Vi Bilägares forum

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Hoppar över första inlägget.

Uppdaterat: 2021-05-21 16:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

John2008 skrev:

Pi skrev:
Risken är att du verkligen kommer att få vänta ett bra tag på ditt elektriska fordon i så fall.

Jag tycker att elbilar i nuläget är mediokra. Även om jag hade kontanta pengar att betala för en ny elbil, finns det ingen som intresserar mig tillräckligt mycket för att jag skulle göra det. 300 000 kr (efter bidrag) för en småbil som i bästa fall går 30 mil på en laddning och som har batterier som väger hundratals kilon? Nej, tack!

Då får du hoppas på att din Lupo håller i minst fem år till.

Uppdaterat: 2021-07-21 07:55

Intressant att John tycks ha så bra och tillförlitlig info om s k Solid State-batterier att han helt kan skippa tanken på dagens LiIon/LiPo-drivna elbilar. Berätta då gärna för oss okunniga när dessa finns i kommersiellt tillgängliga bilar och vilka prestanda dessa kommer att ha - samt inte minst prisnivån på dessa fordon. För jag kan väl knappast tro att du tänker köra din Lupo i +5 år ytterligare - kanske t o m runt 10 år. Och när dom ev kommer så tror jag personligen inte att det blir i de allra billigaste bilarna först - men det är min personliga gissning.

Uppdaterat: 2021-07-21 09:19
Guran skrev:

På vilket vis är de mediokra?

Jag tror att jag angivit ett antal egenskaper i trådstarten och även upprepat dem i något senare inlägg. Men framför allt ser jag idag, åtminstone för mig, elbilen bara som en möjlig närtransportör. Men det klarar ju även min vanliga bil så jag avvaktar.

Uppdaterat: 2021-07-21 10:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M skrev:

Då är ju min följdfråga, vilka av de nyare elbilarna har du testat?

Jag behöver inte testa bilar för att se att min kravlista inte uppfylls ännu. Men jag följer givetvis "proffstester" nästan dagligen. Så intresse saknas inte. ;-)

Uppdaterat: 2021-07-21 11:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast det där är ju bara ren dynga Pinjong, att påstå att elbilarna idag enbart är för transporter i närmiljön.....
Antingen är du enbart ett stort troll som skriver nåt helt annat än du tycker bara för att skapa diskussion, eller har du satt på dig de stora skygglapparna och vägrar inse bara för att du inte vill inse hur det faktiskt fungerar.

Jag har kört snart 14 000 mil på 28 månader, inte illa kommit så långt bara hemma i närmiljön. ;) Nu vet jag inte vilka du anser testar ordentligt men du kan ju kika på TeslaBjörns videor så ser du att han kör 100 mil med alla bilar han testar oavsett prislapp och de flesta landar in på att klara detta på mellan 10 och 11 timmar inklusive laddpauser. Nya Tesla Model 3 var väl nere på 9.20 inkl. laddpauser. Så ja, visst är dagens elbilar enbart för närmiljö....;)

Nejdu, Pinjong, slit av dig skygglapparna och ut och testa själv istället för att sitta hemma på kammaren och gubbgissa, Jag vågar i stort sett garantera att du skulle bli väldigt positivt överraskad.

Uppdaterat: 2021-07-21 23:33

Får testa blockeringsfunktionen ett tag tror jag.

Men var är den när man behöver den?

Uppdaterat: 2021-07-22 00:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Sedär, den kommentaren bevisade väl min tes om skygglappar ännu mer bara.
Du vill helt enkelt inte höra hur det faktiskt fungerar i verkligenheten för oss som använder elbil, redan idag, till både jobb, familj och fritid utan några som helst problem.
För då raseras din vilja av att det ska vara "mediokra" elbilar bara fortfarande.

Varför skulle det vara så farligt att testa själv istället för att sitta och gissa? Visst att du ignorerar nån här på forumet som är bevis för att du har fel, men att du även fortsätter ignorera en av de större testarna som till och med blir inbjuden av tillverkarna nu för tiden som traditionell media mer eller mindre, det förstår jag inte? Eller anser du att TeslaBjörns tester där han kör 100 mil med även de simplare elbilarna bara är fejk?

Jag kan respektera de flestas åsikter sålänge de inte är farliga för andra, men hur man så helt kan sitta och bara skriva ren bullshit, det kan inte respektera. Det är helt fine med mig att du inte vill köra elbil, helt ok! Det kan jag respektera, men ge fasiken i att sprida lögner och bullshit som att de bara är för närtransport bara för det passar din agenda.

Uppdaterat: 2021-07-22 00:25

Henrik, nu är det ju faktiskt så att man kan ha en egen uppfattning, som även om den inte stämmer med det som du anser vara den riktiga, ändå har rätt att få framföras.
Det kan ju vara så att de egna behoven avsevärt skiljer sig från dina och din erfarenhet av Tesla S.
Ett exempel nu i semestertider som vi diskuterade under en längre färd, 130 mil, i en laddhybrid med ett snitt på 0,3 och två(!) laddningar, var hur man skulle bära sig åt med en större husvagn efter en elbil.
Det finns ju elbilar som får ha 1500 kg på kroken, men det var många vagnar av de vi mötte som var betydligt tyngre.
Om man nu nöjer sig med en mindre vagn är det ju ändå så att en konventionell bil som klarar 1500kg är avsevärt billigare än motsvarande elbil.
Jag tror säkert att elbilarna kommer att ersätta fossilbilar mer och mer och priserna sjunker säkert varefter utbudet ökar, men ännu passar de inte alla och det är något man måste respektera.

Uppdaterat: 2021-07-22 10:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Som jag skrev, jag respekterar de som inte vill ha elbil nu, eller inte finner nån elbil nu som faller dem i smaken. Men kan inte respektera dem som skriver lögner som att dagens elbilar är mediokra och enbart fungerar för transporter i närområdet. För det ÄR bullshit.

Uppdaterat: 2021-07-22 12:29

Nåja. Visst funkar det med elbil på långkörning men än så länge är det lite enklare med fossilbil.
Med det sagt menar jag inte att elbil bara funkar i närområdet. Mjo, isåfall de med mindre batteri och kortare räckvidd.

Uppdaterat: 2021-07-22 16:52

Henrik M utgår alltid från sin Tesla, och där är det inga problem med laddning på långfärder genom Teslas eget täta laddnätverk. Men för övriga elbilsmärken är det inte lika enkelt, läs gärna ViB:s egna reportage om långfärd med elbil.

Uppdaterat: 2021-07-22 21:24

Jag bestämde mig och beställde en elbil.
Efter att ha rannsakat mig själv så konstaterade jag att:
- behöver inte släpa runt på 2,5 ton som nuvarande bil kan.
- kör sällan längre än 21 mil utan möjlighet till destinationsladdnlng
- priset på elbilar i förhållande till andrahandsvärdet är helt ok
- det skramlar betänkligt från en dieselmotor
- laddnätverken byggs ut umbra fart, och nu skall även Elon öppna för andra brukare. För övrigt helt i hans planer om att elektrifiera bilvärlden.
Så summa summarum så beställde jag en elbil som troligen kommer klara alla mina behov med bravur. Och även ge sportbilsprestanda och komfort som minst är i nivå, eller bättre än, med min GLC.
Ägandekostnaden har jag ingen aning om. Men tror det kommer bli helt ok.
Långfärder tror jag fungerar ypperligt då jag följer flera FB forum där elbilsägare problemfritt åker ner till Sydeuropa med sina elbilar (inte Teala)

Uppdaterat: 2021-07-22 22:09

Men jag anser att det skiljer en hel del mellan de elbilsmärken som finns och de som är på väg att lanseras.
Det ligger säkert något i den japanska undersökningen som kom fram till att Tesla ligger sex år före konkurrenterna när det gäller drivlinan med dess elektronik. Det kanske inte gäller generellt, men tittar man på energieffektivitet så verkar de ligga i topp.
Och just den biten är ju egentligen en av de primära, Hyundai och Kia t.ex. har tydligen lyckats betydligt bättre än Polestar och Volvo och några andra tillverkare, det skiljer nog ganska mycket i hur man utnyttjar teknik och material och just här tror jag det blir mera och snabbare teknikutveckling än när det gäller batterierna.

Uppdaterat: 2021-07-23 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...och skulle men dessutom dra ner höjden på bilarna till mera "normala" nivåer (= ej SUV-höjd) så skulle man kunna tjäna ytterligare räckvidd så det i kombination med saabnisse's spekulationer tror även jag är en mera framkomlig väg på kort sikt än ny batteriteknik. Glöm inte att de mest framgångsrika Tesla-modellerna - S resp 3 - är tämligen slanka skapelser.

Uppdaterat: 2021-07-23 10:20
Henrik M skrev:

Saabnisse: Som jag skrev, jag respekterar de som inte vill ha elbil nu, eller inte finner nån elbil nu som faller dem i smaken. Men kan inte respektera dem som skriver lögner som att dagens elbilar är mediokra och enbart fungerar för transporter i närområdet. För det ÄR bullshit.

Jag får väl bemöta det där av forumet accepterade skitsnacket.

Vad jag menade och försökte skriva var att jag kan se att en elbil skulle kunna funka för mina vardagliga närtransporter. Ser dock inte att en elbil på något sätt är överlägsen på dessa. Men allt kan ju ändras.

När det gäller fjärrtransporter så funkar de uppenbarligen för dig men jag vill inte bråka med det stök jag läst om i artiklar eller sett Björn Nyland råka ut för. Det kan handla om laddstationer som inte fungerar, upptagna platser, bilar som köar osv. Att du negligerar detta spelar ingen roll för mig. Vi har olika tålamod när det gäller detta.

Att elbilar ibland är mediokra baserar jag på att de t ex kan stanna i felsäkert läge (Ford e-mustang). Att de har kvalitetsproblem (ID.3). Att de trots en prislapp på ca 500.000 inte alltid klarar mer än 500 km räckvidd. Med detta sagt tror jag att utvecklingen går vidare och att allt blir bättre.

Så trådens röda linje är att elbilar inte är för alla ännu vilket finns beskrivet i inlägg nr 2. Om detta är bullshit så verkar det vara bullshit som ändå lyfts av ViB och många andra biltidningar. Jag håller fortfarande med om några av punkterna.

Uppdaterat: 2021-07-23 23:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...

” Att elbilar ibland är mediokra baserar jag på att de t ex kan stanna i felsäkert läge (Ford e-mustang). Att de har kvalitetsproblem (ID.3).”

Att fossilbilar är mediokra baserar jag på att kamkedjor och DSG-lådor rasar.

Generalisering much??

Björn Nyland har sen för övrigt knappast råkar ut för mer ”krångel” än en biljournalist som kör lika mycket som honom.

Tycker att det för det mesta flyter på riktigt bra för Björn.

Prenumererar på hans kanal.
Mycket bra och informativa tester och resor han gör!

Uppdaterat: 2021-07-23 23:24

Jag tänker inte bemöta allt som skrivs här utan enbart konstatera att vill man inte så finner man alltid problem, och vill man nåt så löser man det. Punkt!
De som säger de vill nåt men inte gör fast de egentligen kan, då vill man inte tillräckligt. Inte ett dugg svårare än så.
Trevlig helg allihopa! :)

Uppdaterat: 2021-07-23 23:36

@Deeds; visst är det en slags generalisering. Man (jag) har höga förväntningar på ny teknik som numera är mer elektronisk än mekanisk. Men VW förklarar sina problem med att de inte kunnat rekrytera tillräckligt mycket kompetent personal. I Fords fall vet jag inte vad förklaringen är. Teslas olika historiska problem har det skrivits spaltmeter om men entusiasmen har överbryggat dem alla.

Jag har följt Björn Nyland flera år och vet inte om hans erfarenheter gäller för alla men för mig känns det som att man behöver överse med ganska mycket för att äga en elbil. Det handlar om fastfrusna luckor, sladdar som inte når fram, laddhastigheter som inte är de utlovade, felparkerade fordon osv. Jag har följt detta ganska noga eftersom jag själv en dag behöver tackla åtminstone några av dessa trivialiteter. Förhoppningsvis inte alla.

Uppdaterat: 2021-07-24 00:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Guran:
Grattis till elbilsköpet! Vilket bilmärke och modell blev det? Den nya elmercedesen, EQC?

Uppdaterat: 2021-07-24 12:29
Swenssons skrev:

Guran:
Grattis till elbilsköpet! Vilket bilmärke och modell blev det? Den nya elmercedesen, EQC?

Nej ingen elkonverterad Mercedes, jag var inne på en EQA en stund, men det gick över :)
En Hyundai Ioniq 5 blev det.
Är bara väntan som är lite seg. Men den kommer troligen nång gång på senhösten.

Uppdaterat: 2021-07-24 12:55
Swenssons skrev:

Guran:
Grattis till elbilsköpet! Vilket bilmärke och modell blev det? Den nya elmercedesen, EQC?

Nej ingen elkonverterad Mercedes, jag var inne på en EQA en stund, men det gick över :)
En Hyundai Ioniq 5 blev det.
Är bara väntan som är lite seg. Men den kommer troligen nång gång på senhösten.

Uppdaterat: 2021-07-24 12:55

På sätt och vis kan jag hålla med Pinjong. Även om elbilar på flera sätt kan förenkla bilägandet så vill inte jag, efter mångårigt fossilbilsägande, ha nya typer av problem. Med åren har jag försökt att minska risken med problem som kommer av fossilbilsägande. För mig kan även de mest banala problem vara tillräckligt för att välja bort en modell. Och med elbilar som nymodighet finns en del problem som gör att jag kan bli lite fundersam ibland.

Uppdaterat: 2021-07-24 12:57
pinjong skrev:

Jag har följt Björn Nyland flera år och vet inte om hans erfarenheter gäller för alla men för mig känns det som att man behöver överse med ganska mycket för att äga en elbil. Det handlar om fastfrusna luckor, sladdar som inte når fram, laddhastigheter som inte är de utlovade, felparkerade fordon osv.

Alltså använda dessa småsaker som anledning att vänta tills elbilsutvecklingen kommit längre?! :)

Fastfrusna luckor, bara att låta bli att köpa en elbil med luckan i fronten! Detta fenomen drabbade de elbilar med frontmonterad lucka om man körde dem i sådant klimat att fronten ofta täcktes med fastfruset snöslask......tror väl det bara var Kona, E-niro samt E-soul som hade dessa problem? Tror inte någon nyutvecklad modern elbil har denna lösning.

Sladdar som inte når fram?! Samma där, köp inte en bil med dum lösning. Detta har drabbat en del av de elbilar med lucka bakom framhjulet, vilket inte heller så många nyutvecklade elbilar har. Audi hade det på sin första E-tron men har släppt det och har på bakskärmen nu på den nya.
Så återigen, ett ickeproblem om man ser till hur den stora massan av elbilar har löst det. Samt att detta bara gäller snabbladdning, vanlig laddning använder man ju oftast bilens egen kabel och den är god längd på.

Laddhastigheter som inte är det utlovade? Tja, en del laddare ger mindre än det står på skylten, vet inte riktigt hur man kan lasta bilen dock för att vissa laddkedjor inte lever upp till vad de skriver ut. Sen om det inte är snabbladdning så är det ju bilens ombordladdare som sätter gränsen och ja, köper man en bil med klen ombordladdare, nej då får man inte ut vad stolpen kanske kan ge.

Felparkerade fordon kan självklart hända, men vet inte hur stort problem det är. På mina snart 14 000 mil har jag sett det vid 2-3 tillfällen, men då har det funnits andra lediga laddare så jag har inte drabbats av det.
Då stör det mig mer att ägare av laddhybrider som inte kan ta emot hög effekt laddar på snabbladdarna när det står tomma semisnabbladdare bredvid de kunnat nyttja och släppt fram riktiga elbilar till snabbladdarna.
Men hela denna biten med felparkering samt användande av "fel" laddare för ens bil tror jag handlar mycket om information, medvetenhet och vana, så det tror iaf jag är ett övergående problem till stor del.
Sen oavsett drivmedel och förutsättningar kommer det alltid finnas idioter......så enkelt är det. Hur ofta har man inte sett folk som parkerar framför pumparna på vanlig mack för att bara gå in och handla?

Uppdaterat: 2021-07-24 15:48

Även om jag inte tycker att någon elbil är värd att köpa idag, tycker jag Byd Dolphin är ett klart framsteg vad gäller kombinationen av pris och prestanda. En hel del liknande elbilar skulle dock behövas för mer konkurrens och för att få fart på marknaden.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kinesiska-byd-dolphin-erbjuder-modern-teknik-till-lagpris

Uppdaterat: 2021-07-25 01:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

john2008 - fast vi har ju f n ingen aning om vad den bilen kommer att kosta på den Europeiska marknaden. Hoppas kan man alltid men svaret har vi ännu inte och låga priser i andra delar av världen har inte alltid avspeglat sig i samma sak här hos oss.

Uppdaterat: 2021-07-25 09:03

john, även om jag håller med dig till vissa delar ska man nog vara lite fundersam över de uppgifter som kommer om de nya kinesiska märken som är på ingående.
När det gäller pris så blir de nog billigare, vi har ju ett exempel MG ZS EV som går att privatleasa från ca 2000:-/mån. men när det gäller effekt och räckvidd, som ju oftast beräknas efter NEDC, är de ju ofta betydligt lägre än de etablerade konkurrenterna.
Men sedan är det ju upp till var och en att bedöma vad som egentligen behövs, att kunna accelerera 0 till 100 på ett par sekunder har ju faktiskt enbart akademisk betydelse.

Uppdaterat: 2021-07-25 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu rullat ca 250 mil på 2 månader med vår begagnat inköpta i3 REX.
Måste säga att jag tycker det fungerar över förväntan, och milkostnaden är låg, då jag under desa 250 milen i princip laddat ca 80kW hemma, resten publikt på gratisladdare. 11 liter bensin har gått åt i Rex-motorn. Snittat 11,8Kw/100km.

Det jag tycker är lite tråkigt däremot är att många, eller nästan alla av Elbilarna är Suvar, andra högbyggen eller sedaner. Tycker dessa varianter är rejält opraktiska (så även vår I3:a).
Jag vill snarare se en riktig kombi, likt dagens Passat, A6, 5-sereie som elbil. Jag behöver en stor kombi och vill att den ser ut som en traditionell kombi. Vw ID4 är rätt ful till och med om man jämför med en Volvo v90 eller Xc60 (som är gräslig). Gillar inte heller suvarnas chassiesättning, och varför skall alla elbilar ha så jäkla fula fälgar och accentfärger i blått, organge, gult eller nåon annan gräll färg.

Uppdaterat: 2021-07-26 10:59
lsoderlund skrev:

........och varför skall alla elbilar ha så jäkla fula fälgar och accentfärger i blått, orange, gult eller någon annan gräll färg.

Nu är det väl ändå inte många elbilar som har detta?? BMW har det som standard men går att välja bort, vilka mer har det nu egentligen? Av de nyutvecklade elbilarna som kommit sista åren kommer jag inte på många som har det?

Uppdaterat: 2021-07-26 16:52
lsoderlund skrev:

Det jag tycker är lite tråkigt däremot är att många, eller nästan alla av Elbilarna är Suvar, andra högbyggen eller sedaner. Tycker dessa varianter är rejält opraktiska (så även vår I3:a).
Jag vill snarare se en riktig kombi, likt dagens Passat, A6, 5-sereie som elbil. Jag behöver en stor kombi och vill att den ser ut som en traditionell kombi. Vw ID4 är rätt ful till och med om man jämför med en Volvo v90 eller Xc60 (som är gräslig). Gillar inte heller suvarnas chassiesättning, och varför skall alla elbilar ha så jäkla fula fälgar och accentfärger i blått, organge, gult eller nåon annan gräll färg.

MG5 kommer väl till Skandinavien (och Sverige) snart, det är en helt vanlig reko kombi med ~30 mils räckvidd. Riktigt intressant.

Uppdaterat: 2021-07-26 19:02
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Henrik M skrev:

lsoderlund skrev:
........och varför skall alla elbilar ha så jäkla fula fälgar och accentfärger i blått, orange, gult eller någon annan gräll färg.

Nu är det väl ändå inte många elbilar som har detta?? BMW har det som standard men går att välja bort, vilka mer har det nu egentligen? Av de nyutvecklade elbilarna som kommit sista åren kommer jag inte på många som har det?

VW GTX har väl blå accentfärg i dörrsidorna, som inte går att välja bort.
Men det kanske var fälgarnas fulhet och eventuella accentfärger som Soderlund avsåg.
Fälgarna skall ju vara så aerodynamiska som möjligt, då blir dom täta med stora svarta områden så dom inte skall se ut som en stor aluminiumtallrik. Och stora för att bära bilens vikt

Uppdaterat: 2021-07-26 22:26
Guran skrev:

VW GTX har väl blå accentfärg i dörrsidorna, som inte går att välja bort.
Men det kanske var fälgarnas fulhet och eventuella accentfärger som Soderlund avsåg.
Fälgarna skall ju vara så aerodynamiska som möjligt, då blir dom täta med stora svarta områden så dom inte skall se ut som en stor aluminiumtallrik. Och stora för att bära bilens vikt

Nu ska ju erkännas att jag menade utvändiga detaljer, och där är det väl inte så många som envisas med det där blå en del hade tidigare. BMW har det som standard men går välja bort iaf på i4 och iX3.

VW:s inredning däremot håller jag med om! Hur tänkte man där?! GTX är blå i inredningen oavsett hur man väljer utvändig färg, som dessutom syns invändigt i naken plåt med.
Demobilen jag körde som var en single motor hade bruna inredningsdetaljer till en gul exteriör, såg otroligt hemskt ut.....

Uppdaterat: 2021-07-29 11:04

VW kanske lyssnat (alltför mycket) på alla som klagat på hur "gråa" VWs hittillsvarande produkter varit ?

Uppdaterat: 2021-07-29 11:08
Pi skrev:

VW kanske lyssnat (alltför mycket) på alla som klagat på hur "gråa" VWs hittillsvarande produkter varit ?

Haha, så kan det ju såklart vara! :) Saabnisse har äntligen blivit bönhörd efter allt sitt tjat om grå källarinteriörer.

Uppdaterat: 2021-07-29 11:13
Henrik M skrev:

lsoderlund skrev:
........och varför skall alla elbilar ha så jäkla fula fälgar och accentfärger i blått, orange, gult eller någon annan gräll färg.

Nu är det väl ändå inte många elbilar som har detta?? BMW har det som standard men går att välja bort, vilka mer har det nu egentligen? Av de nyutvecklade elbilarna som kommit sista åren kommer jag inte på många som har det?

Nej absolut inte alla, men det ser för taskigt ut. Tycker det blåa på min i3:a är supertöntigt. Tesla har väl valt den strama vägen, och göra att bilarna inte sticker ut allt för mycket med konstiga grälla färger.

Uppdaterat: 2021-08-18 14:57

Läste just Flash krönika i senaste AMS om motorljud och att intresset för motorsport kommer att dö ut genom elektrifieringen av bilarna.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20210820/lash-jag-tror-el-sakta-kommer-doda-intresset-for-bilar/?utm_source=Agillic&utm_medium=email&utm_campaign=AMS_nyhetsbrev

Jag tror han har rätt, jag har talat med några av mina bekanta som åker batteribil och det visar sig att de är fullständigt ointresserade av bilar. Ok bling-bling och bjäfs. men tekniken är tämligen ointressant.
Det märkliga är när de står och skryter för varandra vilken lång körsträcka de har och att de inte behöver ladda mer än en gång i veckan. När jag föreslog att de hade kunnat köpa en billigare bil med mindre batteri och ladda varje kväll blev jag nästan idiotförklarad, de var tvungna att ha en bil med lång körsträcka!
Och detta trots att jag vet att den ena aldrig kör över 6 mil om dagen.
En tredje ägare vet inte heller mycket om sin bil, men han struntar i den, det är bara ett transportredskap. Han är dock intresserad av motorsport, gillar F1 och letar efter en Saab 96 för restaurering.

Uppdaterat: 2021-08-21 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intresset för den bakomliggande tekniken är väl lika stort bland fossilbilister generellt?
De som är fästa vid förbränningsmotorer dör väl ut i takt med användandet, tror jag.

Uppdaterat: 2021-08-21 10:38
L. Mäkinen skrev:

Intresset för den bakomliggande tekniken är väl lika stort bland fossilbilister generellt?
De som är fästa vid förbränningsmotorer dör väl ut i takt med användandet, tror jag.

Ja det stämmer säkert. Mycket av intresset försvann väl i samband med att det blev för komplicerat att skruva hemma i garaget och i Sverige är det ju svårare och dyrare att göra såna omfattande modifieringar som visas från USA.
Men det finns ju entusiaster som vägrar ge upp! Undrar om de börjar skruva på elbilar också, där är det ju andra otäckheter att se upp med?

Uppdaterat: 2021-08-21 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

L. Mäkinen skrev:
Intresset för den bakomliggande tekniken är väl lika stort bland fossilbilister generellt?
De som är fästa vid förbränningsmotorer dör väl ut i takt med användandet, tror jag.

Ja det stämmer säkert. Mycket av intresset försvann väl i samband med att det blev för komplicerat att skruva hemma i garaget och i Sverige är det ju svårare och dyrare att göra såna omfattande modifieringar som visas från USA.
Men det finns ju entusiaster som vägrar ge upp! Undrar om de börjar skruva på elbilar också, där är det ju andra otäckheter att se upp med?

Finns redan dem som gör stora modifieringar idag, men man måste vara lite mer försiktig vid handskandet med elen, och även ha en grundläggande kunskap gällande el-lära. Är ju inte så att man kommer krafitgt kommer modifiera bilarna som de är, men det är ju intressant med dem som får till en snygg lösning med ny drivlina i gammal bil.

Vet om två personer som idag håller på och bygger om gamla Saab 900 till elbil. Ena använder batteri och delar från Nissan Leaf och den andra Bmw i3. Tanken är att bilarna skall rulla som bruksbilar, och inte behöva så lång räckvidd. Blir rätt läckert, men man fåpr ju undra på det där med vikten... Ställer ju krav på bromsar, stötdämpare och fjädrar för att inte tala om hur man döljer batterierna.

Uppdaterat: 2021-08-25 10:15

Isoderlund, man kan ju undra hur det ställer sig med behörigheten?
Vad som görs och vad som får göras av amatören när det gäller elinstallation är ju hårt reglerat och reglerna gällande elsäkerhet har skärpts kraftigt de senaste åren.
Jag undrar och tvivlar på om det finns undantag när det gäller elbilar?

Uppdaterat: 2021-08-25 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag kollat bland elinstallatörerna på firman och det verkar som det inte räcker med den behörighet som installationselektriker har.
Det krävs speciell utbildning för arbete med elbilar.
Det är alltså inget för amatörer.

Uppdaterat: 2021-08-28 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nu har jag kollat bland elinstallatörerna på firman och det verkar som det inte räcker med den behörighet som installationselektriker har.
Det krävs speciell utbildning för arbete med elbilar.
Det är alltså inget för amatörer.

Så är det nog, men tror dessa bygger hemma amatörmässigt (de bygger själva i garaget hemmavid), och reggar sedan in bilen som ombyggt fordon.

Uppdaterat: 2021-08-30 12:06

Det spelar ingen roll, kraven på behörighet gäller!
Det går att jämföra med eljobb i den egna villan, du får byta en kontakt på en lös ledning om du har kännedom om förfarandet, men så fort det gäller arbete på fast installation krävs behörighet och numera även en elfirma som ligger bakom.
Reglerna har skärpts och det handlar främst om personsäkerhet.

Uppdaterat: 2021-08-30 12:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hittade precis detta forum. Är i samma tankar, vänta eller slå till. Vill ju ha:
- hyfsad räckvidd (börjar finnas nu)
- snabbare påfyllning av kwh (börjar finnas nu, om än inte äkta snabbladdning)
- dragkrok (börjar finnas nu)

Talar emot:
- pris
- långsam snabbladdning?
- räckvidd?

Tänker att utveckilingen kommer att ligga på ladningshastigheter och inte så mycket på räckvidd, för att likna påfyllningstiderna för bensin/dieselbilar. Skulle gärna köpa en fyrhjulsdriven enyaq med 100 kwh och laddtider på 10-15 min för 10-80%...

Uppdaterat: 2021-11-18 13:42

Hybelkanin
Det går ju rykten om att Skoda ska mjukvaruuppdatera Enyaq så att den laddar 170 kW.

Uppdaterat: 2021-11-18 14:17
Axa skrev:

Hybelkanin
Det går ju rykten om att Skoda ska mjukvaruuppdatera Enyaq så att den laddar 170 kW.

Mycket klokt om det går att göra. Ser på en del tester (olika bilmärken) där hastigheten för snabbladdning varierar betänkligt beroende på hur urladdat batteriet är, för hög eller låg temp på bateriet mm mm. Så det känns inte riktigt som att det är reell snabbladdning än..

Uppdaterat: 2021-11-18 16:03

Sen finns det ju ett antal saker som påverkar hur hög laddeffekt bilen kan ta emot - inte minst batteriets kapacitet. Större batteri - enklare/säkrare att ladda med högre effekt utan större risk att livslängden påverkas. Sen finns det kanske inte heller så många laddare som kan mata på med extra hög effekt. Och det kräver om inte annat kraftfulla anslutningar till elnätet om man inte kombinerar med "mellanlagrings-batterier". Tror att de flesta klarar sig med 100 kW laddeffekt eller däromkring - i alla fall till 90 %. Visst finns det förmånsbils-förare som kör långt men dom väljer säkert en bil som passar deras behov.
Sen måste jag få fråga skribenten ovan hur han definierar snabbladdning...

Uppdaterat: 2021-11-18 17:02

Håller med om det. Sen kan säkert min tanke om snabbladdning diffa från definitonen (om det finns en sådan). Jag tänker mig att kunna ladda ett 75-80 kwh batteri från ca 10% till 80% på 15 min är snabbladdning, oavsett andra parametrar som temp o liknande. Men det kanske kommer att anses som långsam laddning om 5 år...

Uppdaterat: 2021-11-19 08:24

Personligen skulle jag vara lite avvaktande till att forcera laddningen alltför mycket eftersom riskerna ökar med högre laddhastighet. I alla fall mera regelbundet. Sen som sagt - hur många laddare finns det inom de närmaste åren som verkligen kan leverera de effekter som behövs ? Närmast dina laddkrav idag och i rimliga prisklasser är väl Kia/Hyundais senaste generation av bilar.

Uppdaterat: 2021-11-19 10:35

Hybel, det kan ju EV6 eller Ioniq5, typ 18 minuter från 10-80%, men då hinner du ju inte äta ens...

Uppdaterat: 2021-11-19 12:44
*Robban

En snabb korv på macken kanske :-) Har sett någon test på youtube där man inte fick den hastigheten IRL i en av de bilarna vid rätt typ av laddnnigsstation. Därför funderingen att om något år har man kanske fått till detta bättre och det fungerar oavsett de parametrar som idag hindrar den hastigheten irl...
Inte för att jag åker riktigt långt jätteofta, men skönt att veta att min resa på 100 mil inte förlängs onödigt mycket med fler och längre stopp.

Påminns om lovade bredbandshastigheter som inte riktigt fungerade innan utvecklingen han ikapp.

Uppdaterat: 2021-11-19 14:20