Vi Bilägares forum

Första bilderna: Här är polisens nya vapen mot fartsyndarna

Första bilderna: Här är polisens nya vapen mot fartsyndarna

Polisens nya bilar har 360-graderskamera och inbyggd radar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-28 13:09

Kommentarer

Detta verkar lovande. Hoppas det kommer många sådana bilar i bruk snart.

Uppdaterat: 2021-07-28 14:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Denna tekniken är super, kommer troligtvis sänka tempot på vägarna en hel del, hoppas de sätter den i omålade bilar med. Funnits i USA länge och vetskapen om detta samt den betydligt tätare närvaron av målade bilar i trafiken håller ner tempot till lugnt och behagligt. Det landet har utan tvekan mycket andra problem men man blir väldigt harmonisk och lugn i trafiken när man kör där.

Uppdaterat: 2021-07-28 14:14

Ja, inte mig emot. Kan det sänka tempot och förhoppningsvis även få flera att använda spaken på vänstra sidan av ratten lite oftare (ja, blinkerspaken alltså) så är det bara positivt.

Uppdaterat: 2021-07-28 17:22

Jag hoppas oxå att det blir fler rejäla XC60 polisbilar i trafiken som dels håller buset i schack dels lockar fler poliser till trafikenheten som är den enhet som verkligen måste stärkas eftersom det är en väldigt viktig del av brottsförebyggande arbetet. Det är på vägarna buset transporterar både stöldgods, vapen, knark och inte minst sig själva därför ska trafikenheten ha rejäla V90 och XC60 som står pall.

Uppdaterat: 2021-07-28 17:37

Äntligen, bättre sent än aldrig, nu får vi verkligen hoppas att tempot på våra vägar sjunker för nu är det sjukt stressigt.

Uppdaterat: 2021-07-28 18:35
Swenssons skrev:

Jag hoppas oxå att det blir fler rejäla XC60 polisbilar i trafiken som dels håller buset i schack dels lockar fler poliser till trafikenheten som är den enhet som verkligen måste stärkas eftersom det är en väldigt viktig del av brottsförebyggande arbetet. Det är på vägarna buset transporterar både stöldgods, vapen, knark och inte minst sig själva därför ska trafikenheten ha rejäla V90 och XC60 som står pall.

Skall,dom ha bilar som verkligen står pall så borde dom valt Toyota Landcruiser. Certifierad av al-Qaida som robust bil som står pall för det mesta.
Volvos nya modeller är väl inte direkt kända för att vara fullt så pålitliga och robusta.

Uppdaterat: 2021-07-28 21:18

Med tanke på hur det ser ut i trafiken idag, lär de här polisbilarna snabbt dra in pengarna som de kostar. Positivt med denna teknik, men den borde kommit i bruk redan för många år sedan i Sverige.

Uppdaterat: 2021-07-28 22:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Tja, inget nytt, ingen som ifrågasätter hur övervakningssamhället tar över våra liv. Alla andra ovan har hoppat på PK-tåget (ni vet, man säger det som man "ska" säga), men inte jag. Jag står stolt upp och säger att detta är skit (och då håller jag ändå hastighetsgränserna).

Uppdaterat: 2021-07-29 02:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Swenssons skrev:

Jag hoppas oxå att det blir fler rejäla XC60 polisbilar i trafiken som dels håller buset i schack dels lockar fler poliser till trafikenheten som är den enhet som verkligen måste stärkas eftersom det är en väldigt viktig del av brottsförebyggande arbetet. Det är på vägarna buset transporterar både stöldgods, vapen, knark och inte minst sig själva därför ska trafikenheten ha rejäla V90 och XC60 som står pall.

Nu kör fövisso inte buset Kia Niro eller Nissan Leaf med topfart kring 150, buset kör allt som oftast mer potenta bilar som de redan idag kör i från polisen med. V90 och XC60 är ju inte direkt någon under av driftsäkerhet eller för den delen hummana driftskostnader. Tror knappast dessa kärror håller pall som du säger, kanske därför de fortfarande har kvar mänger av Saab 9-5...

Uppdaterat: 2021-07-29 08:37

Vad skall Polisen med Xc60 till? Trång i baksätet, vinglig gång pga sitt högbygge, lägg där till rätt så slöa motorer och velande växellådor (som kanappt håller för vanlig köring). V90 lär ju vara ett bättre val alla kategorier om man nu promt Polisen måste köra Volvo.
Alla ni som åkt XC60 i baksätet, kan ju säkerligen instämma att insteget är kasst, det är trångt, man får ju fråga sig hur fasiken skall de få plats med buset i baksätet? Än mindre prångla in buset i sätet när denne inte vill.

Kan kanske vara att de valt Xc60 och suv-kontruktionen för att hela sveriges gator är fallfärdiga och man numera behöver en jeep för att ta sig fram över lapptäckena man kallar vägar.

Uppdaterat: 2021-07-29 08:46

Ja detta övervakningssamhälle drabbar oskyldiga individer som mig själv...
Jag vill då inte bli övervakad 24/7 för att sen hamna på polisens firmafests "best of" övervakningsfilm-matiné.

Vill ju inte heller bli övervakad när jag fotar och filmar mig själv och lägger ut dessa alster på alla möjliga sociala medier, det är högst privat.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Guran skrev:

Skall,dom ha bilar som verkligen står pall så borde dom valt Toyota Landcruiser. Certifierad av al-Qaida som robust bil som står pall för det mesta.

Jag åkte i baksätet på en Land Cruiser polisbil för ett antal år sen. När jag vickade på fötterna lossnade bakstycket på stolen framför mig. Det blev inte konstaplarna ett skvatt roade av.

Uppdaterat: 2021-07-29 10:05

Här i Växjö hade faktiskt polisen en Land Cruiser ett tag, men inte sett den på länge nu. Så antingen har den väl gått ur tjänst eller flyttats till annat område där den gjorde mer nytta.
Men jag tror även Guran inser att det finns andra kriterier än hållbarhet till en polisbil. Anar Land Cruiser knappast har de bästa högfartsegenskaperna vid utryckning t.ex. Kan tänka mig dess säten inte håller lika bra för långa pass. Samt att jag tror de blir dyrare både i inköp och driftskostnader med.

Fantastiskt kul att se hur den som anser man ska undvika grälsjuka är den som är mest benägen att peta in en pinne i brasan för att öka tempen lite.....

Uppdaterat: 2021-07-29 11:10
Prestigelös skrev:

Vill ju inte heller bli övervakad när jag fotar och filmar mig själv och lägger ut dessa alster på alla möjliga sociala medier, det är högst privat.

Om det är högst privat ska du nog inte lägga ut på "alla möjliga sociala medier" ;)

Uppdaterat: 2021-07-29 11:11
Prestigelös skrev:

Ja detta övervakningssamhälle drabbar oskyldiga individer som mig själv...
Jag vill då inte bli övervakad 24/7 för att sen hamna på polisens firmafests "best of" övervakningsfilm-matiné.
Vill ju inte heller bli övervakad när jag fotar och filmar mig själv och lägger ut dessa alster på alla möjliga sociala medier, det är högst privat.

Tack för härlig ironi!

Uppdaterat: 2021-07-29 12:51
lsoderlund skrev:

Vad skall Polisen med Xc60 till? Trång i baksätet, vinglig gång pga sitt högbygge, lägg där till rätt så slöa motorer och velande växellådor (som kanappt håller för vanlig köring). V90 lär ju vara ett bättre val alla kategorier om man nu promt Polisen måste köra Volvo.
Alla ni som åkt XC60 i baksätet, kan ju säkerligen instämma att insteget är kasst, det är trångt, man får ju fråga sig hur fasiken skall de få plats med buset i baksätet? Än mindre prångla in buset i sätet när denne inte vill.
Kan kanske vara att de valt Xc60 och suv-kontruktionen för att hela sveriges gator är fallfärdiga och man numera behöver en jeep för att ta sig fram över lapptäckena man kallar vägar.

Här flödar superlativerna ifrån en som drabbats av märkesfanatism mot Volvo. Läser man vad du skriver så är det en hel del faktafel. Vinglig gång? Inser du inte att dessa XC60 med all den utrustning som polisen har i sina bilar kräver luftfjädring och jag kan garantera att du aldrig kört en sådan XC60.
Trångt i baksätet? Vad jämför du då med?
Slöa motorer? Volvos D5a på 235 hk är definitivt inte slö om man jämför med andra fossilbilar. Men du har väl testat?
Och vad fan menar du med velande växellådor? (" som kanappt håller för vanlig köring" ) En egen uppfinning för att misskreditera Volvo?

Uppdaterat: 2021-07-29 13:04

12km spikrak "norrlands väg" & böter för 5 km för hög hastighet, nåt för juppie poliser , men i Stockholm - Göteborg & Malmö m.m förhoppningsvis bra !!!

Uppdaterat: 2021-07-29 13:12
Christer skrev:

Här flödar superlativerna ifrån en som drabbats av märkesfanatism mot Volvo. Läser man vad du skriver så är det en hel del faktafel. Vinglig gång? Inser du inte att dessa XC60 med all den utrustning som polisen har i sina bilar kräver luftfjädring och jag kan garantera att du aldrig kört en sådan XC60.
Trångt i baksätet? Vad jämför du då med?
Slöa motorer? Volvos D5a på 235 hk är definitivt inte slö om man jämför med andra fossilbilar. Men du har väl testat?
Och vad fan menar du med velande växellådor? (" som kanappt håller för vanlig köring" ) En egen uppfinning för att misskreditera Volvo?

Volvo är trånga i baksätet, och har varit det sedan 850:ns inträde. Jämför med vilken vanlig bil som helst, men för att göra det enkelt, ta en Tiguan, fasiken en en Skoda Fabia är rymligare och har enklare insteg i baksätet.
Jämför rakt av allt med VW Tiguan mot Volvon så inser du snabbt att Volovon inte hänger med alls.

Har kört XC60 med luftfjädring, och är inte alls imponerad över fjädringen. Tycker blien är vinglig/svajig mest hela tiden oavsett chassiesättning och den går helt bort för oss då barnen, frun och alla våra andra baksätetspassagerar blir åksjuka på långfärd, förra genreationen var dock ännu värre, där blev man nästan åksjuk när man själv körde.

Och nej, Volvos D5:a är inte rapp eller snål, utöver det otroligt trista ljudet är den lika kul som den var i generation 2 av V70. Jämför där också med en Tiguan 2,0 GTS (som har samma effekt) så är motorn där piggare, starkare och snålare.
Tror vi skippar kvaliten i materialnen, där stolarna i "läder" ömsar skinn titt som tätt, där rattarnas "läder" släpper eller skalas av inom 10k mil.

Jag menar att de inte står pall för vanlig körning, flera släktingar, vänner och bekanta som fått sina lådor lagade eller bytta på garantin då de helt enkelt gått sönder, haft kraftiga missljud eller vibrationer.
Vi får väl hoppas att Polisens bilar håller bättre än de bilar Volvo säljer till privat/företagskunder. De skall ju ändå rulla många mil under flera år och sett till hur polisens vagnsparkshistorik ser ut så är det inte många Volvo kvar efter 5 års tjänst.

Christer. Jag förstår att du gillar din bil, din Xc60 som du säkerligen har på din avatar. Men om du bortser från känslor, och börjar titta på faktan så är Volvo inte annat än överprisade medelbilar. Och även du, måste väl inse/erkänna att en V90/V60 hade varit bättre bil för polisen än XC60, för har du en gång pressat en XC60 eller annan SUV-likande bil så inser man snabbt att vägengenskaperna inte alls är lika bra på tex en kombi eller sedan. Hade hellre sett att de köpt kombibilar, för de har bättre väghållning och är mer komfortabla, med eller utan luftfjädring.

Uppdaterat: 2021-07-29 13:56
lsoderlund skrev:

Men om du bortser från känslor, och börjar titta på faktan så är Volvo inte annat än överprisade medelbilar. Och även du, måste väl inse/erkänna att en V90/V60 hade varit bättre bil för polisen än XC60, för har du en gång pressat en XC60 eller annan SUV-likande bil så inser man snabbt att vägengenskaperna inte alls är lika bra på tex en kombi eller sedan. Hade hellre sett att de köpt kombibilar, för de har bättre väghållning och är mer komfortabla, med eller utan luftfjädring.

Om vi tittar på fakta så har polisen valt både XC60 och V90 för sin tjänst (med fördelningen 75/25%). Skälet till att man väljer XC60 istället för 90-bilarna för klassisk patrullering är för insteget - som många klagat över i V90.

Angående chassit är både V90 och XC60 byggda och förändrade på ett antal punkter - just för att klara tuffare krav. Man kan således inte jämföra en standardbil med den som polisen har. De senare är helt enkelt betydligt bättre med avsikt på kördynamik - om än väsentligt mycket tyngre.

Att en Tiguan (som också säljs som blåmålad polisbil) gillar många poliser den av ungefär samma skäl som de uppskattar XC60. Bra sikt och bättre insteg än i de lågbyggda vagnarna (passat/V90). I fråga om kördynamik är det V90 som fått det högsta betyget någonsin i polisens egna körprov - faktiskt högre än BMW 5-serie (som hade det tidigare rekordet). XC60 ligger dock också mycket högt (de har ju en hel del saker gemensamt), längre upp än både Tiguan och Passat men en tiondel bakom BMW 5-serie.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-07-29 14:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

lsoderlund: Den där sågningen var ju enbart löjlig....
Jag är absolut inte Volvofanatiker men det där var ju bara en sågning från en som inte begriper bättre eller ville trolla fram lite uppmärksamhet!

Alla bilfabrikanter har bilar i olika storlekar där baksätet är mer eller mindre prioriterat. Alla Volvo är inte trånga sen 850, bullshit! Jag har haft flera med väldigt rymliga baksäten. Bland annat V90 och S80.

Att påstå att de är så gungiga att man blir sjösjuk är såklart med bara dumheter, då har man nog anlag man bör kolla upp. Jag har själv ägt gamla XC60:n med four-C och den var allt annat än gungig i fart. XC70 däremot är behgligt mjuk och härlig att kryssa runt i som jag med körde 12 000 mil i.

Självklart hade Polisen valt Tiguan även i denna stora beställningen om den hade vart bättre för dem, nu var den tydligen inte det utifrån deras kriterier. Lev med det.....

Vart har du statistiken på att Volvos lådor rasar oftare än VW:s dsg till exempel? Hyfsat övertygad att statistiken kommer säga nåt annat än du tro....:)

Uppdaterat: 2021-07-29 14:29
Henrik M skrev:

Att påstå att de är så gungiga att man blir sjösjuk är såklart med bara dumheter, då har man nog anlag man bör kolla upp.

Vad sjutton menar du med detta? Volvo är gungiga initialt i rörelsen och är obehagliga att köra. Ska man åka in och få balanssinnet justerat eller vad tänker du? Jag har motsvarande problem med BMWs motorcyklar och efter några km är jag "sjösjuk".
Det verkar som normen för vissa är att man ska vara helt okänslig för yttre krafter och dessutom närapå döv för att få ha åsikter om bilar.

Uppdaterat: 2021-07-29 15:24
L. Mäkinen skrev:

Vad sjutton menar du med detta? Volvo är gungiga initialt i rörelsen och är obehagliga att köra. Ska man åka in och få balanssinnet justerat eller vad tänker du? .

Jag tror jag förstår vad du menar här. Dock är det mer ett problem på de äldre V70 än på de nyare SPA-bilarna (enligt mitt tycke och smak). Eller upplever du även denna effekt på V90?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-07-29 15:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag menar det jag skrev Mäkinen, att är man så känslig att man drabbas av sjösjuka, (som är betydligt värre än lite illamående), av att åka i en lite mjukare satt normalbil så bör man nog kolla upp det för då kan det nog vara problem bakom.

Jag tror mest att det var ett kraftigt överdrivande och det står jag för!

Kräks man i massor av att åka Volvo tror jag faktiskt man lider av nåt.....för SÅ mjuka är de inte.

Har gissningsvis runt 50-60.000 mil bakom mig i alla Volvomodeller från 240 till V90, en del är mjukare satta än andra, naturligtvis positionerade olika på marknaden. Och det är ju inte svårare än att man väljer den bils chassisättning som passar en. Bara för den inte passar just en själv är det ju nödvändigtvis inte fel på den.

En del vill sitta och studsa fram med stenhård fjädring, det avskyr jag men spyr inte galla av det och påstår man blir sjuk av det. :)

Uppdaterat: 2021-07-29 15:44

Hur länge dröjer det tills polisen får veta att lagen inte tillåter sådan elektronisk övervakning av icke brottsmisstänkta?

Uppdaterat: 2021-07-29 16:46
Gunnar L
Gunnar Lindberg skrev:

Hur länge dröjer det tills polisen får veta att lagen inte tillåter sådan elektronisk övervakning av icke brottsmisstänkta?

Hur tänkte du nu? Du menar att det bara är lagligt att mäta bilars hastighet bakifrån eller framifrån om man själv står still men inte om man möter dem? Hmm....

Uppdaterat: 2021-07-29 16:48
Henrik M skrev:

lsoderlund: Den där sågningen var ju enbart löjlig....
Jag är absolut inte Volvofanatiker men det där var ju bara en sågning från en som inte begriper bättre eller ville trolla fram lite uppmärksamhet!
Alla bilfabrikanter har bilar i olika storlekar där baksätet är mer eller mindre prioriterat. Alla Volvo är inte trånga sen 850, bullshit! Jag har haft flera med väldigt rymliga baksäten. Bland annat V90 och S80.
Att påstå att de är så gungiga att man blir sjösjuk är såklart med bara dumheter, då har man nog anlag man bör kolla upp. Jag har själv ägt gamla XC60:n med four-C och den var allt annat än gungig i fart. XC70 däremot är behgligt mjuk och härlig att kryssa runt i som jag med körde 12 000 mil i.
Självklart hade Polisen valt Tiguan även i denna stora beställningen om den hade vart bättre för dem, nu var den tydligen inte det utifrån deras kriterier. Lev med det.....
Vart har du statistiken på att Volvos lådor rasar oftare än VW:s dsg till exempel? Hyfsat övertygad att statistiken kommer säga nåt annat än du tro....:)

+100 Kan bara instämma med tillägget att om man inte gillar Volvo så är det bara att inte köra en. Och att VW Tiguan är rymligare i baksätet, ja då är man enögd. Inte fan märkte jag någon skillnad när jag åkte i sonens Tiguan i helgen.
Ärligt talat Isoderlund skulle du ha ägt och kört en XC60 D5 med luftfjädring av senaste generationen, och upplevt den svajig och orkeslös med hemsk växellåda jämfört med VW Tiguan? Skulle inte tro det utan det är bara ett uttryck för ditt märkeshat, medans jag tycker att VW Tiguan är en trevlig bil som jag faktiskt skulle kunna tänka mig äga.

Uppdaterat: 2021-07-29 16:52

I Skodan är det obehagligt med gungandet och alla Volvo efter 940 har saknat dämpning av de första millimetrarnas rörelse och det ger mig samma illamående som att åka båt.
Det har ingenting med hård eller mjuk fjädring att göra utan är enbart valet av hur mycket man låter hjulupphängningen röra sig innan dämparen börjar arbeta.

Lyckligtvis behöver jag sällan åka polisbil.

Uppdaterat: 2021-07-29 20:04

Jag kan hålla med om svajigheten i XC60, nog känns den, men personligen vänjer jag mig snabbt och tänker inte på det. Nu är det ju inget specifikt för XC60 utan det är något som de flesta likartade bilar har och därför gillar jag normalbyggda bilar bättre än dessa högbyggen, men det är ju inte så utpräglat som det ökända tunggunget i en äldre yankee. Det var dock något vi testade på Superben nyligen, där går det att ställa dämpningen i många lägen bl.a. amerikagung! Det suger i landsvägsfart på like ojämn väg, men efter några mil har man vant sig, men det är säkert individuellt, jag har ju en hel del båtåka bakom mig och på vattnet är det väldigt sällan lugnt när jag varit där i jobbet.

Uppdaterat: 2021-07-30 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, nog blir man åksjuk i Volvos bilar över 110 km i timmen. Att polisen valt V90 & XC 60 är inte annat än inhemska skygglappar och PK i Sverige. Poliserna i fält verkar ju för övrigt väldigt förtjusta i VW Touareg, som används flitigt tack vare ovanligt bra egenskaper för en SUV, med avseende på prestanda, användbarhet och vägegenskaper. Polisen kanske skulle jobba lite på sin miljöpolicy och skaffa bra elbilar i ställen som kör i från buset.

Uppdaterat: 2021-07-30 23:14
J.L skrev:

Ja, nog blir man åksjuk i Volvos bilar över 110 km i timmen. Att polisen valt V90 & XC 60 är inte annat än inhemska skygglappar och PK i Sverige. Poliserna i fält verkar ju för övrigt väldigt förtjusta i VW Touareg, som används flitigt tack vare ovanligt bra egenskaper för en SUV, med avseende på prestanda, användbarhet och vägegenskaper. Polisen kanske skulle jobba lite på sin miljöpolicy och skaffa bra elbilar i ställen som kör i från buset.

Tur som sagt att det är polisen själva som köper in sina bilar framför amatörer utan insyn i polisiärt arbete.

För kännedom testar polisen just nu elbilar - dock inte som patrull utan för andra ändamål.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-07-31 00:01
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som en del påpekat ovan är det nog annat gung i de Volvo som polisen har jämfört med de en privatperson köper. Det är dock föga förvånande att Volvo levererar flest bilar till polisen. Att hemmatillverkaren är största leverantören ser man även i andra europeiska länder.

Hur som helst, jag personligen håller mig långt bort från Volvo.

Uppdaterat: 2021-07-31 09:45

Man ska komma ihåg att vid varje statlig upphandling så står det i princip fritt för varje billeverantör att komma in med en offert som motsvarar kravspecifikationerna.
Sedan behöver man ju inte vara någon utpräglad konspirationsteoretiker för att inse att det går att utforma kravspecen så att den pekar åt ett visst håll som J.L. anknyter till.

Uppdaterat: 2021-07-31 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilket fabrikat och modell polisen väljer måste vara totalt ovidkommande för gemene man, det är polisens arbetsverktyg och det berör väl enbart polisen. Eller är man lika ifrågasättande gällande fabrikat på all offentlig verksamheters verktyg?
Att även trafikpolisen förstärks med modern teknologi är, oavsett vad en del här tycker en, egentligen självklarhet.
En förundran jag grubblat på i förfärligt många år och som vissa här borde kunna förklara; Varför anser en del det vara fel/fult att vara "PK"? I min värld är det omvända "PIk" (politisk inkorrekthet) betydligt mindre tilltalande.

Uppdaterat: 2021-07-31 12:19
En röd plåttunna 🛢

Klart att polisen ska köra Volvo det är jäkligt bra bilar och dom som säger något annat vet inte vad dom pratar om. Har själv haft många olika bilar genom åren Tyskt och Japanskt mm och alltid varit negativ mot Volvo utan att ha ägt en själv. Men nu har jag en Volvo och fan det är den bästa bil jag ägt.

Uppdaterat: 2021-07-31 12:49