Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Enligt välunderrättad källa anländer de första demobilarna till handlarna om ett par tre veckor.

Uppdaterat: 2021-07-16 10:41

Är så spänd på en provtur, men jag antar man får slåss för att få en tidslucka för detta första tiden.

Uppdaterat: 2021-07-17 09:18
Power to the people

Skall bli spännande att se bilen i verkligheten, den är ju faktiskt nästan lika stor som en Enyaq men inte SUV-lik som Enyaqen.

Uppdaterat: 2021-07-20 09:50
Optimus skrev:

Skall bli spännande att se bilen i verkligheten, den är ju faktiskt nästan lika stor som en Enyaq men inte SUV-lik som Enyaqen.

Ja den har riktigt konstiga proportioner, ser ut som när man var liten och nån kom med fel skala på leksaksbilen och ville leka och man muttrade lite men sa ok.....
Det jag sett av den så verkar den väldigt vettig vad gäller drivlinan, men jag kan inte förlika mig med det hemska utseendet. Nu är smaken subjektiv så det är ju enbart min åsikt. Sen ställer jag mig frågande till det långa axelavståndet med låg markfrigång utan luftfjädring, jag tror det kommer bli mycket iskrapande här och där. Min S har kortare axelavstånd och i normalläge har den gått i rejält ibland vid "korta höga farthinder" eller vid utfarter från hotellgarage där rampens vinkel mot trottoaren är väl kraftig.

Uppdaterat: 2021-07-20 12:29

Nu Guran borde du sitta och kika på TeslaBjörn, han livestreamar sitt testande av Ioniq 5 som han fått låna för köra genom det mesta av sitt testprogram.
Det som förvånade mig var hur tung den var för att vara en nyutvecklad elbil. 2200 kg som det exemplaret var rustat han testar.
Annars inte så många slutsatser än av det lilla jag kikade in. Förbrukningssiffrorna för hans jämnfarttester i 90 och 120 kommer väl sen framöver.
Vet inte vad det är för stereopaket i den testade versionen men den ansåg han var lite sämre, ungefär som Teslas integsstereo i SR+ och ID/Enyaq.
Men intressant se hans slutsatser i morgon när han testat klart. :) Han laddade på Ionity, 125 kW vid runt 80% SoC, det är helt ok men inte så sjukt mycket bättre än Mach-E som stod bredvid och laddade med 99 kW vid nästan 90% SoC. Det förvånade mig mer att den låg så högt.

Uppdaterat: 2021-07-26 16:59
Henrik M skrev:

Nu Guran borde du sitta och kika på TeslaBjörn, han livestreamar sitt testande av Ioniq 5 som han fått låna för köra genom det mesta av sitt testprogram.
Det som förvånade mig var hur tung den var för att vara en nyutvecklad elbil. 2200 kg som det exemplaret var rustat han testar.
Annars inte så många slutsatser än av det lilla jag kikade in. Förbrukningssiffrorna för hans jämnfarttester i 90 och 120 kommer väl sen framöver.
Vet inte vad det är för stereopaket i den testade versionen men den ansåg han var lite sämre, ungefär som Teslas integsstereo i SR+ och ID/Enyaq.
Men intressant se hans slutsatser i morgon när han testat klart. :) Han laddade på Ionity, 125 kW vid runt 80% SoC, det är helt ok men inte så sjukt mycket bättre än Mach-E som stod bredvid och laddade med 99 kW vid nästan 90% SoC. Det förvånade mig mer att den låg så högt.

Orkar inte titta på det. Jag har ju köpt en bil redan. Den verkar klart lovande.
Att den laddar jättefort är ingen dealbreaker för min del. Men däremot att sätena är bekväma och bilen rullar komfortabelt och tyst. Beträffande vikten så är det väl vad en elbil väger, tung men dock ca 200kg lättare än en likvärdig ID4 GTX.
Får vänta på den redigerade testen, men den korta teaser för sin test verkade stämma ganska väl med övriga tester jag sett. Ser fram mot en komfortabel modern, energieffektiv och tillräckligt potent elbil. Ingen konverterad fossilbil med kardantunnel och jättelik mittkonsol.
Men kanske blir ett komfortmässigt fiasko för min del? Armarna räcker inte fram till ratten och stolarna passar inte alls min kroppskonfiguration. Bose ljudet tror jag blir tillräckligt men inte i klass med Burmester i min MB.
Det är till syvende och sist endast jag själv som kan komma med en korrekt recension :)
Beträffande laddning så har jag läst från flera ägare av I5 att den laddar snabbt oavsett SoC och inget man över huvud taget behöver fundera på. Ladda när du kan, inte när du nått viss SoC eller måste. Den suger oavsett i sig strömmen som en törstig alkoholist.

Uppdaterat: 2021-07-26 22:58

Jag håller med Guran att den verkar lovande, synd bara den är så sjukt felproportionerad, som gamla Opel Signum.
Ja bra säten och vettig komfort det är det viktigaste för mig med.
200 kg mer än en Model Y som ju med är hyfsat ny som konstruktion, och de är väl ungefär lika stora?
Nej att sitta och titta på hans livestream får man nog ha rätt lite annat att göra för att orka med. :) Som dig väntar jag in de redigerade kortare klippen, ska dock bli intressant.

Uppdaterat: 2021-07-27 10:00

Vikten på Tesla Y återstår väl att se då Bjørn ställer den på vågen.
2100kg är Max tjänstevikt på den mest utrustade I5 AWD troligen med solpaneler på taket.

Uppdaterat: 2021-07-27 11:43

Visst är det så Guran, kan ju vara så att Tesla med ljuger om runt 100 kg som Hyundai verkar göra här.
Skulle gissa på att vi ser Björn testa Model Y inom 2 månader iaf. De första leveranserna till kunder här i Norden kommer ske om runt en månad.

Som sagt dock övertygad att Ioniq 5 är en riktigt bra elbil för de som gillar utseendet.

Uppdaterat: 2021-07-27 11:58
Henrik M skrev:

Som sagt dock övertygad att Ioniq 5 är en riktigt bra elbil för de som gillar utseendet.

Och det är utseendet jag gillar, den ser ut lite som den första Golf 1 jag hade

Uppdaterat: 2021-07-27 12:26

Ytterligare trevlig lösning för en blivande Ioniq 5 ägare :)
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20210727/peder-bilbranschen-ar-sjukt-forvirrande-numera

Uppdaterat: 2021-07-28 12:35

Nu börjar det likna Toyota-fanatism, Guran...:)

Uppdaterat: 2021-07-28 12:37

Guran, ska bli intressant att få reda på om du kommer att vara lika positiv när du fått reda på vad du köpt och fått lite personlig erfarenhet.
På pappret är de flesta bilar bra, speciellt om man själv bara läser det man vil se.
Det har ju levererats några demoex, har du haft möjlighet att prova något än?

Uppdaterat: 2021-07-28 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, ska bli intressant att få reda på om du kommer att vara lika positiv när du fått reda på vad du köpt och fått lite personlig erfarenhet.
På pappret är de flesta bilar bra, speciellt om man själv bara läser det man vil se.
Det har ju levererats några demoex, har du haft möjlighet att prova något än?

Demoexen är inte ute hos handlarna ännu. Skulle gissa på kanske nästa helg.
Förvånansvärt mycket positivt bland den Norska ägarna. Många går från Audi e-tron, Teslas olika modeller och Polestar 2, i stort sett bara positiva kommentarer. Lite smått om mjukvaran, några smärre buggar, någon var inte nöjd med retrodesignen och sålde sin bil direkt.
Ganska samstämmigt, men bilen kanske inte kommer passa mig, det återstår att se.
Men snart blir det provkörning av en svart Essential utrustad 2wd, den demon för dom först till Karlstad.

Uppdaterat: 2021-07-28 16:08

Som med alla bilar finns det positivt och negativt, det viktiga är ju att finna den bil där man känner att de egenskaperna man själv värdesätter mest är bland det positiva och att de negativa egenskaperna inte tillhör de man vardagligt retar sig på.

Men ja, ska bli intressant att höra dina erfarenheter sen Guran, både de positiva och negativa. Har hört lite olika om förbrukningen och räckvidden, en del att den går snålt och en del att den vart törstigare än väntat. Men beror ju mycket på vart och hur man kör med så det får man ta med en nypa salt tills man själv kan prova.

Uppdaterat: 2021-07-28 16:21

I dag kom demobilen till handlarn.
Provsuttit två minuter och klämt lite. Bekväma säten, kändes det som, trotts att jag satt på skyddsplasten. Blev en snabbvisit på 5 min då jag och frugan skulle på en kort semestertripp.
Blir provkörning nästa vecka.

Uppdaterat: 2021-07-29 12:19

Jag mötte en Ioniq 5 på E18 idag. Såg inte lika konstig ut i trafiken som på bild.

Uppdaterat: 2021-07-30 16:08

Som sagt tidigare är inte TeslaBjörns tester nåt facit men ger ändå lite fingervisningar.
Det som förvånade mig lite men kanske samtidigt inte pga. formen är hur mycket räckvidden sjunker när farten ökar.

Teoretisk räckvidd i motorvägsfart sommartid på under 30 mil tycker jag är lite snålt.

461 km räckvidd vid 90 km/h
289 km räckvidd vid 120 km/h

I övrigt verkar det vara en bil som är väldigt bra på vissa saker och inte alls tilltalande på andra. Med andra ord som alla bilar. :)

Uppdaterat: 2021-07-31 14:45

Intressant hur Bjørn testar i 120 på den sträckan av E6 längs Mjøsa som bevisligen inte har högre tillåten hastighet än 100, möjligen det har höjts till 110.
Men den betedde sig som VAG:s elbilar med ganska lik förbrukning och räckvidd i både 90 och 120.
Men helt klart, ämnar man köra långa sträckor i motorvägsfart så finns det kanske bättre bilar, åtminstone Tesla. Kanske även BMW I4
Men jag vill bestämt minnas att Henrik proklamerar för en paus minst var tredje timme, så då minskar problemet rejält :) du kan som sagt fylla halva batteriet medans du går på toaletten.
Jag får se vad jag tycker den dag jag förhoppningsvis får min bil levererad, förhoppningsvis inte allt för mycket jag retar mig på. Är dock i tvivel om att helljuset kommer vara i paritet med det jag har på min GLC.

Uppdaterat: 2021-07-31 15:38

Tyckte det såg ut som 110 enligt skyltvisningen i bilen. Så kan tänka mig att köra 120 där inte sticker ut speciellt mycket.
Men ja, rent juridiskt så dokumenterar han en lagöverträdelse.

Oja, jag anser man ska pausa runt var tredje timme. Helt sant, men knappt 29 mil räckvidd i sommartemperatur blir kanske max 25 mil runt nollan. Teoretiskt från 0-100% batteri, vilket du inte kör mellan laddplatserna som ju inte är optimalt placerade efter varje bils maxräckvidd. Så i praktiken kommer du kanske 1,5-2 timmar mellan laddstoppen med denna. Och ja, det hade jag stört mig väldans på i min körning.

Men ja, det finns andra bilar om man har de behoven.

Min tanke är bara att jag tycker det är lite klent av en bil som är helt nyutvecklad och har höjts rätt rejält av många som att det blir en rejäl känga till de som redan finns.

Sen har den säkert som sagt många andra fördelar för de som gillar den. Precis som nackdelar för andra. Som jag skrev ovan, fördelar och nackdelar precis som alla bilar.

Uppdaterat: 2021-07-31 15:43
Henrik M skrev:

Tyckte det såg ut som 110 enligt skyltvisningen i bilen. Så kan tänka mig att köra 120 där inte sticker ut speciellt mycket.
Men ja, rent juridiskt så dokumenterar han en lagöverträdelse.
Oja, jag anser man ska pausa runt var tredje timme. Helt sant, men knappt 29 mil räckvidd i sommartemperatur blir kanske max 25 mil runt nollan. Teoretiskt från 0-100% batteri, vilket du inte kör mellan laddplatserna som ju inte är optimalt placerade efter varje mils maxräckvidd. Så i praktiken kommer du kanske 1,5-2 timmar mellan laddstoppen med denna. Och ja, det hade jag stört mig väldans på i min körning.
Men ja, det finns andra bilar om man har de behoven.
Min tanke är bara att jag tycker det är lite klent av en bil som är helt nyutvecklad och har höjts rätt rejält av många som att det blir en rejäl känga till de som redan finns.
Sen har den säkert som sagt många andra fördelar för de som gillar den. Precis som nackdelar för andra. Som jag skrev ovan, fördelar och nackdelar precis som alla bilar.

För mig kommer det räcka, men för din körning så är jag enig i att det är för klent, eller rättare sagt bilens frontarea tar ut sin rätt då farten ökas.
Du lär få hålla dig till sedanbilar skulle jag tro. I nuläget är det väl bara Tesla som fixar att du kan köra tre timmar i 120 och ha reserver kvar.
2250kr kostar i Bjørns hastighetsöverträdelse, det var inte så farligt.

Uppdaterat: 2021-07-31 15:51

Smartare göra som Harry Metcalfe alltid gör i sina videos, där är istort sett alltid kameran placerad så att rattkransen eller hans hand "råkar" blockera hastighetsmätarens lite mer entusiastiska del....:)

Svårare dock för Björn som gör det för att visa på siffror, Harry´s Garage klipp är ju mer känsla och nöje.

Sedaner vet jag inte om jag måste hålla mig till Guran, åker ju halvkombi idag och det fungerar utmärkt och anar att Model Y fixar det med. Men ja, det är nog inte så stor bredd på utbudet än om man kör mycket motorväg till vardags och vill kunna åka på smidigast möjligt. Men jag kan lova dig att trots att jag är väldigt nöjd med bilen så hoppas jag med att utbudet ökar så valfriheten blir större över hela bredden av elbilar från stort till smått och för olika plånböcker.

i4 är faktiskt väldigt intressant med om den håller det den lovar med runt 59 mils räckvidd WLTP. Men vad jag hört kommer leveranser dröja på den. Så den blir inte aktuell för mig denna gång.

Uppdaterat: 2021-07-31 16:00

i4 verkar bli en hit om den håller vad den lovar och är en halvkombi tack och lov.
Hade jag valt förmånsbil idag (vilket inte kommer hända med de nya reglerna) så hade i4 varit en av de tre toppvalen tillsammans med ioniq5 och Polestar 2. Polestar skulle varit överlägset billigast att välja.
Kolla på unifleet för kostnader för företag/anställd. Dock ej uppdaterad med de nya högre förmånsvärdena ännu.

Uppdaterat: 2021-07-31 16:34

Jag uppfattade som att Enyaq gjorde bra ifrån sig på Björns långtest.

Uppdaterat: 2021-07-31 23:40

Axa: Det gjorde den, men i "högre" fart drabbas både den och ID.4 av samma som Ioniq 5 visade sig med göra mer än jag trodde, rejäl stigning av förbrukningen när farten ökade.

Jag kan ju erkänna att när jag ligger och matar motorväg så ligger jag oftast med AP på 130-140 km/h så för min del skulle det blir riktigt kort räckvidd i dessa modellerna.

Blir mer och mer nyfiken på Model Y, synd bara Berlinproduktionen ligger efter planerna......men kommer bli otroligt intressant att se hur den förbrukar kontra Enyaq, ID.4 och Ioniq då de är mer samma typ av bil. Min gissning bara är att den kommer dra runt 5-10% mindre än dem. Sen återstår att se vilket batteripack den får när den kommer, det på 75 eller det på 82 som de stoppar i Model 3:orna som kommer hit nu.

Uppdaterat: 2021-08-01 00:54

Henrik
Ja, det visar ju att Tesla utformat sina modeller på ett sätt som är mer energieffektivt vid högre farter.
Är man behov av en långkryssare på el så är Tesla oslagbara. För mer blandad körning verkar Ioniq och Enyaq ha riktigt bra förbrukning trots högbyggen.

Uppdaterat: 2021-08-01 12:09

I dag har jag äntligen provkört, visserligen en basutrustad version då det bara är de som kommit som demobilar.
Men den levde mer än väl upp till mina förväntningar.
Säten som passade min kropp, betydligt mjukare och bekvämare än på min GLC. Tyst i kupén och en komfort avstämd gång i chassiet.
Komfort i kupé och chassi var bättre än förväntat. Det märks att man konstruerat nått helt annat. Nu provade jag inte grusväg, men på asfaltvägar så var det mer än vad jag förväntat.
Drivlinans kraft räcker mer än väl med de dryga 200hk till knappa två ton bil. Blev lite smått hysterisk i sportläge.
Lite hårdplast i dörrsidor och på andra ställen.
Jag skulle helt klart varit nöjd med en sådan, men nu har jag beställt en fullutrustad med en extra motor och mycket mer lullull.
Prövade ”självkörningen” med automatiskt filbyte, det funkade. Fingrade i övrigt inget på skärmarna. Försökte prata med bilen, men det gick inte alls, där tror jag en Tesla skulle förstått att jag frös :)
Testade I-pedal, funkade oklanderligt och även autoregenerering klarade jag att slå på, men om det funkade som tänkt vet jag inte. Blir att testa mer.
Av denna test så tror jag att det blir en bil jag kan leva med några år,
Mercan kändes rejält antik efter provkörningen, ett tröskverk framme under huven och en nästan klaustrofobisk kupé med en gigantisk mittkonsol. I5 är luftig, stora rutor med mycket ljusinsläpp och dom vita ramarna runt skärmarna skämmer inte, snarare ökar det på den luftiga känslan.
Blir värre att vänta….

Uppdaterat: 2021-08-06 21:06

Provkörde igår, en dryg halvtimme 10-12 km på göteborgska vägar. Tycker verkligen att Hyundai har lyft sig ordentligt med I5 jämfört med gamla Ioniq och Kona. i-Pedal var ett bra tillskott, jag gillar fortfarande att man fritt kan välja mellan total frirullning, tre steg av regen och enpedalskörning.
"Vägbullret" var i min subjektiva åsikt i nivå med ID.3, vilket med gamla Hyundai-mått är bra(!).

Blir absolut intresserad av att beställa en, om det nu väl gick. Verkar som att orderböckerna tyvärr är stängda igen en tid framöver...

Uppdaterat: 2021-08-06 22:28
Power to the people
Grosser skrev:

Provkörde igår, en dryg halvtimme 10-12 km på göteborgska vägar. Tycker verkligen att Hyundai har lyft sig ordentligt med I5 jämfört med gamla Ioniq och Kona. i-Pedal var ett bra tillskott, jag gillar fortfarande att man fritt kan välja mellan total frirullning, tre steg av regen och enpedalskörning.
"Vägbullret" var i min subjektiva åsikt i nivå med ID.3, vilket med gamla Hyundai-mått är bra(!).
Blir absolut intresserad av att beställa en, om det nu väl gick. Verkar som att orderböckerna tyvärr är stängda igen en tid framöver...

Jag vet vart du kan få beställa en, dom har inte fått ny tilldelning och kan lägga order ännu, men får sälja bilar som sedan beställs i ordningsföljd då ny tilldelning r erhållen

Uppdaterat: 2021-08-07 08:06

Jag ska kika på Ioniq nästa vecka tänkte jag. Hoppas det går att få till en provkörning.

Uppdaterat: 2021-08-07 22:31

Hur är det med ljuset på Ioniq? Körde hem igår natt och är fortfarande imponerad av helljuset på min Skoda.
Finns det några test på Ioniq halv/helljus? Det verkar även finnas skillnad i utrustat ljus Essential kontra Advance.

Uppdaterat: 2021-08-08 15:50
Axa skrev:

Hur är det med ljuset på Ioniq? Körde hem igår natt och är fortfarande imponerad av helljuset på min Skoda.
Finns det några test på Ioniq halv/helljus? Det verkar även finnas skillnad i utrustat ljus Essential kontra Advance.

Kolla TeslaBjörns tester, han brukar vara noga med att kolla ljuset med.

Uppdaterat: 2021-08-08 16:25
Axa skrev:

Hur är det med ljuset på Ioniq? Körde hem igår natt och är fortfarande imponerad av helljuset på min Skoda.
Finns det några test på Ioniq halv/helljus? Det verkar även finnas skillnad i utrustat ljus Essential kontra Advance.

Jag har inte sett någon test av ljuset ännu, TeslaBjørn åkte och testade helljuset utanför Jessheim vid sin provkörning. Jag gissar på riktigt bra halvljus och hyfsat helljus.
Och det är skillnad på ljusen. Essential har LED med reflektorer, alla fyra lyktorna lyser både på hel och halvljus. Advance har LED med projektorlinser, även där lyser alla fyra på hel och halvljus, vad jag sett. Essential har jag testat, så där vet jag att dom lyser, men inte i mörker ännu.

Uppdaterat: 2021-08-08 19:12

Jag har inte heller sett att Björn testat ljuset, kanske finns någon annan som har?
Ja, problemet med provkörning sommartid är väl att man inte kan testa ljus.
Men det verkar kunna vara bättre ljus i Advanced.

Uppdaterat: 2021-08-08 19:34

I Norska Ionq5 gruppen på FB är det vissa som testat i tunnlar och överväger att montera LED-ramp.
Vill minnas att TeslaBjørn är nöjd med halvljuset och helljuset är inget wow, men bättre än Hyundai Tucson:s helljus. Även omöjligt att se på en film hur det lyser.
Nya Tucson har jag provat i mörker, riktigt bra halvljus och brett men lite kort helljus, den har två reflektor LED på varje sida, men en för hel och kurvljus och en för halv.
Så jag tror det kommer duga, men inte världsbäst. Nu lär det vara mörkt när jag får min bil så då lär det snabbt märkas om det är tillräckligt bra.
Men är det lika positivt som resten av bilen var så lär det duga åt mig, annars får det bli en smäcker Hella Ledbar. Den lär knappt synas monterad under nummerplåten. Vill man ha riktigt bra så kan man köpa en adaptiv Lazer ramp. Men den passerar 10kkr.

Uppdaterat: 2021-08-08 20:39

Vill inte vara en party pooper, jag gillar Ioniq 5 skarpt, men tycker inte laddningen var något speciellt. Inte för att 220kW på något vis är långsamt, dåligt, inte imponerande eller så, men med all hype runt bilen trodde jag nog den skulle vara vassare med 800V (275A). Jag hatar ju att Tesla alltid dras upp men i detta fallet är jag mer imponerad över att dom trycker i 200kW+ på 400V (500A) eller för all del t.ex tjockis E-Tron med 175kW på 400V (438A). Känns inte som att de dragit fördel av den högre systemspänningen.

Uppdaterat: 2021-08-08 21:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

En stor fördel är ju trots allt att t ex dubblerad spänning halverar strömmen vid samma effekt och detta i sig innebär att man kan klara sig med betydligt klenare kablage. Allt är inte bara laddeffekt och korta laddtider.

Uppdaterat: 2021-08-08 22:34
Lason1 skrev:

Vill inte vara en party pooper, jag gillar Ioniq 5 skarpt, men tycker inte laddningen var något speciellt. Inte för att 220kW på något vis är långsamt, dåligt, inte imponerande eller så, men med all hype runt bilen trodde jag nog den skulle vara vassare med 800V (275A). Jag hatar ju att Tesla alltid dras upp men i detta fallet är jag mer imponerad över att dom trycker i 200kW+ på 400V (500A) eller för all del t.ex tjockis E-Tron med 175kW på 400V (438A). Känns inte som att de dragit fördel av den högre systemspänningen.

Det har dom genom att byggt en knappt 200kg lättare bil än motsvarande ID4/Enyaq/Q4.

Uppdaterat: 2021-08-09 07:27

Nu har jag varit och kikat på Ioniq 5. Bara torrkört då det var en hel del andra nyfikna och bara en demobil.
Mina intryck, först positivt:
- väldigt mycket snyggare irl
- väldigt rymlig, även bakom ”mig”
- ganska smart med skjutbar mittkonsol
- tydliga skärmar, hann dock inte knappa runt så mycket
- bra sikt
- skön förarmiljö

En del negativt:
- väldigt plastig inredning, betydligt mer än tex Enyaq
- rappligt med bl.a. små gummimattor i förvaringsfacken som inte ens satt fast
- noterar att backkameran är väldigt utsatt läge
- den utdragbara ”hatthyllan” var väldigt rapplig och jag störde mig direkt på den
- bakrutan var uppenbart skitig då någon provkört på grusväg, kommer definitivt bli problem utan torkare
- bagageutrymme med plast runt hjulhusen, snålt att inte lägga på filtmatta.

Provkörde även Enyaq idag, ca 30 min. Väldigt skön och ganska tyst trots 21 tummare. Räcker gott och väl med 200-hästars motorn. Kränger inte så mycket i tex rondeller, för att vara SUV. Enpedalskörningen gick bra. Är ingen riktig sådan men I läge B så bromsar den ordentligt vid uppsläpp. Inredningen upplevs betydligt bättre än Ioniq.

Uppdaterat: 2021-08-09 15:59

Axa, det är synd att dom inte har fått Advance utrustade bilar ännu som är den nivå du bör jämföra med en Enyaq.
Mycket av den plastiga inredningen du nämner lyser med sin frånvaro i den versionen.

Uppdaterat: 2021-08-09 20:19
Guran skrev:

Axa, det är synd att dom inte har fått Advance utrustade bilar ännu som är den nivå du bör jämföra med en Enyaq.
Mycket av den plastiga inredningen du nämner lyser med sin frånvaro i den versionen.

Ah, det är alltså annan inredning i Advanced? Intressant. Ska se ifall jag kan få till en provkörning eller vänta in en Advanced demobil.
Just nu leder Enyaq för min del.

Uppdaterat: 2021-08-09 20:48

Låter ju väldigt märkligt om de har olika dörrsidor, nederdel på instrumentpanel och mittkonsoll etc. beroende på utrustningsnivå?
Där gillade jag ju med Enyaq, även om grundversionen inte alls kändes lika lyxig som de mes skinn och allt så var ändå materialvalen bra kvalitetskänsla på och gav ett bra intryck. Nej jag vidhåller nog att årets överraskning än så länge är Enyaq för min del, där fick jag svälja fördomar. Hoppas bara de kör vidare med det i sina andra modeller, för de behöver ju verkligen en uppryckning från nivån de har nu till sin nästa generation.

Uppdaterat: 2021-08-09 21:06
Henrik M skrev:

Låter ju väldigt märkligt om de har olika dörrsidor, nederdel på instrumentpanel och mittkonsoll etc. beroende på utrustningsnivå?
Där gillade jag ju med Enyaq, även om grundversionen inte alls kändes lika lyxig som de mes skinn och allt så var ändå materialvalen bra kvalitetskänsla på och gav ett bra intryck. Nej jag vidhåller nog att årets överraskning än så länge är Enyaq för min del, där fick jag svälja fördomar. Hoppas bara de kör vidare med det i sina andra modeller, för de behöver ju verkligen en uppryckning från nivån de har nu till sin nästa generation.

Det är väl inte märkligt, något skall du väl få extra/bättre om du får upp en utrustningsnivå.
Är ju bara att jämföra denna, om än ljusa interiör på en Advance mot en av de demobilar som nu finns i Sverige. Ta vilken Hyundai som helst och jämför ”instegsversionen” med toppversionen.
https://cardesignnews.h5mag.com/interior_motives_spring_2021/hyundai_ioniq_5

Uppdaterat: 2021-08-09 22:08
Axa skrev:

Guran skrev:
Axa, det är synd att dom inte har fått Advance utrustade bilar ännu som är den nivå du bör jämföra med en Enyaq.
Mycket av den plastiga inredningen du nämner lyser med sin frånvaro i den versionen.

Ah, det är alltså annan inredning i Advanced? Intressant. Ska se ifall jag kan få till en provkörning eller vänta in en Advanced demobil.
Just nu leder Enyaq för min del.

Advance utrustade AWD bilar kommer nog först sent i höst och RWD skall komma något tidigare. Man la om prioriteringen i fabriken och fokuserar på Essential RWD, den där jäkla pandemin sätter käppar i hjulen med komponentbrist som följd.
Mycket som skiljer mellan utrustningsnivåerna, både interiört och exteriört. Även en hel del som inte framgår av faktan på hemsidan, t.ex att Advance har laminerade akustikrutor i samtliga sidorutor. Annan bakljusoptik med LED-Matrix och inte ”fejk” med bara en ljuskälla per funktion bakåt. Även fronten är annorlunda med ljus i hela den ”silvriga” listen samt mycket i inredningen.
Det är Advance utrustade bilar som alla journalister har fått testa och recensera.

Uppdaterat: 2021-08-09 22:18

Ok. Ja, hemsidan är inte särskilt informativ.

Uppdaterat: 2021-08-09 22:22
Axa skrev:

Ok. Ja, hemsidan är inte särskilt informativ.

Engelska sidan är bättre.
https://www.hyundai.co.uk/new-cars/ioniq5
Advance är som Ultimate (UK) fast har 19” i Sverige och inget soltak. Men alla options i UK är inkluderade i Sverige.
Essential är som en mix av SE Connect och Premium.
Men där ser du t.ex att högsta utrustningsnivå har Delux dörrsidor. Samt en massa övriga skillnader

Uppdaterat: 2021-08-09 22:32

Provkörde en idag.
Jag är inte superimponerad.
Trevlig att körs men inredningen kändes billig.
Ratten skymde instrumentet om inte kraftig busställning användes. Små rattar och stora skärmar är inte jättebra.
Bagaget väldigt litet, framförallt i höjd.

Enyaq kändes klart bättre.

Men gillar utseendet.

Uppdaterat: 2021-08-11 17:25
junkers skrev:

Provkörde en idag.
Jag är inte superimponerad.
Trevlig att körs men inredningen kändes billig.
Ratten skymde instrumentet om inte kraftig busställning användes. Små rattar och stora skärmar är inte jättebra.
Bagaget väldigt litet, framförallt i höjd.
Enyaq kändes klart bättre.
Men gillar utseendet.

Självklart borde det skilja en del i upplevd kvalitet då bilen du testade är 100kkr billigare än en likvärdigt utrustad Enyq bygd i konfiguratorn.
Listpriset, introduktionspriset, på Ioniq5, alla nuvarande demobilarna i Sverige, är 499.900kr.

Uppdaterat: 2021-08-11 18:32
Guran skrev:

Självklart borde det skilja en del i upplevd kvalitet då bilen du testade är 100kkr billigare än en likvärdigt utrustad Enyq bygd i konfiguratorn.
Listpriset, introduktionspriset, på Ioniq5, alla nuvarande demobilarna i Sverige, är 499.900kr.

Samtidigt bör du räkna Skodas rabatterade pris om du ska jämföra det med kampanjen hos Hyundai. Utan att ens va speciellt på så blev jag erbjuden 6,5% på Enyaq.

Uppdaterat: 2021-08-11 18:57

Japp, jag fick 5,3 procent rabatt i min offert från Skodahandlaren. Dessutom ganska generöst för inbytesbilen.

Uppdaterat: 2021-08-11 19:44