Vi Bilägares forum

Provkörning: Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Provkörning: Volkswagen ID.4 GTX (2021)

VW-koncernen kavlar ut elbilar som var laddstolpe vore den sista. Volkswagen ID.4 GTX är senaste tillskottet. Elmotor på framaxeln ger skjuts åt den familjevänliga anrättningen. Läs vår provkörning för att ta reda på styrkorna och svagheterna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-19 16:00

Kommentarer

Se där. Där fick VW fram en elbil som lät väldigt intressant och skulle kunna få mig att lämna fossilbilsträsket och köpa en elbil.

Uppdaterat: 2021-08-19 16:29

Blir tokig på VW hemsida då de inte erbjuder överskådligt vad som är standard och tillval.
Kan de inte lägga ut en tydlig pdf som andra tillverkare gör.

Uppdaterat: 2021-08-19 20:40

Håller helt med dig Axa, en helt vanlig pdf-fil är precis vad som behövs.

Uppdaterat: 2021-08-19 20:44
Power to the people

2.2 ton, det börjar närma sig lastbilsvikter.

Uppdaterat: 2021-08-20 08:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

2.2 ton, det börjar närma sig lastbilsvikter.

Varför har du sådana problem med att en bil väger 2,2 ton? Blir bilen bättre för att den väger 1,5 ton?
Lastbilarna på 30-40 ton finns ju fortfarande kvar på vägarna.

Uppdaterat: 2021-08-20 17:43

Jag måste hålla med Hacken här, nog är det konstigt att en manick måste väga 2,2 ton för att förflytta en människa.

Uppdaterat: 2021-08-20 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hackenbush skrev:

2.2 ton, det börjar närma sig lastbilsvikter.

Nej då, långt undan.
Men ta bort batteriernas vikt, behövs för att bilen skall klara sig 50mil mellan laddningarna, och ersätt med lätt bensinmotor i aluminium. Då hade du väl gnällt för att bilen var för lätt.

Uppdaterat: 2021-08-20 18:44

Guran, det har faktiskt gått snett någonstans.
Om man tänker tillbaka på vad som gällde för sjuttio år sedan, bilarna hade ca 30-40 hk, vägde 700-900 kg, tog 20-30 sekunder på sig till 100, det var fri fart men det gick inte att köra fort för vägarna var usla och bilarna toppade oftast max 120.
Idag är det skräp om det inte går att komma upp till 100 under 8 sekunder, toppfarten måste vara minst 150 och är det en fossil ska det vara 250!
Varför?
Om vi nöjer oss med en elbil med de prestanda som gällde för sjuttio år sedan behöver den inte vara så tung och ändå få en skaplig räckvidd.
Men det går naturligtvis inte, alla har ju lärt sig att ha bråttom och att komma först!
Vad det nu är för mening med det?

Uppdaterat: 2021-08-20 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, det har faktiskt gått snett någonstans.
Om man tänker tillbaka på vad som gällde för sjuttio år sedan, bilarna hade ca 30-40 hk, vägde 700-900 kg, tog 20-30 sekunder på sig till 100, det var fri fart men det gick inte att köra fort för vägarna var usla och bilarna toppade oftast max 120.
Idag är det skräp om det inte går att komma upp till 100 under 8 sekunder, toppfarten måste vara minst 150 och är det en fossil ska det vara 250!
Varför?
Om vi nöjer oss med en elbil med de prestanda som gällde för sjuttio år sedan behöver den inte vara så tung och ändå få en skaplig räckvidd.
Men det går naturligtvis inte, alla har ju lärt sig att ha bråttom och att komma först!
Vad det nu är för mening med det?

Säkerhet, elbilar och komfort kostar vikt. Men vill du komma tillbaka till 60-talets skräpbilar som var livsfarliga att färdas i, så köp då en Smart eller någon annan pyttebil och låt oss andra välja vad marknaden ger oss som typ en XC60 Tesla 3:a eller en ID4.

Uppdaterat: 2021-08-20 19:55

Christer, var någonstans har jag påstått att någon inte skulle få välja vad någon vill?
Jag ifrågasatte utvecklingen!

Uppdaterat: 2021-08-20 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, det har faktiskt gått snett någonstans.
Om man tänker tillbaka på vad som gällde för sjuttio år sedan, bilarna hade ca 30-40 hk, vägde 700-900 kg, tog 20-30 sekunder på sig till 100, det var fri fart men det gick inte att köra fort för vägarna var usla och bilarna toppade oftast max 120.
Idag är det skräp om det inte går att komma upp till 100 under 8 sekunder, toppfarten måste vara minst 150 och är det en fossil ska det vara 250!
Varför?
Om vi nöjer oss med en elbil med de prestanda som gällde för sjuttio år sedan behöver den inte vara så tung och ändå få en skaplig räckvidd.
Men det går naturligtvis inte, alla har ju lärt sig att ha bråttom och att komma först!
Vad det nu är för mening med det?

Du kan väl börja med att roa dig med att läsa olycksstatistiken över dödade och allvarligt skadade. Det ger en liten vink om vad som skett då bilarna blivit dubbelt så tunga och stora.
Rekommenderar en Buddy om du vill ha en liten lätt gammal elbil.
Men som du säkert vet så är inte vikten speciellt viktig i fråga om energiförbrukning. För viset tog bilarna runt en liter för 70 år sedan, trotts att de var små och lätta.
Cw värdet är helt avgörande då frontarea genererar luftmotståndet som ökar med kvadraten på hastigheten. Ta roten ur vikten så ser du hur lite det påverkar i ekvationen.

Uppdaterat: 2021-08-20 20:08

Christer/Guran, ni underminerar Saabnisses funderingar! Han är ändå inne på något som börjar bli fel. Tyngre/större/längre känns ändå omodernt.

Uppdaterat: 2021-08-20 20:14
saabnisse skrev:

Christer, var någonstans har jag påstått att någon inte skulle få välja vad någon vill?
Jag ifrågasatte utvecklingen!

Nej det har du kanske inte, men du insinuerar något enormt "att det var bättre förr".

Uppdaterat: 2021-08-20 20:31
Corgie skrev:

Christer/Guran, ni underminerar Saabnisses funderingar! Han är ändå inne på något som börjar bli fel. Tyngre/större/längre känns ändå omodernt.

När blev det omodernt med elbilar och säkra bilar?

Uppdaterat: 2021-08-20 20:32

Inte alls omodernt, men du kan väl inte mena att det skulle vara säkrare om säg bilarna vägde 5 ton och frontalkrockade……

Uppdaterat: 2021-08-20 20:39

Christer, du har verkligen missuppfattat vad jag skrev.
Eftersom jag var med förr och körde dessa bilar och fortfarande gör det vid tillfälle så vet jag vad det handlar om.
Men tänk efter, vad är det för mening med att nå 100 på under 8 sekunder när man sitter fast i en bilkö, vad är det för mening med en helt olaglig toppfart i samma bilkö?
Behöver verkligen skalen väga 2 ton för att uppfylla säkerheten när TSV vill ha 0-tolerans som kanska bara kan uppfyllas om vi sänker oss till A-traktorns hastighetsgräns?
Observera att det bara är en fundering, jag kör själv ofta alldeles för fort och lever verkligen inte som jag borde och med alldeles för snabba bilar och som tekniker har jag alltid varit för teknisk utveckling.
Men någonstans har det gått fel

Uppdaterat: 2021-08-20 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl bra att bilar har blivit säkrare och mer komfortabla men kan hålla med saabnisse.
Frågan är hur det ser ut om 10 eller 20 år? Kommer vi ha bilar som väger 3 ton eller närmare 4 ton? Det vore ju föga förvånande med tanke på hur utvecklingen sett ut hittills.
Det är heller inte särskilt miljövänligt med utveckling mot större och tyngre.

Uppdaterat: 2021-08-20 20:53

Axa, vi verkar inne på samma linje

Uppdaterat: 2021-08-20 20:57
saabnisse skrev:

Christer, du har verkligen missuppfattat vad jag skrev.
Eftersom jag var med förr och körde dessa bilar och fortfarande gör det vid tillfälle så vet jag vad det handlar om.
Men tänk efter, vad är det för mening med att nå 100 på under 8 sekunder när man sitter fast i en bilkö, vad är det för mening med en helt olaglig toppfart i samma bilkö?
Behöver verkligen skalen väga 2 ton för att uppfylla säkerheten när TSV vill ha 0-tolerans som kanska bara kan uppfyllas om vi sänker oss till A-traktorns hastighetsgräns?
Observera att det bara är en fundering, jag kör själv ofta alldeles för fort och lever verkligen inte som jag borde och med alldeles för snabba bilar och som tekniker har jag alltid varit för teknisk utveckling.
Men någonstans har det gått fel

Det var nästan lika länge sedan som bilarna var lätta och fatalt farliga att köra runt i som TSV fanns :)
TSV blev Transportstyrelsen och dom har sällan synpunkter på trafiksäkerheten.
Nollvisionen togs fram av Vägverket, det sägs att det var Claes Tingvall på Vägverket som låg bakom idén som klubbades av riksdagen 1997.
Med den visionen som grund byggdes Sveriges första 2+1 väg på E4 Gävle - Axmartavlan som stod färdig 1998.
Så kombinationen säkrare bilar och säkrare vägar har onekligen minskat antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken, trotts mångdubbling av trafikarbetet gent emot den tid du drömmer dig tillbaka till Nisse.
Jag krockar mycket hellre i min nuvarande tvåtonsbil än de hälften så tunga, och betydligt törstigare bilar, jag hade på 80-talet.

Uppdaterat: 2021-08-20 21:19

Guran, var har jag påstått att jag drömmer mig tillbaka?
Jag undrar bara varför man inte skulle kunna göra trafiksäkra bilar som inte väger flera ton?

Uppdaterat: 2021-08-20 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+1 på den kommentaren, saabnisse !

Uppdaterat: 2021-08-20 22:02
saabnisse skrev:

Guran, var har jag påstått att jag drömmer mig tillbaka?
Jag undrar bara varför man inte skulle kunna göra trafiksäkra bilar som inte väger flera ton?

Så klart man kan. Se på en F1 bil, där kan man snacka om krocksäker lätt bil.
Men blir så klart väldigt dyrt att bygga bilar i kolfiber.
Bästa pris/prestanda lösningen i dag är väl höghållfast stål.
Sen så väger alla andra komforthöjand tillbehör i en modern bil åtskilda kg.
Men jag lägger ner diskussionen.
Den bil jag beställt väger ca 2ton varav batterierna säkert väger 1/4 del. Skulle tro att det är en av de lättare bilar jag haft i modern tid om ”tanken” tas bort.

Uppdaterat: 2021-08-20 22:12

Bilarna kommer bli lättare igen om några år när folk inser vad de betalar för räckvidd de aldrig använder.
1000 kg är lagom vikt på en bil. Då klarar man sig med 200 hk.

Uppdaterat: 2021-08-20 22:25
L. Mäkinen skrev:

Bilarna kommer bli lättare igen om några år när folk inser vad de betalar för räckvidd de aldrig använder.
1000 kg är lagom vikt på en bil. Då klarar man sig med 200 hk.

Med bensinmotor i så fall.

Uppdaterat: 2021-08-20 22:35

Haha, rolig diskussion.. inte blir något säkrare för att vikten ökar. Allt är relativt. Men om vissa kör runt i bilar som väger 3 ton och andra i bilar som väger 1,5 ton blir det stora problem med säkerheten om man vill att så få som möjligt skall dö eller bli svårt skadade. Dock tycker jag fel fokus skett nu på senare tid, biltillverkare bryr sig inte alls om vikten på modellerna och Volvo vill inte ens försöka sänka vikten för att de anser att detta är en del av säkerheten. Då har det gått för långt eftersom med ökad vikt får vi massa andra problem, slitage.. sämre vägegenskaper och saker som faktiskt negativt kan göra bilen osäkrare (fler singelolyckor eller problem vid halt väglag).
Elbilarna skulle lätt kunna få 30-40% längre räckvidd redan idag faktiskt, använd mindre hjul (16/17 tum), minska vikten på bilen till under 1800-1900 kg och se till att optimera aerodynamiken (Tesla är duktiga på detta).

Uppdaterat: 2021-08-23 11:53

hx30 wrote: "Haha, rolig diskussion.. inte blir något säkrare för att vikten ökar."

Så säkerhet väger inget då? Du är ganska naiv och får nog googla och läsa på vad som hänt med bilarna de senaste 50 åren och jämföra olycksstatistik mellan 1970-tal och idag.

Uppdaterat: 2021-08-23 12:25

Idag används vikten som en del av säkerheten, sedan har du också en trend med SUV karosser som driver upp vikten. Men du kan göra krocksäkra bilar med mindre vikt, se tex V40 som är säker med vikten ca 1500 kg. I krock mot egen vikt så behöver du inte addera extra vikt för att få bilen säkrare, men relativt andra bilar du möter så blir den tyngre bilen säkrare. Men då uppstår en annan diskussion, skall vi göra alla bilarna tyngre .. låt oss säga 2500 kg istället för 1500 kg och tro att säkerheten ökar!? Så är givetvis inte fallet, skulle tro att tvärtom är nog utgången ifrån ett sådant senario.
Bilar ifrån 70 talet hade inte krock-kuddar och en massa elektronik som väger extra.

Uppdaterat: 2021-08-23 13:03
hx30 skrev:

Idag används vikten som en del av säkerheten, sedan har du också en trend med SUV karosser som driver upp vikten. Men du kan göra krocksäkra bilar med mindre vikt, se tex V40 som är säker med vikten ca 1500 kg. I krock mot egen vikt så behöver du inte addera extra vikt för att få bilen säkrare, men relativt andra bilar du möter så blir den tyngre bilen säkrare. Men då uppstår en annan diskussion, skall vi göra alla bilarna tyngre .. låt oss säga 2500 kg istället för 1500 kg och tro att säkerheten ökar!? Så är givetvis inte fallet, skulle tro att tvärtom är nog utgången ifrån ett sådant senario.
Bilar ifrån 70 talet hade inte krock-kuddar och en massa elektronik som väger extra.

Suck!
Jag tror ändå på att "marknaden" ger oss de bilar vi vill ha. Du får tro och propagera för vad du vill och köpa bilar som väger mindre om det gör dig glad. Lycka till!

Uppdaterat: 2021-08-23 15:17