spärren…

Uppdaterat: 2021-08-29 16:24

Eftersom jag bor på landet så vet jag att A-traktorer är ett bra alternativ för dagens ungdomar för att få körvana och köra av sig lite fartglädje och få lite frihet med regnskydd när man träffar sina kompisar. Sen att det inte fungerar i praktiken är väl inte A-traktorförarnas fel utan snarare lagstiftarna som inte hänger med i utvecklingen. Hur svårt kan det vara att ställa högra krav på ett körkort som i teori och praktik ligger ,kanske, snäppet under ett B-körkort och kräva att alla skall sitta bältade och att de får framföras i t.ex. 45 km/t. Sen att spärra så att de inte går att köra fortare än 45 km/t skall väl inte vara omöjligt med dagens teknik. Kanske införa färdskrivare som på lastbilar eller andra tekniska kontroller. Vad vet jag? Fuska kan väl alla. Det verkar som vissa här helt har glömt bort hur det är att vara 15-18 år.

Uppdaterat: 2021-08-29 18:49

Christer, det är precis det jag menade i mina tidigare inlägg.
Men jag bor ju förstås också på landet.

Uppdaterat: 2021-08-29 19:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Christer, det är precis det jag menade i mina tidigare inlägg.
Men jag bor ju förstås också på landet.

Ja du verkar ha en sund och realistisk inställning till ungdomar och A-traktorer saabnisse medans andra här skriker efter förbud och helt glömt bort hur det är att vara ung.
Själv retar jag mig mera på de som kör bilar utan blinkersspak, eller som inte kan köra i rondeller, eller som konsekvent kör i vänsterfil på motorväg bara för att de är egoistiska och kan det, eller varierar sin hastighet på landsväg +- 20 km/t upp och ned , ja som helt enkelt inte borde ha körkort över huvudtaget.

Uppdaterat: 2021-08-29 20:16

Ehm, jag bor också på landet. Som ung cyklade jag i ur och skur flera kilometer per dag. Jag lät bli moped och epatraktor. Jag tog körkort 2 veckor efter jag fyllde 18. Gick hur bra som helst trots ingen ”körvana” i epatraktor. Det är tamigfan ingen körvana man får i en epa, snarare mobilvana.
Jag har barn som om några år är i epatraktor ålder, tycker ändå att man ska förbjuda skiten.

För övrigt mötte jag idag en kö på ca 20 bilar bakom en epatraktor på 70-väg. En vuxen i arbetsfordon hade stannat vid tillfälle och släppt förbi alla men inte ungdomen, de är för upptagna att ratta på den feta stereon eller knappa på mobilen.

Uppdaterat: 2021-08-29 20:49

Axa, det var för att få ett bättre beteende som jag föreslog lämplighetsintyg och ett speciellt körkort.
Bryter man mot trafikregler riskerar man ju att bli av med kortet och kan få vänta på ett nytt lämplighetsintyg.
Hur det var när man var ung har ju faktiskt inget med saken att göra, det finns ju de som cyklar idag också.

Uppdaterat: 2021-08-29 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Som ung cyklade jag i ur och skur flera kilometer per dag. Jag lät bli moped och epatraktor. Jag tog körkort 2 veckor efter jag fyllde 18. Gick hur bra som helst trots ingen ”körvana” i epatraktor.

Tänk på att det finns betydligt mer pengar i omlopp nu för tiden och något behöver de läggas på.

Uppdaterat: 2021-08-29 22:14
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Axa skrev:
Som ung cyklade jag i ur och skur flera kilometer per dag. Jag lät bli moped och epatraktor. Jag tog körkort 2 veckor efter jag fyllde 18. Gick hur bra som helst trots ingen ”körvana” i epatraktor.

Tänk på att det finns betydligt mer pengar i omlopp nu för tiden och något behöver de läggas på.

Det är sant. Min första bil var en Kadett -78 som inte gick mycket snabbare än en epatraktor :-D

Uppdaterat: 2021-08-29 22:18
Axa skrev:

Ehm, jag bor också på landet. Som ung cyklade jag i ur och skur flera kilometer per dag. Jag lät bli moped och epatraktor. Jag tog körkort 2 veckor efter jag fyllde 18. Gick hur bra som helst trots ingen ”körvana” i epatraktor. Det är tamigfan ingen körvana man får i en epa, snarare mobilvana.
Jag har barn som om några år är i epatraktor ålder, tycker ändå att man ska förbjuda skiten.
För övrigt mötte jag idag en kö på ca 20 bilar bakom en epatraktor på 70-väg. En vuxen i arbetsfordon hade stannat vid tillfälle och släppt förbi alla men inte ungdomen, de är för upptagna att ratta på den feta stereon eller knappa på mobilen.

Hur vet du att man inte får någon körvana, om du aldrig kört en A-traktor och kuskat runt flera mil till dina kompisar?

Uppdaterat: 2021-08-30 08:35

Christer
Därför att de jag möter/passerar alltid sitter med huvudet ner i mobilen. De blir mer mobilvana dock.

Jag cyklade en hel del och skulle tro att jag fick lika mycket trafikvana.

Uppdaterat: 2021-08-30 12:33

Axa, jag har sett flera cyklister med huvudet ner i mobilen eller om de kollade framhjulet?
Men du hade väl ingen mobil när du cyklade?
Nå det spelar ju ingen roll, att sitta och glo på mobilen under färd är olagligt, utom för cyklister, där är det tydligen inte olagligt bara olämpligt.
Men återigen, det är inte förbud mot A-traktorer vi ska ha utan en bättre behörighet och kontroll av denna!

Uppdaterat: 2021-08-30 12:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dags att viktbegränsa -traktorer! Förse dem med bakre reg. skylt! Begränsa antalet passagerare till 2.

Uppdaterat: 2021-08-30 14:30
RR

Har för mig att en A-traktor bara får ha en passagerare. Dock inte 100 % säker.

Uppdaterat: 2021-08-30 19:48
Axa skrev:

Christer
Därför att de jag möter/passerar alltid sitter med huvudet ner i mobilen. De blir mer mobilvana dock.
Jag cyklade en hel del och skulle tro att jag fick lika mycket trafikvana.

Det är lustigt vad du generaliserar Axa, tycker jag. Har aldrig kört om eller mött en A-traktor där föraren sitter och kollar på mobilen, men däremot många personbils och lastbilsförare som färdas i bra mycket högre hastighet. Det värsta jag sett är en personbilsförare som SMS:at vinglandes över halva vägen och en lastbilsförare som kollade på film medans han körde sitt 20-30 tons ekipage.
Jag har 3 barnbarn som alla kört A-traktor och fått lära sig att sköta sig i trafiken genom att samspela med övrig trafik, lära sig vägmärken och förstå hur sårbar man är i ett litet fordon när den övriga trafiken skall fram till varje pris och jävlas med dom för att de bara får köra 30 km/t. Idag har alla ett vanligt körkort och de säger att de inte vill vara utan sina erfarenheter av A-traktor körandet

Uppdaterat: 2021-08-30 20:14

Nåja, alla blir saliga i sin tro som man brukar säga.

Uppdaterat: 2021-08-30 20:21

Jo men tjena. Så alla som inte har kört epatraktor är sämre förare? Trams. Jag kommer inte ändra mig. Förbjud skiten.

Uppdaterat: 2021-08-30 20:29
Pi skrev:

Har för mig att en A-traktor bara får ha en passagerare. Dock inte 100 % säker.

Två passagerare om det ryms i framsätet.
VVFS 2003:19 36$

Uppdaterat: 2021-08-30 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det inte dags att avsluta forumet, innan sagorna blir för många??
De flesta tycks dock vara överens! Bättre koll av A-traktorer från myndigheternas sida!

Uppdaterat: 2021-08-30 22:11
RR

Är det inte dags att avsluta forumet, innan sagorna blir för många??
De flesta tycks dock vara överens! Bättre koll av A-traktorer från myndigheternas sida!

Uppdaterat: 2021-08-30 22:11
RR

Anser att många förare av en A-traktor glömt samspelet i trafiken. Många saknar insikten att gå åt sidan och släppa förbi kön som ligger bakom.

Uppdaterat: 2021-08-31 07:44
Lås inga trådar.

....vilket säkert bl a beror på bristande utbildning och inte minst att deras konsekvens-tänkande inte heller är speciellt utvecklat i den åldern. Sen finns det ju mängder av tämligen hårt trafikerade vägar där det inte finns nån möjlighet att gå åt sidan och det är främst det som har skapat denna irritation över dessa kraftigt ökande antal långsamgående fordon i tät trafik.

Uppdaterat: 2021-08-31 09:09

Många förare av fordon av alla slag verkar ha svårt att inse att de inte är ensamma på vägen. Att man själv anser sig ha bråttom gör inte att alla andra ska försvinna ur vägen. Man har inte rätt att åka precis i maximalt tillåten hastighet hela tiden.

Uppdaterat: 2021-08-31 09:35

Nåja Mäkinen - här i stan har vi bl a en mycket trafikerad väg med 70-begränsning. Numera inte ovanligt med långa köer med en A-traktor främst - det kan vara över 1 km kö. Så du tycker m a o att det är en helt OK situation bara för att 15-åringar skall få köra bil på allmän väg - utan reell utbildning dessutom. Kan bara konstatera att vi tycker olika i så fall.

Uppdaterat: 2021-08-31 10:02

Pi,
Stan har väl en diameter på cirka en mil så om man åker i 30 km/h istället för 70 km/h tar det 20 minuter istället för 8 minuter. Fast det är knappast kö från ena änden till andra utan möjlighet att passera.

Uppdaterat: 2021-08-31 13:59

Mäkinen - knappast ett lyft för trafiksäkerheten att skapa dessa onödiga köer och speciellt när det är tätt på bilar vilket det ofta är numera. Förstår uppriktigt inte försvaret för denna fordonstyp med sina alltför ofta olämpliga/okunniga bilförare.

Uppdaterat: 2021-08-31 18:59

Lösningen på alla problem, FÖRBJUD. Då vill jag förbjuda alla som inte har blinkerspak i bilen, alla som inte kan köra i rondeller, alla som envist ligger kvar i vänsterfil på motorväg mil efter mil, alla Toyotaförare som ligger längst fram i kön i 65 km/t på 80 väg, alla som glömt hur det är att vara ung m.m m.m

Uppdaterat: 2021-08-31 19:15

Christer
Du vill förbjuda människor, andra vill förbjuda en typ av fordon.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:26
Axa skrev:

Jo men tjena. Så alla som inte har kört epatraktor är sämre förare? Trams. Jag kommer inte ändra mig. Förbjud skiten.

Har väl ingen sagt Axa, men den som kört A-traktor borde väl vara en bättre förare än den som aldrig kört eller bara cyklat som du i ur och skur.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:26

Christer
Du kanske ska läsa om det du skrev ovan…

Uppdaterat: 2021-08-31 19:29
Axa skrev:

Christer
Du vill förbjuda människor, andra vill förbjuda en typ av fordon.

Näää! Jag vill bara peka på att det finns större problem i trafiken än A-traktorer.
Men problemet löses inte med förbud för fordon, utan de löses med att lagstiftarna hänger med i utvecklingen som t.ex högre krav på körkort, alla sitter bältade, hastigheten höjs till typ 45 km/t m.m m.m

Uppdaterat: 2021-08-31 19:31
Axa skrev:

Christer
Du kanske ska läsa om det du skrev ovan…

Förstår inte? Lös gåtan.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:33

Där jag bor ger A-traktorer en möjlighet för ungdomar att ta sig till centralorten utan att föräldrarna ska engageras. Det gör att man kan ha de unga kvar på gårdarna till de är vuxna. Det är ett par mil in till Enköping och utanför "rusningstid" finns inga kollektiva färdmedel mer än sporadiskt.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:35

Utan att påstå att jag har korrekta siffror, så låt oss säga att vi har 10 000 A-traktorer i Sverige och 3 000 000 övriga fordon, så kan jag liksom inte förstå att problemet med A-traktorer är så stort som vissa här vill påskina.

Uppdaterat: 2021-08-31 20:01

Sitta i en bilkö som kryper fram i en storstad = stressigt.

Ligga bakom en A-traktor i 30 km/h på landsbygden under någon halvminut utan att kunna köra om = hjärtinfarkt.

Så den med högt blodtryck som vill varva ner, flytta till Stockholm.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26