Vi Bilägares forum

Allt fler svenskar av med körkortet – här är vanligaste orsaken

Allt fler svenskar av med körkortet – här är vanligaste orsaken

Antalet återkallade körkort har ökat kraftigt de senaste fem åren. Fortkörning är den vanligaste orsaken.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-12 11:07

Kommentarer

Ja, folk har för bråttom när de kör bil, en del måste köra om allt och alla för att må bra. Bra att det straffar sig ibland, det behövs.

Uppdaterat: 2021-07-12 12:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag är inte förvånad så mycket vägar som görs om till 80 vägar som tidagare haft både 100 och 90 skyltar vid sidan.
Och det största problemet är att allt för många ligger och pendlar mellan 68 och 82 utan att fatta att bilen är utrustad med farthållare.
Detta fenomen stressar upp många till onödiga omkörningar och högre farter :)

Uppdaterat: 2021-07-12 21:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det räcker med att vara kortare stunder i trafiken för att inse varför fortkörning är den vanligaste orsaken till indraget körkort. Och då uppträdandet i trafiken bara tycks bli sämre och sämre, finns mycket för polisen att kolla på.

Uppdaterat: 2021-07-13 05:58
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det finns bara ett sätt att komma åt fortkörarna och det är fler fartkameror och mätning av snitthastigheter mellan kamerorna och visst det kräver en lagändring men det är enda sättet, det finns inget annat förutom då kanske dagsböter på 5-10 dubbla nivåer och lägre gräns för tappat körkort

Och sedan borde bilsäljare informera bättre om farthållaren/adaptiva farthållaren och körskolorna informera mer om vad viktigt det är att man lär sig använda farthållaren för att hela trafik bilden skall flyta på bättre.

Uppdaterat: 2021-07-13 09:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har inga problem med att folk kör lite för fort, bara man gör det snyggt. Snygg körning är att hålla avstånd, inte gå in för tvärt framför efter omkörning, inte tränga sig in eller köra slalom mellan filerna, använda blinkers när man ska kort sagt tillämpa trafikreglerna. Jag tycker att det är viktigt att fokusera på dem som kör för fort, 20 km eller mer över gällande hastighetsbegränsning och som bryter mot bl a de trafikregler som jag nämnt.

Uppdaterat: 2021-07-13 19:00

Det är alldeles för mycket fokus på fortkörning när man dagligen ser folk som (medvetet eller omedvetet) bryter mot regler om väjningsplikt, stopplikt eller till och med kör mot rött.

Uppdaterat: 2021-07-13 19:28
Stefan Eriksson skrev:

Jag har inga problem med att folk kör lite för fort, bara man gör det snyggt. Snygg körning är att hålla avstånd, inte gå in för tvärt framför efter omkörning, inte tränga sig in eller köra slalom mellan filerna, använda blinkers när man ska kort sagt tillämpa trafikreglerna. Jag tycker att det är viktigt att fokusera på dem som kör för fort, 20 km eller mer över gällande hastighetsbegränsning och som bryter mot bl a de trafikregler som jag nämnt.

+100

Uppdaterat: 2021-07-13 20:18

De nya polisbilarna kommer vara lönsamma, de mäter hastigheten på bilar som de möter och filmar. Borde bli hundratusentals böter på ett år.

Uppdaterat: 2021-07-13 20:37
Axa skrev:

Det är alldeles för mycket fokus på fortkörning när man dagligen ser folk som (medvetet eller omedvetet) bryter mot regler om väjningsplikt, stopplikt eller till och med kör mot rött.

Mycket sällan jag ser detta, däremot fortkörning är ohyggligt vanligt.

Uppdaterat: 2021-07-13 20:38

Problemet är väl att de som konsekvent bryter mot fartgränserna väldigt ofta också bryter mot andra regler så Stefan Erikssons uppräkning av regelefterlevnad som gör att han tycker att det är OK med fortkörning tillämpas ytterst sällan av detta klientel.

Uppdaterat: 2021-07-14 10:13
mso 1000 skrev:

Jag är inte förvånad så mycket vägar som görs om till 80 vägar som tidagare haft både 100 och 90 skyltar vid sidan.
Och det största problemet är att allt för många ligger och pendlar mellan 68 och 82 utan att fatta att bilen är utrustad med farthållare.
Detta fenomen stressar upp många till onödiga omkörningar och högre farter :)

Man har beslutat att inga vägar utan mitträcke ska ha högre gräns än 80 så det är anledningen.

Uppdaterat: 2021-07-14 15:37
Pi skrev:

Problemet är väl att de som konsekvent bryter mot fartgränserna väldigt ofta också bryter mot andra regler så Stefan Erikssons uppräkning av regelefterlevnad som gör att han tycker att det är OK med fortkörning tillämpas ytterst sällan av detta klientel.

Den tankevurpan hänger jag inte med i Pi. Om man ofta bryter mot fartgränserna så finns det väl inte något som säger att man bryter mot alla andra trafikregler och då dömer jag efter mig själv.
Han skriver ju: "Jag tycker att det är viktigt att fokusera på dom som kör för fort, 20 km eller mer över gällande hastighetsbegränsning och som bryter mot bl a de trafikregler som jag nämnt." Det är inte bara farten som är problemet i trafiken. När skall vi fatta det?

Uppdaterat: 2021-07-14 16:13

Christer - min point var att väldigt få av de regelbundna fartsyndarna f ö är exemplariska förare utan är man en förare som ofta bryter mot fartgränserna så bryter man också ofta mot andra regler i trafiken. Enklare att förstå nu ?

Uppdaterat: 2021-07-14 19:26

Pi
Nej, det går inte att peka ut en typ av regelöverträdelse och få den slutsatsen.

Uppdaterat: 2021-07-14 20:02
Pi skrev:

Christer - min point var att väldigt få av de regelbundna fartsyndarna f ö är exemplariska förare utan är man en förare som ofta bryter mot fartgränserna så bryter man också ofta mot andra regler i trafiken. Enklare att förstå nu ?

Källa på det eller är det bara din fördom och hittepå?

Uppdaterat: 2021-07-14 20:05

Försök hitta forskning på det området, Christer. Nä - det är vad jag ständigt upplever och jag befinner mig på vägarna dagligen. Är det så känsligt...

Uppdaterat: 2021-07-14 21:05

Pi
Om du inte redan vet det så arbetar jag med kriminalitet och det finns ingen forskning som visar på orsakssamband att viss specifik regelbrytning kan ge information om hur det ser ut gällande brott mot övriga regler.

Däremot så finns det tydligt samband åt andra hållet.

Uppdaterat: 2021-07-14 21:25

Jag talar o,m trafikbrott - och där är jag övertygad om att tar man lättsinnigt på t ex hastighetsbegränsningar så är risken tämligen stor att man inte heller är så noga med att t ex blinka när man skall göra detta enligt lagen.

Uppdaterat: 2021-07-14 21:30

Pi
Men jag säger att det inte fungerar så.
Det finns inget sådant samband.

Om du har en person som du vet bryter olika, eller alla, trafikregler, ja då kan man säga att han troligen även bryter mot regler kring hastighet.

Uppdaterat: 2021-07-14 21:35

Kör konstant för fort om tillfälle ges, utan att för den skull bryta mot några andra trafikregler.
Åkte tex 50-60 förbi skolan i morse, fast det står 30 6-18. Anledningen är att skolan är igenbommad sen en månad tillbaka och det finns inte en kotte där halv 7 på morgonen. På eftermiddagarna/kväll håller jag koll även fast klockan är över 18, ungar brukar vara på skolgården och cykla.
De som inte ser annat än fortkörare har problem, i Stockholmstrafiken ser man konstiga beteenden konstant hela tiden, tex ligger minst 90% för nära bilen framför. När det kommer ett utryckningsfordon upptäcker man att 90% även verka sakna öron och backspeglar.
På de 3 filiga vägarna ligger 70% i mitten fast man ska ligga till höger o.s.v o.s.v

Uppdaterat: 2021-07-14 22:12
Rikard skrev:

Kör konstant för fort om tillfälle ges, utan att för den skull bryta mot några andra trafikregler.
Åkte tex 50-60 förbi skolan i morse, fast det står 30 6-18. Anledningen är att skolan är igenbommad sen en månad tillbaka och det finns inte en kotte där halv 7 på morgonen. På eftermiddagarna/kväll håller jag koll även fast klockan är över 18, ungar brukar vara på skolgården och cykla.
De som inte ser annat än fortkörare har problem, i Stockholmstrafiken ser man konstiga beteenden konstant hela tiden, tex ligger minst 90% för nära bilen framför. När det kommer ett utryckningsfordon upptäcker man att 90% även verka sakna öron och backspeglar.
På de 3 filiga vägarna ligger 70% i mitten fast man ska ligga till höger o.s.v o.s.v

+100

Uppdaterat: 2021-07-15 13:04

[quote=Pi]Försök hitta forskning på det området, Christer. Nä - det är vad jag ständigt upplever och jag befinner mig på vägarna dagligen. Är det så känsligt...[/quote

Har bara svårt för de som generaliserar utan att ha något på fötterna. Tycka och fakta är två helt skilda saker.

Uppdaterat: 2021-07-15 13:07

Christer - har jag nånsin påstått att mina åsikter är verifierbara fakta ? Nä du !'

Uppdaterat: 2021-07-15 20:46
Pi skrev:

Christer - har jag nånsin påstått att mina åsikter är verifierbara fakta ? Nä du !'

Vad kallar du detta påstående för då?
"Jag talar om trafikbrott - och där är jag övertygad om att tar man lättsinnigt på t ex hastighetsbegränsningar så är risken tämligen stor att man inte heller är så noga med att t ex blinka när man skall göra detta enligt lagen."

Uppdaterat: 2021-07-15 21:28

Känns som en närmast ändlös debatt om man nu tycker tvärtemot den andre. Jag har inte anfört andra "bevis" än mina egna observationer, Christer. Kan vi avsluta här så kan andra också få framföra sina åsikter i trådens ämne.

Uppdaterat: 2021-07-15 23:13

Det är känsligt, men jag kan inte låta bli: Om många förare av Audi och BMW förbjöds köra bil skulle vi ha ett trevligare klimat i trafiken. Efter mitt dagliga pendlande till och från arbetet i Stockholm i många år kan jag bara konstatera att det är en större andel idioter i trafiken som kör Audi och BMW. Förra veckans allvarliga händelser t ex: Jag är på väg på motorvägen från Nacka nerfarten till södra länken. Från den trefiliga motorvägen går ett körfält ner i södra länken. Det blir under rusning ofta tät trafik i körfältet och det är ofta några som ska tränga sig förbi i slutet på nedfarten. En svart BMW kombi 5 serien kommer i hög fart förbi mig och och kör över heldragen linje precis där körfältet går ner i tunnel och kör in tvärt framför mig-mycket obehagligt. Jag tutat och blinkar en gång med helljuset för att markera att det inte var okej. Väl nere i tunneln får vägen 2 körfält och BMW bromsar in i ytterfilen, väntar in mig drar ner rutan och vill börja diskutera i 70 km i timmen. Jag ignorerar honom och efter en stund försvinner han i hög fart.
I fredags på väg hem: Precis innan avfarten från motorvägen till Nacka Forum kommer en vit Audi Q5 i hög fart i ytterfilen korsar 2 körfält och kör över heldragen linje in på avfarten. Flera bilar får rädda situationen för att undvika olycka.

Uppdaterat: 2021-07-17 18:22

Stefan
Anekdotiskt och tramsigt.

Uppdaterat: 2021-07-17 19:26

Enligt min mening är det Toyotaförare som skapar de flesta farliga situationer i trafiken genom att accelerera långsamt och köra betydligt under hastighetsgränsen.

Uppdaterat: 2021-07-17 22:08

Men de kör ju som myndigheterna vill att vi ska köra.
Det viktiga är ju att vi kör sakta och försiktigt, allt annat verkar oviktigt.
Det pratas ju aldrig om att "denna vecka ska vi koncentrera oss på de som kör riktigt fort och omdömmeslöst"
Utan "Nu ska va ta de som bara kör lite för fort"
D.v.s vanliga Svenssons som mest inte gör en fluga förnär.
Nån vecka som koncentrerar sig på vimsiga Toyota och Skodaförare lär vi aldrig få se.

Uppdaterat: 2021-07-17 23:22
Pi skrev:

Jag talar o,m trafikbrott - och där är jag övertygad om att tar man lättsinnigt på t ex hastighetsbegränsningar så är risken tämligen stor att man inte heller är så noga med att t ex blinka när man skall göra detta enligt lagen.

Jag håller helt klart med dig och det är ofta min erfarenhet av hur det fungerar i trafiken. En del kör helt enkelt illa generellt sett och kan göra flera felaktigheter under en och samma resa.

Uppdaterat: 2021-07-18 00:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Stefan Eriksson skrev:

Det är känsligt, men jag kan inte låta bli: Om många förare av Audi och BMW förbjöds köra bil skulle vi ha ett trevligare klimat i trafiken. Efter mitt dagliga pendlande till och från arbetet i Stockholm i många år kan jag bara konstatera att det är en större andel idioter i trafiken som kör Audi och BMW.

+ 100
Så tycker jag också, trots att vi inte verkar bo och köra på samma ställen i Sverige. = )

Uppdaterat: 2021-07-18 00:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ännu ett exempel: I dag i mötande körfält var det ca 100 meter kö när 2 körfält blir 1. Det rullade sakta i mitt körfält så jag hinner se 2 bilar i mötande kö som kör ur kön för att tränga sig in precis där de 2 körfälten blir 1. De 2 bilarna var en Audi och en BMW, hustrun och jag fick oss ett skratt-vad är det för fel på dem som väljer att köra dessa bilmärken? Jag har inget agg mot bilmärkena-gillar dem, men inte många av de som kör dem.

Uppdaterat: 2021-07-26 17:50
Pi skrev:

Jag talar o,m trafikbrott - och där är jag övertygad om att tar man lättsinnigt på t ex hastighetsbegränsningar så är risken tämligen stor att man inte heller är så noga med att t ex blinka när man skall göra detta enligt lagen.

Där anser jag att du har helt fel. Jag kör ca 5000 mil om året och ser dagligen folk som kör enligt hastighetsskyltarna, men som då har tid att styra med allt annat än de borde när de kör bil. De som lägger på lite moms på hastigheten är betydligt mer uppmärksamma och använder blinkers o.s.v. betydligt oftare. Sen tillkommer risken att sitta och somna vid ratten om man ska ligga i 80km/h på en bred och fin väg där man möter ett fordon varannan mil på sin höjd. Man blir ju fruktansvärt avslappnad och ouppmärksam när bilen kör mer eller mindre själv!

Uppdaterat: 2022-01-31 20:49

Anders E - kul litet kåseri men mera var det nog inte - inget nytt ifrån de som försvarar att bryta hastighetsgränser..:)

Uppdaterat: 2022-01-31 22:46