Vi Bilägares forum

Falska påståenden om elbilar sprids – här är sanningen om virala bilden

Falska påståenden om elbilar sprids – här är sanningen om virala bilden

Det är inte sant att bilarna är övergivna för att batterierna är förbrukade. Den verkliga förklaringen är en annan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-16 16:43

Kommentarer

Intressant, jag brukar hitta så där 30 lögner varje dag i TV, tidningar och på Internet, men detta är första gången någonsin som denna "byrå" visat på sin existens och går man in på deras sida tycks den mest handla om en persons egna "käpphästar" som dessutom luktar "politisk agenda" och ingalunda om någon generell objektiv verksamhet.

Uppdaterat: 2021-07-16 18:38

Men varför misslyckas bildelning? Det är ju framtiden...

Uppdaterat: 2021-07-16 20:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Men varför misslyckas bildelning? Det är ju framtiden...

Det finns olika åsikter om den saken. Om alla vore lika innebyggarna i en myrstack och levde efter samma privilegier så skulle även den kommunistiska ideologin vara genomförbar, men så är det inte.
I ett fritt samhälle med fritt tänkande individer finns en mängd olika åsikter och att försöka likrikta dessa är ogörligt.
Men ide'n om bildelning är inte hopplös, det finns exempel på där den lyckats.
Men hur länge?

Uppdaterat: 2021-07-16 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stor eloge till ViB att bringa klarhet i detta fall!

Och N-iklas tror du fortfarande att det är elbilar i Frankrike eller att det är som ViB skriver att det är bilar i Kina som står där av andra orsaker än att batterierna är förbrukade? Tveksamt om det ens är elbilar på bilden.

Uppdaterat: 2021-07-16 23:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Varför står kapitalet där? Det är väl konkursförvaltarens uppgift att sälja inventarierna för att få loss pengar till obetalda räkningar. Något stämmer inte. Jag fick skrota min el moped för att batterier saknades, den hade gått 5 mil, ingen ville ha den ens till skänks. Skulle inte bli förvånad om det även gäller bilar.

Uppdaterat: 2021-07-16 23:32
Mr Bean

https://www.sydkusten.es/sk/11/a/26688/nya-platar-pa-taxifordon/

Uppdaterat: 2021-07-16 23:51
Mr Bean
Mr Bean skrev:

https://www.sydkusten.es/sk/11/a/26688/nya-platar-pa-taxifordon/

Menar du att det skulle kunna vara taxibilar från Spanien, Holland, Belgien eller Grekland på den aktuella bilden? Även i Kina har registreringsskyltarna för bilar blå bakgrund med vita tecken... Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskylt#Kina

Uppdaterat: 2021-07-17 01:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Källkritik är något våra barn får lära sig i skolan, det borde ha varit mer av det tidigare.
Alternativa fakta som sprids via olika medier är en farlig utveckling. Många får sina fördomar bekräftade på felaktiga uppgifter.
Allmänt kan man väl tycka att all konspirationsteori och myndighetsförakt kommer från okunskap och "lätt köpta" förklaringar.

Uppdaterat: 2021-07-17 07:59

Tjänsten i Kina precis som den i Frankrike handlade om små effektsvaga minielbilar med små batterier. Man kan säga att de var före sin tid och flera stora tillverkare har lanserat elbilar i småbilsklassen som är betydligt bättre och mer av ”riktig bil” än dessa små. Så marknaden finns inte längre.

Det franska försöket med Bollore Blue Car var framgångsrikt i början och år 2012 var Bollore den mest levererade elbilen i Frankrike. Men den kunde sen inte klara konkurrensen när betydligt bättre elbilar från större och mer kända konkurrenter kom ut på marknaden. Bollore har försökt sälja sina till underpris och många blev sålda men fortfarande har de 1 000 kvar som står övergivna på ett fält och tillhör ägaren av det fält där de står. Det är helt enkelt så att köparna saknas. De går tydligen inte ens att skänkas bort.

Liknande situation finns i Kina.

Uppdaterat: 2021-07-17 09:00
John2008 skrev:

Stor eloge till ViB att bringa klarhet i detta fall!
Och N-iklas tror du fortfarande att det är elbilar i Frankrike eller att det är som ViB skriver att det är bilar i Kina som står där av andra orsaker än att batterierna är förbrukade? Tveksamt om det ens är elbilar på bilden.

Den här frågan intresserar mig faktiskt inte alls, jag bryr mig inte alls om dessa bilar, vilka de är eller var de står, bilden är ju originell och fascinerande som ett bildkonstverk, men vad mig anbelangar kunde den lika gärna visa en samling parksoffor.

Uppdaterat: 2021-07-17 11:28
McTar skrev:

Källkritik är något våra barn får lära sig i skolan, det borde ha varit mer av det tidigare.
Alternativa fakta som sprids via olika medier är en farlig utveckling. Många får sina fördomar bekräftade på felaktiga uppgifter.
Allmänt kan man väl tycka att all konspirationsteori och myndighetsförakt kommer från okunskap och "lätt köpta" förklaringar.

Till skillnad från bilden är däremot detta en fråga som är i högsta grad av intresse.

Olyckligtvis är det så att jag har funnit att många ondskefulla och suspekta organisationer, institutioner, individer, företag, myndigheter, politiker och regeringar har insett att de kan utnyttja denna åsikt, inställning och tro som många eller den övervägande majoriteten tror på, för att sprida bedrägerier, lögner och illasinnade planer, med argumentet att alla som är kritiska mot det de säger eller kommer med invändningar eller påstår att det "DE" gör är fel - är S.k. "konspirationsteoretiker", "foliehattar" och mentalt stöda individer som inte är riktigt kloka någonstans - och eftersom då bedragaren använder sig av dessa argument så köper allmänheten bedrägeriet i tron att bedrägeriet är "vetenskapligt", seriöst och pålitligt, medan alla som invänder är störda dårar.

Dessa formuleringar: "Alternativa fakta som sprids via olika medier är en farlig utveckling. Många får sina fördomar bekräftade på felaktiga uppgifter.
Allmänt kan man väl tycka att all konspirationsteori och myndighetsförakt kommer från okunskap och "lätt köpta" förklaringar." ÄR som magiska... ord, säger man detta, kan man sedan tota människor fulla med vad göjs som helst, och de kommer att ta till sig och tro blint på det som presenteras och slå dövörat till för allt annat.

Bakom detta ligger en djup mänsklig önskan att ha en makt, något upphöjt gudomligt att lita på, tro på och sätta sin tillit till i frågor som man vet eller känner att de är för svåra och krånglig för att man själv ska kunna befatta sig med dem - detta har utnyttjats i ondskefullt syfte i närmare 2800 år och det har inte ändrats i dag.

När människor får höra - att dessa "upphöjda" utnyttjar deras tillit och att de kallar de som talar sanning för lögnare och påstår att DE SJÄLVA... är de ENDA man ska lita på, samtidigt som de sprider lögner i mängd när det passar deras syften och behov och avsiktligt manipulerar och bedrar systematiskt det stackars folket - så blir de alldeles förtvivlade och vet varken ut eller in, om man inte kan lita på de "upphöjda" så menar de att då kollapsar ju i princip livet.

Det gör att de blundar för möjligheten att de "upphöjda" ljuger och de väljer att tro på dem för att alternativet helt enkelt upplevs som oerhört skrämmande...

Denna situation gör att man inte kan lita på någon eller något, utan måste kritiskt granska allt, och endast basera sina slutsatser på fakta som kan bekräftas.

Sådan är världen (tills någon ändrar på den) och ogillar man det så förändrar denna ogillan ingenting tyvärr.

Uppdaterat: 2021-07-17 12:14

Fast de har ju rätt: När batteriet inklusive byte blir dyrare än bilen (vilket det ju är redan efter tre, fyra år!), kommer bilarna helt sonika att slängas. Att byta vattenpump, rem och spännare på en vanlig bil handlar ju bara om några tusenlappar, ett nytt startbatteri om kanske bara 795 kronor på Biltema. Elbilarna kommer att leda till ett slit-och-släng-samhälle som vi aldrig tidigare har skådat. Glöm att vi kommer att se elbilar som hålls vid liv efter ens halva tiden jämfört med Volvo 740 från typ 1985, Volvo 850 från typ 1996, Volvo V70 från början av 2000-talet och liknande slitstarka bilar som är 20 till 35 år gamla med allt från 25 000 till 50 000 mil på mätaren.

Uppdaterat: 2021-07-17 17:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Fast det är ju bara en gissning från din sida Snooker! Du har ju inte en blekaste aning om hur marknaden för utbyte eller lagning av delar av batterierna kommer se ut framöver. Eller hur?

Självklart kommer den marknaden se helt annorlunda ut än vad den gör nu då dels marknaden samt efterfrågan är så mycket mindre än vad den kommer vara senare när bilparkens andel av elbilar ser helt annorlunda ut än nu.

Jag kan självklart ha fel men jag tror inte att dagens elbilar kommer skrotas ut mycket tidigare i snitt än dagens fossilbilar. Sen att dagens bilar oavsett drivmedel inte kommer i snitt leva lika länge som bilar gjorde tidigare är ju en helt annan fråga.

Så underbart att läsa dina positiva kommentarer fyllda av framåtanda och lösningar Snooker....;)

Uppdaterat: 2021-07-17 18:26

På Nio tar det 5 minuter att byta batteri och batterier blir billigare.

Men felet i Snookers resonemang är att livslängden på batterier kommer vara 100 000 mil. Hur mycket har du bytt på en fossilbil under den tiden, hur många liter motorolja osv osv.

De batteripack som börjar bli allt mer vanliga rymmer runt 75-80kWh och tar dig 40 mil. Med den buffert som finns bör dessa klara 2-4000 laddningar vilket är 80000-160000 mil!

Uppdaterat: 2021-07-17 18:50

Fast det är ju just när det börjar krångla som ekonomin kommer in i bilden, för krångla kommer all den här elektroniken att göra. Och då är det just priset i förhållande till bilens värde som kommer att styra.

Det tar emot att tilltala dig, Henrik, men nu är du igång IGEN med dina pikande och nedlåtande kommentarer. Passa dig.

Hmmm, märkligt nog kan man inte anmäla användare och kommentar. Varför har det blivit så?

Uppdaterat: 2021-07-17 21:56
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Fast de har ju rätt: När batteriet inklusive byte blir dyrare än bilen (vilket det ju är redan efter tre, fyra år!), kommer bilarna helt sonika att slängas.

Nej, generellt sett har ju utvecklingen visat att elbilsbatterierna kommer överleva långt längre än det kvarvarande av bilarna som de satt monterade i.

Uppdaterat: 2021-07-17 22:44
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
SnookerPro skrev:

Fast det är ju just när det börjar krångla som ekonomin kommer in i bilden, för krångla kommer all den här elektroniken att göra. Och då är det just priset i förhållande till bilens värde som kommer att styra.
Det tar emot att tilltala dig, Henrik, men nu är du igång IGEN med dina pikande och nedlåtande kommentarer. Passa dig.
Hmmm, märkligt nog kan man inte anmäla användare och kommentar. Varför har det blivit så?

Lättkränkt som vanligt.
Smått komisk undertext hos SnookerPro :"Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt."

Uppdaterat: 2021-07-17 22:49

Visst är ett komplett batteripack kostsamt, men det är oftast uppbyggt i moduler som kan bytas enskilt om någon del går sönder.
Det är ju inte så att avgasbilar saknar problem med EGR-bränder, kamdrivning eller växellådor som också kostar att fixa.

Uppdaterat: 2021-07-18 08:49
N-iklas skrev:

McTar skrev:
Källkritik är något våra barn får lära sig i skolan, det borde ha varit mer av det tidigare.
Alternativa fakta som sprids via olika medier är en farlig utveckling. Många får sina fördomar bekräftade på felaktiga uppgifter.
Allmänt kan man väl tycka att all konspirationsteori och myndighetsförakt kommer från okunskap och "lätt köpta" förklaringar.

Till skillnad från bilden är däremot detta en fråga som är i högsta grad av intresse.
Olyckligtvis är det så att jag har funnit att många ondskefulla och suspekta organisationer, institutioner, individer, företag, myndigheter, politiker och regeringar har insett att de kan utnyttja denna åsikt, inställning och tro som många eller den övervägande majoriteten tror på, för att sprida bedrägerier, lögner och illasinnade planer, med argumentet att alla som är kritiska mot det de säger eller kommer med invändningar eller påstår att det "DE" gör är fel - är S.k. "konspirationsteoretiker", "foliehattar" och mentalt stöda individer som inte är riktigt kloka någonstans - och eftersom då bedragaren använder sig av dessa argument så köper allmänheten bedrägeriet i tron att bedrägeriet är "vetenskapligt", seriöst och pålitligt, medan alla som invänder är störda dårar.
Dessa formuleringar: "Alternativa fakta som sprids via olika medier är en farlig utveckling. Många får sina fördomar bekräftade på felaktiga uppgifter.
Allmänt kan man väl tycka att all konspirationsteori och myndighetsförakt kommer från okunskap och "lätt köpta" förklaringar." ÄR som magiska... ord, säger man detta, kan man sedan tota människor fulla med vad göjs som helst, och de kommer att ta till sig och tro blint på det som presenteras och slå dövörat till för allt annat.
Bakom detta ligger en djup mänsklig önskan att ha en makt, något upphöjt gudomligt att lita på, tro på och sätta sin tillit till i frågor som man vet eller känner att de är för svåra och krånglig för att man själv ska kunna befatta sig med dem - detta har utnyttjats i ondskefullt syfte i närmare 2800 år och det har inte ändrats i dag.
När människor får höra - att dessa "upphöjda" utnyttjar deras tillit och att de kallar de som talar sanning för lögnare och påstår att DE SJÄLVA... är de ENDA man ska lita på, samtidigt som de sprider lögner i mängd när det passar deras syften och behov och avsiktligt manipulerar och bedrar systematiskt det stackars folket - så blir de alldeles förtvivlade och vet varken ut eller in, om man inte kan lita på de "upphöjda" så menar de att då kollapsar ju i princip livet.
Det gör att de blundar för möjligheten att de "upphöjda" ljuger och de väljer att tro på dem för att alternativet helt enkelt upplevs som oerhört skrämmande...
Denna situation gör att man inte kan lita på någon eller något, utan måste kritiskt granska allt, och endast basera sina slutsatser på fakta som kan bekräftas.
Sådan är världen (tills någon ändrar på den) och ogillar man det så förändrar denna ogillan ingenting tyvärr.

Jag blir lite intresserad av vad DU funnit i din utredning 😆

"Olyckligtvis är det så att jag har funnit att många ondskefulla och suspekta organisationer, institutioner, individer, företag, myndigheter, politiker och regeringar har insett att de kan utnyttja denna åsikt..."

Uppdaterat: 2021-07-18 10:07

Batterierna i dessa bilar fungerar, de är inte slut och måste bytas. De står alltså inte där för att ägarna inte har råd att byta batterier, för batterierna behöver inte bytas - iaf inte än.
De står där för att efterfrågan på bildelningstjänsten har försvunnit. Och det finns inga köpare till bilarna.
Detta är minibilar med små motorer och små batterier. För citybruk.
Jag förstår faktiskt att de som söker efter en begagnad elbil hellre köper en Zoë eller Leaf, som är betydligt mer ”riktig bil” än dessa mini-elbilar för citybruk.

Konspirationsteoretiker söker hela tiden dolda agendor och att bekräfta sina egna idéer. De är inte intresserade av fakta.

Uppdaterat: 2021-07-18 21:10

Bilarna är förbrukare och kommer behöva omfattande renovering att få dom kördugliga och säljbara. Det kostar mer än bilarna är värda. Ungefär som elsparkcyklar, dom håller 3 månader sen skrotas dom. Det handlar inte bara om batterierna. Kvaliten i övrigt är för dålig på dessa Kina produkter.

Uppdaterat: 2021-07-19 17:20

Det är inte frågan om dålig kvalitet. Det var inget fel på Bollore Blue Car kvalitetsmässigt. Ändå har de 1 000 kvar som de inte lyckades hitta köpare till.
Det var en minibil/citybil i samma storlek som de kinesiska.
Förklaringen är att de som är ute efter en begagnad elbil hellre skaffar en lite större och bättre elbil. Det finns ingen efterfrågan på eldrivna minibilar. Därför vill ingen ha dem. Både i Frankrike och Kina finns det nu ett utbud av elbilar som är mer ”riktig bil” än dessa minibilar. Även på begagnatmarknaden. Dessa minibilar var tidigt ute på marknaden och kunde inte klara konkurrensen.
Se på norska Think City som var en eldriven minibil med stora planer och de gick i konkurs när det kom ut bättre elbilar på marknaden som var mer ”riktig bil”.
Detta handlar om att utbudet på marknaden ökat, marknaden har mognat och det finns elbilar från många tillverkare idag i olika prisklasser.

Uppdaterat: 2021-07-20 16:31