Vi Bilägares forum

Statistik: Här fångas flest fortkörare på bild

Statistik: Här fångas flest fortkörare på bild

Det blixtrar mest i storstädernas tunnelsystem – och Norrbotten är starkt överrepresenterat.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-24 11:31

Kommentarer

Vad kostar alla dessa fartkameror oss skattebetalare? Är det effektivt att nästan alla släpper lite på gasen för att sekunden efter de passerat kameran öka farten igen. Själv vill jag se mer målade bilar på vägarna för att folk skall lugna ner sig och köra bättre, för rent ut sagt... idag kan 8/10 inte framföra sitt fordon på rätt sätt. Nästan alla kör för fort, håller inte avstånd och om de blinkar (sällsynt) NÄR de svänger... inte INNAN. Väldigt många har börjat med vänstertrafik på våra motorvägar, och använder denna som huvudfil fast där knappt finns trafik i högerfilen. Många kör om väldigt snävt på motorvägarna, vi pratar om 2-3 meter framför svänger de in i filen framför din bil och vi ligger och kör i en hastighet med ca 25-30 meter/sekund. Sedan har vi massor med förare som ligger och nosar en i bakluckan på vägarna där man knappt kan köra om, varför? De kommer inte fram fortare men det är tydligen helt OK att öka oddset för att en rejäl olycka skall kunna inträffa genom att hålla 0-1 sekunders marginal till framförvarande bil. Mer polisbilar på vägarna och börja håva in körkorten nu.

Uppdaterat: 2021-08-24 11:45
hx30 skrev:

Vad kostar alla dessa fartkameror oss skattebetalare? Är det effektivt att nästan alla släpper lite på gasen för att sekunden efter de passerat kameran öka farten igen. Själv vill jag se mer målade bilar på vägarna för att folk skall lugna ner sig och köra bättre, för rent ut sagt... idag kan 8/10 inte framföra sitt fordon på rätt sätt. Nästan alla kör för fort, håller inte avstånd och om de blinkar (sällsynt) NÄR de svänger... inte INNAN. Väldigt många har börjat med vänstertrafik på våra motorvägar, och använder denna som huvudfil fast där knappt finns trafik i högerfilen. Många kör om väldigt snävt på motorvägarna, vi pratar om 2-3 meter framför svänger de in i filen framför din bil och vi ligger och kör i en hastighet med ca 25-30 meter/sekund. Sedan har vi massor med förare som ligger och nosar en i bakluckan på vägarna där man knappt kan köra om, varför? De kommer inte fram fortare men det är tydligen helt OK att öka oddset för att en rejäl olycka skall kunna inträffa genom att hålla 0-1 sekunders marginal till framförvarande bil. Mer polisbilar på vägarna och börja håva in körkorten nu.

Förmodar att du alltid kör perfekt? ;)

Uppdaterat: 2021-08-24 12:01

Att det tas mycket kort långt norr ut är inte förvånande.
Långa avstånd, folk vill inte ligga o hasa hem i den fart man generellt bestämt.
Förvånande är dock att folk kör för fort förbi kamerorna.

Uppdaterat: 2021-08-24 12:09

Henrik, nä.. men jag håller hastigheten (enligt GPS), och håller 3 sekunders avstånd och använder blinkers. Det är inte jättesvårt att köra "rätt" och speciellt hålla låg profil och försöka undvika olyckor. Men folk kör idag som de ville att det skall hända en olycka. Efter att ha kört ca 400 mil (ca 300 uppe i Norra Sverige) så förstår jag varför många blir tagna i Norrland, där är till att börja med nästan ingen trafik, vägarna är fina och det är omöjligt att köra i 80 km/h som Transportstyrelsen vill.

Uppdaterat: 2021-08-24 14:07
hx30 skrev:

det är omöjligt att köra i 80 km/h som Transportstyrelsen vill.

Konstigt! Jag har reglage i min bil som gör att jag helt kan välja vilken hastighet jag vill från noll till 250 km/h.

Det kan inte vara långa stunder som kamerorna vid Norra Länken är igång med så få registrerade ärenden.

Uppdaterat: 2021-08-24 15:14

Haha, alltså.. jag tror efterlevnaden är låg för att hålla så låg fart som 80 km/h på en väg som du enkelt kan hålla 100 km/h utan en massa trafik på. Väldigt många vägar som hade 90 km/h har nu blivit vägar med 80 km/h.

Uppdaterat: 2021-08-24 15:37

Kul med folk som kritiserar andra för deras fel men sina egna är bara bagateller....

Uppdaterat: 2021-08-24 15:51
hx30 skrev:

Haha, alltså.. jag tror efterlevnaden är låg för att hålla så låg fart som 80 km/h på en väg som du enkelt kan hålla 100 km/h utan en massa trafik på. Väldigt många vägar som hade 90 km/h har nu blivit vägar med 80 km/h.

Håller med dig i sak men du har missat att i Norrland är det ofta 100 km/t på vägar trots att de inte är mötesseparerade. Kom just hem ifrån en veckolång norrlandstripp.

Uppdaterat: 2021-08-24 16:16
hx30 skrev:

Själv vill jag se mer målade bilar på vägarna för att folk skall lugna ner sig och köra bättre, för rent ut sagt... idag kan 8/10 inte framföra sitt fordon på rätt sätt.

Håller med dig och ungefär så illa är det ställt idag.

Uppdaterat: 2021-08-24 18:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det värsta är inte de som kör lite fortare än skyltarna tycker jag. Utan dem som är slappa med blinkers, struntar i väjningsplikt eller stopplikt, struntar i avstånd, sitter med mobil, kör rattfulla, etc.
Men även om det sattes in flera tusen fler kameror så är det inte dem man fångar.

Uppdaterat: 2021-08-24 19:38

Nåja Axa, jag tycker nog det finns en ännu värre grupp som tyvärr ökar alltmer och det är bilförare som är drogbrukare före och under körning.
Även där är kamerorna fullständigt värdelösa!

Uppdaterat: 2021-08-24 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Rattfylleri kan innefatta både narkotika och alkohol. Men jag håller med dig.

Uppdaterat: 2021-08-24 21:10

Det var därför jag skrev drogbrukare.
En bekant vägpolis berättar att rattfyllon många gånger är kända och ofta lättare att hantera än narkotikapåverkade som tror sig vara supermän som klarar allt.

Uppdaterat: 2021-08-24 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Ah, ok. Mitt mindset utifrån arbetsskada är att oavsett narkotika- eller alkoholpåverkan är att det juridiskt räknas som rattfylleri.

Merparten av de som åker dit för rattfylleri alkohol lever ”vanliga” liv och då blir det skämmigt när man blir tagen.
Kör man på narkotika är man förmodligen i drogmissbruk och kriminalitet på annat sätt än den som kör på enbart alkohol.
Därför blir det lite olika beteenden när de blir stoppade av polisen också.

Uppdaterat: 2021-08-25 08:57

Christer, jag körde 2 veckor i sommar uppe i Norrland, runt Vilhelmina och Marsfjället mm. Som du säger, dock så är dessa vägar mindre än inlandsvägen som antagligen som du säger ofta skyltad till 100 km/h. Det som irriterade mig mest var dessa 80 km/h vägar som förut var skyltat 90 km/h och de hade satt dit fartkameror (söder om Östersund). Dessa mindre vägar (ej Europavägar tex E45) var skyltade 80 km/h och väldigt svårt att köra så sakta på dem som var fina. Men som tur är finns inte så många fartkameror på dessa vägarna.

Uppdaterat: 2021-08-25 09:11

Svårt att köra i 80 km/t ? I så fall är mitt tips att använda den lilla "pryl" som kallas farthållare och numera finns i de flesta nyare bilar. Sen upplever man dessutom mera av den härliga naturen om man inte stressar fram på de i många fall vackra Norrlands-vägarna.

Uppdaterat: 2021-08-25 11:43

Nåja, vackra? Ibland tröttnar man efter mil efter mil genom mörka skogar, det är verkligen inte överallt som det är vackert!

Uppdaterat: 2021-08-25 12:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - fast ibland beror det faktiskt på en själv i o m att man kanske väljer den "snabbaste" vägen istället för den vackraste. Själv norrlänning "av börden" och har åkt en hel del i den delen av landet. När jag var upp en sväng i somras var jag snarare överraskad över att en hel del vägar hade högre hastighetsgräns än vad som egentligen borde vara fallet med tanke på vägens skick. Och är man dessutom där under sin semester så är det ju inte helt fel att ta det lita lugnare än i den vanliga vardagen.

Uppdaterat: 2021-08-25 12:45
Pi skrev:

saabnisse - fast ibland beror det faktiskt på en själv i o m att man kanske väljer den "snabbaste" vägen istället för den vackraste. Själv norrlänning "av börden" och har åkt en hel del i den delen av landet. När jag var upp en sväng i somras var jag snarare överraskad över att en hel del vägar hade högre hastighetsgräns än vad som egentligen borde vara fallet med tanke på vägens skick. Och är man dessutom där under sin semester så är det ju inte helt fel att ta det lita lugnare än i den vanliga vardagen.

+100

Uppdaterat: 2021-08-25 12:58

Har varit där på semester några gånger, men undviker om jag får. Mest har det varit arbetsresor och då gäller kortaste, snabbaste vägen.
Jag är ingen vän av Norrland, jag har alltid varit där vid fel väder och temperaturer, jag vill så långt söderut som möjligt med gräns vid ekvatorn förstås för sedan vänder det ju :-)

Uppdaterat: 2021-08-25 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört på grusvägar i Norrland som hade 80 km/h, jag kom väl upp i ca 75 km/h sedan vågade jag inte köra fortare. Sjukt. Sedan har man fina vägar som är skyltade med 80 km/h som är väldigt fina och nästan ingen trafik som är väldigt svåra att hålla hastigheten på.

Uppdaterat: 2021-08-25 13:50

Det är som det står på https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsforare/hastighet/ nämligen att:

"Den hastighet som anges på ett vägmärke innebär inte alltid att man kan köra så fort. Märket anger bara att man inte får köra fortare."

Uppdaterat: 2021-08-25 14:35
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.