Vi Bilägares forum

Problem för Fords elbil i norska nedförsbackar

Problem för Fords elbil i norska nedförsbackar

Sex nya Ford Mustang Mach-e har havererat på väg nedför serpentinvägarna i norska Geiranger.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-15 13:13

Kommentarer

Det positiva är väl ändå att de inte frihjular när tekniken säger stopp.

Uppdaterat: 2021-07-15 15:31

Förarna antog väl naivt att bilen skulle slå av laddningen själv, själv skulle jag nog stängt av den funktionen när batteriet började bli fullt eftersom jag är van vid gamla ointelligent bilar som inte sköter allt automatiskt, att älska modern teknik och alltid tro den om gott, kan man få äta upp i bland.

Uppdaterat: 2021-07-15 15:46

Handhavande fel. Bra om folk lär sig hur bilen fungerar och anpassar körningen. Hur svårt ska det vara?

Uppdaterat: 2021-07-15 16:41
marauder skrev:

Handhavande fel. Bra om folk lär sig hur bilen fungerar och anpassar körningen. Hur svårt ska det vara?

Hur fasiken kan du få det till handhavandefel?!?! Detta ska väl självklart bilen själv fixa........det lärde man ju sig redan på körskolan med att motorbromsa och spara bromsarna i långa utförslöpor....

Uppdaterat: 2021-07-15 19:46

Ja just det, vad händer om man kommer till en brant backe med ett fullt batteri och vill motorbromsa?
Går det utan att det blir åter-generering till batteriet?
Aldrig tänkt på och har aldrig hört ett ord om.
Det förutsätts att det alltid finns gott om plats i batteriet.

Uppdaterat: 2021-07-15 21:39

Det är olika på olika elbilar N-iklas, en del simulerar regenering även vid fullt eller kallt batteri men det går till spillo och en del motorbromsar helt enkelt mindre vid fullt eller kallt batteri.
Nu är väl iofs sällan man kommer till en så pass brant lång backe med fullt batteri om man inte bor uppe på toppen och laddat till 100% hemma. Så kanske ett ickeproblem för de flesta, men ja, olika bilmärken har löst det lite olika.

Uppdaterat: 2021-07-15 21:51

Intressanta kommentarer.
Jag håller med Henrik till fullo.
För det första så lär ingen ha laddat batteriet fullt innan nedstigningen till Geiranger utan mycket ström borde förbrukats att ta sig upp på fjället innan man påbörjar resan nedför serpentinvägen. Nu framgår inte av artikeln från vilket håll man fick problemen. Men det är lika brant från båda och man behöver ta sig upp på fjället innan.
Så det är onekligen bilen det är fel på, inte handhavandet.

Uppdaterat: 2021-07-15 21:59

Vet inte, men men är haveri rätt ord ??
Bilen har stannat, men inget har gått sönder.

Uppdaterat: 2021-07-16 11:52

Spännande ämne.
Vet du Hendrik hur man simulerar motorbroms om batteriet är fullt ??
Kör man motorn mot ett fett motstånd, eller hur funkar det ??

Uppdaterat: 2021-07-16 11:58
Rikard skrev:

Vet inte, men men är haveri rätt ord ??
Bilen har stannat, men inget har gått sönder.

Nog mest så att haveri genererar mer klick i rubriken än att skriva att bilarna stannat.....;)

Uppdaterat: 2021-07-16 12:46
Rikard skrev:

Spännande ämne.
Vet du Hendrik hur man simulerar motorbroms om batteriet är fullt ??
Kör man motorn mot ett fett motstånd, eller hur funkar det ??

Nej, det vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig, tror det kanske finns olika sätt där med. Men tror det görs lätt med bromsarna i de fallen. Teslan jag har tillhör ju de där det är skillnad vid kallt eller fullt batteri så de gånger jag laddat helt fullt känns det lite ovant första biten...

Uppdaterat: 2021-07-16 12:48

Jag skulle uppfatta det som att bilen har havererat om den byter från att gå att köra till att inte gå att köra.

Uppdaterat: 2021-07-16 18:06

Någon form av haveri är det ändå när bilen måste fraktas till verkstad.

Uppdaterat: 2021-07-16 20:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja, hjulen var ju låsta!

Uppdaterat: 2021-07-16 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre