Vad är premium?

189 inlägg 0 nya

Jag är böjd här att stämma in med A.L
Enligt mig själv så kommer smaken av premium tidigt i VW - gruppen, nej det är inte antalet krinoliner som i vår Opel Adam...utan det sitter i det lilla och lågmälda och där leder VW med sig självt och SEAT, nej inte Skoda...
Med Toyota...det är helt japanskt att det kommer i det tysta, en hållbarhet vilar på premium.
Grått o svart men taktilt rätt, luktar o känns rätt och inte en miss så långt som ögat når...där börjar premium.
Alla andra sk folkets bilmärken de ligger under.
Säkert bra bilar men helt utan aspirationer att ens hinta premium.
Alltså så måste man förstå detta med att Audi ger ytterligare lite mer för pengen.
Eller så gör man inte det...och glider runt i plagierade Foppa tofflor o en svart T-shirt med ett grällt tryck på.

Apropå StefLs inlägg. Jag vill nog tro att folk väljer premium för att man vill ha något lite extra och är beredd att betala extra för upplevelsen. Men det beror nog kanske på var man bor... Bor man i ett område omgiven av premiumbilar kanske man upplever ett socialt tryck. Omvänt så kan man ju få uppleva kylan från omgivningen om man är den enda som äger premiumbil i ett annat område. Inte givet att den framkallar hyllningar och jubel, om ni förstår hur jag menar. Svenska avundsjukan kan vara brutal...

Mellan halv miljon till en miljon kronor för en bil som klarar inte 75 km/h utan minska till 73 km/h för älgtest är ok.
Minns premium BMW 750 som håller 10 år tills blir massor elektronisk stora problem och jätte dyrt reparation och många gånger verkstadsbesökt.
Några rika människor som har råd att köpa dyra bil med lyx premium.

Vinter framkomma.

Premium är för mig en känsla av något extra till skillnad från status som är en signal till omgivningen. Det senare förstår jag inte vitsen med. Vad folk tycker om mina fordon är inget jag bryr mig om.

L. Mäkinen wrote:
Premium är för mig en känsla av något extra till skillnad från status som är en signal till omgivningen. Det senare förstår jag inte vitsen med. Vad folk tycker om mina fordon är inget jag bryr mig om.

Håller med där - min A4 ser helt ordinär ut i alla sin enkelhet. Däremot är jag mottaglig för synpunkter på min sommarbil, men det hör ju till och har inget med premium eller status att göra. Utseende, cab och lite hk....

Premiumdiskussionen får mig att tänka lite på hur det var förr i tiden med bensin; Premium eller Regular. Premium var ju lite bättre - lite "extra" - men dyrare. En Skoda är väl "Regular" och en BMW 5:a "Premium";-)

Premium! Det var när jag hade köpt mig en Rover 75 i BRG med Cream Leather. 2.5 V6 aut och det mesta i utrustning, glaslucka, träbräda m,m. Då för 15 år sen var jag politiskt aktiv kommunalt och använde bilen en del med folk som åkte med, faktum var att kvinnorna var väldigt förtjusta i min bil och såg till att få åka med mig i görligaste mån.
Det mina herrar är premium!

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Märkligt hur många självklarheter som verkar bli obegripliga så fort det handlar om bilar. Världen är full av premiumprodukter, men så fort det handlar om bilar så verkar vissa ha ett stort behov av att bortförklara, förminska eller t o m ge förekomsten psykosociala epitet.
Ingen har väl problem att förstå Dressmankostym vs Armani, Breitling vs Casio eller ICA Maxis blåjeans vs ett par Nudie?

Swemba wrote:
Märkligt hur många självklarheter som verkar bli obegripliga så fort det handlar om bilar. Världen är full av premiumprodukter, men så fort det handlar om bilar så verkar vissa ha ett stort behov av att bortförklara, förminska eller t o m ge förekomsten psykosociala epitet.
Ingen har väl problem att förstå Dressmankostym vs Armani, Breitling vs Casio eller ICA Maxis blåjeans vs ett par Nudie?

Inget av detta skulle jag kalla premium. Däremot många gånger överprissatt statusmärke.

Material av dyrare och högre kvalitet, striktare kvalitetskontroller, tillverkningsmetoder o.s.v. kostar, ingen kommer ifrån detta enkla faktum. Man kan skatta sig lycklig om en Dressmankavaj håller en tvätt utan att knappar börjar hänga löst och trådar spretar ut lite här och var.

Smittskyddsinstitutet borde gripa in och stänga ner tråden, avundsjukan börjar närma sig epidemiska nivåer..

Nu kommer kommentarerna om avundsjuka igen bara för att diskussionen handlar om tycke och smak. Att man väljer annat är inte automatiskt något som ger avundsjuka. Fåfänga är knappast något att avundas.
Även Breitling har ju insett att det krävs elektronik för att få klockor att hålla tiden så de närmar sig Casio. Mekaniska urverk klarar sällan samma noggrannhet.

Swemba wrote:
Märkligt hur många självklarheter som verkar bli obegripliga så fort det handlar om bilar. Världen är full av premiumprodukter, men så fort det handlar om bilar så verkar vissa ha ett stort behov av att bortförklara, förminska eller t o m ge förekomsten psykosociala epitet.
Ingen har väl problem att förstå Dressmankostym vs Armani, Breitling vs Casio eller ICA Maxis blåjeans vs ett par Nudie?

+1

Ja helt obegripligt hur vissa personer här ska vrida o analysera sönder varje tråd i detta forum. Vet ej om folk spelar dumma eller om dom verkligen saknar bestick i lådan.

Ja, som sagt: premium är en smaksak, och går inte att definiera.

Men, tillverkarna är förstås glada om de lyckas gnugga in premium, för då kan de ta bättre betalt.
För varje tusenlapp de kan ta mer betalt, har deras insats kanske varit 100-200 kr i form av bättre/snyggare material.

Att driva biltillverkning som enbart säljer billiga produkter blir ingen rik på, tvärtom är det de dyra som lönar sig bäst. OM man lyckats sätta en premiumstämpel på bilarna. Se på Porsche, som helt slutat med bilar för gemene man, och bara bygger dyra bilar.
Gamla 924:an var en miss, en VW/Audi/hop-plock-blandning lockar ingen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Gamla 924:an var en miss, en VW/Audi/hop-plock-blandning lockar ingen.
Nä nu jä....!!!
Körbara 924or börjar kosta alldeles för mycket pengar nu. Jag tror många skulle bli förvånade över hur bra väghållning det är på dem, men de är inte direkt övermotoriserade.
Fast premium är de ju inte...

hultarn wrote:
Ja, som sagt: premium är en smaksak, och går inte att definiera.
Men, tillverkarna är förstås glada om de lyckas gnugga in premium, för då kan de ta bättre betalt.
För varje tusenlapp de kan ta mer betalt, har deras insats kanske varit 100-200 kr i form av bättre/snyggare material.

Sen är ju dock utvecklingskostnaden oftast högre för de dyrare märkena. T.ex. den typ av framvagn som Mercedes har, som jag visade bild på, tar längre tid att ta fram och optimera än det som sitter på Passaten. Sedan har oftast s.k. premiumbilar vridstyvare kaross för att minska gnek, vibrationer och skrammel och även en sådan kostar pengar att utveckla. Jag skulle säga att finare material i inredningen är inte det som särskiljer en BMW från en Skoda idag. För många bilar har fina material. Det är snarare kör- och åkupplevelsen som skiljer.

För att spinna vidare på detta med utvecklingskostnad så är en av anledningarna att jag gillar BMW att man traditionellt inte delat så mycket komponenter mellan modellerna. BMW 3-serien och 5-serien är två helt separata plattformar utan gemensamma komponenter. Även X modellerna är separata. X3:an delar i stort sett inga chassi och karossdelar med 3-serien. Det som är bra med detta är ju att komponenterna blir bättre optimerade för bilstorleken och biltypen.
Mercedes är mycket "bättre" på att dela komponenter. En GLC delar hjulupphängning, frontstruktur och delar av golvet med C- och E-klassen. Givetvis blir då utvecklingskostnaden lägre. Man behöver inte ta fram nya länkarmar för GLC t.ex. Det är bara att slänga dit en färdig från C-klassen. Man behöver inte ta fram nya bussningar som ska optimeras m.m.

Premium för mig är ett helhetsbegrepp som följer ett märkes alla steg ifrån botten upp till toppen, att det kan vara sämre men aldrig illa.
Jag har lite självkritik här vad gäller Toyota och förstår fenomenet Lexus.
Kaross-passningarna kan inte utföras så mycket mer godtyckligt än vad som är fallet och har varit på Toyota, funktionellt helt ok men estetiskt rent illa.
Därför så kan jag aldrig tycka att Toyota är premium oavsett pris eller om som Lexus, dem äger ej kulturen.
Det är enligt mig i Europa som vi har denna känslan för premium och jag menar klart i fasiken att man ska kunna ta betalt för den insikten då produkten också då är den bättre.

Det mesta dravlet kommer nog från alla de som snackar om allt dravel som sker. Att pladdra om saker helt utanför ämnet och i samma mening anse att dravel är det som är helt utanför ämnet är... tja...
Anser man något vara dravel och ej hemmahörande så finns ett MYCKET EFFEKTVIT sätt att hantera detta på:
Kommentare det INTE utan låt saken bero för då kommer dravlet att självdö till slut.
Enkelt va?
Bara LÅT BLI att kommentera saker du anser inte hör hemma i diskussionen.
Jätteenkelt - Man skall alltså INTE skriva något. Du skall alltså INTE trycka på Skicka.

Låt oss vidaregå INNANFÖR ämnet nu? Även om saker må balnsera på kanten så kan det ju ändå vara intressant, eller hur?

L. Mäkinen wrote:
hultarn wrote:Gamla 924:an var en miss, en VW/Audi/hop-plock-blandning lockar ingen.Nä nu jä....!!!
Körbara 924or börjar kosta alldeles för mycket pengar nu. Jag tror många skulle bli förvånade över hur bra väghållning det är på dem, men de är inte direkt övermotoriserade.
Fast premium är de ju inte...

Ja, nu ja.. ;-)
Det är ju ofta så, bilar som inte är poppis bevaras inte, de förfaller, rostar och lämnas åt sitt öde. Och senare blir de sällsynta och dyra.

Jämför med Saab, när de bytte motor i 96:an. Ingen ville ha en tvåtaktare (fabriken tog tiill och med tillbaka bilar och bytte motor), numera är det tvåtaktarna som är dyrast.

Fast, nu halkade vi iväg. Igen.. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Anders.J. wrote:
Rallykalle73 wrote:N-iklas wrote:Deeds wrote:A.L.. Nu balanserar du på linjen!
Här diskuterar vi bilar och inte fascism eller diktatur..
Detta gäller både N-iklas och A.L.
Synd eftersom det omöjliggör en förklaring av vad som avsågs.
Vetenskapliga fakta, beteendevetenskap och psykologi om hur människor fungerar, att sedan människors sätt att fungera inte gillas av politiker... därför att det inte stödjer deras ideologi så att de vill förneka verkligheten och tysta alla som vågar påtala det, det är i allra högsta grad fascism och diktatur...
Och det ber jag absolut inte om ursäkt för.
Oavsett konsekvenser.
Och visst har jag en lösning på det, en ny metod som aldrig funnits tidigare och som tillfredsställer alla önskemål, att arrogant utgå från att någon inte har en lösning innan man ens frågat är väldigt opassande sätt att uppträda på.
Det är precis sådana här inlägg som jag undrar hur f-n dom hamnar i ett forum för bilar. Och dom finns i massvis här.
Finns det verkligen inget annat forum som vissa kan skriva i , så vi slipper det här.
+1000 på det. Det riktigt löjliga, är att moderatorerna tillåter detta dravel, i varenda tråd på hela forumet.

Du kanske missade att jag sa till angående "dravlet" Anders.J??
I denna tråd är det faktiskt INTE en massa dravel utan en massa synpunkter på vad olika skribenter anser är premium.
Du bidrar ju i "dravlet" med din kommentar.
Fokusera på att bidra i forumet istället för att fokusera på oss moderatorer. Det blir lättare både för dig och för oss på det sättet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.