Vi Bilägares forum

Elon Musk bekräftar: Det blir ingen rund ratt i nya Tesla

Elon Musk bekräftar: Det blir ingen rund ratt i nya Tesla

Det kommer inte finnas några alternativ till den kontroversiella Yoke-ratten i Teslas uppdaterade Model S och X.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-26 10:24

Kommentarer

Fånig ratt, är det meningen att man skall tro att man sitter i ett flygplan istället för bil?

Uppdaterat: 2021-07-26 10:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej Hacken, meningen är precis det man uppnått......uppmärksamhet, skriverier, mer artiklar, forumsnack etc.....

Uppdaterat: 2021-07-26 11:29

Utan tvivel är det så.

Det har väl annars framgått ganska tydligt sedan många år att Tesla inte är en bil, det är mer en alternativ hobby för den som redan har allt och provat allt.

När någon exempelvis kan göra en serie filmer om hur kul det är att försöka få dörrhandtagen att fungera med olika metoder och trick efter att de frusit fast på vintern och inte går att få ut ur dörren och man gör en glädjedans och hurrar och tycker att bilen är fantastisk... när man äntligen lyckas öppna dörrarna igen utan att bryta av dörrhandtagen, som känns som de ska bytas av - då förstår man väldigt tydligt vad Tesla är - ett sätt att leva, absolut ingen bil.

Påminner om en tur Teknikens Värld gjorde med gamla engelska bilar en gång där man kom fram till att det bästa med dem var att de gick sönder då och då och hur roligt det var att laga dem och hur många trevliga människor man mötte längst vägen när man blev stående som man aldrig skulle ha träffat annars.

Ett sätt att leva, snarare än att transporter sig från en punkt till en annan, Teslas affärside är tydligen att locka dessa kunder.

Uppdaterat: 2021-07-26 12:41
Henrik M skrev:

Nej Hacken, meningen är precis det man uppnått......uppmärksamhet, skriverier, mer artiklar, forumsnack etc.....

Haha, ja det stämmer ju men skulle du verkligen vara ok med en sådan ratt?

Uppdaterat: 2021-07-26 12:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag vet faktiskt inte Hacken, vem vet det kanske efter några mil känns helrätt och allt det gamla känns omodernt? Eller så känns det vansinnigt och fel även efter flera månader.
Finns ju bara ett sätt att ta reda på det och jag ska onekligen provköra när den kommit ut även om min nästa inte blir en Model S.

Uppdaterat: 2021-07-26 13:04
Henrik M skrev:

Jag vet faktiskt inte Hacken, vem vet det kanske efter några mil känns helrätt och allt det gamla känns omodernt? Eller så känns det vansinnigt och fel även efter flera månader.
Finns ju bara ett sätt att ta reda på det och jag ska onekligen provköra när den kommit ut även om min nästa inte blir en Model S.

Prova kan man ju alltid.

Uppdaterat: 2021-07-26 13:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Förutom spekulationerna ovan måste det väl finnas nån officiell förklaring från Musk/Tesla till varför man ska sätta en sån ratt i en personbil? Eller vill man låtsas att det är en Formel1 bil?

Uppdaterat: 2021-07-26 15:13

Tesla kanske utformat ratten för att den ska skymma instrumenteringen.

Saabnisse har ju ogillat de ”avhuggna” rattar som VAG kör med och som jag trivs med. Men jag skulle nog säga att det här gillar jag inte. Och ja, den här typen av ratt har funnits inom tv-spelsbranschen i flera år och passar inte på en bil tycker jag.

Uppdaterat: 2021-07-26 15:28

Det är inte så ofta jag kommenterar nu för tiden – men nu gör jag det.

Den här "ratten" har en enda fördel. Det blir lättare att se instrumenteringen. Jag har sett några omdömen på Youtube och inget är positiv. En kille försökte sig i alla fall på en riktig utvärdering.
Den kan vara bekväm att hålla i när man kör rakt fram och man får undan händerna från krockkudden. Ska man göra stora svängar gör sig muskelminnet påmint och det blir besvärligt. Den är så bred att den motsvarar en ratt med stor diameter. Att byta grepp går att vänja sig vid – men det tar tid. Och man byter ju även till andra bilar.
Det här nya eländet har andra dumheter – som att det saknas normal blinkersspak med mera.

Uppdaterat: 2021-07-26 16:51
Roy J
Axa skrev:

Tesla kanske utformat ratten för att den ska skymma instrumenteringen.

Tvärtom kanske dock? För att INTE skymma instrumenteringen?
Jag är absolut dock inte heller speciellt positiv till denna ratten men tänker att jag testar innan jag toksågar iaf vilket många gärna gör med saker de inte ens vart i närheten av. :)

Uppdaterat: 2021-07-26 17:01
N-iklas skrev:

Det har väl annars framgått ganska tydligt sedan många år att Tesla inte är en bil, det är mer en alternativ hobby för den som redan har allt och provat allt.

Vi kan väl iaf konstatera att du knappast tillhör deras tilltänkta målgrupp N-iklas. ;)
Att de inte är en bil utan en alternativ hobby är ju rätt korkat uttalande......har du själv testat nån Tesla? Vet nog iofs redan svaret....
Men sanningen är att de faktiskt fungerar utmärkt som rena bruksbilar både för jobb och familj. Hade knappast tillhört de mest säljande elbilarna om de inte vore det.
Men ja, i början var de skitsmarta och siktade in sig på målgrupper som var lite nördiga, som ville ha det nyaste, senaste, som de visste skulle sprida vidare allt om det. Tror du själv att de hade vart där de vore idag om de börjat med att släppt en Golfklassutmanare och siktat in sig på män i loafers och kofta?

Uppdaterat: 2021-07-26 17:06
Henrik M skrev:

Axa skrev:
Tesla kanske utformat ratten för att den ska skymma instrumenteringen.

Tvärtom kanske dock? För att INTE skymma instrumenteringen?
Jag är absolut dock inte heller speciellt positiv till denna ratten men tänker att jag testar innan jag toksågar iaf vilket många gärna gör med saker de inte ens vart i närheten av. :)

Japp, jag missade ett INTE

Uppdaterat: 2021-07-26 17:26

Ett monumentalt effektsökeri, men typiskt Musk, han är fenomenal på att få medial uppmärksamhet även när det gäller tokigheter.
Gratisreklam som måste göra konkurrenterna gröna av avund.
Jag tror inte ett ögonblick på att det inte skulle gå att få en rund ratt oavsett de uttalanden som finns nu.

Uppdaterat: 2021-07-26 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett mycket smart sätt att få folk att använda det själkörande systemet i större utsträckning om det nu visar sig att ratten är omständig att använda.

Tesla kommer nu därför att kunna samla in, i utvecklingssyfte, mycket mer data om de autonoma systemen på kortare tid än vad som varit möjligt med en vanlig ratt.

Sen ska man inte såga ratten rakt av :-) innan man testat den i trafiken.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Är troligen en helt ok ratt/styranordning.
I vanligt framförande av bilen är det onekligen inga stora rattutslag man använder sig av. Nu tvingas man hålla händerna kvart över tre, som är det som är bäst.
Troligen betydligt bättre än att sitta och hålla vänsterhanden nere kl 6 eller annat mindre bra ställe.
Elon har en bra tanke där, ta bort alla ställen på ratten där du kan vila händerna i stället för att greppa den där du skall ha dom för att framföra fordonet redo för en undanmanöver.
Att snurra runt ratten flera varv behövs, och kan, endast utföras i låga farter.
Ingen större skillnad på detta och Peugeots lilla avhuggna ratt.
En rund ratt tillhör historien då bilar inte hade servostyrning och man behövde rejäl muskelkraft för att vrida runt hjulen i låg fart.
Jag skulle absolut kunna tänka mig en bil med denna styranordning, ingen jäkla ratt som skymmer instrumenteringen. Men M3 lär ju inte behöva den…..

Uppdaterat: 2021-07-27 23:24
Guran skrev:

Nu tvingas man hålla händerna kvart över tre, som är det som är bäst.

Kvart över tre känns som ett jobbigt sätt hålla båda händerna på samma ställe?! ;) Kvart i tre känns bekvämare tänker jag.....:)

Uppdaterat: 2021-07-27 23:25
Henrik M skrev:

Guran skrev:
Nu tvingas man hålla händerna kvart över tre, som är det som är bäst.

Kvart över tre känns som ett jobbigt sätt hålla båda händerna på samma ställe?! ;) Kvart i tre känns bekvämare tänker jag.....:)

Exakt, var tydligen semestern som satte griller i huvudet på mig. Kvart över nio tänkte jag nog i min skalle :) och samma som kvart i tre.
Men oavsett så är det ingen dum idé, på samma vis som att en batteridriven bil inte kan vara en dum idé :)

Uppdaterat: 2021-07-27 23:49

Guran, nu finns det faktiskt de som måste färdas på obändiga vägar och därför måste skruva på ratten, det behöver inte gå fort, men mer än 90 grader måste man ändå vrida och då är det trevligare med en riktig ratt.
Oftast kanske det inte spelar någon roll hur ratten ser ut för de som bara sitter och fiser på raka motorvägar, men råkar man hamna i en situation där det kräver lite större rattutslag vore de nog glada om de haft en riktig ratt.
Men det spelar ingen roll för mig, en Tesla S eller en Peugeot med fjuttratt kommer jag ändå inte att skaffa mig.

Uppdaterat: 2021-07-28 08:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, nu finns det faktiskt de som måste färdas på obändiga vägar och därför måste skruva på ratten, det behöver inte gå fort, men mer än 90 grader måste man ändå vrida och då är det trevligare med en riktig ratt.
Oftast kanske det inte spelar någon roll hur ratten ser ut för de som bara sitter och fiser på raka motorvägar, men råkar man hamna i en situation där det kräver lite större rattutslag vore de nog glada om de haft en riktig ratt.
Men det spelar ingen roll för mig, en Tesla S eller en Peugeot med fjuttratt kommer jag ändå inte att skaffa mig.

Då köper du dig en sådan här:
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/rattoverdrag/sportratt-2000032803

Uppdaterat: 2021-07-28 08:39

Guran, javisst eller håller man sig till biltillverkare som inte ägnar sig lika mycket åt effektsökeri!

Uppdaterat: 2021-07-28 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Största problemet med ratten verkar snarare vara att man kommer åt touchknapparna för blinkers och torkare i tid och otid. Den skymmer dessutom vänster sida av mittskärmen.

Hade jag haft 1,3 miljoner över hade jag gärna köpt en Model S Plaid ska väl sägas.

Uppdaterat: 2021-07-28 14:53

När man parkerar i stan och behöver vrida ratten hela vägen om så tycker iaf jag att det är bra med en heltäckande ratt. Men tanken är nog att bilen ska parkera själv och då kan det ju lika gärna vara en styrspak istället…

Uppdaterat: 2021-07-28 17:18

Ett desperat försök att få en 10år gammal bil att framstå som modern.

Ser framför mig också att man kommer kunna köpa " Tesla round steering wheel conversion kit" överallt på Ebay mm.

Uppdaterat: 2021-07-31 12:54
marauder skrev:

Ett desperat försök att få en 10år gammal bil att framstå som modern.
Ser framför mig också att man kommer kunna köpa " Tesla round steering wheel conversion kit" överallt på Ebay mm.

Tja, vad ska man säga......hur bra koll har du hur Model S efter uppdateringen nu står sig mot konkurrensen? Redan innan var den fortfarande en av de bästa elbilarna på marknaden.
Så nej, detta med "ratten" var inte nåt desperat försök till att sminka över dålig teknik. :)

Däremot tror jag du har helt rätt i att det kommer erbjudas tredjepartslösningar för att göra ratten mer rattlik igen.

Uppdaterat: 2021-07-31 13:40