Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Noterar att VW ID.3 behöver långa verkstadsbesök (16 timmar) för att få mjukvaran uppdaterad. Är det bara jag som är förvånad över att man i denna gigantiska koncern ligger så långt efter i utvecklingen? Lilla Polestar har ju fixat samma sak via OTA. Själv kör jag med bilen nu efter 2 OTA uppdateringar än så länge - och det är inte bara infotainment som är uppdaterat. Det gäller hela bilen inklusive batterihanteringen. Dessutom är buggarna (ta i trä) i princip obefintliga. Bägge bilarna har väl i princip samma livscykel, så det hela blir ju ett enda stort frågetecken.

Uppdaterat: 2021-05-06 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, jag har för mig att det kommer OTA till VW också, men jag kan ha fel.
Angående uppdateringen så har jag hört ca 10 timmar och problemet är att man måste påverka datorn under processen då och då för att komma vidare, så inget som går att köra över natten...

Uppdaterat: 2021-05-07 21:58
*Robban
EnannanRobban skrev:

Audi, jag har för mig att det kommer OTA till VW också, men jag kan ha fel.
Angående uppdateringen så har jag hört ca 10 timmar och problemet är att man måste påverka datorn under processen då och då för att komma vidare, så inget som går att köra över natten...

Jag har också läst att man har OTA på ID.3, men att det bara innefattar uppdateringar på infotainment och inte bilens egentliga programvara.

Uppdaterat: 2021-05-08 10:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, ok.
Känns dock som stora paket kanske inte behövs så ofta när de väl kommit till rätta med de första bilarna och fått i 2.2

Uppdaterat: 2021-05-08 14:45
*Robban

Låg 2 bilar snett bakom i dubbelfilen och såg en MB eqc suv tror jag det stod på bakluckan.

En reflektion om jag nu såg rätt.
Hög elbil men det såg ut som något hängde lågt under bilen.
Dvs där tanken på en vanlig bil sitter.

Eftersom man är en person som är ute i skog och mark både i fiske och svamp och bär säsongen och kör bättre och sämre skogsvägar emellanåt.
Batterier som sitter under bottenplattan på en elbil, hur är dom skyddade?
En liten markänning mitt under bilen vilket inte är ovanligt när men synar beg bilar under.
Är det katastrof på en elbil eller?
Är det nån som vet eller har koll?

Uppdaterat: 2021-05-24 16:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, Hur ofta har du kört så du gjort hål i golvet på din bil?
Ungefär så ofta tror jag du eventuellt kommer kunna skada batteriet på en elbil.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:02

Det har synts artiklar med Tesla där någon lyft bilen med domkraften under batteriet. Det är tydligen inte så bra. Annars är det nog ganska stryktåligt.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:04

Jag har själv råkat dra i underredet på min rejält rätt många gånger, jag använder bilen på alla möjliga vägar, och en del som är i gränslandet till väg och glömt höja fjädringen ibland, senast häromdagen på Tjurkö där vägen försvann och man körde på naken flathäll. Brukar titta under varje gång de byter däck och syns inget alls. Det är rejäl platta under, skulle utan att veta tro minst lika skyddat som "vanlig" bil. Sen är ju elbilen helt platt undertill så inget kan ju råka "haka i" eller så som det kan på andra bilar.
Så jag skulle tro utan nån vetenskaplig kunskap att man inte behöver vara direkt orolig för det.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:36

Problemet är väl snarast att skulle det verkligen hända en skada på underredet (med batterier) på en elbil så blir säkert konsekvenserna avsevärt större än på en konventionell bil. Säger inte att det på nåt sätt är vanligt men OM...
Vill minans att jag rätt nyligen läst om ett sånt fall där reparationen skulle bli ordentligt dyr just p g a skadan på batteripaketet. Åker man ofta på småvägar ute i skogen så kanske man skall välja bil efter det behovet speciellt om man skall köpa eldrivet.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:42

Det tog hustrun ungefär fyra sekunder att såga Enyaq som ersättare till Octavian. "Hunden ser inte ut genom fönstren". Får väl åka avgasbil ett tag till.

Uppdaterat: 2021-05-24 20:57

En MG 5 EV till hösten då Mäkinen?
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5

Uppdaterat: 2021-05-24 22:13
Power to the people
Grosser skrev:

En MG 5 EV till hösten då Mäkinen?
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5

Tyvärr måste jag kunna dra släp med en bil i hushållet. 500 kg är lite klent.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:30
Pi skrev:

Åker man ofta på småvägar ute i skogen så kanske man skall välja bil efter det behovet speciellt om man skall köpa eldrivet.

Det gäller väl oavsett drivmedel att man väljer rätt bil efter sina behov.....
Min bil är ju så pass smart iaf att den kommer ihåg var det är dålig väg och jag höjt fjädringen tidigare och själv gör det varje gång jag kommer dit igen sen.
Det är lite kul ibland när man läser både här och på andra håll hur folk gnäller på bilen, medans problemet inte är bilen utan att ägaren skaffade fel bil för sitt behov.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:56

Det där med att slå i under är ju lite intressant med, en hel del hyllar Ioniq5 nu för sitt långa axelavstånd som är unikt på vissa sätt, men det gör ju med att den är mer känslig för korta gupp och kanter. Själv parkerar jag ofta i ett parkeringsgarage där rampen ner börjar ganska brant innanför porten som i sig är bara en meter från trottoarkanten. Höjer jag inte där går jag i ordentligt med mitt axelavstånd som är kortare. Hur kommer Hyundaien fixa såna ställen? Kan man höja fjädringen?

Uppdaterat: 2021-05-24 22:59

Jo, Teslans möjlighet att komma ihåg var man höjt bilen är en alldeles utmärkt funktion helt klart. I alla fall om man ofta åker på ställen där det behövs.

Uppdaterat: 2021-05-24 23:13

Så, då var även Polestar 2 provkörd som jag skrev snabbt i en annan tråd med.
Jag måste säga att jag är väldigt kluven till den....
Jag tycker den är riktigt snygg, utan tvekan! Tyckte om drivlinan på den vad gäller kraft och känslan, men blev samtidigt väldigt förvånad över hur törstig den var på elektroner.
Körde runt i 45 minuter så blev varierad körning på väldigt varierade vägar och i allt från stadstrafik till motorväg och däremellan små landsvägar. Min uppskattning är att den drog 0,25-0,3 kWh mer per mil än min Tesla hade gjort på samma runda. Det i kombination med mindre batteri gör att jag blir ganska tveksam till om den verkliga räckvidden räcker för mig.
I övrigt väldigt sköna stolar, ett riktigt bra/trevligt infotainment och som sagt en skön drivlina.
Dock förvånade ett par saker mig till, dels att den var minst lika ljudlig som min Tesla, jag hade fått uppfattningen att Polestar skulle vara lite tystare. Fjädringskomforten som var på tok för hård för min smak, jag föredrar lite skönare fjädringskomfort. Känslan av utrymme i bilen, eller rättare sagt bristen på densamma. Jag är ingen överdimensionerat byggd människa men man sitter väldigt "inbyggd" på förarplatsen och hela bilen kändes mycket mindre än jag hade förväntat mig. Sen återigen, hur fasiken den mugghållaren kom med till produktion är för mig en gåta......helt oanvändbar tyvärr, iaf så som jag sitter.
Så tyvärr, jag var ganska taggad och inne på att det kanske kunde bli en Polestar 2 som nästa bil till hösten, men nja, blir nog tyvärr inte så. :(

Uppdaterat: 2021-07-02 22:10

Henrik
Fast Volvo har alltid varit duktiga på att bygga stora bilar med trång interiör…

Uppdaterat: 2021-07-03 18:10

Plötsligt händer det !!
Även jag har provat en elbil idag, en Tesla 3 LR.
Om än jag nästa kräks över bilens front och interiör, så var det en trevlig bil att åka i, särskilt för oss där prestanda är beroendeframkallande, det är ju fånigt kul att gasa på.
Bilen spelade mig dock ett spratt. Ägaren är typ 3 dm längre än mig, så jag började med att köra fram stolen, men när jag skulle börja backa åkte stolen tillbaka igen....jag hade glömt byta förarprofil !!
Ägaren skötte skärmen medans jag körde, tur är väl det, finns ju en del pillra på.
En del av er elbilsåkare hyllar enpedalskörning, jag förstår er, sjukt smart.
Min summering:
+ Prestandan. Enkelheten, alltså hur enkel den är att köra, bara kliva i och åka.
- Utseende, avsaknad av lyxkänsla för mig. Lyx för andra är det avskalade, jag gillar det inte. Ingen hastighetsmätare i blickfånget, borde åtminstone finnas en projekterad på vindrutan.
Den får 4 av 5 rattmuffar.

Uppdaterat: 2021-07-06 21:10

Idag fick jag tummen ur när jag ändå var i Malmö att provköra den senaste versionen av Tesla Model 3, och kan ju säga direkt att ni som fortfarande tror Tesla har samma känsla som de hade när de kom ifråga om upplevd kvalitetskänsla, materialval och sammansättningsmässigt, ni borde ge de en ny chans helt klart!

Blev en rejäl tripp i en Model 3 Long Range, och det är verkligen rejäl skillnad mot min S. Länge sen jag körde Model 3 nu och hade glömt bort hur otroligt kul den är, känns som en betydligt mindre bil än det är när man placerar den på en mindre kul kurvig väg och den sjukt fina utsikten framåt med den neddragna rutan gör den riktigt smidig i stadstrafik med. Håller dock med om att den neddragna rutan ger den ett lite suspekt utseende rakt framifrån.

Men den är rasande energieffektiv. Provade ju Polestar 2 för ett tag sen och kontra denna likvärdiga Model 3 skulle jag säga att Polestar drar runt 0,5 kW mer per mil i verklig körning.

De måste uppdaterat stolarna med för de var bättre nu än sist enligt min subjektiva känsla i ryggen. Och det gick att få mer svankstöd än i min Model S vilket jag uppskattade. Har det alltid längst ut i min.
Hela mittkonsolen är ju med ny och kändes betydligt bättre med än innan i sin layout och äntligen har de tagit bort pianolacken med. Känns lite förrgår med pianolackade ytor.

På det hela taget en riktigt trevlig upplevelse och inte allt för högoddsare att det blir en Model 3 för mig nästa gång, frågan är bara om det blir en Long Range eller om man ska slå till på en Performance? Lite kul ska man ju ha. ;)

Har ju vart inne tidigare på att testa annat märke nästa gång men efter sista långkörningen jag gjorde nu med och en del funderande känner jag att deras laddnätverk och enkelheten ändå är så pass långt före än så länge att det nog får bli en Tesla denna gången med iaf, sen hoppas jag verkligen det sker storverk på laddfronten framöver!

Uppdaterat: 2021-07-26 17:28

Henrik, med tanke på alla mil du tillbringar i bilen, och ofta långa turer, så är jag benägen om att hålla med om att det troligen är det bästa valet för dina behov.
Skall jag gissa så lär trycket på övrig laddinfrastruktur öka rejält under de kommande 2-3åren du skall ha din bil och storverken tar nog längre tid än du har din bil.
Men nu tar onekligen elbilsmarknaden en väldans fart. För övrigt så livestreamar Björn Nyland sin test av Ioniq 5 här och nu.
https://youtu.be/7odtlsBAzbg

Uppdaterat: 2021-07-26 22:42

Idag såg jag en EQA för första gången. Det var inte direkt någon skönhet. Precis som EQC har den inga kanter utan ser ut att ha stått för varmt.

Uppdaterat: 2021-08-11 18:44
L. Mäkinen skrev:

Idag såg jag en EQA för första gången. Det var inte direkt någon skönhet. Precis som EQC har den inga kanter utan ser ut att ha stått för varmt.

Ja inte är den speciellt snygg, men helt ok att köra.

Uppdaterat: 2021-08-11 19:48

Har lämnat bensinslukaren på service och rutbyte så jag passar på att utöva lite självskadebeteende genom att köra onödigt höga bilar.
Började med en amerikansk bil från Kina, Tesla Model Y. Bra acceleration och elektronik. Den som hade kombinerat fjädring och styrning kan inte ha kört den efteråt. Vrid lite på ratten så kränger det till innan bilen svänger som satan så man får backa av styrvinkeln med resultatet att fjädringen sproinkar tillbaka.

MB EQA 250 ska man helst inte köra om någon med om man inte har fri sikt några km. Tyst att åka i jämfört med min C300e. Lutar ordentligt i kurvorna.
Farthållaren hittar på egna fartgränser här och där så plötsligt bromsar den till 60 på 90-väg eller liknande.

Båda bilarna är gjorda för personer med taxben eller gorillaarmar för justermånen på ratten är skrattretande.

Uppdaterat: 2021-09-13 10:54

Nu kommer dock Renault ut med Megane Electric, kan bli en stor framgång.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:07
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Nu kommer dock Renault ut med Megane Electric, kan bli en stor framgång.

Tyvärr har de gått ifrån personbil och gjort en crossover av Megane. Det är uppenbarligen bara folk med stela leder som ska ha bil.

Uppdaterat: 2021-09-17 19:42
L. Mäkinen skrev:

Tyvärr har de gått ifrån personbil och gjort en crossover av Megane. Det är uppenbarligen bara folk med stela leder som ska ha bil.

Håller med om det, men de ska ju också komma ut med en ny småbil likt Zoe fast billigare, men den skulle dröja till 2023 om jag såg rätt.

Uppdaterat: 2021-09-17 19:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Roade mig med att kolla på lite nya bilar idag, börjar rycka i bilbytar tarmen. Kollade på ID.3, ID.4, EQA, C-modellen, Mokka-e, Mach-e, Kuga laddhybrid, MG EHS laddhybrid, MG ZS, XC40 laddhybrid, V60 XC bensin samt Renault Arkana. Det var bara torrsim idag, försökte provköra Mokka-e(för frun vill ha en mindre bil). Demokärran var utlånad till en kund och skulle komma tillbaka om drygt en vecka!? Det var en lång provkörning.
Det som slog mig var jämförelsen mellan Renault Arkana och de båda bilarna från MG. Första intrycket var att Arkana var plastig i överkant och i MG bra mycket mer bra materialval. Erkänner utan tvekan att jag har haft förutfattade meningar om MG, men de kom verkligen på kant idag. Möjligtvis att baksätet i EHS var väldigt lågt, gjord för korta Kineser. Men annars var det rent ut svårt att utläsa att bilen kom från Kina.

Mach-e var en besvikelse, den som ligger överst på min önskelista. Gillar bilen men inte när jag skall sätta mig i den. För korta stolsitsar samt att det känns som om man ska ramla av sätet(den känslan fanns även på ytterplatserna i baksätet). Kunde inte ställa in en bra sittställning, även ryggstödet var lite märkligt utformat. Nej, den bilen går tyvärr bort.
Kuga laddhybrid. Har haft båda tidigare generationerna av Kuga, så här var jag inställd på att denna kommer stå högt på min lista. Men svampiga stolsitsar gör att jag blir besviken även på denna bil. Nja, kräver ett återbesök och provkörning.
Mokka-e, förvånar mig med att den inte kändes så liten som jag först trodde att den skulle kännas. Men utställningsbilen var utrustad med mörkrums känsla. Svart inredning med svart tak och tonade bakrutor. Plasten i dörrarna känns som min Grandland, känsliga för beröring. repor hur lätt som helst. Sedan var det en konstig känsla att trösklarna på bilen var lite högre än normalt, så man skrapade i skosulorna när man skulle sätta sig. Plasten på trösklarna såg också ut att vara av sämre klass. Men denna bil ska provköras för att plockas bort eller läggas till listan.
XC40, kändes större än bilen är. Har ungefär lika mått som min Grandland men kändes större. Svårt att slå ned på något på Volvos förarplats. Har allt man behöver och känslan är kvalitet. Men bilen känns lite klumpig.
V60 XC, detta är bilen för mig, helt klart. Denna kommer bli svårt för någon annan att slå. Lagom hög, lagom stor samt en förarplats av kvalitet. Men såvitt jag kunde se så finns inga elvarianter av denna bil. Synd.
Intill V60 XC stod en S60. Det är ju ruskigt snygg sedanmodell. Skulle kunna köpa bilen bara för att den är så jäkla snygg. Men för mig opraktisk.
Mercedes EQA, lika bra som Volvon, men stolarna vara stenhårda. Utrymmesmässigt passar det mig, men skulle inte förvåna mig om den går bort för den är för stor(fruns åsikt). Denna finns kvar på min lista så det blir till att provköra före beslut om ta bort från listan.
Sist men inte minst ID.3 och ID.4. Jag hade inte suttit i dessa bilar tidigare, bara läst en massa tyckande. Om jag glömmer allt negativt som skrivits om ID.3 mjukvara, så kan jag lätt tänka mig en sådan bil. Ljus och trevlig i jämförelse med de andra bilarna som många var försedda med svart inredning och svart tak. Jag satt bra i stolarna, utrymmesmässigt funkar det med en ID.3 men tyvärr går det inte att ha dragkrok, faller då bort från min lista.
ID.4, kändes helt ok men den är för stor. Går bort.

Hängde med huvudet efter allt tittande och sittande, vår bil (Grandland) känns fortfarande jäkligt bra. Framförallt AGR-stolarna där knappt någon av bilarna enligt ovan kan slå dessa stolar. Det är väl bara Volvo som har lika bra eller bättre stolar.

Uppdaterat: 2021-10-04 15:02

Efter att besökt så många olika försäljningsställen på en och samma dag, har jag en del åsikter om bilförsäljare. Jag har en hel del förutfattade meningar om denna yrkeskår, allt besannades idag. De har inte tid med några fysiska kunder på besök i bilhallen. De alla satt stirrandes in i sina bildskärmar och lyfte inte ett finger när jag gick runt i bilhallen. Jag var där ganska lång tid på varje ställe. Det skulle sittas fram, öppnas bagage, sittas bak, trycka och känna. Ingen reaktion från en enda. Ett sorgligt kapitel. Inte ens köpsignal från mig att jag skulle vilja provköra en Mokka-e. Nej, den kommer kanske in om en dryga vecka. Försäljaren tog inte namn, telefonnummer eller mail. Utan bara lämnade mig vind för våg. Man tar ju sig för pannan.....

Uppdaterat: 2021-10-04 14:59

Det är konstigt beteende i en yrkesgrupp som lever på provision, men jag är inte förvånad. Så har de flesta bilsäljare betett sig så länge jag kan minnas. Undantagen har fastnat i minnet. Fyra säljare jag träffat sen jag fick körkort har verkligen försökt sälja bilar till mig. Två av dem lyckades.

Uppdaterat: 2021-10-04 20:03
Optimus skrev:

Efter att besökt så många olika försäljningsställen på en och samma dag, har jag en del åsikter om bilförsäljare. Jag har en hel del förutfattade meningar om denna yrkeskår, allt besannades idag. De har inte tid med några fysiska kunder på besök i bilhallen. De alla satt stirrandes in i sina bildskärmar och lyfte inte ett finger när jag gick runt i bilhallen. Jag var där ganska lång tid på varje ställe. Det skulle sittas fram, öppnas bagage, sittas bak, trycka och känna. Ingen reaktion från en enda. Ett sorgligt kapitel. Inte ens köpsignal från mig att jag skulle vilja provköra en Mokka-e. Nej, den kommer kanske in om en dryga vecka. Försäljaren tog inte namn, telefonnummer eller mail. Utan bara lämnade mig vind för våg. Man tar ju sig för pannan.....

Låter som när jag för någon månad sedan var till Karlskrona för att Provköra en Peugeot e-208.... hade sagt till innan att jag skulle komma, men när jag kom fram fanns ingen annan där än en praktikant... Sa till honom att jag skulle provköra e-208 och att jag sagt till innan... han kunde dock ge mig nycklarna, men det var väldigt tveksamt och satt långt inne... han försökte förklara att han egentligen inte fick göra det.

Men jag fick nycklarna, gjorde provkörningen och när jag kom tillbaka efter så där 30 min fanns fortfarande bara praktikanten där. Kändes inte seriöst, men jag fick min körning i alla fall.

Uppdaterat: 2021-10-04 21:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Och nu idag har jag äntligen beställt en elbil, det blev som jag länge misstänkt en Peugeot e-208 GT pack.
Har väntat och väntat på att något annat ska dyka upp som intresserar mig i liknande prisklass, men det har inte hänt än, så nu är det beställt. Beräknad leveranstid 4 månader, men jag räknar med att förseningar kan uppstå, så länge det inte tar mer än 6 månader så är det lugnt för mig, men 4 vore trevligare.

Uppdaterat: 2021-10-11 20:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Grattis Bejje
Onekligen en prisvärd läcker liten bil som är förvånansvärt pigg och kul att köra.
Vilken färg blev det?

Uppdaterat: 2021-10-11 20:34

bejje, 4 månader är ju väldigt lång väntetid och 6 månader är ju förskräckligt långt.
Jag funderar på hur polarna i forna DDR kände sig när de fick vänta mellan 20 och 36 månader på sin Trabi?

Uppdaterat: 2021-10-11 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran, tack, det blev en Vertigo Blå tror jag den kallades. Är less på svarta bilar nu, grå har jag också haft. Röd är jag less på och vit precis som svart är fint men inbjuder till mycket tvättande.

Blå bil har jag inte haft sedan min första bil som var en begagnad Volvo 240 :)

Uppdaterat: 2021-10-11 20:41
- Peugeot e-208 GT 2022

saabnisse. 4 månader är inte så mycket tycker jag. Det är aningen bättre än jag väntade mig. Nuvarande bil skulle också ta 4 månader, men slutade med 6 månader på grund av återkallelse innan leverans.

Tänkte att då elbilar bli allt mer populärt och det kanske är problem att få fram batterier, så hade jag räknat med 6 månader, men vi får se var det slutar.

Uppdaterat: 2021-10-11 20:42
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Guran, tack, det blev en Vertigo Blå tror jag den kallades. Är less på svarta bilar nu, grå har jag också haft. Röd är jag less på och vit precis som svart är fint men inbjuder till mycket tvättande.
Blå bil har jag inte haft sedan min första bil som var en begagnad Volvo 240 :)

Den blåa är riktigt läcker på den lilla bilen.

Uppdaterat: 2021-10-11 20:46

bejje, ja lycka till, hoppas på 4 månader.
Yngre sonen kollar (eller velar) på en likadan, ska bli kul om han bestämmer sig.

Uppdaterat: 2021-10-11 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja den blå kändes mest läcker, men trots att jag inte gillar gult på bilar så måste jag ändå säga att den gula är rätt fin för att komma från mig som inte gillar gult, men kan inte gå så långt att jag tar en bil i gult.

Uppdaterat: 2021-10-11 20:54
- Peugeot e-208 GT 2022

Tack!

Uppdaterat: 2021-10-11 20:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om jag skulle köpa en ny elbil, vilket inte kommer hända, skulle jag ta en bil som fanns på hyllan.
Då det inte verkar finnas några bilar på hyllan, blev det inget problem.

Uppdaterat: 2021-10-11 21:23
saabnisse skrev:

bejje, ja lycka till, hoppas på 4 månader.
Yngre sonen kollar (eller velar) på en likadan, ska bli kul om han bestämmer sig.

Ja man kanske tycker jag är konstig som går från en 308 SW (kombi) till en mindre 208, men det är inte så. Jag har inte längre samma behov av att ha det utrymmet en 308 SW har och har faktiskt inte haft det sedan 6 månader efter jag skaffade bilen, så har kört runt i en större bil än jag behöver i onödan.

Det enda jag kommer sakna är dragkrok. Men ska tilläggas att jag bara använt dragkroken 2 gånger under de 2,5 år jag har haft bilen och kommer nu om en vecka använda den en tredje gång för att köpa en ny soffa, men när jag inte längre har den möjligheten så får jag begära hemleverans om jag köper något stort. Visst det kostar lite extra, men med tanke på hur sällan jag nyttjar dragkrok så är det inte så farligt.

Uppdaterat: 2021-10-11 21:23
- Peugeot e-208 GT 2022
Rikard skrev:

Om jag skulle köpa en ny elbil, vilket inte kommer hända, skulle jag ta en bil som fanns på hyllan.
Då det inte verkar finnas några bilar på hyllan, blev det inget problem.

Hade jag köpt en Tesla så hade jag tagit den på hyllan, men kanske inte märken som Peugeot eller andra som inte har over the air updates, då kan det vara viktigt att köpa en helt nyproducerad bil så att man har färsk mjukvara. Visst det går att uppdatera den även i en Peugeot, men man måste ladda ner den på ett stort USB-minne och avsätta ett par timmar för den att installeras, något man slipper med Tesla och andra märken som har OTA.

Uppdaterat: 2021-10-11 21:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Kul Bejje!!!!
(snart) välkommen i klubben!!

Uppdaterat: 2021-10-12 11:24
*Robban

Grattis, ett läckert val! :-)

Uppdaterat: 2021-10-12 21:05
Power to the people

För den som klarar sig med en (beg) Zoe så verkar ju detta erbjudande rätt vettigt - och det har verkligen "all inclusive" inkl försäkring och hjulskifte - https://www.aldbil.se/zoe/

Uppdaterat: 2021-10-12 22:55

Pi, jag har varit och provsuttit Zoe, den tidigare som hade 20 mils räckvidd som de annonserar, det var en av de mest plastiga bilar jag sett. Men om man kan ha överseende på detta så visst som en extrabil helt ok.

Uppdaterat: 2021-10-15 12:38

Optimus - har inte lyckats lista ut vilket utförande av Zoe som det är som omfattas av detta erbjudande. Säker på att det är "20-mila-varianten" ? Den har ju funnits ett bra tag med längre räckvidd.

Uppdaterat: 2021-10-15 15:33

Pi, det står 20 mils räckvidd i annonsen som du hänvisade till.

Uppdaterat: 2021-10-15 16:04

Skulle nästan vara bättre att ta en helt ny Mazda MX30 för 2495kr/mån. 500kr mer och du får en "riktig" bil, så går den några mil till(26mil)

Uppdaterat: 2021-10-15 16:38

Optimus men är det en jämförbar kostnad?
När det gäller Zoe ingår ju allt t.o.m. hjulskifte somma och vinter.

Uppdaterat: 2021-10-15 17:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre