Provkört C3 Aircross

967 inlägg 0 nya

GF - ett tips i all välmening. Jag personligen öppnar nästan aldrig länkade artiklar och definitivt inte när inlägget består av typ 10 olika länkar. Därmed inte sagt att andra inte gör det men egna åsikter av skribenter här är för mig mycket intressantare att läsa om än vad som skrivs i världens alla biltidningar.

mso 1000 wrote:
PGF.
Har du varit och testat aircrossen och jämfört med Astran.
Testerna ovan understryker mina känslor för bilen.
Tror aldrig du byter bort astran :)
Denna citra må bara hipp och frän och allt men faktum är att herregud vad en Astra kombi eller octavia är mycket bil för pengen både i funktion och komfort.
Och det där med praktiskt det är väldigt olika hur man bedömer sånt.

Ja, det håller jag med dig. Jag har haft lånebil Mabi hos Hedin Bil 1 dag med Citroen C3 82 hk om hur det är upplevelse? Jo, det är bara fjädring och kul att titta på. Inte bra med motor som vibrerar med ratten och någon rycker kökörning samt för svag motor.
Jag har inte provkört Aircross än. Vi får se med båda Aircross och Cactus att provköra på våren. Jag tror inte överlägsen besegra helhet om Citroen vinner över Opel. Men det är kul att provköra och känna. Det är bara 2 sätt är fjädring och sittkomfort med soffa vinner Citroen men ingen annan exempel inredning, exteriör och frågetecken är motor vibration vid ratten, rycker kökörning med 110 hk bensin.

Vinter framkomma.

Pi wrote:
GF - ett tips i all välmening. Jag personligen öppnar nästan aldrig länkade artiklar och definitivt inte när inlägget består av typ 10 olika länkar. Därmed inte sagt att andra inte gör det men egna åsikter av skribenter här är för mig mycket intressantare att läsa om än vad som skrivs i världens alla biltidningar.

Ok, sånt olika personer smak om tycker är jobbig med länkade artiklar eller inte. Sånt är livet.

Vinter framkomma.

Vad man tycker är för svag eller inte motormässigt, det är ju väldigt olika. Jag har kört många småbilar och C3 sticker ut genom att vara komfortablare än konkurrenterna, mjukare fjädring, mjuka stolar. I en liten bil som C3 så räcker 82 hk mer än väl! Jag har även kört den större C3 Aircross med 82 hk och det fungerade det med. Faktum är jag t o m har kört Berlingon med en ännu mindre motorn, det var den 1,4l på 75 hästar. Och det var en skåpbil. Jag hade den som en lånebil när min Picasso var på service. Gick hur bra som helst. Men de vart lite förvånade på jobbet... "Har du bytt bil"? :)... Ett Berlingo-skåp passar inte min image...

Jag har inte upplevt någon bil jag kört med 1,2 motorn vare sig 82 hk eller turboversionen, som ryckig. Jag tror det mer handlar om ovana vid gas och koppling, jag märker ju själv när man går från en PSA-bil till t ex en tysk eller japansk bil och gas och koppling är annorlunda justerade. Även bromsarna är annorlunda. Det är en ren vanesak. Jag som är van vid PSA kör dem utan ryckighet, man får helt enkelt lära om.

Sen har den ju start-stopp-system också som aktiveras i kökörning, så motorn går på och av. Tycker man detta är irriterande, eftersom det innebär en liten-liten fördröjning för motorn ska starta, så kan man koppla från systemet, det är bara ett knapptryck bort. Men kör man lugnt och mjukt så är det inte störande, det är min upplevelse. Och franska bilar ska köras lugnt och mjukt, det är grejjen med dem. Särskilt Citroën. :)

I den här lilla filmen så körs en C3 Aircross i snöiga alperna, och bland annat så har de ett "start-race" där Aircross med Grip Control tävlar mot en Peugeot 4008 (Mitsubishi ASX). Aircross kommer iväg snabbare på den snötäckta banan...

Vinter framkomma.

Den är snygg i blått med via detaljer. :)

Vinter framkomma.

Jag noterar att det finns flera i lager med lilla motorn, det är 110 hästarn folk köper. Kanske generalagenten har varit för optimistisk gällande 82 hästarn för svensk del. På 90-talet var Citroën lyckosamma med liten motor och fulladdad med utrustning, de körde det med ZX, BX och även Xantia. De hade specialnamn som Bretagne och Provence, för att indikera lite mer flärd. Taklucka, tuffa fälgar, snygga designelement. ZX och BX hade 14 motorn på 75 hästar. Priset var lågt och de sålde mängder av dem, iaf för att vara en Citroën. Peugeot körde ett liknande koncept med 309 Green. Men för en mini-SUV/crossover som Aircross anno 2018 så kanske konceptet inte fungerar längre. 110 hästarn är dyrare, men visst den har ju mer tryck under huven. Även om Aircross inte har några som helst sportambitioner, men om bilen är fullastad så kanske det kan behövs. Nu har jag ju kört 82 hästarn och tyckte den räckte till, det var inga problem hänga med i trafiken. Men jag var ju själv i den, den var inte fullastad. Men så seg som många påstått och tror, det tyckte jag inte den var. Men det verkar som minsta motorn blir "hyllvärmare" i bilhallen, iaf i Sverige. Det är 110 hästarn köparna vill ha.

Ja, det är 15.100 kr mer pris inköp när det vill ha 110 hk och drar mindre bränsleförbrukning 0,2 liter per 100 km.

Vinter framkomma.

Raphael wrote:
Men det verkar som minsta motorn blir "hyllvärmare" i bilhallen, iaf i Sverige. Det är 110 hästarn köparna vill ha.

Är du förvånad? Jag trodde inte att det fortfarande byggs bilar som det tog 14 sekunder för att nå 100km/h. Måste vara den segaste bilen som finns att köpa för dem pengarna

Sverige har ju en lång tradition att köpa motorstarka bilar, det såldes t.ex. knappast några Manta eller Ascona med 1,2 liters motor här.
Ja, det är förresten likadant med motorcyklar.
Folk lägger hellre till några kronor för att få mer kraft, i andra länder straffar skatten sånt hårdare än här.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Apex, ja jag är förvånad eftersom jag själv har provkört bilen med 82 hästarn och jag tyckte att det fungerade utmärkt. Jag tyckte inte att den upplevdes segt, den accelerade fint genom växlarna. Men jag är inte den som trycker plattan i botten och vill först iväg från rödljusen. Jag har en lugn, avspänd körstil.

Hultarn, jo men 82 hästarn har gått bra i Peugeot 2008. Jag tror att Citroën-agenten utgick från den modellens framgångar.

Tror att marknadsanalysen varit en aning bristfällig om man på fullt allvar trodde att en SUV i denna storlek skulle vara attraktiv med en liten 82 hk motor i Sverige... Även de minsta B-segmentbilarna har ju mestadels starkare motorer idag och inte sällan turbomatade motorer.

Inte ens min gammla far på 82 år skulle välja en motor med 80 hk 2018.
Han tycker Volvo t3 är halvseg.
Däremot tycker han att mina 115 hk med dsg är små rapp??
Dsg lådan lurar många och ger en känsla av att vara rapp fast det kanske inte är så bara för man slipper växla.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja, nu finns det ju små motorer i de flesta mindre bilar. Polo t.ex. har endast 65 hk i minsta motorn, 0-100: 15,5 s.
Men i Sverige är det 95 hk (enda bensinalternativet)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Ja, nu finns det ju små motorer i de flesta mindre bilar. Polo t.ex. har endast 65 hk i minsta motorn, 0-100: 15,5 s.
Men i Sverige är det 95 hk (enda bensinalternativet)

Nja men en bil med hög suv attribut och stor front yta känns det väl klent och är man inte försiktigt eko känns det som en sådan sugmotor? kan bli törstig.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fast vanliga C3 säljer bäst med 82 hästars motorn, där är det inte många som köper 110 hästarn. Utomlands finns även en 68 hk variant av den motorn, men den säljs inte i Sverige. Minsta dieseln i C3 är på 75 hk, säljs inte heller i Sverige. Motorerna med låga effekter är populära i Sydeuropa. För en stadsbil så räcker det till bra! Det är i norra Europa som det tydligen ska vara mer hästkrafter. Det är en skillnad i kultur...

Haha 68 hk i en suv år 2018.. jag cyklar nog snabbare

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.