Vi Bilägares forum

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Hoppar över första inlägget.

Uppdaterat: 2021-05-21 16:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

Finns ganska gott om elbilar att välja bland. För min del väljer jag bort alla KIA och Hyundai(även de senaste), inget för min smak. Även Tesla, Enyaq, ID.4, Peugeot 3008 åker bort från min lista. Polestar 2, Audi e-tron Q4, Mercedes EQA(fast den fått kritik för sin eldrivlina), Ford Mustang är några som jag kan tänka mig. ID.3 är värd att kolla på i alla fall storleksmässigt för min del, när de börjar få ordning på alla buggar. Får ta en koll på Opel Mokka, kanske en storlek för liten för oss.
Nästan att det finns fler elbilar att välja bland än tänkbara fossilbilar. Så det där att sitta och vänta på mer utbud.......tror jag inte på.

Uppdaterat: 2021-06-27 16:53

Jag vill inte ha kombi pga buller och inte SUV pga obehagligt att sitta och gunga som i en lastbil. Då känner jag till en bil som inte faller bort, Tesla 3.

Uppdaterat: 2021-06-27 19:55
L. Mäkinen skrev:

Jag vill inte ha kombi pga buller och inte SUV pga obehagligt att sitta och gunga som i en lastbil. Då känner jag till en bil som inte faller bort, Tesla 3.

BMW I4 och MB EQS glömde du.
Kanske inte tillgängliga nu på direkten.

Uppdaterat: 2021-06-27 20:01
Optimus skrev:

Finns ganska gott om elbilar att välja bland. För min del väljer jag bort alla KIA och Hyundai(även de senaste), inget för min smak. Även Tesla, Enyaq, ID.4, Peugeot 3008 åker bort från min lista. Polestar 2, Audi e-tron Q4, Mercedes EQA(fast den fått kritik för sin eldrivlina), Ford Mustang är några som jag kan tänka mig. ID.3 är värd att kolla på i alla fall storleksmässigt för min del, när de börjar få ordning på alla buggar. Får ta en koll på Opel Mokka, kanske en storlek för liten för oss.
Nästan att det finns fler elbilar att välja bland än tänkbara fossilbilar. Så det där att sitta och vänta på mer utbud.......tror jag inte på.

Peugeot 3008 lär väl mer åka bort då den endast finns som laddhybrid.
Men vart har EQA fått kritik för drivlinan? När jag testade den kändes den helt ok. Men det är en konverterad fossilbil med allt det innebär. Batterierna stjäl golvhöjd i baksätet och bagage.
Men synd att du väljer bort de tillverkare som ligger i frontlinjen bland elbilarna.

Uppdaterat: 2021-06-27 20:07

För mig är en sak säker, jag kommer ALDRIG köra något annat än elbil som bruks och pendlarbil. Fattar inte hur jag orkat stanna och tanka var och varannan vecka förut, snacka om slöseri med tid när man kan ladda hemma och bara köra. Man vänjer sig väldigt fort...

Sen är ju förbrnningsmotorer kul, luktar och brummar men det har fan blivit dyrt med bensin...

Uppdaterat: 2021-06-27 21:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
L. Mäkinen skrev:

Jag vill inte ha kombi pga buller och inte SUV pga obehagligt att sitta och gunga som i en lastbil.

Ja herre Gud! Själv skulle jag aldrig välja en Sedan, men däremot en elbil och där går Tesla 3 fetbort. SUV är ju däremot den optimala bilen som definitivt inte gungar som en lastbil eller är det typ Dacia du provat.

Uppdaterat: 2021-06-27 21:10
Christer skrev:

Ja herre Gud! Själv skulle jag aldrig välja en Sedan, men däremot en elbil och där går Tesla 3 fetbort. SUV är ju däremot den optimala bilen som definitivt inte gungar som en lastbil eller är det typ Dacia du provat.

Vad du vill ha är fruktansvärt irrelevant för mig. Jag har inget behov av att frakta runt en massa luft och en SUV blir aldrig lika bra som en riktig bil. Det följer fysikaliska lagar att en högre bil blir gungig eller får stenhård fjädring för att inte ramla omkull.
Det går inte att bli av med känslan av att vikten sitter högt.
Tycker man inte om att köra bil utan trivs med att bara transporteras mellan olika punkter kan man ha en XC40 eller Enyaq.

Jag har inte sett i4 eller EQS utom på bild. Prisläget känns lite fel för mig.
Tesla 3 ser för jäkla illa ut, men en sedan är alltid mitt förstaval. Helst skulle man inte ha massor av dörrar heller. Jag klarar mig med en per sida.

Uppdaterat: 2021-06-27 21:57
L. Mäkinen skrev:

Christer skrev:
Ja herre Gud! Själv skulle jag aldrig välja en Sedan, men däremot en elbil och där går Tesla 3 fetbort. SUV är ju däremot den optimala bilen som definitivt inte gungar som en lastbil eller är det typ Dacia du provat.

Vad du vill ha är fruktansvärt irrelevant för mig. Jag har inget behov av att frakta runt en massa luft och en SUV blir aldrig lika bra som en riktig bil. Det följer fysikaliska lagar att en högre bil blir gungig eller får stenhård fjädring för att inte ramla omkull.
Det går inte att bli av med känslan av att vikten sitter högt.
Tycker man inte om att köra bil utan trivs med att bara transporteras mellan olika punkter kan man ha en XC40 eller Enyaq.
Jag har inte sett i4 eller EQS utom på bild. Prisläget känns lite fel för mig.
Tesla 3 ser för jäkla illa ut, men en sedan är alltid mitt förstaval. Helst skulle man inte ha massor av dörrar heller. Jag klarar mig med en per sida.

Du lever på gamla fördomar att en kombi är bullrig och att en SUV är gungig och har en stenhård fjädring. Har du t.ex. provat en XC60 med luftfjädring eller en BMW 5 kombi? Skulle inte tro det! Prova innan du luftar dina fördomar.

Uppdaterat: 2021-06-27 22:27

En kollega har en Cayenne och den är OK, men XC60 är inte lika bra.
Senaste 5-serien har jag inte provat, men jag har testat MB E-klass. Där bad säljaren om ursäkt för att demon var en kombi när jag sa att jag ville ha en tyst bil.
Min C300e låter som en spårvagn på motorväg och det mesta är ljud som kommer från "ryggsäcken".

Uppdaterat: 2021-06-27 22:45
Guran skrev:

Guran skrev:
Peugeot 3008 lär väl mer åka bort då den endast finns som laddhybrid.
Men vart har EQA fått kritik för drivlinan? När jag testade den kändes den helt ok. Men det är en konverterad fossilbil med allt det innebär. Batterierna stjäl golvhöjd i baksätet och bagage.
Men synd att du väljer bort de tillverkare som ligger i frontlinjen bland elbilarna.

Sorry Guran, jag skrev fel i hastigheten. Det skall naturligtvis vara Peugeot 2008, inte 3008. När det gäller Mercedesen, så är det precis den kritiken som du skrev som jag menade. Jag kan tänka mig den bilen i alla fall. Jag kommer säkert få äta upp att jag väljer bort Kia och Hyundai. Jag har fördomar, erkänner det. Kia är så tråkiga så klockorna stannar, Hyundai utseendemässigt passar inte mig. Kanske jag får titta en gång till på nya Ioniq, den ser i alla fall ok ut. Men då kommer min fördom igen, ska jag betala nästan lika mycket för en Hyundai som för en Tesla eller Ford Mustang. Njaaa, jag vet inte.
Men det ska bli intressant att få ta del av dina erfarenheter från nya Ioniq.

Uppdaterat: 2021-06-28 08:13
L. Mäkinen skrev:

En kollega har en Cayenne och den är OK, men XC60 är inte lika bra.
Senaste 5-serien har jag inte provat, men jag har testat MB E-klass. Där bad säljaren om ursäkt för att demon var en kombi när jag sa att jag ville ha en tyst bil.
Min C300e låter som en spårvagn på motorväg och det mesta är ljud som kommer från "ryggsäcken".

På 70,80,90-talet var en kombi definitivt en bullerburk men sedan har olika tillverkare gjort dessa kombis riktigt behagliga men du kanske hör skillnaden mellan en sedan och en kombi av samma märke.Själv väljer jag den mera praktiska kombin alla dagar i veckan.
Och XC60: n hade luftfjädring? Skulle inte tro det. Det är en väldig skillnad mellan min gamla 2017 XC60 och den nuvarande 2019 med luftfjädring. Tycker jag. I ett test av Audi e-tron så hyllar testaren luftfjädring t.ex.

Uppdaterat: 2021-06-28 16:32

Om man inte hör skillnad på en kombi och en sedan har man bristande hörsel. Jag jobbar med elektroniska komponenter och skulle kunna få med allt jag behöver i en Lotus Exige.

Ska jag frakta skrymmande saker har jag pick up och släpkärra.
Just nu har ingen i bekantskapskretsen en XC60 och jag orkar inte åka och prova igen. Den finns inte som elbil heller så det är inte intressant.

Uppdaterat: 2021-06-28 19:55

Jag provkörde Polestar 2 idag och blev väldigt förvånad över hur högljudd den var....hade räknat med att den skulle vara tystare än Teslan men nejdå....
Får faktiskt erkänna att Enyaq hade betydligt bättre komfort än Polestar 2 avseende fjädring och ljud, däremot var ju inte oväntat Polestars stolar bättre.

Uppdaterat: 2021-06-28 21:08
Henrik M skrev:

Jag provkörde Polestar 2 idag och blev väldigt förvånad över hur högljudd den var....hade räknat med att den skulle vara tystare än Teslan men nejdå....
Får faktiskt erkänna att Enyaq hade betydligt bättre komfort än Polestar 2 avseende fjädring och ljud, däremot var ju inte oväntat Polestars stolar bättre.

Förvånande. Polestar som står högst upp på min lista. Det blir till att ta en provkörning.

Uppdaterat: 2021-06-28 22:46

Ja gör det Optimus, självklart fanns det positiva saker med den också, men blev faktiskt förvånad att komforten inte var bättre. Sen borde ju designern eller hela styrelsen som godkände mugghållarlösningen i Polestar kölhalas......den är totalt oanvändbar om man som mig mer eller mindre alltid både använder armstödet samt nästan alltid har min mugg med mig så fort jag kör mer än nån mil.
Så jag vet varken in eller ut just nu.....
Det som med fick mig att tvivla var att den på testrundan jag körde drog uppskattningsvis 0,3 kWh mer per mil än min Tesla som är både större och starkare. Och samtidigt då har Polestar mindre batteri vilket får mig att tvivla på om den verkliga räckvidden som jag kör kommer upp till mitt minimikrav.

Uppdaterat: 2021-06-29 00:11

Henrik M, du har inte provkört Mustangen. Själv har jag bara provsuttit i hallen, demovagnen var upptagen när jag var där. Gillar utseendet på den bilen, men den har fått kritik för att vara lite sävlig i sitt uppförande. Men just nu är det komfort som styr för min del i alla fall.

Uppdaterat: 2021-06-29 12:28

Nej, inte kommit så långt än Optimus, men är skeptisk till den. Tvärtom tycker jag inte alls om utseendet på den och de dumma dörrarna gillar jag inte. Men av ren nyfikenhet och jämförelse kommer jag nog prova den med framöver.
Däremot ju mer jag funderar på mitt eget körmönster med så trillar jag tillbaks på att det är otroligt smidigt med Teslas laddnätverk så blir nog att testa senaste uppdateringen av Model 3 med. 614 km räckvidd är ju inte fel....

Uppdaterat: 2021-06-29 12:46

Jag insåg idag att BMW i4 är en halvkombi och inte en sedan. Synd!

Uppdaterat: 2021-07-01 08:54
L. Mäkinen skrev:

Om man inte hör skillnad på en kombi och en sedan har man bristande hörsel. Jag jobbar med elektroniska komponenter och skulle kunna få med allt jag behöver i en Lotus Exige.
Ska jag frakta skrymmande saker har jag pick up och släpkärra.
Just nu har ingen i bekantskapskretsen en XC60 och jag orkar inte åka och prova igen. Den finns inte som elbil heller så det är inte intressant.

Ja jag har bristande hörsel efter typ 50 år på sågverk och äger inte heller en pickup med släpkärra för jag äger en SUV+släpkärra som klarar alla mina större transporter. Men jag kan däremot läsa mig till när någon har totalt snöat in på sedanbilar och inte kan se något annat alternativ. Men det är ju ditt bekymmer.

Uppdaterat: 2021-07-01 11:37

Även min sedan-modell med dragkrok och släpkärra resp båtsläp klarar alla mina större transporbehov...:) Efter en himla massa år med kombibilar så tog jag mod och köpte en sedan-modell vid förra bytet och det har jag hittills inte ångrat - men smaken är ju som bekant delad så jag förstår att andra kan föredra andra modeller - inte minst kombi-bilar när man har mera fraktbehov under de år barnen bor hemma.

Uppdaterat: 2021-07-01 12:04

En 2008 är varken gungig eller har stenhård fjädring. E-C4 har mjuk fjädring men gungar inte. Min nästa bil kan bli en ë-C4 Aircross. Den släpps på marknaden 2022. Blir lite större än C3 Aircross men mindre än C5 Aircross. Den skulle passa mig ypperligt. Eventuellt får den namnet C4 Family Cross. Vi får väl se. Aircross är ju ett inarbetat namn redan. Den blir större än 2008/Mokka.

Uppdaterat: 2021-07-07 10:34

Nu när det är heta temperaturer utomhus så funderar jag på hur elbilar klarar att hantera detta?

Funkar kupékylningen tillfredställande eller är det anledning att vänta med elbilsköpet?

Uppdaterat: 2021-07-14 19:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Nu när det är heta temperaturer utomhus så funderar jag på hur elbilar klarar att hantera detta?
Funkar kupékylningen tillfredställande eller är det anledning att vänta med elbilsköpet?

Fungerar bättre än på fossilbil skulle jag vilja säga, du kyler av bilen innan avfärd med appen. Bilen går ju även snålare nu när batterierna i bilen hålls i bra temperatur utan förvärmning på samma sätt heller.
Sen när/om du lämnar bilen med djur i så hålls bilen sval och ventilerad hela tiden med.
Vill man campa i bilen så kan man samma där köra bilen ventilerad och jämnt tempererad hela natten beroende på vilka funktioner just den elbilen har som man kör.
Likaså blir bilen sval riktigt fort om man inte förkylt den via app.

Uppdaterat: 2021-07-14 21:05
pinjong skrev:

Nu när det är heta temperaturer utomhus så funderar jag på hur elbilar klarar att hantera detta?
Funkar kupékylningen tillfredställande eller är det anledning att vänta med elbilsköpet?

Håller med Henrik här. Det funkar bättre med elbil än med fossilbil.
Med elbil kan du aktivera ac från din mobil. En fossilbil måste vara igång för att få kyla.
Startar klimaten på 17 grader 10 minuter innan avfärd så är bilen riktigt kall och skön när du skall ut.
Jag har även låtit bilen stå på ”tomgång” utanför affären och låst med nyckeln. Drar marginellt med ström.

Uppdaterat: 2021-07-14 21:18

Sen får man hoppas att det finns aktiv kylning av batteriet för sådana här varma dagar är lite för varmt för drivbatterierna.

Uppdaterat: 2021-07-15 20:50
Pi skrev:

Sen får man hoppas att det finns aktiv kylning av batteriet för sådana här varma dagar är lite för varmt för drivbatterierna.

Tänker att de flesta nya lite seriösare elbilarna har det iaf väl? Jag hade lite riktigt jädra kul på en sån där fantasiskt härlig kurvig och kuperad landsväg innan idag och jädrar vad fläktarna gick för batteriet efteråt.....

Uppdaterat: 2021-07-15 20:58

Hoppas du har rätt Henrik men som sagt - riktigt varm väderlek är som sagt inte heller så nyttig för våra elbilar. Lagom är som vanligt bäst...:)

Uppdaterat: 2021-07-15 23:17

I vårt land behöver vi väl knappast oroa oss, vi har ju bara några få relativt varma dagar om året, de flesta tillverkare av elbilar har ju sin marknad i länder med betydligt högre temperaturer än vi har i Sverige.
Det vore intressant att veta vad som händer när elbilen får jobba i +45 flera veckor, räcker batterikylningen då behöver vi inte oroa oss i kalla Norden.

Uppdaterat: 2021-07-16 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - problemet är väl att man troligen måste använda en icke obetydlig del av energiinnehållet för att "kyla sig själv" eftersom höga temperaturer inte är av godo. Men du har säkert helt rätt i att detta inte kommer att vara nåt problem i vårt land - det var mera en allmän reflektion av mig eftersom elbilar säljs även i länder med avsevärt högre temperaturer än de vi brukar ha.

Uppdaterat: 2021-07-16 09:52

Min bil med värmepump har framförallt en fördel mot fossilbilarna jag haft och det är att den håller en jämnare kyla och har mer "ork" eller vad man ska kalla det. Tyckte nog fossilbilen kom ner i temp snabbare faktiskt men när det var riktigt varmt och gassande sol svettades man ändå, det gör man inte i elbilen. Är bättre flås på något vis. Ganska självklart egentligen eftersom "vanliga" system i fossilbilar är dumma system som får laborera med luftspjäll och varmluft då kompressorn bara har ett av/på iom magnetkopplingen, och gasen blir till slut så varm att systemet måste vila en liten stund. Den inverterstyrda värmepumpen kan reglera massor med paramerar i sig själm och pumpa hela tiden då den har inbyggd varvtalreglering som kan styra lite.

Uppdaterat: 2021-07-16 17:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
saabnisse skrev:

I vårt land behöver vi väl knappast oroa oss, vi har ju bara några få relativt varma dagar om året, de flesta tillverkare av elbilar har ju sin marknad i länder med betydligt högre temperaturer än vi har i Sverige.

Ford Mach e's batterier blev i alla fall lite varma i utförsbackar i Norge. Sådant kan ju hända och ingen bil brann trots allt upp. Bilarna kanske varnade innan? Tycker dock sedan att det borde ha gått att återställa på plats direkt av bilägarna utan att behöva frakta sex bilar till verkstad.

Uppdaterat: 2021-07-16 17:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Elbilens tyngd kräver större och bärigare däck, även med elbilens kanske låga toppfart. Räkna med dubbla däckskostnaden mot jämförbar storleksmässig fossilbil, enl. artikel i DN, https://www.dn.se/motor/darfor-blir-dack-till-en-elbil-dubbelt-sa-dyra/

Uppdaterat: 2021-07-17 18:46
40-talisten skrev:

Elbilens tyngd kräver större och bärigare däck, även med elbilens kanske låga toppfart. Räkna med dubbla däckskostnaden mot jämförbar storleksmässig fossilbil, enl. artikel i DN, https://www.dn.se/motor/darfor-blir-dack-till-en-elbil-dubbelt-sa-dyra/

Är väl ändå lite väl överdrivet.
Nu kan jag inte läsa artikeln, men det är en Enyaq på bilden och VAG:s elbilar är inga lättviktare. Utrustade med 255 mm breda 19” bakdäck.
Men dubbelt så dyrt mot vad?
Artikeln är en betalartikel så vet inte mot vad det jämförs.

Uppdaterat: 2021-07-17 19:33

Finns att läsa om även i TV:s senaste nummer, däcken till en ID4 går på 15"
Man jämför med den vanligaste storleken på mellanklassbilar idag 225/50-17, och där kan man få en omgång bra däck för halva priset.
Sitter i båten utanför Kungen och fikar, ska citera artikeln mer när jag är hemma igen.
( Drottningholm Slott)

Uppdaterat: 2021-07-17 20:31

Problemet är väl bara att hitta en mellanklassbil med de små/minsta däcken som den är typad för.
Visst kräver en tyngre bil bättre däck. Men att jämföra med minsta möjliga dimension, som knappt någon köper, blir lite skevt.
Sen att VAG har hittat på att ha stackade däck som standard är inte normgivande för alla elbilar.
Men visst tyngden måste så klart bäras upp av däcken varvid det krävs mer rigida däck.

Uppdaterat: 2021-07-17 21:06

Man jämför Enyaq med Superb där man kan få en omgång premiumdäck för 5-6000, billigaste till den förstnämnda går på 12.000.
Till ID4 MAX kostar däcken 15.000.
Det komiska är att däck i de storlekarna tills nyligen bara fanns som ZR+Y, d.v.s godkända för över 300 km/h. Nu finns de som T däck (190 km/h) men kostar fortfarande lika mycket.
Man skriver oxå att elbilarna måste ha stora dimensioner beroende på vikten, det är lite motsägelsefullt, då man kan få en 3 tons skåpbil med 205 breda 16" hjul.
Jämförelsen med 225/50-17 gällde priset i vikt. Däcken till ID4 MAX väger 20% mer, men är 150% dyrare.
Som vanligt tar man så mycket betalt man bara kan i början innan det kommer fler tillverkare och det finns lågprisdäck. 225/50-17 var oxå svindyra när folk åkte runt på 185/70-15
Hur som, de som tagit en leasing och ska lämna tillbaka bilen kan få en chock.

Uppdaterat: 2021-07-18 08:53

Att jämföra Enyaq med Superb är väl lite skevt? Superb är en vanlig bil och Enyaq en SUV. Det finns nån stor Skoda SUV som slutar på oq som vore rimligare att jämföra med.

Uppdaterat: 2021-07-18 08:56

När det kommer bättre batterier s k solid state i elbilarna, ska jag seriöst börja fundera på att köpa en elbil.

Uppdaterat: 2021-07-19 20:44
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

När det kommer bättre batterier s k solid state i elbilarna, ska jag seriöst börja fundera på att köpa en elbil.

Vad är felet med dagens batterier ?

Uppdaterat: 2021-07-19 20:47

...och hur kan du vara säker på att dom verkligen är bättre när dom fortfarande inte finns i kommersiellt bruk ?

Uppdaterat: 2021-07-19 22:36
Guran skrev:

Vad är felet med dagens batterier?

De är dyra, tunga och har dålig prestanda jämfört med kommande generationens batterier.

Uppdaterat: 2021-07-19 23:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Lite OT, men apropå batterier.
Min första elektriska tandborste köpte jag i slutet på 80 talet. Batteriet gav upp 2009, då jag köpte en ny som funkar fint än, uppskattar att batteriet har 50% kvar. När den var ny fick man ladda en gång i veckan, nu får man ladda 2 gånger.

Uppdaterat: 2021-07-20 00:10
John2008 skrev:

Guran skrev:
Vad är felet med dagens batterier?

De är dyra, tunga och har dålig prestanda jämfört med kommande generationens batterier.

Jag tror bara du är snål och hittar på diverse argument för att fortsätta köra med förbränningsmotor, trotts att det finns betydligt bättre och renare teknik, samt betydligt trafiksäkrare bilar.
Bevisligen så fungerar nuvarande batteriteknik alldeles ypperligt.

Uppdaterat: 2021-07-20 08:30
John2008 skrev:

De är dyra, tunga och har dålig prestanda jämfört med kommande generationens batterier.

Tror du på tomten också ? Visst - med stor sannolikhet så blir batterier liksom det mesta andra allt bättre men nån plötslig revolution inom batteritekniken har jag svårt att tro på inom närtid - då borde den tekniken redan finnas i andra kommersiella produkter. För tillverkarna vågar nog inte sätta en ny batteriteknik i en såpass krävande applikation som drivbatterier i en elbil som allra första applikation. Det lovas mycket på "labb-nivå" men att ta dessa fagra löften till en såpass krävande miljö som elbilar är nåt helt annat. Hoppas kan man alltid men hoppas inte för mycket bara. Risken är att du verkligen kommer att få vänta ett bra tag på ditt elektriska fordon i så fall.

Uppdaterat: 2021-07-20 09:01

Om det är en risk att få vänta eller inte beror på hur imponerad/sugen man är på dagens elbilar. Själv tycker jag att de är ganska mediokra men utvecklingen går ju framåt för varje modell.

Uppdaterat: 2021-07-20 20:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Om det är en risk att få vänta eller inte beror på hur imponerad/sugen man är på dagens elbilar. Själv tycker jag att de är ganska mediokra men utvecklingen går ju framåt för varje modell.

På vilket vis är de mediokra?

Uppdaterat: 2021-07-20 22:17
pinjong skrev:

Om det är en risk att få vänta eller inte beror på hur imponerad/sugen man är på dagens elbilar. Själv tycker jag att de är ganska mediokra men utvecklingen går ju framåt för varje modell.

Då är ju min följdfråga, vilka av de nyare elbilarna har du testat?

Uppdaterat: 2021-07-20 22:39
Guran skrev:

Bevisligen så fungerar nuvarande batteriteknik alldeles ypperligt.

Beror ju på vad man jämför med. Har man kanske dålig koll på vad solid state-batterier är och man precis köpt en elbil med "gammal" batteriteknik, förstår jag om man måste övertyga sig om att det fungerar "alldeles ypperligt". = )

Uppdaterat: 2021-07-20 23:37
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

Risken är att du verkligen kommer att få vänta ett bra tag på ditt elektriska fordon i så fall.

Jag tycker att elbilar i nuläget är mediokra. Även om jag hade kontanta pengar att betala för en ny elbil, finns det ingen som intresserar mig tillräckligt mycket för att jag skulle göra det. 300 000 kr (efter bidrag) för en småbil som i bästa fall går 30 mil på en laddning och som har batterier som väger hundratals kilon? Nej, tack!

Uppdaterat: 2021-07-20 23:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Pi skrev:
Risken är att du verkligen kommer att få vänta ett bra tag på ditt elektriska fordon i så fall.

Jag tycker att elbilar i nuläget är mediokra. Även om jag hade kontanta pengar att betala för en ny elbil, finns det ingen som intresserar mig tillräckligt mycket för att jag skulle göra det. 300 000 kr (efter bidrag) för en småbil som i bästa fall går 30 mil på en laddning och som har batterier som väger hundratals kilon? Nej, tack!

Då får du hoppas på att din Lupo håller i minst fem år till.

Uppdaterat: 2021-07-21 07:55