Vi Bilägares forum

Straffbart att använda ”skrämselmetoden” i rondeller

Straffbart att använda ”skrämselmetoden” i rondeller

Att köra i full fart mot rondellen och och tuta ilsket på den som inte hinner undan är att bete sig illa, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-31 14:10

Kommentarer

Varför inte helt enkelt förklara att cirkulationsplatsen är en oändlig huvudled där de som ska in har väjningsplikt och de som ska ut har skyldighet att visa det liksom vid filbyte.
Alltså samma regler som gäller på en rak huvudled!

Uppdaterat: 2021-07-31 15:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju precis så det är saabnisse, men där är förstås inga "huvudledsskyltar"

Uppdaterat: 2021-08-01 09:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej, men där finns ett påbudsmärke för cirkulationsplats som man är skyldig att följa och kanske borde det kompletteras med huvudledsskylt?
Men jag tror inte det hjälper, dels finns det redan väldigt många skyltar att observera och dels verkar det finnas alltför många bilar (Obs. jag skriver inte bilförare eftersom alla bilar, enligt media, verkar vara självkörande ) som inte begriper de märken som finns eller struntar i dem.
Jag tror på periodvisa poliskontroller vid cirkulationsplatser lika de temporära fartkontroller som egentligen hålls alltför sällan.

Uppdaterat: 2021-08-01 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det säkraste och mest praktiska är att använda höger körfält hela vägen i rondellen och slippa hastiga filbyten. Det lärs ut i spanska körskolor.

Uppdaterat: 2021-08-01 12:32
Gunnar L
Gunnar Lindberg skrev:

Det säkraste och mest praktiska är att använda höger körfält hela vägen i rondellen och slippa hastiga filbyten. Det lärs ut i spanska körskolor.

Mest praktiska? Om man vill skapa kö så visst, annars är det rent idiotiskt. Annars skulle ju endast enkelfiliga cirkulationsplatsen byggas, lika som enligt ditt resonemang så borde det endast finnas enkelfiliga vägar, det är ju precis samma sak! Jag hoppas att du inser att dit resonemang brister, men visst säkrare kanske det skulle bli, men jag anar att det skulle bli fler farliga omkörningar av "bromsklossar" ist...

Uppdaterat: 2021-08-02 07:33

Upplever aldrig att det är problem I rondeller.. svårt att göra fel där. Men visst, jag mötte en bil i en rondell en gång, en förvirrad farbror bakom ratten. :)

Uppdaterat: 2021-08-02 13:09

Det är oftast inte de som ska in i rondellen som är problemet, det är de som ska ut från rondellen som väldigt sällan(i alla fall i Sthlmsområdet) blinkar och visar att de ska ut från rondellen. Detta skapar onödigt gnissel, och stör trafikrytmen.
Vissa kommuner, som den där jag bor, har fått rondell noja. Inte mindre än 7 st rondeller måste jag passera på en sträcka som inte är mer än 2-3km för att komma till centrum. Inte undra på att bilister tröttnar på att blinka. En ToR till Centrum gör att jag passerar 14 st rondeller. Vissa dagar kanske jag åker 2 ggr, blir 28 rondeller. Woow, kommunen tänkte inte på det!!

Uppdaterat: 2021-08-02 16:05

Kan ju nästan tro att du bor i Växjö Optimus! :) Men är du säker på att alla de är rondeller? Det som förvirrar många med är ju att alla korsningar med nåt runt i sig inte är cirkulationsplatser, en del är vanlig korsning i lagens mening hur du ska ta dig an dem.

Uppdaterat: 2021-08-02 16:19

Henrik, men är det en korsning med nåt runt i mitten, om det så bara är en liten mässingsknapp, så är det en cirkulationsplats under förutsättning att påbudsskylten förekommer och då gäller samma bestämmelser som om den vore 50 m i diameter!
Det gäller alltså att vara vaksam på skylten!

Uppdaterat: 2021-08-02 16:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men det är ju just det Saabnisse, att skylten saknas på många ställen här, och då är det ingen cirkulationsplats utan en korsning där man byggt nåt runt....
Så här i Växjö som är känt för att vara rondelltätt som tusan så är det långt ifrån hälften som är cirkulationsplatser.

Uppdaterat: 2021-08-02 17:11

Japp och då gäller högerregeln om inga skyltar med väjningsplikt finns uppsatta.
Men tyvärr är kännedom om högerregeln lika ovanlig som förmågan att köra i en cirkulationsplats för många fordonsförare!

Uppdaterat: 2021-08-02 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En knepig aspekt på de "nya reglerna" som säger att cirkulationsplatsen ska betraktas som en enkelriktad väg där man kan köra varvet runt i högerfilen är att det på många ställen - minst två i Solna där jag bor - är skyltat före rondellen att t.ex. höger körfält endast leder till höger i den korsning cirkulationsplatsen ersätter. Då motsäger skyltningen de allmänna reglerna, och förvirring kommer med all säkerhet att uppstå - kanske även med olyckor som följd...

Uppdaterat: 2021-08-03 16:38

finns det verkligen regler för rondellkörning?
varför är det då ingen som följer dom? trodde att det var anarki som gällde. att köra rondell är ett vågspel som kan sluta hur som helst

Uppdaterat: 2022-05-30 20:50

Nej det finns inga regler För rondellkörning, som man bör undvika. Man har otvivelaktigt kört fel om man är och kör uppe i rondellen.
Rondell = centrala runda delen i cirkulationsplatsen
Men i bland finns det kollektivtrafikfält som faktiskt går rakt genom rondellen.

Uppdaterat: 2022-05-30 21:12